2013-04-03, 15:44
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Varför Electrum?

Därför att du slipper tanka ner hela blockchain vilket är smidigt.

Brain wallet är ännu mer nice.
Citera
2013-04-03, 15:47
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Varför Electrum?

Med Electrum så behöver man inte lagra hela blockkedjan (6gb atm). Dock så kommer storleken på hårddiskarna öka snabbare än storleken på blockkedjan, så borde inte va något problem.
Citera
2013-04-03, 15:53
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Med Electrum så behöver man inte lagra hela blockkedjan (6gb atm). Dock så kommer storleken på hårddiskarna öka snabbare än storleken på blockkedjan, så borde inte va något problem.

Fast å andra sidan hur kul är det att sitta på 523 gb blockkedja om några år trots fetare hårddisk?
Det lär nog växa fram fler semicentrealiserde tjänster likt electrum framöver kan man nog gissa.

Fast jag propagerar stenhårt för brain wallet naturligtvis.
Citera
2013-04-03, 15:54
Medlem
Qxxys avatar
Hur köper man bitcoins och hur säljer man? Mt Gox är för jänkarna och bitcoin 24 tar inte emot bankkort.

Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Så man slipper blockkedjan, najs. Återstår 22k blocks för mig så jag slipper Electrum om det inte finns andra anledningar.
Citera
2013-04-03, 15:58
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Hur köper man bitcoins och hur säljer man? Mt Gox är för jänkarna och bitcoin 24 tar inte emot bankkort.

Så man slipper blockkedjan, najs. Återstår 22k blocks för mig så jag slipper Electrum om det inte finns andra anledningar.

Electrum är imho lite snyggare också.

Vill slå ett slag för bitcoin-otc.com
Annars finns ju bitstamp, intersago, btcx, kapiton och många fler. Men köp av kryptovalutor görs ju naturligtvis på freenode genom tor medans man lyssnar på 90's techno och prutar priset hos nån shemale med cybernetiska implantat som säljer btc billigt
Citera
2013-04-03, 16:19
Medlem
usb3s avatar
Citat:

Fördelen med brainwallet är som sagt var att du slipper lagra hela blockkedjan. Anledningen till att man kanske vill sitta på hela blockkedjan är för att hjälpa till att upprätthålla och säkra kedjans existens. Men är nog tillräckligt många som hjälper till med det atm

Vad gäller köp av bitcoins så är Bitstamp den snabbaste/billigaste sidan jag hittat för oss européer.
Citera
2013-04-03, 18:32
Medlem
annanmedlems avatar
http://blogs.marketwatch.com/thetell/2013/04/03/bitcoins-bubble-or-breakthrough/
Citera
2013-04-03, 18:39
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Kan omöjligt vara en bubbla
Baserar du det enbart på att grafen ser brant ut?

Facebook gick från $0 till $15 miljarder dollar på 4 år. Den enda skillnaden är att Facebook inte handlades på aktiemarknaden då. Hade aktier sålts öppet så hade du sett en kurva som var 10 gånger så extrem, och det finns många fler exempel på massiva värdeökningar för nystartade företag. Bitcoins värdeökning är enbart unik på det sättet att vem som helst kunnat ta del av den från början.

Visst, Bitcoin kanske är övervärderat ändå. Men de som pratar om bubblor verkar ha svårt att lägga fram rationella argument för det. Så om det enda argumentet är att det ökat snabbt så ville jag bara poängtera att värdeökningen faktiskt inte är särskilt ovanlig.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-04-03 kl. 18:49.
Citera
2013-04-03, 18:53
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Baserar du det enbart på att grafen ser brant ut?

Facebook gick från $0 till $15 miljarder dollar på 4 år. Den enda skillnaden är att Facebook inte handlades på aktiemarknaden då. Hade aktier sålts öppet så hade du sett en kurva som var 10 gånger så extrem, och det finns många fler exempel på massiva värdeökningar för nystartade företag. Bitcoins värdeökning är enbart unik på det sättet att vem som helst kunnat ta del av den från början.

Visst, Bitcoin kanske är övervärderat ändå. Men de som pratar om bubblor verkar ha svårt att lägga fram rationella argument för det. Så om det enda argumentet är att det ökat snabbt så ville jag bara poängtera att värdeökningen faktiskt inte är särskilt ovanlig.
Bubbla vet jag inte men att det är spekulation och inte praktiskt användande / behov av bitcoins som medel för tjänste- och varuutbyte som driver på prisutvecklingen just nu känns ju inte helt orimligt?

Det är ju bara att se till hur folk formulerar sig här och hur mycket uppmärksamhet det fick helt plötsligt.
Citera
2013-04-03, 19:02
Medlem
Qxxys avatar
Nån mer som använder Bitstamp? Andra alternativ?
Hur funkar detta då, kan man inte genomföra med Visa eller Master Card?
Citera
2013-04-03, 19:59
Medlem
Wolfbloods avatar
Vad hindrar mig från att köpa på bitstamp och sedan sälja på Kapiton?

För så vitt jag kan se så är det en vinst-affär.

(Missar jag en massa dolda avgifter?)

Dvs köpa BC för 900 på Stamp och sen sälja för 1000+ på Kapiton.
Senast redigerad av Wolfblood 2013-04-03 kl. 20:01.
Citera
2013-04-03, 20:04
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfblood
Vad hindrar mig från att köpa på bitstamp och sedan sälja på Kapiton?

För så vitt jag kan se så är det en vinst-affär.

(Missar jag en massa dolda avgifter?)

Dvs köpa BC för 900 på Stamp och sen sälja för 1000+ på Kapiton.

Din bank tar 10kr för SEPA till Bitstamp, sedan tar bitstamp 0,5% vid köp. Sedan tar Kapiton 1.35% vid försäljning, så det låter som sagt var som en plusaffär för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in