När jag var liten ulltott så hade jag en kompis, vars familj mina föräldrar inte riktigt gillade. De tyckte de var oansvariga och inte hade koll på sina barn, och så vidare. Varför förstod jag inte riktigt då, liten som jag var. Dessa var ju såklart solklara white trash, förstår jag nu på senare år.
Huset till och börja med såg ut som något näst intill post-apokalyptiskt. Dammigt, ovårdat, nedslitna tapeter, smutsigt, kattsand utspritt över hela hallen med en fin doft av avföring. Ibland kunde de stoltsera med en halvfärdig renovering utav köket, som fortsatte vara halvfärdig i flera år. På kylskåpet kunde en lott från Postkodlotteriet finnas uppsatt, ihop med lite typiska "Carpe Diem"-citat.
Föräldrarna såg man ofta framför tv:n, med eller utan öl. Eller så satt de vid datorn. Det var i vilket fall sällan man såg dem aktiva fysiskt. Mamman var överviktig och hade väl inte heller gjort några större försök i att göra något åt det. Hon hade även en massa tatueringar.
Jag hörde ofta historier från min kompis om hur hennes föräldrar varit jättefulla på julafton, och billig öl konsumerades nog rätt friskt. De var för övrigt såta vänner och kunde sitta och skrika på varandra när man åkte bil med dem.
När vi lekte hemma hos henne så kunde vi nästan göra vad vi ville, det var ingen som sa något. När man sov över så var det sällan man ens fick sängkläder. Vill minnas att jag en gång fick ligga på en madrass med endast en filt över mig.
Föräldrarna blev vid något tillfälle anmälda till socialen av en granne, men jag vet inte hur det gick. Det rann antagligen ut i sanden.
Kompisen i fråga var dock rolig och jag minns att jag alltid hade väldigt kul med henne. Dock så hade hon aggressionsproblem och blev senare diagnosticerad med ADHD, något som man förklarade med att modern skulle ha rökt under graviditeten.