2011-03-05, 18:32
Medlem
En meta-betraktelse:

Jag är fascinerad av vad jag ser hända mitt framför ögonen just nu. Eftersom jag själv inte deltar i några aktiviteter utanför detta forum så blir det enklare att ta ett kliv tillbaka och se en större bild.

Och det jag ser är ett krig. Prataomdet har förvandlats till ett slagfält mellan en mediaelits åsiktsjournalistik och en gräsrotsdriven informations-gerilla som opererar utifrån en ledarlös svärm-organisation.

Det som fascinerar mig är hur effektiv denna informations-gerilla faktiskt är och hur den så snabbt avväpnar varje försök till motattack och sen anpassar sin strategi för att få ännu större effekt. Man kan se exakt samma mönster i hur Anonymous opererar och hur HBGarys försök till motattack mycket snabbt vändes till att HBGary fullständigt slogs ut.

Liknande mekanismer används inom avancerad it-säkerhet där det förekommer polymorfa virus som angreppsmetoder och polymorfa brandväggar som defensiva motmedel.

Inom militärstrategisk teoribildning förekommer också liknande tankar om polymorfa och amorfa strategier, men där är det mest spekulationer om framtida sciencefictionartade sätt att operera, även om man redan nu försöker lägga grunden till det genom att skapa det man kallar ett nätverksbaserat försvar.

Från vad som framkommer om skeendena i Tunisien, Egypten och Libyen är det exakt samma informations-gerilla-organisation som knäcker dessa förtryckar regimer.

Det känns lite som om 2011 kommer att gå till historien som ett år av samma dignitet som när berlinmuren revs.
Senast redigerad av f-boy 2011-03-05 kl. 18:41.
Citera
2011-03-05, 19:51
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vad hade din kommentar att göra med det du citerade? Sticker du nu när din definition på censur visade sig vara pursvensk?

Kan inte du skicka PM så vi kan ses och hitta på nåt kul.

Jag är allvarlig.

Eller kommer denna inbjudan att nobbas precis som mitt erbjudande att jag skulle komma till en i #prataomdet-gänget och läsa deras hemliga mejlinglista IRL eftersom de inte ville göra den offentlig eftersom det var så mycket känsligt material i den.

Varför vill inte #prataomdet att vi ska kunna #läsaomdet?

Nordanvindan har inte tid, hon vart tvungen att skynda över till Mymlan och berätta ! så det blev lite fart på komentarerna på Allehanda!
Citera
2011-03-05, 22:12
Medlem
whiteblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdbasher
Formuleringar? Nej, det handlar om utkast till texter på ämnet som naturligtvis innehåller detaljer som kanske ströks för att de avslöjade namn på personer etc eller bara inte känns helt ok att lämna ut till denna varggrop av nitiska snedläsare.

Men det spelar ingen roll, för det är bara trams att alla misstankar skulle upphöra ändå. Gav jag er tvåhundra mail skulle ni säga att det egentligen fanns femhundra, gav jag tillträde till listan på stört skulle ni säga att vi redan raderat.

Fick inte den som ville ansluta sig till maillistan i början? isåfall borde de inte finnas något känsligt där.

Eller var de bara några få som fick vara med? och vem bestämde vilka som skulle vara med?
Citera
2011-03-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Fick inte den som ville ansluta sig till maillistan i början? isåfall borde de inte finnas något känsligt där.

Eller var de bara några få som fick vara med? och vem bestämde vilka som skulle vara med?

Det var en mejlinglista som ej var tänkt att läsas för vem som helst. Punkt.

tycker ni själva att det är känsligt att diskutera? Är det känsliga saker ni skriver här i tråden? Om inte - varför är alla anonyma?
Citera
2011-03-05, 23:00
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan

tycker ni själva att det är känsligt att diskutera? Är det känsliga saker ni skriver här i tråden? Om inte - varför är alla anonyma?

Du är ju också anonym här.

Ni kan väl maska alla namnen?
Citera
2011-03-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Du är ju också anonym här.

Ni kan väl maska alla namnen?

Jag försöker ta seden dit jag kommer.
Citera
2011-03-05, 23:05
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack

Är beredd att sätta ett par kronor på Sonja Schwarzenberger som navet i kampanjen.

Tycker det blir att mer tydligt att det finns åtminstone 2 agendor inom prataomdet.

De som de facto är vänner till AA och driver en försvarsagenda, sedan har vi de som verkligen trodde att det skulle pratas.

Att Johanna Koljonen skulle låtit sig inspireras spontant och börjat berätta om en 10 år gammal olust är inte sannolikt. Så vem sålde in Johanna. Johanna är inte vän med Anna, men väl med Sonja Schwarzenberger. Sonja är tight med Anna och Marta Axner. Sonja är tillräckligt självgod och centralt placerad i den här historien, moderator på prataomdet på södra teatern, körde vinklingen på SVT och står som medansvarig på prataomdets hemsida. Sonja har detta till trots inte frontat speciellt mycket, snarare tvärt om. Känns som hon distanserat sig från epicentrum efterhand som kritiken ökat.

Så AA genom Marta (även systern Teresa Axner) känner Sonja eller båda pratar med Schwarzenberger som pratar med Johanna Koljonen Samtliga var på Sonjas 30 års dag även AA.

Dvs Mymlan tror verkligen att hålla det nära var en journalistisk krok. När kritiken ökar distanserar sig Schwarzenberger och är i princip osynlig idag. Spindeln är Schwartzenberger som varit med om att sätta ihop gruppen.

Alla rör sig runt Sonja: Julia Skott, Marta Axner, Johanna Koljonen, Isobel,

Sen har vi de som rör sig runt Isobel: Gustav Almestad, Fredrik Westerlund, Sofia Mirjamsdotter, Elin Grelsson

Sen har vi gruppen runt AA: Kajsa Borgnäs, Petra Ornstein, syskonen Axner

En sak är säkert Sonja Schwarzenberger har en mycket central roll i det här, med kontakter åt alla håll.

Vi har också en grupp periferiella med udda kontakter in i gruppen på någon enstaka medlem. De behöver inte alls ha känt till syftet eller de första tankarna ikring prataomdet.

Så en närmare titt på Schwarzenberger är det som gäller. Desto mer jag tittat ju tydligare blir det att det fanns en agenda. Utförandet av själva kampanjen och uppföljningen ger också vid handen att det inte fanns en uppriktig långsiktig vilja att driva projekt.

Efter hand som kritiken stegrats har också argument och OM delvis ändrats i en riktning för att stärka trovärdigheten. Tystast av dem alla är Sonja Schwarzenberger och Ivan Arpi

Tystnad är ibland mer talande än talet självt.

Har vi något på kopplingen Johanna Koljonen Schwartzenberger twitter tex sparat i lådorna

Fö var det Schwarzenberger som jagade folk i tråden som hon ville intervjua, anfall bästa försvar eller?
Citera
2011-03-05, 23:07
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan

Du får gärna PM mej för en privat diskussion med öppna kort med fullt namn

mvh

XXXXX XXXXXX XXXXXXXX
Citera
2011-03-05, 23:10
Medlem
Citat:
Den 8 november bjöd Judiska Teatern in till en diskussion om exil, identitet och utanförskap i samband med den iscensatta utställningen Flykt och förvandling. Nelly Sachs, författare, Berlin/Stockholm. Under denna kväll ledde teaterchef Pia Forsgren en diskussion om att leva i exil, finna sin identitet och vara i ett utanförskap tillsammans med förlagschefen Svante Weyler, programledaren och kritikern Johanna Koljonen och chefredaktören för Bang, Sonja Schwarzenberger.
http://www.judiskateatern.se/product...eminarieserie/
Citera
2011-03-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Är beredd att sätta ett par kronor på Sonja Schwarzenberger som navet i kampanjen.

Tycker det blir att mer tydligt att det finns åtminstone 2 agendor inom prataomdet.

De som de facto är vänner till AA och driver en försvarsagenda, sedan har vi de som verkligen trodde att det skulle pratas.

Att Johanna Koljonen skulle låtit sig inspireras spontant och börjat berätta om en 10 år gammal olust är inte sannolikt. Så vem sålde in Johanna. Johanna är inte vän med Anna, men väl med Sonja Schwarzenberger. Sonja är tight med Anna och Marta Axner. Sonja är tillräckligt självgod och centralt placerad i den här historien, moderator på prataomdet på södra teatern, körde vinklingen på SVT och står som medansvarig på prataomdets hemsida. Sonja har detta till trots inte frontat speciellt mycket, snarare tvärt om. Känns som hon distanserat sig från epicentrum efterhand som kritiken ökat.

Så AA genom Marta (även systern Teresa Axner) känner Sonja eller båda pratar med Schwarzenberger som pratar med Johanna Koljonen Samtliga var på Sonjas 30 års dag även AA.

Dvs Mymlan tror verkligen att hålla det nära var en journalistisk krok. När kritiken ökar distanserar sig Schwarzenberger och är i princip osynlig idag. Spindeln är Schwartzenberger som varit med om att sätta ihop gruppen.

Alla rör sig runt Sonja: Julia Skott, Marta Axner, Johanna Koljonen, Isobel,

Sen har vi de som rör sig runt Isobel: Gustav Almestad, Fredrik Westerlund, Sofia Mirjamsdotter, Elin Grelsson

Sen har vi gruppen runt AA: Kajsa Borgnäs, Petra Ornstein, syskonen Axner

En sak är säkert Sonja Schwarzenberger har en mycket central roll i det här, med kontakter åt alla håll.

Vi har också en grupp periferiella med udda kontakter in i gruppen på någon enstaka medlem. De behöver inte alls ha känt till syftet eller de första tankarna ikring prataomdet.

Så en närmare titt på Schwarzenberger är det som gäller. Desto mer jag tittat ju tydligare blir det att det fanns en agenda. Utförandet av själva kampanjen och uppföljningen ger också vid handen att det inte fanns en uppriktig långsiktig vilja att driva projekt.

Efter hand som kritiken stegrats har också argument och OM delvis ändrats i en riktning för att stärka trovärdigheten. Tystast av dem alla är Sonja Schwarzenberger och Ivan Arpi

Tystnad är ibland mer talande än talet självt.

Har vi något på kopplingen Johanna Koljonen Schwartzenberger twitter tex sparat i lådorna

Fö var det Schwarzenberger som jagade folk i tråden som hon ville intervjua, anfall bästa försvar eller?

Väldigt bra analys. Jag tror du har rätt.

EDIT: Gillar också idén om Schwartzenberger som puppet mastern just för att hon är så grymt snygg, kinky och dominant, precis så jag vill ha mina kvinnor för då får man aldrig tråkigt.
Senast redigerad av f-boy 2011-03-05 kl. 23:37.
Citera
2011-03-05, 23:44
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Väldigt bra analys. Jag tror du har rätt.

EDIT: Gillar också idén om Schwartzenberger som puppet mastern just för att hon är så grymt snygg, kinky och dominant, precis så jag vill ha mina kvinnor för då får man aldrig tråkigt.

Ja hon är helt klart gjord av annat virke än resten av gänget. Det i sig får en att börja fundera
Citera
2011-03-06, 00:00
Medlem
J-vlar i mig vad det raderas i kommentarsfältet till Sofia Mirjamsdotters krönika. Det är värre än i Sovjetunionen under kalla krigets dagar. T.o.m. objektiva och sakliga kommentarer raderas. Helt otroligt! Allehanda.se = kommunistblaska?

Se http://allehanda.se/start/kronikor/1...jasta-i-repris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in