2011-06-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det där säger ju ingenting om vad som orsakade den massiva säljordern, bara att ingen lyckades ta ut någon ansenlig summa från Mt Gox. Läser du mitt inlägg igen så ser du också att jag trodde precis detta, även om det inte var bevisat när jag skrev mitt inlägg.

Precis. Men alla interna köp och sälj av bitcoins är också bara kod på maskinen. Endast uttag och insättningar registreras i bitcoin-nätverket. Det jag säger är att någon troligen lyckades ändra i Mt Gox databas så att istället för att det stod 0 BTC vid sitt saldo så stod det 500.000 BTC. Detta innebär alltså att ifall alla skulle försöka ta ut sina bitcoins så skulle det ta stopp när det var 500.000 kvar då Mt gox inte har täckning för alla, men det skulle gå alldeles utmärkt att sälja och köpa bitcoins, då detta bara innebär förändringar i deras egen databas.

Detta är bara en teori men jag anser dock att det är det troligaste scenariot av de teorier jag har sett.

Det vi vet säkert är:

Någon la en massiv säljorder på 500.000 BTC som åt upp alla köp-ordrar. Enligt Mt Gox så kom alla dessa bitcoins från ett hackat konto.

Jag ser det som väldigt osannolikt att någon över huvud taget är så korkad att han sparar närmare 10 miljoner dollar på en okänd människas hobby-webserver. Jag ser det som mycket troligare att någon faktiskt lyckades hacka Mt Gox databas och att de nu förnekar detta. Speciellt då Mt Gox har bevisats ljuga om andra säkerhetsbrister.

Det som även talar för en SQL injektion är dessa två väldigt intressanta chat-loggar:
http://privatepaste.com/e4bacfae37
http://privatepaste.com/93e8a9cd64

Jag ser inte vad försäljningen har med gränsen att göra.

Hate to say what? Mina bitcoins tradas fortfarande för 7x vad jag köpte dem för. Är det det du syftar på?

Säger inte att bitcoin inte kommer krascha då jag faktiskt anser att chansen är relativt stor fortfarande, och det största testet än kommer nog nu när Mt Gox går online igen. Men du bör läsa på vad som faktiskt hände innan du uttalar dig. Än så länge är bitcoinvärdet nästan oförändrat sen hacket. Att en person sålde (stulna) bitcoins för $0.01 har inte så mycket med det egentliga värdet att göra.

keyword "än så länge". tänk rationellt nu. stryk alla som handlar valutan av rent spekulativa skäl. stryk sedan tanken på knarkpengar etc., som i slutändan bara leder till att valutan kriminaliseras. vad kvarstår? av förklarliga skäl kan inte uppblåsa värden enbart leva på att folk fortsätter blåsa. förr eller senare slutar folk blåsa, och då går luften ur. beakta den skepsis som förelåg under 90-talet och delar av 2000-talet vad gäller e-handel. med det i åtanke blir det förhållandevis enkelt att utröna denna valutas snara framtid - inte för att idén nödvändigtvis är dålig, utan för att den inte är kommersiellt gångbar, och icke-kommersiellt gångbara, marginaliserade produkter aldrig håller som investeringar i längden.

har du gjort 7 gånger pengarna är jag den första att gratulera. som tidigare påpekat i tråden rekommenderade jag indirekt spekulation på andras spekulation. just nu känns det dock som det är dags att casha ut och vara glad åt den vinst du gjort. visst, du kan alltid vinna mer, men man kan alltid vinna på lotto med. ingen anledning att spela mao.
Citera
2011-06-24, 11:39
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
keyword "än så länge". tänk rationellt nu. stryk alla som handlar valutan av rent spekulativa skäl. stryk sedan tanken på knarkpengar etc., som i slutändan bara leder till att valutan kriminaliseras. vad kvarstår? av förklarliga skäl kan inte uppblåsa värden enbart leva på att folk fortsätter blåsa. förr eller senare slutar folk blåsa, och då går luften ur. beakta den skepsis som förelåg under 90-talet och delar av 2000-talet vad gäller e-handel. med det i åtanke blir det förhållandevis enkelt att utröna denna valutas snara framtid - inte för att idén nödvändigtvis är dålig, utan för att den inte är kommersiellt gångbar, och icke-kommersiellt gångbara, marginaliserade produkter aldrig håller som investeringar i längden.

har du gjort 7 gånger pengarna är jag den första att gratulera. som tidigare påpekat i tråden rekommenderade jag indirekt spekulation på andras spekulation. just nu känns det dock som det är dags att casha ut och vara glad åt den vinst du gjort. visst, du kan alltid vinna mer, men man kan alltid vinna på lotto med. ingen anledning att spela mao.
Jag har redan tagit ut min ursprungliga insats (till högre kurs än nu) och jag tänker diversifiera lite mer. Men majoriteten av coinsen behåller jag.
Citera
2011-06-26, 06:35
Medlem
Citat:
keyword "än så länge". tänk rationellt nu. stryk alla som handlar valutan av rent spekulativa skäl. stryk sedan tanken på knarkpengar etc., som i slutändan bara leder till att valutan kriminaliseras. vad kvarstår? av förklarliga skäl kan inte uppblåsa värden enbart leva på att folk fortsätter blåsa.
Oskattade pengar, svart marknad, knark, vapen etc. omsätter stora summor så jag ser inte varför de skall räknas bort. Jag tror inte på någon krasch ned till noll utan snarare att valutan kommer bli mer stabil, men visst ser jag utrymme för ökning.

Idag är det svårt att använda BitCoin och användarbasen är mest teknikkunniga. Men om det kommer funktionalitet i mobiltelefoner och andra system på Internet som förenklar för vanliga användare kan populariteten öka.
Citera
2011-06-26, 08:14
Medlem
B0llkalles avatar
Mtgox uppe igen verkar det som? Värdet ligger på samma nivå som innan det lilla missödet.

http://bitcoincharts.com/markets/
Citera
2011-06-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Mtgox uppe igen verkar det som? Värdet ligger på samma nivå som innan det lilla missödet.

http://bitcoincharts.com/markets/

Siten är uppe igen men handeln börjar först vid 17.00 idag.
Senast redigerad av Cube 2011-06-26 kl. 13:00. Anledning: stavfel
Citera
2011-06-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Oskattade pengar, svart marknad, knark, vapen etc. omsätter stora summor så jag ser inte varför de skall räknas bort. Jag tror inte på någon krasch ned till noll utan snarare att valutan kommer bli mer stabil, men visst ser jag utrymme för ökning.

Idag är det svårt att använda BitCoin och användarbasen är mest teknikkunniga. Men om det kommer funktionalitet i mobiltelefoner och andra system på Internet som förenklar för vanliga användare kan populariteten öka.

Du har givetvis rätt till din åsikt. Har dock svårt att se hur du får ihop popularitet hos gemene man och en hög värdering som har sin grund i svarta pengar och organiserad brottslighet. Särskilt när det senare lär leda till att lagstiftarna gör sitt i slutändan.
Citera
2011-06-27, 09:20
Medlem
Citat:
Du har givetvis rätt till din åsikt. Har dock svårt att se hur du får ihop popularitet hos gemene man och en hög värdering som har sin grund i svarta pengar och organiserad brottslighet. Särskilt när det senare lär leda till att lagstiftarna gör sitt i slutändan.
Jag menar att båda svarta pengar och ökad popularitet hos gemene man är faktorer som kan få värderingen att öka. Däremot behöver de två influenserna inte ha något att göra med varandra. Nog för att en del av gemene man lär vilja typ köpa droger och på andra sätt lockas av anonymiteten i systemet.

Sen tror jag inte lagstiftarna kan stoppa BitCoin, jag ser inte heller att det i Sverige kommer stiftas en lag mot BitCoin. Det finns redan lagar mot att finansiera terrorism och handla droger etc. En så bred lag som att skriva in ett förbud mot allt vad BitCoin heter ser jag inte hur de kan rättfärdiga och driva igenom.
Citera
2011-06-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Jag menar att båda svarta pengar och ökad popularitet hos gemene man är faktorer som kan få värderingen att öka. Däremot behöver de två influenserna inte ha något att göra med varandra. Nog för att en del av gemene man lär vilja typ köpa droger och på andra sätt lockas av anonymiteten i systemet.

Sen tror jag inte lagstiftarna kan stoppa BitCoin, jag ser inte heller att det i Sverige kommer stiftas en lag mot BitCoin. Det finns redan lagar mot att finansiera terrorism och handla droger etc. En så bred lag som att skriva in ett förbud mot allt vad BitCoin heter ser jag inte hur de kan rättfärdiga och driva igenom.

1) Jag menar att den första har negativ inverkan på den senare.
2) Givetvis kan man det, i den mening att ingen seriös näringsidkare kommer att nyttja systemet, varpå valutan blir än mer obskyr och än mindre intressant för gemene man.
3) Då valutan möjliggör anonyma transaktioner slår den undan benen på den lagstiftning du hänvisar till. Väldigt enkelt för politikerna att därmed hävda att valutan måste förändras alt. förbjudas. Någon folkstorm kring beslutet blir det inte heller direkt, då ingen fattar vad det handlar om.
Citera
2011-06-27, 15:58
Medlem
Emma18s avatar
Mycket snack om att man ska ha sina pengar krypterade på usb-minnen etc. Tror dock inte detta är en långsiktigt bra lösning. Det är ju i princip ekvivalent med att ha pengarna inlåsta i ett kassaskåp hemma. Att ha pengarna hos en större organisation likt mtgox eller tradehill är ekvivalent med att ha pengarna på en bank och är för dem allra flesta att föredra om han hanterar större summor. I dagsläget är ju säkerheten hos "bitcoinbankerna" avsevärt mycket sämre än hos riktiga banker men detta kommer antagligen (förhoppningsvis) förändras.

Förutsatt att bitcoin ska bli en riktig valuta så måste det finnas banker som kan garantera säkerheten på pengarna. Även om bitcoin är en anonym valuta kommer det annars gå att kidnappa storägare och tvinga dem att skicka iväg pengarna under vapenhot. Detta medför ju dock rimligtvis identitetskontroll och inloggning med dosor eller engångskoder etc, plus att banken måste skyddas från "rån" genom att personer med kontroll över bankens konton inte kan hotas till att föra iväg stora summor. Bitcoin i grundformen är väldigt likt kontanter och är inte attraktivt överhuvudtaget för personer som inte har något att dölja.

I längden kanske man kan logga in på sin internetbank och byta SEK direkt mot bitcoin för att sedan använda det som en praktisk internetvaluta genom att ta ut mindre summor i taget till sin wallet och sedan betala med det, eller till och med lägga en överföringsorder direkt i internetbanken som kopplas med OCR-nummer mot ditt köp i affären. I längden leder detta alltså till att bitcoin blir väldigt lik en vanlig valuta som USD eller Euro, men med den väsentliga skillnaden att den från början är anpassad efter att finnas digitalt och enkelt skickas över mellan olika parter. Att skicka vanliga valutor elektroniskt är väldigt komplicerat och kräver enorma kontrollsystem hit och dit. Det är det här som är bitcoins framtid, inte som en kriminell valuta.

PS. Staterna skulle relativt enkelt kunna blockera stora delar av bitcoinmarknaden genom att terrorstämpla alla bankkonton som används för att köpa/sälja bitcoins. Detta skulle göra det extremt svårt att skaffa sig eller bli av med bitcoins genom internet och antagligen trivialisera valutan. Vi får helt enkelt hoppas på att det inte händer.
Citera
2011-06-27, 16:23
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Mycket snack om att man ska ha sina pengar krypterade på usb-minnen etc. Tror dock inte detta är en långsiktigt bra lösning. Det är ju i princip ekvivalent med att ha pengarna inlåsta i ett kassaskåp hemma.

Bortsett från att du inte behöver kassaskåpet.

Citat:
Att ha pengarna hos en större organisation likt mtgox eller tradehill är ekvivalent med att ha pengarna på en bank och är för dem allra flesta att föredra om han hanterar större summor.

Mest därför att det inte finns något alternativ.

Citat:
Förutsatt att bitcoin ska bli en riktig valuta så måste det finnas banker som kan garantera säkerheten på pengarna. [...] Detta medför ju dock rimligtvis identitetskontroll och inloggning med dosor eller engångskoder etc, plus att banken måste skyddas från "rån" genom att personer med kontroll över bankens konton inte kan hotas till att föra iväg stora summor.

Inget att detta borde behövas. Bitcoin i dagsläget har kanske diverse säkerhetsproblem, men passordsskyddad kryptonyckel borde räcka ganska långt. Det kostar ju inget att sprida ut sina BTC-tillgångar i flera olika "konton", och är det anonymt så skall ju inte bovarna kunna hitta dig.

Citat:
Staterna skulle relativt enkelt kunna blockera stora delar av bitcoinmarknaden genom att terrorstämpla alla bankkonton som används för att köpa/sälja bitcoins. Detta skulle göra det extremt svårt att skaffa sig eller bli av med bitcoins genom internet och antagligen trivialisera valutan.

Det gäller att det skapas en tillräckligt stor användarbas innan de försöker göra det, så att det inte behövs några bankkonton. (Dessutom verkar det lite osannolikt att alla länder i hela världen skulle komma överens om att förbjuda bitcoin.)
Citera
2011-06-27, 16:36
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Inget att detta borde behövas. Bitcoin i dagsläget har kanske diverse säkerhetsproblem, men passordsskyddad kryptonyckel borde räcka ganska långt. Det kostar ju inget att sprida ut sina BTC-tillgångar i flera olika "konton", och är det anonymt så skall ju inte bovarna kunna hitta dig.
Grundproblemet med krypterade bitcoin-wallets precis som kassaskåp med kontanter är att säkerheten helt går förlorad när någon står med en pistol mot ditt huvud. Skulle nästan säga att det största hotet mot bitcoin för tillfället är att någon åker hem till Mark Karpeles och rånar honom på hela mtgox's bitcoinförråd (om han nu är så dum att han inte har nåt skydd mot det).
Citat:
Det gäller att det skapas en tillräckligt stor användarbas innan de försöker göra det, så att det inte behövs några bankkonton. (Dessutom verkar det lite osannolikt att alla länder i hela världen skulle komma överens om att förbjuda bitcoin.)
Det kommer alltid att behövas någon typ av växling mellan bitcoin och andra valutor för att systemet ska fungera. En väldigt liten andel av användarna har balans för sin användning. Vissa kommer vilja köpa bitcoins för sin lön för att använda medan andra kommer vilja betala mat och hyra för sina bitcoin-vinster. Självklart kan man använda helt ocentraliserade lösningar som överföringar mellan privatbankkonton eller växling irl mot kontanter, men dessa typer av affärer har väldigt dålig säkerhet och scamrisken kommer avskräcka de flesta. Så fort man systematiserar verksamheten och tradar mycket med samma bankkonton kan de blockas.

Just nu verkar det kanske osannolikt, men jag ser det inte som helt otroligt (om bitcoin i alltför stor utsträckning används till vapen och knark) att t.ex. mtgox blir terroriststämplat och får sina konton/tillgångar låsta.
Citera
2011-06-27, 17:04
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Grundproblemet med krypterade bitcoin-wallets precis som kassaskåp med kontanter är att säkerheten helt går förlorad när någon står med en pistol mot ditt huvud. Skulle nästan säga att det största hotet mot bitcoin för tillfället är att någon åker hem till Mark Karpeles och rånar honom på hela mtgox's bitcoinförråd (om han nu är så dum att han inte har nåt skydd mot det).

Visst, men vi får väl förutsätta att pistolhotande fortfarande kommer att vara förbjudet även i framtiden.

Du kanske tänker dig Mad Max Beyond Thunderdome? I så fall kanske digital kryptovaluta inte är den bästa lösningen, det stämmer.

Citat:
Det kommer alltid att behövas någon typ av växling mellan bitcoin och andra valutor för att systemet ska fungera.

Det är inte alls säkert. Banksystemet innebär ju kostnader för alla inblandade.

Om det blir billigare att betala ut lön, och enklare för matbutiken att ta betalt, i BTC så varför inte.

Citat:
Så fort man systematiserar verksamheten och tradar mycket med samma bankkonton kan de blockas.

Men om det inte behövs några bankkonton spelar ju inte det någon roll.

Citat:
Just nu verkar det kanske osannolikt, men jag ser det inte som helt otroligt (om bitcoin i alltför stor utsträckning används till vapen och knark) att t.ex. mtgox blir terroriststämplat och får sina konton/tillgångar låsta.

Inte så svårt att lägga upp en websida, dock. Och det finns väl ett antal länder som inte nödvändigtvis skulle instämma i den bedömningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in