Citat:
Ursprungligen postat av
Blåst
Hur påverkar släkt- och klankriminalitet samhället? Den senaste tiden har en intensiv debatt om parallella samhällen dominerat den offentliga debatten. Sverige möts: direkt sänder från Hammarkullens Folkets hus. Här möts politiker, poliser och personer från området som berättar hur kriminella grupperingar skrämmer och skapar en tystnadskultur. Bland gästerna: 1.Cuz, rappare, Arin Karapet (M), Fredrik Sammeli (S) och författaren och journalisten Johanna Bäckström Lerneby. Programledare: Belinda Olsson.
kommer Familjen ställa upp i tv?
Det skulle inte förvåna mig om familjen ställer upp, då jag tror dom har dubbla måttstockar. Familjen älskar uppmärksamheten men samtidigt så vill dom säkert tona ned den.
För mycket uppmärksamhet är inte bra det heller utan en lite mer lagom sådan. Dom vill ju ha uppmärksamheten för att skrämma likasinnade att dom är mer än vad dom är.
Eftersom så många av dom är kriminella så ligger dom före alla andra därefter så slipper dom motstånd.
ca 35 st är dömda men det betyder inte att alla är hardcore men dom spelar säkert stenhårt på det. Bra kontakter har dom men det betyder inte att dessa ställer upp som kanonmat ifall dom skulle bli utmanade.
Jag tror inte dom skulle vara så kaxiga om någon börja reducera deras antal, 35 är inte direkt många. Sen har vi dom som ser upp till denna familj, svårt och sia hur många det kan vara.
Ett bröllop eller begravning attack sen skulle dom inte ha så mycket att tala om.
Problemet med gäng skjutningar är att det skjuts mer än vad det dödas och det betyder att dom som skjuter inte allt vågar och gå fram och skjuta någon kallblodigt.
Att backagänget backar och vill betala dessa pengar förvånar mig lite men samtidigt så vill man inte ha störningar i sina affärer så då är det lättare att betala. Backagänget är inte så många tror jag inte och har nog inte lika stora resurser. Betala någon ses väldigt mycket som en svaghet.