2011-02-07, 20:38
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Den stora skillnaden mellan mig och er i tråden är kanske att jag har inside information. Att jag VET hur #prataomdet startade, och att jag själv är en del av det?
Ni spekulerar, jag har förstahandsinformation.

Självklart betyder inte det att ni rakt av behöver svälja allt jag säger. Men om jag som utomstående försöker ta reda på hur något ligger till är jag nog mer benägen att lyssna på dem som var där än dem som sitter hemma på sin kammare.

Den stora skillnaden mellan mig och er i prataomdet är kanske att jag har inside information. Att jag VET hur #flashbacktråden startade, och att jag själv är en del av det?

Självklart betyder inte det att du rakt av behöver svälja allt jag säger. Men om jag som utomstående försöker ta reda på hur något ligger till är jag nog mer benägen att lyssna på dem som var där än dem som sitter hemma på sin kammare.
Citera
2011-02-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Jag säger yes!

Om ni hade önskat att frågan skulle leva och stå fri skulle den naturligtvis inte sjösatts på det viset ni gjorde, den sjönk som Wasa på jungfruturen. Trovärdighet är en dyrköpt vara, och inte alla förunnat att någonsin få hålla i sin hand. Ni försatte det tillfället, och jag tvivlar på att ni som är inblandade någonsin kommer att återupprätta den. Oförstånd, dumhet eller naivitet? historiens dömer på andra meriter

Frågan har inte sjunkit som en sten!
Den är i allra högst levande i många olika forum.
Även om det lugnade sig på Twitter under julhelgen har diskussionen tagits vidare.
Lärare som undervisar i sexualkunskap, organisationer som jobbar med unga, alla möjliga har plockat upp #prataomdet i olika sammanhang.
Det pratas i seminarier, i radioprogram, i teve, det finns en hel del planer på olika sätt att ta diskussionen vidare som jag tyvärr ej kan avslöja eftersom förhandlingar pågår om olika projekt.
Citera
2011-02-07, 20:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Att det ej är möjligt att söka på hashtags långt bak i tiden på twitter är såklart ett problem, men gör det inte desto mindre sant att flödet var hysteriskt.

Att hälften av twittren försvann ("serverfel" enligt vissa i kampanjen) kan också anses vara ett problem.

Citat:
Det pratas i seminarier, i radioprogram, i teve, det finns en hel del planer på olika sätt att ta diskussionen vidare som jag tyvärr ej kan avslöja eftersom förhandlingar pågår om olika projekt.

Gräsrotsrörelse...
Citera
2011-02-07, 20:42
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Misstaget ni gör är att tro att alla berättelser finns på prataomdet.se
Att det ej är möjligt att söka på hashtags långt bak i tiden på twitter är såklart ett problem, men gör det inte desto mindre sant att flödet var hysteriskt.

Inga kvinnor jag pratat med vet ens om kampanjen. Molok som varit i kontakt med Malmö och Göteborg fick samma svar Verkar vara ett Stockholmsupplägg det där! något för de närmast sörjande att fundera på!
Citera
2011-02-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hela tiden.

Nej, du har kommit med undanflykter.

Nej, det har ni inte varit. Inte förrän folk började ifrågasätta har ni "öppnat" er, om man nu kallar undanflykter som att "Sverige är ett litet land" eller "Folk blir vän med vem som helst på Facebook" för att vara öppen.

Finns ingen sådan explosion.

Men ni hävdar ju inte att det är "parallella rörelser" utan att det är en gräsrotsrörelse. Den andra parallellen utreds här, men den kallas för "konspirationsteori" av twittrarna, dvs samma personer vars Kevin Bacon-avstånd är 2.

Ärlighet hade att från början vara öppen med varför man ansåg sig behöva prata om det och uppmana folk till att använda en viss tagg.

Att i efterhand komma med uppenbara lögner om att folk som alla arbetar i samma branch, är med i samma klubbar, har varandra på facebook och super tillsammans egentligen inte känner varandra är inte att vara ärlig.

Hahaha! "Journalistiska trovärdighet"

Men kom igen nu.
Vi har varit helt ärliga, inte minst genom att idén om artiklarna föddes och diskuterades på Twitter, öppet för alla, har vi spelat med öppna kort hela tiden.
Vad vi däremot inte förutsett, vad som överraskade oss, var att så många började prata, redan innan artiklarna publicerades. Att "gräsrötter" pratade. Detta var också vad många nyhetsmedier noterade och gjorde egna grejer av. Det är alltså olika mediers observation. Jag kan däremot lova dig att de när de ringde upp oss i #prataomdet för att få bakgrund och så vidare så var vi helt ärliga med hur det började, det fanns ingen som helst mörkning från vår sida.

Intressant för er att notera är också att vi ingenstans på vår egen offentliga plattform, nämligen prataomdet.se, hävdar eller ens nämner att det hela skulle vara en gräsrotsrörelse. Det är inte så vi själva har beskrivit den alltså.
Citera
2011-02-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Att hälften av twittren försvann ("serverfel" enligt vissa i kampanjen) kan också anses vara ett problem.

Ett tips är att kolla efter de försvunna tweetsen.
De brukar nämligen komma tillbaka efter obestämd tid.
Citera
2011-02-07, 20:48
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Frågan har inte sjunkit som en sten!
Den är i allra högst levande i många olika forum.
Även om det lugnade sig på Twitter under julhelgen har diskussionen tagits vidare.
Lärare som undervisar i sexualkunskap, organisationer som jobbar med unga, alla möjliga har plockat upp #prataomdet i olika sammanhang.

Måste vara Fonus , de är de enda jag vet som hanterar lik.
Citera
2011-02-07, 20:48
Medlem
Citat:
Inga kvinnor jag pratat med vet ens om kampanjen. Molok som varit i kontakt med Malmö och Göteborg fick samma svar Verkar vara ett Stockholmsupplägg det där! något för de närmast sörjande att fundera på!

Att det hela utspelades under veckan före jul gör såklart att många hade annat för sig.
Men att exempelvis TV4 hade #prataomdet som tema hela julveckan i sitt morgonprogram borde ju ha snappats upp av några personer?

Jag har dessutom personligen kontaktats av personer som knappt hänger på internet, som inte bor i Stockholm, men som läst om #prataomdet i tidning/sett på teve och vill veta mer och som vill dra igång projekt.
Ingen av dem har nämnt Assange...
Citera
2011-02-07, 20:49
Medlem
Citat:
Måste vara Fonus , de är de enda jag vet som hanterar lik.

Nu har jag inte koll på alla som hört av sig, men mig veterligen hör inte Fonus till dem, nej.
Citera
2011-02-07, 20:52
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ett tips är att kolla efter de försvunna tweetsen.
De brukar nämligen komma tillbaka efter obestämd tid.

Jag sätter mina pengar på Halleys komet, den kommer tillbaka 28 juli 2062. Det vet vi åtminstone
Citera
2011-02-07, 20:57
Medlem
Citat:
Den stora skillnaden mellan mig och er i prataomdet är kanske att jag har inside information. Att jag VET hur #flashbacktråden startade, och att jag själv är en del av det?

Självklart betyder inte det att du rakt av behöver svälja allt jag säger. Men om jag som utomstående försöker ta reda på hur något ligger till är jag nog mer benägen att lyssna på dem som var där än dem som sitter hemma på sin kammare.

Well.
Jag har läst den här tråden sedan dag ett.
Citera
2011-02-07, 21:04
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
......
Tänk att tanken med #prataomdet är att människor ska få dela med sig av sina upplevelser utan att bli dömda, kritiserade eller ifrågasatta. (nej vi har inte använt AA som mall eller förebild, men det är ungefär så det har kommit att fungera. att tillåta människor att berätta utan att bli påhoppade.)
.....

Fattar inte hur Du/Ni tänker

AA som i anonyma alkoholister pratar om sitt missruk där ledstjärnan är att inte skuldbelägga omgivningen utan att se att deras egna handlingar är orsaken till problemen. De pratar om det för att ta ett eget ansvar och förändra sitt beteende. Är det var du menar #prataomdet är?

Varför används då kampanjen i syftet att ifrågasätta och ändra lagar.

Eller är det helt utan syfte att "människor ska få dela med sig av sina upplevelser utan att bli dömda, kritiserade eller ifrågasatta"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in