Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Nu syftade jag dock på han jag citerade och diverse andra skåp som tjatar om "ponzi pyramid" mumbo jumbo när de egentligen inte ens förstår grundläggande tekniken bakom bitcoin.
Sådana personer är ju jobbiga och i slutändan mår man ju bäst i att inte diskutera någonting alls med folk som bara anser att de har rätt. Nu kunde jag säga både har rätt eller skrev mycket där men det är ju självfallet skillnad i huruvida man HAR rätt och skriver något vettigt / försöker förklara eller bara tror det och spyr ur sig diverse påståenden.
Jag har en person i min omgivning som ofta skall inflika hur någonting är och som nog väldigt gärna vill framstå som intelligent och kunnig. Grejen är bara att han så ofta bara drar till med något, är fast vid sin åsikt även om han har fel (Exempelvis kan det vara en diskussion om vilken som är störst av två städer. Min reaktion på det hela skulle vara att "det är väl skitsamma och det är väl bara att kolla på Wikipedia hur det är när vi/jag kommer hem", men de kan tjabbla på om samma skit en längre stund. Och om det nu skulle vara så att man kollar på Wikipedia och han har fel så är han en av de där personerna som faktiskt skulle vilja påpeka att det faktiskt kan vara fel på Wikipedia också .. Fast det mer troliga är att han inte säger ett skit, inte lär sig ett skit och sedan nästa gång bara spyr ur sig någonting annat "han vet" som är helt galet fel.
Kristen är han också och inte övertygad om att evolution är grejen. Jag sade en gång till honom att OM det nu var så att vi faktiskt lyckas få till någon slags liv i ett experiment så kunde han väl ändå köpa att då har vi ändå lite bättre stöd för att det kanske var så det gick till än creationismlinjen så att säga .. Det är ju lite fattigt med stöd för hela gudsgrejen kan tyckas. Men det är ju de största idioterna som behöver sådant där med, och det behöver ju inte vara religion utan det kan ju vara mycket annat man finner stöd och trygghet i.
Jag skulle lätt kunna nörda in mig i hur bitcoins verkligen fungerade om jag hade tillräckligt med intresse men det har jag inte haft.
Jämför Alan Greenspan som någon person berättade om i gårdagens program på om det var kunskapskanalen om ekonomi eller något. Han menade att Alan drog saker till sin spets och menade att han inte ens kunde veta att de / det han upplevde nu var på riktigt (eller hur det nu exakt sades), det är ju en mycket smartare inställning än att vara tvärsäker på att ens egna uppfattning om allting är den korrekta. Imho.
.. så hur kan jag vara så säker på det?! ;D
(Min poäng var mest att även om jag har vetat om bitcoin ett tag så har jag ändå inte köpt. Så att det skulle vara anledningen till att man inte äger några .. mjae.. Jag förstod bara inte att det skulle bli lönsamt

, mitt antagande tidigare i tråden var ju t.o.m. att diverse nördar som bara tyckte det var kul / hade andras datorer att köra miningen på skulle delta och göra den och att det således rimligtvis fanns så mycket kapacitet att det inte alls var lönsamt att delta utan att folk gjorde det för att de kunde så att säga. Nu var det ju visst inte så. Men om man ser till andra projekt som säg seti@home, tor, proteinvecklande, freenet o.s.v. så finns det ju många som offrar datorkraft helt gratis utan personlig vinning bara för att de gillar projekten

)