2011-02-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Blandar du inte äpplen och päron nu?
Sofia Mirjamsdotter är inte någon extrem feminist, hon figurerar inte eller har synts i några som helst feministsammanhang.
(däremot kanske du ogillar henne av andra skäl men blanda inte ihop det med extremfeminism)
Att några i #prataomdet är feminister är ingen hemlighet, men det är inte brottsligt att vara feminist, och #prataomdet är inte en feministkampanj.

#prataomdet hyser många extremfeminister.
Om inte Sofia kategoriserar sig som dessa så borde hon inte vara med i kampanjen.

Citat:
Jag har inte sett några extrema feministiska åsikter framställas inom ramarna för #prataomdet.
Dammluckorna som öppnades har jag däremot sett, det var verkligen en hysterisk ström av berättelser i flera dagar, som om många bara gått och väntat på ett forum för att på #prataomdet.
Sedan kanske det är oerhört subjektivt hur man tolkar ordet dammlucka, men på Twitter har ingen svensk hashtag blivit så välanvänd på så kort tid av så många tidigare. Det var i praktiken omöjligt att hänga med i flödet. I mina ögon var detta en dammluckseffekt, i kombination med alla blogginlägg, alla personliga mejl som skickades till oss i #prataomdet och vittnesmål om personer utanför internet som började #prataomdet när det hela togs upp i media.
Jag kallar det att öppna dammluckor.
Du är såklart fri att kräva något annat eller att tolka ordet på något annat sätt.

Men plz, det kommer ju fram extrema feministiska åsikter lite nu och då, Koljonen är ju inte minst en sådan extrem en.
ang. dammluckorna så snackar du helt enkelt skit, vi/jag har letat länge efter denna flodvåg, men den existerar inte.

Citat:
I dagsläget tycker inte jag att en follow på Twitter är en "koppling" att räkna med. Jag följer Obama på Twitter också, gör det mig till CIA-agent?
Att följa någon på Twitter eller Bloggy (som för övrigt är stendött sedan länge) är inte samma sak som att "vara vän" på en Community.
Inte ens att vara vän på Facebook behöver betyda att man känner varandra. Jag får ganska ofta vänförfrågningar från personer på Facebook som jag ej känner, och även om inte jag brukar tacka ja vet jag andra som tackar jag till alla, vare sig de känner varandra eller ej.

Det finns personer i #prataomdet som känner AA, men det är inget som förnekas. Däremot anser vi inte att det är relevant i sammanhanget eftersom #prataomdet inte är en politisk kampanj, som har med vare sig Wikileaks, JA eller AA att göra.

Mm, men man blir inte vän med randoms på facebook, och man hamnar framförallt inte på bild med dem.
Och det är väl enormt relevant i sammanhanget eftersom kampanjen inte ens skulle existerat utan åtalet som Anna Ardin gjorde mot Assange?
Citera
2011-02-07, 20:13
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ingen aning.

Men jag tror att du har missuppfattat hela #prataomdet grovt.

Jag trodde också att man i de fall man försöker gräva fram sanningen försöker ta in argument och fakta från flera av varandra oberoende källor, men olika perspektiv och åsikter. Jag trodde att man när man försökte ta reda på sanningen att man faktiskt också höll sig beredd på att saker inte alltid var som man trodde, och öppen för att man kanske hade fel från början.

Vad är den sanning värd som endast bygger på egna konspirationsteorier och källor som bekräftar dem, om man helt bortser från alla som ger ett annat perspektiv och vinkel?

Men jag tror att du har missuppfattat hela #flashbacktråden grovt.

Jag trodde också att man i de fall man försöker gräva fram sanningen försöker ta in argument och fakta från flera av varandra oberoende källor, men olika perspektiv och åsikter. Jag trodde att man när man försökte ta reda på sanningen att man faktiskt också höll sig beredd på att saker inte alltid var som man trodde, och öppen för att man kanske hade fel från början.

Vad är den sanning värd som endast bygger på egna konspirationsteorier och källor som bekräftar dem, om man helt bortser från alla som ger ett annat perspektiv och vinkel?

ja säg det!
Citera
2011-02-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Har det inte med AA att göra? Johanna Koljonen säger ju uttryckligen att det är hennes funderingar över vad som hänt AA som får henne att reflektera över behovet att prata om det.

Hela historien med Assange är indränkt med politik. Men er kampanj, som utgår från vad som kan ha hänt mellan Julian Assange och Anna Ardin har plöstligt inte med politik att göra, därför att ni har bestämt att den är opolitisk och inte har någon som helst bäring på feministiska frågor, på juridiskt-politiska frågor och på frågor runt de inrikespolitska och världpolitiska komplikationerna runt fallet? I en rättegång som just nu har världens ögon på sig, där det svenska juridiska systemet är ifrågasatt och där även juridiska företrädare som en före detta lagman, Brita Sundberg-Weitman och en före detta överåklagare, Sven-Erik Alhem är inne på rättsäkerhetspoliska implikationer hos det pågående fallet?

Hur kan du undgå att sätta detta i perspektiv och hävda att #prataomdet måste ses som en isolerad företeeelse? Tror du ni verkar i ett vakuum?

Vi är fullständigt medvetna om det politiska läget, ja.
Borde vi på grund av det avstå från att ta upp saker som vi tycker är viktiga, borde vi ha avstått från att #prataomdet på grund av risken att några få personer skulle missuppfatta syftet eller risken att andra skulle rida på #prataomdet för sina politiska syften?

I say no.
Citera
2011-02-07, 20:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Visas ju i den berömda "kroken" om inte annat.

Citat:
Borde vi på grund av det avstå från att ta upp saker som vi tycker är viktiga, borde vi ha avstått från att #prataomdet på grund av risken att några få personer skulle missuppfatta syftet eller risken att andra skulle rida på #prataomdet för sina politiska syften?

Nej, men man behövde inte dra in Assange i första meningen och man behövde inte ljuga om att det var en gräsrotsrörelse.

Ni ska fan vara experter på media! Själv har jag upptäckt, som del i att bli vuxen, att sanningen håller fan så mycket bättre än lögner.
Citera
2011-02-07, 20:24
Medlem
espressinos avatar
"Dammluckorna som öppnades har jag däremot sett, det var verkligen en hysterisk ström av berättelser i flera dagar, som om många bara gått och väntat på ett forum för att på #prataomdet."

Sen kom ingenting och sen ingenting och sen kom? Detta är just en kampanjsignatur, utan gräsrotsförankring 209 inlägg 175 egenproducerade, 34 unika varav 2 Norska! Sedan 28 Januari har Ulrika Nulty inte orkat skriva mer, skrivkramp eller? Ja ja jag har hört om alla twitter som försvann i början, men ännu inte sett dom. Posta gärna så vi får se!!

Citera
2011-02-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
#prataomdet hyser många extremfeminister.
Om inte Sofia kategoriserar sig som dessa så borde hon inte vara med i kampanjen.

Eller också ska hon det. Precis som andra personer i #prataomdet som inte definierar sig som feminister.
Det är en styrka att #prataomdet består av så pass många olika personer, med olika bakgrund, skilda politiska hemvister och olika sexuella preferenser. I annat fall skulle det lätt bli en feministisk kampanj, nu är det inte så.

Citat:
Men plz, det kommer ju fram extrema feministiska åsikter lite nu och då, Koljonen är ju inte minst en sådan extrem en.
ang. dammluckorna så snackar du helt enkelt skit, vi/jag har letat länge efter denna flodvåg, men den existerar inte.

Jag har läst tråden. Ni har vad jag förstått rett ut detta och insett att hashtags på Twitter ej är sökbara hur långt tillbaks som helst. Därför hittar ni inte flodvågen.
Men läs gärna på prataomdet.se. Läs alla kommentarer till inläggen. Läs bloggarna vi länkar till och kommentarerna till dem. Och multiplicera. Vi har inte länkat till alla som bloggat om #prataomdet. Vi har inte heller publicerat alla berättelser som skickats till oss.

Citat:
Mm, men man blir inte vän med randoms på facebook, och man hamnar framförallt inte på bild med dem.
Och det är väl enormt relevant i sammanhanget eftersom kampanjen inte ens skulle existerat utan åtalet som Anna Ardin gjorde mot Assange?

Med tanke på att det var Johanna Koljonen som drog igång det och fick idén och hon inte känner AA är det i mitt tycke rätt ointressant.

Återigen: en tanke kan väcka en annan tanke.
Ett samtal kan flyttas från att handla om det ena till att handla om det andra.

Ja - Koljonen funderade utifrån Fallet Assange. (något åtal har väl inte väckts än, eller är jag helt ouppdaterad nu?)
Hon funderade på den hets som målsägarna utsattes för på nätet.
Det ena ledde till det andra.
Det har ingen försökt att mörka. Det är ingen hemlighet.
Men det betyder inte att #prataomdet är ett försök att smutskasta Assange.
Det betyder inte att #prataomdet är en kampanj för att stötta målsägarna.
Citera
2011-02-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Nej, men man behövde inte dra in Assange i första meningen och man behövde inte ljuga om att det var en gräsrotsrörelse.

Ni ska fan vara experter på media! Själv har jag upptäckt, som del i att bli vuxen, att sanningen håller fan så mycket bättre än lögner.

Var har vi ljugit om att det "är en gräsrotsrörelse"?
Jag har redan förklarat.
Vi har varit helt öppna med vilka som startade #prataomdet och att syftet var publicering av artiklar i tidningar.
Att det parallellt med detta exploderade av berättelser på nätet, av "gräsrötter", redan innan artiklarna i tidningarna publicerats - ja det har kallats gräsrotsrörelse.
Försök, snälla, att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det behöver inte vara det ena eller det andra. Det kan vara flera parallella rörelser.

Det är även min fasta övertygelse att ärlighet varar längst. Det är också anledningen till att jag bemödar mig med att svara i den här tråden.
Och alldeles för många i #prataomdet är alltför beroende av sin journalistiska trovärdighet för att ens tänka tanken att spela något fulspel eller mörka sanningar kring #prataomdet.
Citera
2011-02-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Men jag tror att du har missuppfattat hela #flashbacktråden grovt.

ja säg det!

Den stora skillnaden mellan mig och er i tråden är kanske att jag har inside information. Att jag VET hur #prataomdet startade, och att jag själv är en del av det?
Ni spekulerar, jag har förstahandsinformation.

Självklart betyder inte det att ni rakt av behöver svälja allt jag säger. Men om jag som utomstående försöker ta reda på hur något ligger till är jag nog mer benägen att lyssna på dem som var där än dem som sitter hemma på sin kammare.
Citera
2011-02-07, 20:34
Medlem
espressinos avatar
Citat:

I say no.

Jag säger yes!

Om ni hade önskat att frågan skulle leva och stå fri skulle den naturligtvis inte sjösatts på det viset ni gjorde, den sjönk som Wasa på jungfruturen. Trovärdighet är en dyrköpt vara, och inte alla förunnat att någonsin få hålla i sin hand. Ni försatte det tillfället, och jag tvivlar på att ni som är inblandade någonsin kommer att återupprätta den. Oförstånd, dumhet eller naivitet? historiens dömer på andra meriter
Citera
2011-02-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
"Dammluckorna som öppnades har jag däremot sett, det var verkligen en hysterisk ström av berättelser i flera dagar, som om många bara gått och väntat på ett forum för att på #prataomdet."

Sen kom ingenting och sen ingenting och sen kom? Detta är just en kampanjsignatur, utan gräsrotsförankring 209 inlägg 175 egenproducerade, 34 unika varav 2 Norska! Sedan 28 Januari har Ulrika Nulty inte orkat skriva mer, skrivkramp eller? Ja ja jag har hört om alla twitter som försvann i början, men ännu inte sett dom. Posta gärna så vi får se!!

Misstaget ni gör är att tro att alla berättelser finns på prataomdet.se
Att det ej är möjligt att söka på hashtags långt bak i tiden på twitter är såklart ett problem, men gör det inte desto mindre sant att flödet var hysteriskt.
Citera
2011-02-07, 20:36
Medlem
MoLoKs avatar
Intressant twitterdiskussion från 18e december angående Ardin-Koljonen kopplingen. Notera hur aggressiv wonderkarin är.

ex:

Wonderkarin 933 December 19, 2010 Reply
@janjohannesson men även om de skulle vara nära vänner, vad ändrar det?

^^Insikten är inte den största hos Wonderkarin. "De" = Ardin och Koljonen.

http://twitoaster.com/country-se/jan...a-koljonen-ar/
Citera
2011-02-07, 20:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Var har vi ljugit om att det "är en gräsrotsrörelse"?

Hela tiden.

Citat:
Jag har redan förklarat.

Nej, du har kommit med undanflykter.

Citat:
Vi har varit helt öppna med vilka som startade #prataomdet och att syftet var publicering av artiklar i tidningar.

Nej, det har ni inte varit. Inte förrän folk började ifrågasätta har ni "öppnat" er, om man nu kallar undanflykter som att "Sverige är ett litet land" eller "Folk blir vän med vem som helst på Facebook" för att vara öppen.

Citat:
Att det parallellt med detta exploderade av berättelser på nätet, av "gräsrötter", redan innan artiklarna i tidningarna publicerats - ja det har kallats gräsrotsrörelse.

Finns ingen sådan explosion.

Citat:
Försök, snälla, att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det behöver inte vara det ena eller det andra. Det kan vara flera parallella rörelser.

Men ni hävdar ju inte att det är "parallella rörelser" utan att det är en gräsrotsrörelse. Den andra parallellen utreds här, men den kallas för "konspirationsteori" av twittrarna, dvs samma personer vars Kevin Bacon-avstånd är 2.

Citat:
Det är även min fasta övertygelse att ärlighet varar längst. Det är också anledningen till att jag bemödar mig med att svara i den här tråden.

Ärlighet hade att från början vara öppen med varför man ansåg sig behöva prata om det och uppmana folk till att använda en viss tagg.

Att i efterhand komma med uppenbara lögner om att folk som alla arbetar i samma branch, är med i samma klubbar, har varandra på facebook och super tillsammans egentligen inte känner varandra är inte att vara ärlig.

Citat:
Och alldeles för många i #prataomdet är alltför beroende av sin journalistiska trovärdighet för att ens tänka tanken att spela något fulspel eller mörka sanningar kring #prataomdet.

Hahaha! "Journalistiska trovärdighet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in