2016-07-04, 15:02
Medlem
Merwinnas avatar
En typisk WT- och även arbetarklassgrej, är att dom inte vill LÄRA sig någonting, inte har något behov av att utvecklas. WT skulle t.ex. aldrig välja att se en engelskspråkig film utan text, utan det är självklart att det ska vara svenska undertitlar. De kan inte ens tänka så långt som att man kan lära sig att förstå mera om man framhärdar, och så småningom även kunna se sådana filmer som man inte får tag i otextade. Det är omedelbar behovstillfredsställelse på bekvämaste vis, som gäller.

En annan typisk WT- och arbetargrej, är att man bara tar den underhållningen och de nöjena som är inne för tillfället. De skulle aldrig få för sig att söka igenom tid och rum efter en musik- eller dansstil som kanske skulle passa dem bättre, utan man tar det som är inne just nu, och som serveras på TV eller på lokala krogen. De skulle heller aldrig få för sig att ta lite tid för att tillägna sig t.ex. en opera eller klassiskt musikstycke, försöka anstränga sig för att se om de kan lära sig att uppskatta det med tiden. Det ska vara omedelbart trallvänliga örhängen.
Citera
2016-07-04, 15:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Detta är något som även jag funderat över, jag kan sätta min högra arm på att om det fanns ett begrepp som hette "black trash" så hade det varit rasist-stämplat sedan 60-talet och totalt bannlyst i Sverige.

Rasism mot vita är som vanligt 100% ok.

Nja, jag tror att begreppet "white trash" kom till för att man förutsatte att alla svarta var trash, men så var vissa vita det också och då betecknade man dem "white trash" för att urskilja gruppen från både de svarta och de välanpassade vita. Det finns ett motsvarande uttryck i de fransktalande kolonierna, för vita som - trots att de tillhör herrefolket - har misslyckats i livet och bara sitter och hänger på barer etc.: "les petits blancs" (de små vita).
Citera
2016-07-05, 09:28
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
De flesta medelsvenssons som du beskriver det har övergett tacos frosseriet sedan längesen och övergått till mer exotiska rätter

Det spelar liksom ingen roll, det är fortfarande inte WT att äta tacos om det så sker varenda fredag. Vissa i den här tråden verkar tro att det räcker med att steka ica basic köttbullar och äta det till lunch tillsammans med makaroner ett par ggr i veckan för att passa in i WT-begreppet. Att vara WT är INTE detsamma som att vara arbetarklass/medelsvensson.

Tänkte göra en WT-checklista men gör det enkelt för mig. Leta upp personerna som är inblandade i detta mord --> (FB) Kvinna misstänks mördad i Långshyttan och du får den klockrenaste bild man överhuvudtaget kan få över WT-begreppet.

Jag är själv helt förstummad, jag tror mer och mer att WT är en ärftlig åkomma, en speciell gen som man föds med och som förs vidare till samtliga avkommor utan undantag.

Tänk er att två överklassföräldrar adopterade denna tjej som bebis https://www.facebook.com/benita.b.hokkanen?fref=ts och uppfostrar henne efter konstens alla regler, skulle hon isåfall inte utvecklats till WT? Jag tvivlar starkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja, jag tror att begreppet "white trash" kom till för att man förutsatte att alla svarta var trash, men så var vissa vita det också och då betecknade man dem "white trash" för att urskilja gruppen från både de svarta och de välanpassade vita. Det finns ett motsvarande uttryck i de fransktalande kolonierna, för vita som - trots att de tillhör herrefolket - har misslyckats i livet och bara sitter och hänger på barer etc.: "les petits blancs" (de små vita).

Du har nog en poäng i detta. Det är förvisso sällsynt med överklass-negrer men de finns, undrar vad de kallar sina rasliga likar men som lever under mer ghetto-liknande former?

Det är möjligt att även ordet "black trash" kan bli vedertaget i framtiden. Det krävs dock att negrerna själva uppfinner begreppet.
Citera
2016-07-05, 21:27
Bannlyst
En rolig sak är att i stort sett samtliga wt-lantisar håller på Aik
Det är ju en"frän"klubb!Stolta ajkå
Citera
2016-07-05, 23:21
Medlem
Chris.Hansens avatar
Ni vet den där hyllan med snask som finns längsmed kassabandet i supermarknader. Något som är väldigt WT är att impulsivt roffa åt sig kinderägg, tuggummi, twix och liknande skit från denna hylla när man står i kö och väntar på att slutföra sina inköp.
Citera
2016-07-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Det spelar liksom ingen roll, det är fortfarande inte WT att äta tacos om det så sker varenda fredag. Vissa i den här tråden verkar tro att det räcker med att steka ica basic köttbullar och äta det till lunch tillsammans med makaroner ett par ggr i veckan för att passa in i WT-begreppet. Att vara WT är INTE detsamma som att vara arbetarklass/medelsvensson.

Tänkte göra en WT-checklista men gör det enkelt för mig. Leta upp personerna som är inblandade i detta mord --> (FB) Kvinna misstänks mördad i Långshyttan och du får den klockrenaste bild man överhuvudtaget kan få över WT-begreppet.

Jag är själv helt förstummad, jag tror mer och mer att WT är en ärftlig åkomma, en speciell gen som man föds med och som förs vidare till samtliga avkommor utan undantag.

Tänk er att två överklassföräldrar adopterade denna tjej som bebis https://www.facebook.com/benita.b.hokkanen?fref=ts och uppfostrar henne efter konstens alla regler, skulle hon isåfall inte utvecklats till WT? Jag tvivlar starkt.

Du har nog en poäng i detta. Det är förvisso sällsynt med överklass-negrer men de finns, undrar vad de kallar sina rasliga likar men som lever under mer ghetto-liknande former?

Det är möjligt att även ordet "black trash" kan bli vedertaget i framtiden. Det krävs dock att negrerna själva uppfinner begreppet.
Jag har aldrig sagt att man uppfyller kriterierna för en fullblodad WT om man äter tacos, däremot så har tacos en WT-stämpel som heter duga.
Citera
2016-07-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En typisk WT- och även arbetarklassgrej, är att dom inte vill LÄRA sig någonting, inte har något behov av att utvecklas. WT skulle t.ex. aldrig välja att se en engelskspråkig film utan text, utan det är självklart att det ska vara svenska undertitlar.

Som arbetarklassbarn känner jag mig både förvirrad och förorättad. När jag skippar undertexter så beror det på att jag tycker att de är i vägen. Om det dyker upp nya ord eller fraser som jag inte förstår, så är det självklart att undertexten åker fram. Att inte ha på undertexten ökar ju risken för att man inte lär sig.

Brukar du kolla på iranska filmer utan undertexter, i hopp om att du så småningom kommer fatta vad de säger? Det låter inte särskilt pedagogiskt.

För övrigt låter det stroppigt att allt ska handla om att "lära" sig nya saker. Om jag lär mig nya ord eller fraser från utländska filmer så är det för att jag är intresserad av att ta reda på vad de betyder, inte för att jag ständigt påminner mig själv om att jag måste förkovra mitt intellekt.
Citera
2016-07-06, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Som arbetarklassbarn känner jag mig både förvirrad och förorättad. När jag skippar undertexter så beror det på att jag tycker att de är i vägen. Om det dyker upp nya ord eller fraser som jag inte förstår, så är det självklart att undertexten åker fram. Att inte ha på undertexten ökar ju risken för att man inte lär sig.

Brukar du kolla på iranska filmer utan undertexter, i hopp om att du så småningom kommer fatta vad de säger? Det låter inte särskilt pedagogiskt.

För övrigt låter det stroppigt att allt ska handla om att "lära" sig nya saker. Om jag lär mig nya ord eller fraser från utländska filmer så är det för att jag är intresserad av att ta reda på vad de betyder, inte för att jag ständigt påminner mig själv om att jag måste förkovra mitt intellekt.

Persiska är ju ett språk jag hör så sällan, att jag inte skulle få användning av att lära mig det. Det är också väldigt svårt att plocka upp ett språk från scratch. Men att inte kunna engelska, och ha ambitionen att bli bättre på det, när man läst det i alla fall 6-7 år i grundskolan och borde ha grunderna, tycker jag är slött och oengagerat. Engelskan behövs ju för så mycket här i världen, man blir väldigt insnöad utan den.
Citera
2016-07-06, 14:52
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=-2OsIwUXE1Y

Har nog aldrig sett så mycket white trash i ett o samma klipp som denna.
Dock väldigt lång.
Citera
2016-07-07, 02:16
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
https://www.youtube.com/watch?v=-2OsIwUXE1Y

Har nog aldrig sett så mycket white trash i ett o samma klipp som denna.
Dock väldigt lång.
Komplimenterade inlägg. https://www.youtube.com/watch?v=OrNhpJZbqnI
Speciellt personerna som är med vid 0.38. Typiska WT fenomen som figurerar i klippet: Drängfylla på dålig öl, fula kepsar, motorsport, ringar i öronen, fula tatueringar, fetma etc. Listan kan göras längre.
Citera
2016-07-07, 14:02
Medlem
Loobans avatar
Tonårskillar ur dessa familjer tenderar att alltid ha linne, antingen vitt eller onödigt tight. Byxorna är pösiga och av prassligt svettmaterial. Ett halsband, gärna tjock guldkedje (inte äkta obv) alternativt pärlhalsband av metall. Tumring, piercing i ögonbrynet, tatuering långt upp på bröstet som syns då urrigningen är taktiskt utvald.

Hamnar i slagsmål ofta, gärna för att ha legat med någon annans brud (som är minst 2 år yngre och har svart hår samt flertalet piercingar).

Döttrarna i familjen får barn med äldre killar när de är 16-20 år gamla och lägger upp bilder på dessa barn dagligen. Detta anses normalt då modern varit med om samma sak och sammanhållningen i familjen är stark. Tatueringar med barnens namn finns på föräldrarna och barnen tatuerar in texter som t.ex. "family first" eller "mamma<3".

Måste tyvärr ge mig nu, finns alldeles för mycket kännetecken.
Citera
2016-07-15, 17:51
Medlem
Leipreachans avatar
White trash har oftast ADHD, dyslexi, dyskalkyli, Aspergers eller andra diagnoser som ställer till det socialt eller intellektuellt.

WT brukar oftast jobba inom lokalvårdar, som undersköterska, industri, bilverkstad eller andra jobb som inte kräver abstrakt tänkande. Dem blir också glada över de jobben de har och nöjda med inkomsten.

Man kan säga att alla människor från arbetarklassen är WT, för människor från den klassen brukar vara lata, dumma och brukar inte ha några ambitioner alls
Senast redigerad av Leipreachan 2016-07-15 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in