2011-02-22, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, det var mer skrämmande läsning än H.P Lovecraft!

Så här blir det om man gör en H.P Lovecraft remix:

Citera
2011-02-22, 12:16
Medlem
espressinos avatar
Koljonen är bara missförstådd

Hon sa inte genus

Hon sa geanus
Citera
2011-02-22, 13:22
Medlem
espressinos avatar
Johannes Mediterar

johannesaxner @dekaminski Absolut! Flashbacktråden om #prataomdet har imo gått lågt över gränsen för förtal & god smak. Ser mitt svarande som Zen-övning.

edit: kan det va det här han menar

malinullgren Följer #prataomdet-tråd på Twitter. Skörd: Malin Knullgren är galen. @LundbergEmma bör åka till Jamaica och "knulla av sig". Hej tisdag!
Citera
2011-02-22, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Johannes Mediterar

johannesaxner @dekaminski Absolut! Flashbacktråden om #prataomdet har imo gått lågt över gränsen för förtal & god smak. Ser mitt svarande som Zen-övning.

edit: kan det va det här han menar

malinullgren Följer #prataomdet-tråd på Twitter. Skörd: Malin Knullgren är galen. @LundbergEmma bör åka till Jamaica och "knulla av sig". Hej tisdag!
Zen, ja kanske det, men om man ska tala för en sak man tror på är det nog smart att inte bete sig som en drottning som håller audiens för pöbeln där endast ett fåtal frågor godkänns och besvaras. Jag som inte är känd för min tankesnabbhet hann inte formulera en enda frågeställning. Visst kan jag hålla med om att inte 100% av inläggen i denna tråd är 100% seriösa men detta är ändå ett fritt forum och inte DN:s ledarsida.

/ Berra Berserk, Ph.D., Miscatonic University.
Citera
2011-02-22, 23:02
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Zen, ja kanske det, men om man ska tala för en sak man tror på är det nog smart att inte bete sig som en drottning som håller audiens för pöbeln där endast ett fåtal frågor godkänns och besvaras. Jag som inte är känd för min tankesnabbhet hann inte formulera en enda frågeställning. Visst kan jag hålla med om att inte 100% av inläggen i denna tråd är 100% seriösa men detta är ändå ett fritt forum och inte DN:s ledarsida.

/ Berra Berserk, Ph.D., Miscatonic University.

Det handlar inte så mycket om att tänka fort, men att tänka bra !!
Har inte tillbringat så mycket tid på FB och följer i princip bara Assangetrådarna. Kvaliteten på trådarna håller i det stora hela mycket hög klass. Hellre foliehatt än dumstrut. Hellre en rak buse, än en krokig Svenne. Det väsentliga är att FB ändå skapat opinion, ett sunt ifrågasättande av vad som pågår. Tids nog kommer resten. Jag tröstar mig med att vinden har vänt och skaran av tvivlare växer för varje dag. Det krävs mod och integritet att våga stå upp. Det finns så många lysande begåvningar, över ett brett spektrum av kunskapsområden här på forumet som jag vilken dag i veckan som helst skulle kunna tömma en bägare med. Att tänka fritt utanför boxen är inte alla förunnat.
Citera
2011-02-22, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Det handlar inte så mycket om att tänka fort, men att tänka bra !!
Har inte tillbringat så mycket tid på FB och följer i princip bara Assangetrådarna. Kvaliteten på trådarna håller i det stora hela mycket hög klass. Hellre foliehatt än dumstrut. Hellre en rak buse, än en krokig Svenne. Det väsentliga är att FB ändå skapat opinion, ett sunt ifrågasättande av vad som pågår. Tids nog kommer resten. Jag tröstar mig med att vinden har vänt och skaran av tvivlare växer för varje dag. Det krävs mod och integritet att våga stå upp. Det finns så många lysande begåvningar, över ett brett spektrum av kunskapsområden här på forumet som jag vilken dag i veckan som helst skulle kunna tömma en bägare med. Att tänka fritt utanför boxen är inte alla förunnat.
Du formulerar det verkligen fint. (Jag tackar lite blygt.) Jag pratade för ett tag sen med en moderator om detta att Flashbacktråden om Bjästa https://www.flashback.org/t1080028 blev nominerad till Guldspaden. Vi var eniga om att den tråden är en prydnad för Fb och har bidragit till att vända en opinion som från början baserat sig inte på kunskap utan på rykten. De tre trådarna om WikiLeaks, om #prataomdet ur ett feministiskt perspektiv, och ur ett medieperspektiv, har redan fått erkännande och kommer att få det ännu mer på sikt.

Jag tror inte på att #prataomdet är en framgång, även om det nu kommer sporadiska försök till reaktioner och svar på de ofta helt hjärtskärande berättelser som sänts in. Det har snarare visat sig att när nätverk igångsätter såna aktioner bör de dels vara till förbannelse genomtänkta och dels ha ett väl uttänkt och förberett system för att ta hand om bräckliga människors svåra upplevelser. Det ser för mig inte ut som om man har tänkt så långt här.

Hela den här grejen från början till slut gör mig extremt tacksam över att inte tillhöra några nätverk av något slag. Jag trodde nog inte för ett par år sen att jag skulle sitta och vara stolt över att vara ett Gangstertroll på Flashback, men så blev det. När det spottas uppifrån tar jag fram mitt regnställ, och jag kan inte säga att jag är förvånad över att det kommer uppifrån. För en hög position i en medieelit eller ett kulturkotteri kan man skaffa sig, till och med smickra sig fram till, men en riktig underdog föds på det viset.

Egentligen är det som stör mig allra mest att 'feminismen', som jag har definierat begreppet, i mina ögon missbrukas. Fast det har jag sagt i denna tråd: https://www.flashback.org/t1394074 . Jag skrev där att kampanjen #prataomdet, i det att den ens betraktas som nödvändig, måste vara ett stort misslyckande för gammelfeminismen. Jag citerar och hoppas det inte är korspostning: "Och det ser ut som om det vi trodde var feministiska landvinningar, ökat självbestämmande, frigörelse, självrespekt, gränsmedvetande etc. för kvinnor i sexuella situationer / relationer bara befriade oss själva och inte har varit till nån hjälp för kommande generationer."

Tillägg: Jag jobbar på ett större blogginlägg om detta där jag gör upp med den nutida så kallade feminismen.
Senast redigerad av Berengar 2011-02-22 kl. 23:41. Anledning: tillägg
Citera
2011-02-23, 00:43
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Teresa Axner har synts på Lajvkonferensen Knudepunkt 2011, rapporterade en kompis som pratat med henne där. Så kopplingen mot Lajvare för #prataomdet har stärkts ytterligare.

Jag är nybörjare på twitter, men lyckades faktiskt föra någon form av diskussion om Teresa och hur hon uttrycker sitt förakt för de som blivit våldtagna på riktigt - de är ju så klichéartade jämfört med hennes egen triviala historia. "Så jag hånglade med honom i stället. Det var enklast så. Och det var allt som hände."

Återges här kronologiskt, så ni behöver inte läsa nedifrån och upp:

Baal Ze Bub
@BaalZeBubble Baal Ze Bub
@edgrenalden @oskcar det är för att de som startade #prataomdet föraktar alla som blivit våldtagna på riktigt
22 Feb via web Favorite Reply Delete
----------------
ChingShih Minne
@
@BaalZeBubble Intressant påstående. Några belägg för denna åsikt? Det enda förakt jag mött som våldtagen i #prataomdet är ifrån kritiker.
23 hours ago Favorite Retweet Reply
-----------------
Baal Ze Bub
BaalZeBubble Baal Ze Bub
@
@ChingShih Teresa Axner ser de som är våldtagna på riktigt som 'billiga klichéer' - de enda som räknas är de triviala orkade-inte-säga-nej
22 hours ago Favorite Reply Delete
-------------------------------
Baal Ze Bub
BaalZeBubble Baal Ze Bub
@
@ChingShih föraktet syns i en av de första #prataomdet http://bit.ly/fG0tOu Teresa Axner en av arkitekterna bakom förtalskampanjen dessutom
---------------------
ChingShih skriver sedan ett tweet som jag inte kan hitta nu - borttaget? I det stod att Teresa enligt mig tydligen inte uppfyller kravet på att vara ett offer som får #prataomdet.
Det tyckte jag var helt sant, så jag vet inte riktigt vilken form av motargument det skulle föreställa, men jag svarade:
---------------------
BaalZeBubble Baal Ze Bub
@
@ChingShih 'kraven på offer' - uppfyller man inte kravet så är man en typisk #prataomdet som inte kan säga nej
15 hours ago Favorite Reply Delete
Citera
2011-02-23, 00:56
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag är nybörjare på twitter, men lyckades faktiskt föra någon form av diskussion om Teresa och hur hon uttrycker sitt förakt för de som blivit våldtagna på riktigt - de är ju så klichéartade jämfört med hennes egen triviala historia. "Så jag hånglade med honom i stället. Det var enklast så. Och det var allt som hände."

Återges här kronologiskt, så ni behöver inte läsa nedifrån och upp:

Baal Ze Bub
@BaalZeBubble Baal Ze Bub
@edgrenalden @oskcar det är för att de som startade #prataomdet föraktar alla som blivit våldtagna på riktigt
22 Feb via web Favorite Reply Delete
----------------
ChingShih Minne
@
@BaalZeBubble Intressant påstående. Några belägg för denna åsikt? Det enda förakt jag mött som våldtagen i #prataomdet är ifrån kritiker.
23 hours ago Favorite Retweet Reply
-----------------
Baal Ze Bub
BaalZeBubble Baal Ze Bub
@
@ChingShih Teresa Axner ser de som är våldtagna på riktigt som 'billiga klichéer' - de enda som räknas är de triviala orkade-inte-säga-nej
-------------------------------
Baal Ze Bub
BaalZeBubble Baal Ze Bub
@
@ChingShih föraktet syns i en av de första #prataomdet http://bit.ly/fG0tOu Teresa Axner en av arkitekterna bakom förtalskampanjen dessutom
---------------------
ChingShih skriver sedan ett tweet som jag inte kan hitta nu - borttaget? I det stod att Teresa enligt mig tydligen inte uppfyller kravet på att vara ett offer som får #prataomdet.
Det tyckte jag var helt sant, så jag vet inte riktigt vilken form av motargument det skulle föreställa, men jag svarade:
---------------------
BaalZeBubble Baal Ze Bub
@
@ChingShih 'kraven på offer' - uppfyller man inte kravet så är man en typisk #prataomdet som inte kan säga nej
15 hours ago Favorite Reply Delete

Här har du svaret på alla dina frågor

http://www.youtube.com/watch?v=zqxXPqWylaU

Edit: Skickar med bonus spåret!

http://www.youtube.com/watch?v=kajzHPB9HZI
Senast redigerad av espressino 2011-02-23 kl. 00:59.
Citera
2011-02-23, 10:30
Medlem
MoLoKs avatar
Kanske ett spår att undersöka närmare...

(avd: sopa rent framför er egna dörr först!)

Citat:
Men kanske har jag haft fel i alla år? Kanske har jag missat det allra tydligaste både bland mina vänner och i tidningarna?
Det har jag svårt att tro, men kanske.
Inte förrän nu i våras hörde jag för första gången snacket om att lajvare vanligtvis skulle vara mycket mer lösaktiga än andra människor. Precis som jag alltid gör gällande dumt snack om lajvare, skrattade jag förstås bara. Men ett halvår senare skrattar jag inte, efter att ha lärt känna en hel bunt lajvare från Stockholmstrakten. Och nu funderar jag lite.
Föräldrarna kanske inte är så oerhört rädda för att deras 15-åriga döttrar ska bli offrade till Djävulen när de inte tillåter dem att åka iväg på lajv? De kanske är oroliga för något helt annat?
Nyligen hörde jag talas om ett lajv för några veckor sedan. På detta lajvet fanns det, enligt vad jag fick höra, ett speciellt rum (eller om det var ett tält) som var rena orgien, folk låg runtomkring varandra i drivor och hade sex helt öppet "in-lajv".
Det betyder att de fortsatte att spela sina karaktärer under lajvet samtidigt som de hade sex, vilket för mig innebär att alltihop tiggde om missförstånd som kan leda till sexuella trakasserier och våldtäkter.
"Nej, jag lovar, jag trodde hon var med på det, vi spelade ju, alla andra runtomkring oss spelade ju och gjorde precis samma sak..."
För mig känns det som om hela grejen verkar ganska knepig att veta hur långt den man spelar med vill gå. Men det förstås- det kan ju ha varit ett sexlajv? Folk kan ju ha vetat från början vad det var allt gick ut på, och då fanns det naturligtvis en åldersgräns?
Jag kollade upp det hela, så jag inte skulle sitta och snacka skit. Men oj då. Det visade sig att det var ett helt vanligt lajv, ingen åldersgräns och inga varningar i förväg. Däremot har jag fått höra nu i efterhand att det är ganska vanligt att folk har sex i verkligheten "inlajv".

http://maniacmedia.bloggspace.se/707...liga-med-lajv/

från kommentar:

Citat:
Anneli
mån 29 sep 2008 16:30 Jag har förklarat för dig att det där rummet helt var deltagarnas egna ansvar, och ingenting arrangören stod för. Jag har också förklarat för dig att det var ett slutet område där inte alla kom in, särskilt inga minderåriga. De var riktigt hårda på att inte släppa in barn där.

Och nej, det var inte gruppsex. Du har fått en utförlig bild av vad som ägde rum där inne i tråden du själv länkar till. Läs den igen.

Jag tycker det är orättvist att döma ett lajv man inte varit på utifrån en del av det. Det blir väldigt taget ur sitt sammanhang på det här sättet.

Sedan så gällande gränser så tänker jag säga en sak. "Social kompetens".

Vad i helvete... nu börjar jag forma en teori om hur det kommer sig att en stor grupp av #prataomdet var lajvare...

Citat:
När jag började lajva för ett par år sedan, så var det här med sex på lajv aldrig någon big deal. Jag vet inte riktigt om det jag minns som "den gamla goda tiden" är tiden innan jag började knulla på riktigt, eller om det helt enkelt inte var så mycket tal om saken för ett par år sedan. Sex på lajv, alltså.

Jag har berört ämnet flyktigt tidigare. Efter lajvet Kalla Fötter i december förra året blev det stor debatt på Tu Lajvs forum, på grund av att det förekommit en hel del sex på lajvet. Porrlajvande enligt vissa och ett spännande socialt experiment enligt andra. Enligt min mening var svallvågorna där folk grälade om risken för missförstånd och ovälkomna sexuella situationer rätt överdrivna. Men så har jag kanske en naiv förhoppning om att folk är socialt kompetenta, kan stämma av varandra, och inte tvekar att gå off om det behövs.

Nu i helgen ska jag spela hora på lajv för första gången.

http://jeu-de-roles.blogspot.com/2009/09/sex-lajv.html

edit:

Vad Hände i Delhins Ambasad?

http://www.tulajv.se/forum/viewtopic...rt=0&hilit=sex

Smakprov:

Citat:
Senast redigerad av MoLoK 2011-02-23 kl. 10:39.
Citera
2011-02-23, 11:04
Medlem
whiteblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK

Bra grävt vilka #prataomdet medlemmar kan vi koppla till dom olika lajven som beskriv ovan?
Citera
2011-02-23, 11:15
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Kanske ett spår att undersöka närmare...

(avd: sopa rent framför er egna dörr först!)

Tror du är helt rätt på !

Att under pseudonym kunna leva ut, utan att vara riktigt skyldig.

Rötterna har du i den klassiska Carne valen Köttets farväl En fest, den sista innan fastan då kött inte var tillåtet. Under karneval är man förklädd, och ingen får efterforska vem som var vad under själva festen. Man kan då självklart hänge sig åt det som man i normala fall inte skulle.

"Även om delar av den kristna traditionen att fira karneval har sitt ursprung i mycket äldre helgdagar, såsom dionysiska grekiska ( Anthesteria ) eller Saturnalia romarna, som var ett uttryck för behovet av en tillfällig upplösning av sociala förpliktelser och hierarkier för att bana väg för subversion, skämt och även utsvävningar.

Lajv kan nog anses vara en förlängning av den traditionen så varför inte ta med sig den promiskuösa delen
Citera
2011-02-23, 11:43
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Bra grävt vilka #prataomdet medlemmar kan vi koppla till dom olika lajven som beskriv ovan?

Har ingen aning än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in