Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-17, 11:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Översminkad, ha långt hår men rakat på ena sidan, tjocka svarta glasögon och arbeta inom retail (aka butiksbiträde). Stavar gärna namn med Z och har en traditionell uppdelning av hemmasysslor mellan mannen och kvinnan.

Den traditionella uppdelningen av manligt och kvinnligt finns både i WT, arbetarklass och överklass skulle jag säga. Samt bland många medelklass också såklart. Fast det är just i den "ängsliga" medelklassen som det har blivit så viktigt att vara "jämlika" i så mycket som möjligt, och att uppfostra barnen enligt genuspedagogiken, för att visa att man har förstått vad som är modernt och inne.

WT och arbetarklass har inga problem med att pappa tar endast sönerna att kolla på wrestling, och överklassen har inga problem med att endast döttrarna sätts i balettskola. WT klär gärna sina döttrar i skära plagg med mycket frills och med texter som "love", "kramgo" och till och med "kinky", och sina söner i supporterplagg för favoritlaget. Medan överklassen tidigt köper en finkostym med skjorta och slips och alla tillbehör till sonen, och designerklänningar till dottern, att ha på skolavslutningen i privatskolan och på de många kalasen.
Citera
2015-09-17, 11:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Finns inget som heter "black trash".

Pratar man om svarta så heter det bara "trash". Man lägger till "white" för man anser att perosnen i fråga är på en svart mans nivå i social och ekonomisk status.

Begreppet "white trash" är således extremt rasistiskt laddat. Blir då extra kul när mediafolk slänger sig med ordet

Ja, man utgår ifrån att svarta är trash. Det är dom som INTE är det som är undantaget, och då talar man om dom som t.ex. "svart medelklass" eller "välutbildade svarta". Håller med om att det är jättekul när PK-journalisterna berättar att det var mycket White Trash i Sd:s demonstrationståg! :-)
Citera
2015-09-17, 19:47
Medlem
Triremers avatar
En person som är WT associerar en sittning med tatueringar och inte med studentlivet.
Citera
2015-09-19, 21:03
Medlem
ragingcows avatar
Tycker att det är wt när folk helt ogenerat kan skita med öppen dörr när de har gäster hemma hos sig och till och med föra en konversation med folk när de sitter och skiter.
Citera
2015-09-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tycker att det är wt när folk helt ogenerat kan skita med öppen dörr när de har gäster hemma hos sig och till och med föra en konversation med folk när de sitter och skiter.
Det låter som att du talar från något du själv upplevt?

Det är det mest utmärkande för WT, att de saknar alla former av kunskap om hur man beter sig och vanlig vett och etikett.
Citera
2015-09-20, 10:40
Medlem
2anRuless avatar
Citat:

Haha, säg inte att du verkligen upplevt detta?
Citera
2015-09-20, 11:53
Medlem
InternetExplorers avatar
När jag var liten ulltott så hade jag en kompis, vars familj mina föräldrar inte riktigt gillade. De tyckte de var oansvariga och inte hade koll på sina barn, och så vidare. Varför förstod jag inte riktigt då, liten som jag var. Dessa var ju såklart solklara white trash, förstår jag nu på senare år.

Huset till och börja med såg ut som något näst intill post-apokalyptiskt. Dammigt, ovårdat, nedslitna tapeter, smutsigt, kattsand utspritt över hela hallen med en fin doft av avföring. Ibland kunde de stoltsera med en halvfärdig renovering utav köket, som fortsatte vara halvfärdig i flera år. På kylskåpet kunde en lott från Postkodlotteriet finnas uppsatt, ihop med lite typiska "Carpe Diem"-citat.

Föräldrarna såg man ofta framför tv:n, med eller utan öl. Eller så satt de vid datorn. Det var i vilket fall sällan man såg dem aktiva fysiskt. Mamman var överviktig och hade väl inte heller gjort några större försök i att göra något åt det. Hon hade även en massa tatueringar.

Jag hörde ofta historier från min kompis om hur hennes föräldrar varit jättefulla på julafton, och billig öl konsumerades nog rätt friskt. De var för övrigt såta vänner och kunde sitta och skrika på varandra när man åkte bil med dem.

När vi lekte hemma hos henne så kunde vi nästan göra vad vi ville, det var ingen som sa något. När man sov över så var det sällan man ens fick sängkläder. Vill minnas att jag en gång fick ligga på en madrass med endast en filt över mig.

Föräldrarna blev vid något tillfälle anmälda till socialen av en granne, men jag vet inte hur det gick. Det rann antagligen ut i sanden.

Kompisen i fråga var dock rolig och jag minns att jag alltid hade väldigt kul med henne. Dock så hade hon aggressionsproblem och blev senare diagnosticerad med ADHD, något som man förklarade med att modern skulle ha rökt under graviditeten.
Citera
2015-09-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetExplorer
När jag var liten ulltott så hade jag en kompis, vars familj mina föräldrar inte riktigt gillade. De tyckte de var oansvariga och inte hade koll på sina barn, och så vidare. Varför förstod jag inte riktigt då, liten som jag var. Dessa var ju såklart solklara white trash, förstår jag nu på senare år.

Huset till och börja med såg ut som något näst intill post-apokalyptiskt. Dammigt, ovårdat, nedslitna tapeter, smutsigt, kattsand utspritt över hela hallen med en fin doft av avföring. Ibland kunde de stoltsera med en halvfärdig renovering utav köket, som fortsatte vara halvfärdig i flera år. På kylskåpet kunde en lott från Postkodlotteriet finnas uppsatt, ihop med lite typiska "Carpe Diem"-citat.

Föräldrarna såg man ofta framför tv:n, med eller utan öl. Eller så satt de vid datorn. Det var i vilket fall sällan man såg dem aktiva fysiskt. Mamman var överviktig och hade väl inte heller gjort några större försök i att göra något åt det. Hon hade även en massa tatueringar.

Jag hörde ofta historier från min kompis om hur hennes föräldrar varit jättefulla på julafton, och billig öl konsumerades nog rätt friskt. De var för övrigt såta vänner och kunde sitta och skrika på varandra när man åkte bil med dem.

När vi lekte hemma hos henne så kunde vi nästan göra vad vi ville, det var ingen som sa något. När man sov över så var det sällan man ens fick sängkläder. Vill minnas att jag en gång fick ligga på en madrass med endast en filt över mig.

Föräldrarna blev vid något tillfälle anmälda till socialen av en granne, men jag vet inte hur det gick. Det rann antagligen ut i sanden.

Kompisen i fråga var dock rolig och jag minns att jag alltid hade väldigt kul med henne. Dock så hade hon aggressionsproblem och blev senare diagnosticerad med ADHD, något som man förklarade med att modern skulle ha rökt under graviditeten.

Jag tror vi hade samma barndomskompis

Jag hade också en kompis i klassen som jag gillade att leka med som liten men inte fick sova över hos för mina föräldrar. Det är först nu i efterhand som jag förstår varför de inte ville ha mig där. Mamman överviktig och rökte, pappan alkoholiserad, 3 ungar varav jag vet två av dem sitter/suttit i fängelse. Hakkors klottrat på tapeterna inomhus, provisoriskt kök i tio år där katten satt och åt på köksbordet. Röktes inomhus och skrotbilar på hela tomten tillsammans med jakthundar som man inte verkade ta om hand om.

Helt sjukt egentligen men som liten grabb tänkte man ju inte på sånt, man tyckte bara det var kul att leka med dottern i familjen. Men jag förstår varför mina föräldrar inte ville att jag skulle umgås med dottern.
Citera
2015-09-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetExplorer

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tror vi hade samma barndomskompis

Jag hade också en kompis i klassen som jag gillade att leka med som liten men inte fick sova över hos för mina föräldrar. Det är först nu i efterhand som jag förstår varför de inte ville ha mig där. Mamman överviktig och rökte, pappan alkoholiserad, 3 ungar varav jag vet två av dem sitter/suttit i fängelse. Hakkors klottrat på tapeterna inomhus, provisoriskt kök i tio år där katten satt och åt på köksbordet. Röktes inomhus och skrotbilar på hela tomten tillsammans med jakthundar som man inte verkade ta om hand om.

Helt sjukt egentligen men som liten grabb tänkte man ju inte på sånt, man tyckte bara det var kul att leka med dottern i familjen. Men jag förstår varför mina föräldrar inte ville att jag skulle umgås med dottern.
Känner också igen det här med barndomskompisar som man nu i efterhand insett var rejält white trash. Min kompis bodde i ett av få hyresområden där jag kommer från, annars utpräglat villasamhälle. Hade massa halvsyskon då mamman så klart hade ungar med massa olika män, äldsta brorsan satt på kåken, massa katter, mamman var gravt överviktig, tatuerad och kedjerökte så klart. Pappan var alkoholist men bodde inte med dem, de åt alltid skräpmat och drack cola varje dag.

Nu idag så har jag inte kontakt med dem men det jag hört så har killens andra storebrorsa roat sig med att misshandla folk och de är självklart storrökare och har mängder med tatueringar men inget fast jobb.
Citera
2015-09-20, 16:52
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:

En gammal kompis till mig brukade ofta ringa och tala om att han satt på muggen, berättade hur skiten luktade och hur korvarna såg ut. Han gjorde det ju mest på skämt, för att provocera, men ändå grovt WT.
Citera
2015-09-20, 21:33
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Haha, säg inte att du verkligen upplevt detta?
Jo det har hänt flera gånger när jag har varit på besök hos en polare.
Citera
2015-09-20, 21:49
Medlem
Frolmlansts avatar
I ett område där jag bodde en gång fanns en familj som kan kallas "WT med pengar". Exakt varifrån pengarna kom vet jag inte riktigt, men familjen bodde i ett finare villaområde.

Nå, huset var ju en sak för sig. Man skulle naturligtvis ha det i en speciell färg och retade grannarna med att bråka sig till ett tak i en helt annan färg än resten av området (nyproduktion). Mannen i huset såg ut som någon slags kroppsbyggare/knutte, med tjurnacke, stora muskler, tatueringar och rakat huvud. Han arbetade som någon slags fritidsledare för ungdomar som hamnat snett (sannolikt satt han själv inne i ungdomen). Hans fru var en enormt solariebrun kvinna som sannolikt varit en skönhet i sin ungdom, men som åldrats och trots viss kirurgisk hjälp och solarium lyckades hon inte dölja detta. Kanske för att hon rökte som en skorsten. Hon jobbade som undersköterska och skvallrade så in åt helvete om allt och alla i området. Dessa båda hade lyckats få en son som redan under tiden gjorde sig känd bland alla i området då han sprang runt och kastade sten på såväl hus som människor.

Grabben växte sedan och i mopedåldern hade han vilda fester hemma med såväl alkohol som droger, föräldrarna höll sig undan. Familjen höll också på med bilar. Köpte och sålde en massa 10-15 år gamla premiumbilar, oftast största motorn och sportpaket (exempelvis BMW 5-serien med M-paket, M5, någon motorstark Audi A6, med mera). Grabben gjorde lite mopedaffärer (blåste en annan kille i området rejält på en affär) och vid körkortsåldern så började han också pyssla med bilar, trimma, "styla" och hålla på. Far i huset hade naturligtvis också MC och gick helst i svart t-shirt och läderväst. Hårdrock hördes ständigt från huset på hög volym.

Har inte bott där på några år, men hörde att grabben suttit inne, i övrigt lär väl allt vara som det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in