2011-01-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraM
Tack för förklaringen.

En socialdemokratisk feminist som låter sig bli våldtagen av en annan man (speciellt om det är Julian Assange) låter ju lite misstänkt, jag ska inte anta något bara sådär nu så därför frågar jag hur Anna Ardin och Julian Assange har träffats? För de hänger väl inte direkt i samma umgängeskretser precis.

Jag hörde att han var på sverigebesök på detta skulle ha hänt, blev de introducerade under något politiskt möte eller liknande?

Sedan våldtog han även den andra kvinnan, var detta under samma omständigheter eller längre fram i tiden?

Inte direkt som att man var dag ser socialdemokratiska feminister hänga med folk som Julian Assange. Det finns dock fortfarande ingenting som utesluter att de har blivit våldtagna, men vad vi vet nu är definitivt att #prataomdet inte har varit den gräsrotskampanj den påstått sig vara.

Den andra kvinnan raggade upp Assange dagen efter och de hade frivilligt sex på natten med kondom. Sen på morgonen hade de sex igen utan kondom och frågeställningen handlar om huruvida det var våldtäkt eftersom kvinnan halvsov när morgonsexet inleddes.

Hela idén om våldtäkt verkar ha uppkommit därför att båda kvinnorna tillsammans gick till polisen för att ta reda på om man kunde tvinga Assange att HIV-testa sig, eftersom han inte genast sprang iväg och gjorde det när de krävde det av honom.

Anna Ardin var den som bjöd in Assange till Sverige för att han skulle hålla en föreläsning. Hon erbjöd honom också att bo i hennes 1:a på Södermalm medans han var här. Själv skulle hon inte vara i lägenheten men hon ändrade sig och de delade lägenheten.

Hoppas det var tillräcklig bakgrund. Vill du veta mer så fråga i tråden som utreder Assangefallet. Jag svarar där också.
Citera
2011-01-25, 23:25
Medlem
Shut up donnies avatar
Varför skulle USA-hatarna Anna Ardin med vänner ha något emot J.A eller Wikileaks? Låter ju helt barockt och faller på sin egen orimlighet.
Citera
2011-01-25, 23:29
Medlem
kavajmongots avatar
Förstår inte riktigt hela twitter-grejen så, kan någon sammanfatta hela grejen lite kort? Försöker dom frejma Julian Assange för våldtäkt eller har jag fått det om bakfoten?
Citera
2011-01-25, 23:30
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Varför skulle USA-hatarna Anna Ardin med vänner ha något emot J.A eller Wikileaks? Låter ju helt barockt och faller på sin egen orimlighet.

Anna Ardin är politiker. Hennes vänner är politiker och journalister.

Nämn nu två delar av samhället vars makt bygger på kontroll av information.

Sen ska vi aldrig glömma att Ardins kusin är en av Sveriges toppmilitärer, fd befälhavare för alla svenska trupper i Afghanistan.

Hatar Ardin & Co USA mer än de uppskattar sina egna maktpositioner?
Citera
2011-01-26, 00:50
Medlem
Citat:

Frågan har diskuterats väldigt mycket i Assangetråden, och den är väsentligt komplexare än man kan tro. Ställ gärna frågan i den tråden istället.
Citera
2011-01-26, 05:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Se Assange-tråden. Här tar jag bara upp slutsatser, hur man kommer fram till dem tycker jag redan behandlats så utförligt i den tråden.

- Palatsrevolution inom wikileaks sammanfaller med tiden för Anna Ardins m fl anmälan. Central för denna är gaia-mystikern Birgitta Jonsdottir, tillika ledamot av isländska Alltinget, som i pressen beter sig precis som en hämndlysten försmådd älskarinna. Hennes första offentliga uttalande är att Julian Assange borde avgå från wikileaks pga anklagelserna, att han är en typisk australiensisk manschauvinist och att... hon inte är arg på honom!
- Intressenter inte minst från USA försöker hindra wikileaks från att etablera sig i land efter land. De lyckades på Island. De ser ut att ha lyckats i Sverige. De kan dra i många trådar och manipulera många människor. Här handlar spekulationerna inte minst om spin doctor-grupper som Karl Rove respektive Prime.
- Wikileaks är konsekvensneutrala. Svenska samarbetsgrupper som broderskaparna är inte det, utan har en bias mot att bara godkänna viss kritik. De anser ju till och med att det är islamofobi att upplysa om islamsk terrorism. I ett sådant klimat dröjer det inte länge förrän de svenska inavlade pk-grupperna ser Julian Assange som en politisk fiende.
- Den enklaste förklaringen av dem alla: två försmådda, svartsjuka, hämndlystna tjejer i Sverige handlar dumt och impulsivt när de inser att JA haft sex med dem båda ungefär samma dag samt behandlar dem som groupies. En av dem är aktiv feminist, och medsystrarna ställer upp i ur och skur för att hjälpa henne att rädda ansiktet. Om de alla visar att de är likadana som hon - dvs kan #prataomdet om trivialiteter och dåliga ligg som vore de övergrepp - så har de visat globalt att den galna Anna Ardin inte är speciell.

Som sagt, detta var bara några exempel i all korthet.
Citera
2011-01-26, 09:08
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Förstår inte riktigt hela twitter-grejen så, kan någon sammanfatta hela grejen lite kort? Försöker dom frejma Julian Assange för våldtäkt eller har jag fått det om bakfoten?

Anna Ardin och Sofia Wilen står bakom anklagelser mot Assange för sexuellt ofredande respektive våldtäkt. Annas kompisar och supportrar, och några proffs i bakgrunden, driver en kampanj där berättelser om sexuella övergrepp och våldtäkter hela tiden kopplas till Assange. De som berättar kan vara helt ärliga men det kopplas hela tiden in på Assange-fallet. Ofta med bild på Assange, faktaruta om anklagelserna mot honom. På twitter, i dagstidningar, tidskrifter, på radio och i TV. Från början heter kampanjen #tackanna, Sofia Wilen glömde man i planeringen.

Det är otillbörlig påverkan av rättsprocessen mot Assange.
Senast redigerad av trenterx 2011-01-26 kl. 09:20.
Citera
2011-01-26, 09:19
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Intressant är om denna elitens sammansvärjning, som tråden förtjänstfullt grävt fram, kan komma att påverka Assange-ärendet.
Är inte sammansvärjningen - och att den faktiskt lyckades med tanke på alla artiklar i media - ett bevis på att Assange riskerar att inte få sitt fall rättvist prövat i Sverige?

Sammansvärjningen har påverkat den allmänna opinionen i Sverige mot Assange. Även statliga media (UR och SR) har aktivt medverkat i spridandet av denna felaktiga bild. Kan våra myndigheter förväntas vara oberörda när både den folkliga opinionen och den politiska makten i Sverige önskar straffa JA? Kan han i detta läge vara säker på att få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda i Sverige?

Väldigt viktig observation. Jag tror att detta kan anses vara "otillbörlig påverkan" av rättsprocessen. Även av rättsprocessen utanför Sverige. En av de "sammansvurna" var väldigt angelägen om att kampanjen skulle presenteras i the Guardian. Syftet, och konskekvensen av, att sprida kampanjen in i engelska media, måste ha varit att underminera Assanges position inför prövningen av utlämnande-ärendet i brittisk domstol.
Citera
2011-01-26, 10:05
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Anna Ardin och Sofia Wilen står bakom anklagelser mot Assange för sexuellt ofredande respektive våldtäkt. Annas kompisar och supportrar, och några proffs i bakgrunden, driver en kampanj där berättelser om sexuella övergrepp och våldtäkter hela tiden kopplas till Assange. De som berättar kan vara helt ärliga men det kopplas hela tiden in på Assange-fallet. Ofta med bild på Assange, faktaruta om anklagelserna mot honom. På twitter, i dagstidningar, tidskrifter, på radio och i TV. Från början heter kampanjen #tackanna, Sofia Wilen glömde man i planeringen.

Det är otillbörlig påverkan av rättsprocessen mot Assange.

Jag tolkar detta som ett bevis på deras synsätt.

Det Ardin råkat ut för är det lilla i ett eventuellt åtal. Det är Sofia som genom sin påstådda "sömn" ger möjligheten till ett eventuellt "våldtäktsåtal" (utan den detaljen borde det väll varit totalt omöjligt för Sverige att begära ut Assange från UK?).

För mig är detta ännu ett tydligt tecken på att "man vill skydda SIN kvinna?". Anna Ardin är känd feminist och Socialdemokrat med många PK-åsikter, dvs en syster som de därför instinktivt vill stå upp för.

Sofia Wilen är däremot en nobody som man inte kan/vill associera sig med och därför bryr man sig inte om henne.

"Shut up donnie"
"Varför skulle USA-hatarna Anna Ardin med vänner ha något emot J.A eller Wikileaks? Låter ju helt barockt och faller på sin egen orimlighet."

Menar du "med vänner" personerna bakom #Prataomdet så är de faktiskt inte speciellt intresserade av politik, de vill marknadsföra sig själva och synas (för egot och för framtida jobb). Det finns i deras texter väldigt lite kommentarer, tyckande eller analys av Wikileaks (går ftf igen alla deras twitter samt artiklar och det är synnerligen tröttsam läsning). Att vi genom Wikileaks fått tag i information som är unik för historien kommenteras eller resoneras egentligen inte alls kring.

Menar du Ardin själv så förefaller hon ha ett stukat självförtroende och ett enormt bekräftelsebehov (läs hennes wordpress och läs om henne i Assange-tråden). Hon ser hämnd som ett helt legitimt svar på svek och otrohet. Hon ser en återupprättelse och "självbelöning" i hämnd.
Jag tror helt enkelt att det var helt naturligt för henne att hämnas för att rädda ansiktet/stoltheten och för att plåstra om sin sårade själ.

Mina 2 cent...

EDIT:
Det trenterx poängterar ovan är väldigt viktigt. Man arbetade hårt för att sprida kampanjen till UK. Det var således viktigt för kampanjmakarna att påverka processen i UK och att skada Assange maximalt. Detta är ju väldigt avslöjande om syftet bakom kampanjen.
Senast redigerad av Tallkotten 2011-01-26 kl. 10:13.
Citera
2011-01-26, 11:13
Medlem
Tallkottens avatar
Övrigt:

Efter att ha gått igenom en stor del av nätverkets twitter kring uppstarten (kanske 50%) så hittar jag fortfarande inte när ideen kläcktes. Är det någon som har hittat detta? Jag hittar bara Koljonens påstådda ursprungstwitter vilket får folk intresserade (typ ”vaddå sex by surprise”, "VEM var mediemannen?", åh kul lite snusk, etc).

Efter detta så händer inte så mycket förutom att Koljonen säger att hon fått OK för att publicera i DN. Sen helt plötsligt är alla igång och arbetar med sina texter och planläggningen.
Så, någon som hittat vem och när förslaget "Låt oss skapa en kampanj/skriva artiklar" föds?
Citera
2011-01-26, 11:24
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten
---

Menar du "med vänner" personerna bakom #Prataomdet så är de faktiskt inte speciellt intresserade av politik, de vill marknadsföra sig själva och synas (för egot och för framtida jobb). Det finns i deras texter väldigt lite kommentarer, tyckande eller analys av Wikileaks (går ftf igen alla deras twitter samt artiklar och det är synnerligen tröttsam läsning). ---[/b]

Du har kanske rätt, jag bara undrar vad det är för typ av framtida jobb en person förväntar sig att meriteras för genom att öppet och sökbart på internet beskriva sina misslyckade experiment med analsex och BDSM?
Citera
2011-01-26, 11:57
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Du har kanske rätt, jag bara undrar vad det är för typ av framtida jobb en person förväntar sig att meriteras för genom att öppet och sökbart på internet beskriva sina misslyckade experiment med analsex och BDSM?

Jag tänker på deras generella twitterflöde, personlighet och jakt på nya uppdrag.

F.ö. så är jag ganska säker på att tex Mymlan och Isobel Hadley-Kamptz tänkt sig att lägga in #Prataomdet på sitt CV. Då inte själva BDSM-delen utan meriten att ha skapat nätverket och hypen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in