Citat:
Ursprungligen postat av
Dieseltratt
Är du säker på det? Går man en yrkeslinje stakar man ju åtminstone ut vägen för sig själv till ett jobb, och man behöver ju inte lida brist på kulturellt kapital bara för att man läser till säg, byggarbetare. I så fall tror jag nog att det är värre med dem som läser teoretiskt "för att de inte vet" och sedan slutar det med att de i alla fall inte läser vidare på högskola, utan hamnar på något döjobb som inte leder någon stans.
Även om jag tror att det är ganska stor riska att man har lite WT-gener om man väljer att läsa till exempel barn- och fritid, eller något annat ganska basic yrke som datorerna snart ersätter.
Det är jättesynd att trevliga, normalbegåvade och skötsamma ungdomar som verkligen HAR ett intresse för att bli t.ex. industriarbetare, byggnadsarbetare, rörmokare, elektriker, kockar, servitriser, barnsköterskor eller undersköterskor inte kan gå de praktiska programmen, då de inte passar in i röka-kröka-göka-kulturen. För det är ju inget fel på själva läroplanerna; jag har läst igenom många, och blivit riktigt impad. Men som sagt - det fungerar sedan inte i verkligheten med det klientelet.
Detta problem fanns redan i min generation. De enda praktiska program som drar till sig lite vettigare ungdomar är sådana som har ovanligt mycket teori (som vissa tekniska program), för teori är WT mera rädda för än för den Lede själv!