2011-02-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad jag tror är som jag sagt tidigare att ni drabbats av hemmablindhet och därför inte ser det förkastliga i att starta kampanjer av det här slaget. Vad säger du om min analogi om Timbro? Hade det varit en sådant nätverk som legat bakom kampanjen, hade det ändrat något?

Jag tror att kampanjen utgår från vad den sägs utgå från av iniativtagarna, nämligen Assangefallet och en önskan att "försvara" Anna Ardin mot "näthatet". Koljonen säger: "då slår det mig att jag också haft en sådan upplevelse..." (min parafras) Problemet är återigen vilka det är som står bakom kampajen, det sätt de gör det till en "gräsrotsrörelse" på, hur den framställs och att det är en enskild människa som riskerar att drabbas juridiskt av en medieinflytelserik grupps samordnande skriverier.

Din punkt fyra tycker jag då innebär ett mycket märkligt resonemang. Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det?

En stor skillnad mellan #prataomdet och exempelvis Timbro är att Timbro är en tankesmedja som planerar sina kampanjer och event med en helt annan långsiktighet.
#prataomdet var en spontan grej. Några tweets, en idé om debattartiklar och så gjorde vi det bara. Vi hade alltså ingen strategi eller någon plan eller mål annat än förhoppningen att våra artiklar skulle skapa ett samtal om sexuella gråzoner.
Hela upplägget utarbetades sedan dag för dag, och förändrades också genom all respons som kom, bara det att vi plötsligt insåg behovet av en hemsida, en Facebookpage osv...

Vad gäller kampanjens syfte och utgångspunkt - jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara. Koljonen tänkte högt om Assangefallet. Utifrån det fick hon en idé om att sätta ord på saker. På "det". Inspirerad av AA, ja. Men där slutar kopplingen.
Jag har med all önskvärd tydlighet förstått att det kan tolkas på annat sätt, men vad vill ni att jag ska göra? Börja ljuga, erkänna något som inte är sant, påstå att #prataomdet är något annat än det är?

Det kommer jag inte att göra.
Citera
2011-02-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Det är därför ni inte har någon trafik, ingen vill prataomdet tydligen

De har hela utbudet av gammelmedia på sin sida, och det enda de åstadkommit hittills är denna patetiska reaktion som en fis i cyberrymden. Det röjer i sig självt att de egentligen inte vill eller kräver någon bättre utdelning av sin kampanj i form av att folk börjar "prataomdet" med dem. Det skvallrar om att de egentligen bara vill ha mer av vad de redan åstadkommit, att Assange smutskastas. Tänk, vilket uselt utnyttjande av dessa enorma krafter de har till sitt förfogande.
Citera
2011-02-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad jag tror är som jag sagt tidigare att ni drabbats av hemmablindhet och därför inte ser det förkastliga i att starta kampanjer av det här slaget. Vad säger du om min analogi om Timbro? Hade det varit en sådant nätverk som legat bakom kampanjen, hade det ändrat något?

Jag tror att kampanjen utgår från vad den sägs utgå från av iniativtagarna, nämligen Assangefallet och en önskan att "försvara" Anna Ardin mot "näthatet". Koljonen säger: "då slår det mig att jag också haft en sådan upplevelse..." (min parafras) Problemet är återigen vilka det är som står bakom kampajen, det sätt de gör det till en "gräsrotsrörelse" på, hur den framställs och att det är en enskild människa som riskerar att drabbas juridiskt av en medieinflytelserik grupps samordnande skriverier.

Din punkt fyra tycker jag då innebär ett mycket märkligt resonemang. Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det?

glömde: Jag kommer aldrig att kunna hålla med om att #prataomdet var förkastligt, med tanke på det positiva resultat vi redan sett.

Punkt fyra tycker jag var glaskar, har inget att tillägga där.
Citera
2011-02-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Till den som eventuellt svara på detta: Kräv att få skriftliga frågor innan. Kräv att få godkänna slutresultatet. Kräv att få nämna Anna Ardins namn. Kräv att få ställa frågor till Sonja.

Låt dig inte hunsas.

edit: Sonja letar efter en (1) kritisk röst som ska väga upp de tiotals okritiska röster som fått fritt spelrum hitills.

Varning!

Instämmer. Det är alltså Ardins kompis som ska ställa frågorna - som borde vara den som istället skulle granskas för sin jävsituation.
Den som har varit med och startat den oetiska kampanjen, ska med andra ord vara den som ställer frågorna till sina kritiker. En nästintill sinnessjuk version av granskande journalistik.
Citera
2011-02-07, 22:13
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Har försökt få kontakt med rätt moderator men lyckas inget vidare. Därför, med risk att bli avstängd och whatever, tänkte jag här publicera en "kontaktannons" mot rådande regler.

Jag tycker ändå att den är relevant, då journalisten som bett mig vidarebefordra vill komma i kontakt med just er i den här tråden, för att prata om just det som diskuteras här. Och jag hoppas verkligen att någon av er tar chansen att uttala er kritik i Sveriges Radio.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt, och jag lovar att ej börjar tjoa om censur eller annat om det här inlägget plockas bort.

Och för tydlighetens skull: Nej, jag är inte Sonja Schwarzenberger.

"Hej,

jag jobbar med ett reportage för Tendens i P1 om olika reaktioner på Prataomdet och överlag reaktioner inför texter som behandlar sexualitet, intimitet och/eller könsroller. Jag vill gärna låta olika perspektiv och röster höras och tycker att kritiken som bla väckts på nätet fattas, varför jag letar efter en kritisk röst.

Söker efter en person som kan tänka sig att träffa mig för en radiointervju och berätta om sina tankar och känslor inför det som har bloggats och skrivits under Prataomdet. Du får vara anonym om du skulle föredra det.

Är du intresserad så maila till: sonja.schwarzenberger@sr.se
Med vänlig hälsning/ Sonja"

Du måste skämta

Ja det känns ju bra! Sonja Schwarzenberger,moderator i UR, Moderator på onsdag på Södra Teatern tillsammans med Borgström och Elin Grelsson från prataomdet under parollen:

"prataomdet är ett offentligt samtal som startade när författaren och journalisten Johanna Koljonen i samband med rättegången mot Wikileaks grundare Julian Assange"

Edit: måste vara som en våt dröm att få klippa sönder en intervju med en kritiker. Get real!!
Citera
2011-02-07, 22:21
Medlem
Jag brukar inte kommentera utseende, men jag undrar om det vore särskilt intressant för Sonja att intervjua mig. Jag skulle inte kunna låta bli att undra om hon opererat sig i ansiktet för att se ut mer som Dolph Lundgren, eller om hon alltid varit sådan. M.fl. helt oväsentliga saker.

Nej, skicka inget p.m. till mig i.a.f., jag kommer inte låta någon lajvare eller gammel-media översittare karaktärsmörda mig i någon intervju. Särskilt inte som det är hon och hennes kompisar som ska granskas. Tillsammans med den kampanjen, men absolut inte som en del av den, och/eller av och med de som står för den.
Citera
2011-02-07, 22:28
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turekavla
Jag brukar inte kommentera utseende, men jag undrar om det vore särskilt intressant för Sonja att intervjua mig. Jag skulle inte kunna låta bli att undra om hon opererat sig i ansiktet för att se ut mer som Dolph Lundgren, eller om hon alltid varit sådan.
Lägg av, jag tycker hon ser mycket bra ut.

(Men jag vill INTE bli intervjuad i radio! )

Sorry for OT
Citera
2011-02-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Det är därför ni inte har någon trafik, ingen vill prataomdet tydligen

Jag blir nyfiken på var du ser stats för vår trafik? Trodde nämligen att bara admin hade tillgång till de siffrorna.
Citera
2011-02-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Under planeringen av #prataomdet-kampanjen så sa Assange i engelsk press att det inom det närmaste dygnet skulle starta ytterligare en smutskastningskampanj från Sverige.

Dagen efter exploderade #prataomdet.

Intressant sammanträffande minst sagt.

Otroligt fascinerande.
Tyder inte detta på att det är Assange i egen hög person som ligger bakom konspirationen?
Citera
2011-02-07, 22:36
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Otroligt fascinerande.
Tyder inte detta på att det är Assange i egen hög person som ligger bakom konspirationen?

Troligare att någon som var med i den slutna mejlinglistan glappade.
Citera
2011-02-07, 22:40
Medlem
Citat:
En stor skillnad mellan #prataomdet och exempelvis Timbro är att Timbro är en tankesmedja som planerar sina kampanjer och event med en helt annan långsiktighet.
#prataomdet var en spontan grej. Några tweets, en idé om debattartiklar och så gjorde vi det bara. Vi hade alltså ingen strategi eller någon plan eller mål annat än förhoppningen att våra artiklar skulle skapa ett samtal om sexuella gråzoner.
Hela upplägget utarbetades sedan dag för dag, och förändrades också genom all respons som kom, bara det att vi plötsligt insåg behovet av en hemsida, en Facebookpage osv...

Vad gäller kampanjens syfte och utgångspunkt - jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara. Koljonen tänkte högt om Assangefallet. Utifrån det fick hon en idé om att sätta ord på saker. På "det". Inspirerad av AA, ja. Men där slutar kopplingen.
Jag har med all önskvärd tydlighet förstått att det kan tolkas på annat sätt, men vad vill ni att jag ska göra? Börja ljuga, erkänna något som inte är sant, påstå att #prataomdet är något annat än det är?

Det kommer jag inte att göra.

Koljonen tänkte högt? Vad säger om att dussintals tidningar, och att SR, och att SVT, att alla dessa också gjorde det, med samma ordalydelse och samma åberopan av Assange? Fatta att detta kommer vi upprepa, tillsammans med alla de personliga kopplingarna mellan de inblandade till målsägarna och fallet på olika sätt, jämte smutskastningskampanjens timing samtidigt med rättsfallets prövning, de olika politiska kopplingarna, det olämpliga i hela upplägget o.s.v., allt detta kommer vi att upprepa ända tills din, Borgströms, Ardins och Sonja Schmutzenkasters döddagar. Basta.
Citera
2011-02-07, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vågar påstå att de flesta berättelserna berättats utan någon som helst koppling till eller text om Assange.

Här ett dagsfärskt exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4336491

Bra! Mer sånt så kommer allt fler att vara beredda att acceptera er förklaring att Assangekopplingen inte avsiktligt fanns där för att skada Assange utan bara var ett marknadsföringstrick.

Sen har jag ett par teorier jag vill ta upp och höra din syn på, men jag väntar tills tjattret lagt sig i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in