2011-02-07, 22:08
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad jag tror är som jag sagt tidigare att ni drabbats av hemmablindhet och därför inte ser det förkastliga i att starta kampanjer av det här slaget. Vad säger du om min analogi om Timbro? Hade det varit en sådant nätverk som legat bakom kampanjen, hade det ändrat något?
Jag tror att kampanjen utgår från vad den sägs utgå från av iniativtagarna, nämligen Assangefallet och en önskan att "försvara" Anna Ardin mot "näthatet". Koljonen säger: "då slår det mig att jag också haft en sådan upplevelse..." (min parafras) Problemet är återigen vilka det är som står bakom kampajen, det sätt de gör det till en "gräsrotsrörelse" på, hur den framställs och att det är en enskild människa som riskerar att drabbas juridiskt av en medieinflytelserik grupps samordnande skriverier.
Din punkt fyra tycker jag då innebär ett mycket märkligt resonemang. Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det?
Jag tror att kampanjen utgår från vad den sägs utgå från av iniativtagarna, nämligen Assangefallet och en önskan att "försvara" Anna Ardin mot "näthatet". Koljonen säger: "då slår det mig att jag också haft en sådan upplevelse..." (min parafras) Problemet är återigen vilka det är som står bakom kampajen, det sätt de gör det till en "gräsrotsrörelse" på, hur den framställs och att det är en enskild människa som riskerar att drabbas juridiskt av en medieinflytelserik grupps samordnande skriverier.
Din punkt fyra tycker jag då innebär ett mycket märkligt resonemang. Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det?
En stor skillnad mellan #prataomdet och exempelvis Timbro är att Timbro är en tankesmedja som planerar sina kampanjer och event med en helt annan långsiktighet.
#prataomdet var en spontan grej. Några tweets, en idé om debattartiklar och så gjorde vi det bara. Vi hade alltså ingen strategi eller någon plan eller mål annat än förhoppningen att våra artiklar skulle skapa ett samtal om sexuella gråzoner.
Hela upplägget utarbetades sedan dag för dag, och förändrades också genom all respons som kom, bara det att vi plötsligt insåg behovet av en hemsida, en Facebookpage osv...
Vad gäller kampanjens syfte och utgångspunkt - jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara. Koljonen tänkte högt om Assangefallet. Utifrån det fick hon en idé om att sätta ord på saker. På "det". Inspirerad av AA, ja. Men där slutar kopplingen.
Jag har med all önskvärd tydlighet förstått att det kan tolkas på annat sätt, men vad vill ni att jag ska göra? Börja ljuga, erkänna något som inte är sant, påstå att #prataomdet är något annat än det är?
Det kommer jag inte att göra.

)