Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-19, 09:16
Medlem
tazzos avatar
Foppatofflor när man ska handla på Ica....är inte det WT?
Citera
2022-07-19, 12:35
Medlem
tazzos avatar
Folk som storhandlar i närbutiken..det måste väl fan vara ultimat WT-varning?
Citera
2022-07-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Ha mer än tre barn känns ganska WT och definitivt mer än fyra. Ocksa att familjen inte äter middag ihop vid middagsbordet, utan kanske framför TVn eller var och en för sig. Att ha en sydstatsflagga på bilen känns väldigt WT. Handla kläder pa stormarknader typ Obs eller Ullared. Gilla amerikansk wrestling.
Några bubblare
- Vattensäng WT eller ej?
- Ha en dubbelsäng som går att höja och sänka ryggen på WT eller ej?
- Marsvin som husdjur WT eller ej?
- Sola solarium WT eller ej?
Män som lyckas väl med karriären och drar in bra med pengar får betydligt fler barn än män med sämre karriär i dagens läge.
En del får ju rent av fler kullar.
Yngre kvinnor som väljer äldre män trotts att de redan har barn.

Många barn som man skulle jag absolut inte säga är WT, inga barn alls är absolut mer WT skulle jag våga påstå.
Citera
2022-07-19, 18:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Män som lyckas väl med karriären och drar in bra med pengar får betydligt fler barn än män med sämre karriär i dagens läge.
En del får ju rent av fler kullar.
Yngre kvinnor som väljer äldre män trotts att de redan har barn.

Många barn som man skulle jag absolut inte säga är WT, inga barn alls är absolut mer WT skulle jag våga påstå.

Det är både ock. WT-kvinnor och överklassmän kan båda ha många barn.

För WT-kvinnorna (vars mer-eller-mindre tillfälliga partners också är WT) spelar det ingen roll, för de bryr sig inte om någon karriär. Och då spelar det ingen roll om ingen vill anställa dem, p.g.a. att de har flera barn/är gravida/har fått barn väldigt tidigt i livet innan de hade utbildning och var etablerade i arbetslivet. Man får bara mer bidrag för varje barn, så rent kortsiktigt - och WT tänker kortsiktigt, det är ett av kriterierna - så är varje nytt barn en vinst!

Och för överklassmännen och deras fruar spelar antalet barn inte heller någon roll, för dels har de råd, och dels är det aldrig tal om att männen ska ta pappaledighet eller hämta på dagis. Det gör fruarna - den ena efter den andra - då de är hemmafruar, med hjälp av nannies eller au pair-flickor.

Det är i samhällsklasserna där emellan - arbetarklass och medelklass - det är svårt eller omöjligt att skaffa fler än två barn. På grund av att både mannen och kvinnan yrkesarbetar, och därför är rädda att förstöra sina möjligheter att få eller behålla ett arbete. I övre medelklassen är även kvinnorna ofta karriärinriktade, och vill inte förstöra sin karriär med fler barn än två. Samt naturligtvis att man inte har råd med nannies och annan hushållshjälp, utom - i övre medelklassen - en RUT-städerska som kommer ibland och tar det värsta.
Citera
2022-07-19, 18:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Foppatofflor när man ska handla på Ica....är inte det WT?

Tycker jag inte. Man behöver väl inte klä upp sig för att handla mat? Inte mer än att man är anständigt klädd, som man bör vara på allmän plats jämt. Men om de hade gått på en finare restaurang på kvällen i foppatoffler, så hade de utskiljt sig som några som inte borde vara där!

Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Folk som storhandlar i närbutiken..det måste väl fan vara ultimat WT-varning?

Om det är en dyr närbutik, så ja. Det visar att de inte kan planera.
Citera
2022-07-19, 19:06
Medlem
Snabbalirarens avatar
Stor-röker dom billigaste ciggen. Om dom har barn så lämnar dom över ansvaret till sina föräldrar.

Går runt i samma par skor året runt

Kör med någon axe parfym
Citera
2022-07-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

För WT-kvinnorna (vars mer-eller-mindre tillfälliga partners också är WT) spelar det ingen roll, för de bryr sig inte om någon karriär. Och då spelar det ingen roll om ingen vill anställa dem, p.g.a. att de har flera barn/är gravida/har fått barn väldigt tidigt i livet innan de hade utbildning och var etablerade i arbetslivet. Man får bara mer bidrag för varje barn, så rent kortsiktigt - och WT tänker kortsiktigt, det är ett av kriterierna - så är varje nytt barn en vinst!

Och för överklassmännen och deras fruar spelar antalet barn inte heller någon roll, för dels har de råd, och dels är det aldrig tal om att männen ska ta pappaledighet eller hämta på dagis. Det gör fruarna - den ena efter den andra - då de är hemmafruar, med hjälp av nannies eller au pair-flickor.

Det är i samhällsklasserna där emellan - arbetarklass och medelklass - det är svårt eller omöjligt att skaffa fler än två barn. På grund av att både mannen och kvinnan yrkesarbetar, och därför är rädda att förstöra sina möjligheter att få eller behålla ett arbete. I övre medelklassen är även kvinnorna ofta karriärinriktade, och vill inte förstöra sin karriär med fler barn än två. Samt naturligtvis att man inte har råd med nannies och annan hushållshjälp, utom - i övre medelklassen - en RUT-städerska som kommer ibland och tar det värsta.
Kvinnorna kan väl vara både och.
För män vågar jag nog påstå är det mer status att ha fler barn än få eller inga.

Barnlöshet är mycket vanligare bland män med låg status/ekonomi.

Dock kan jag ju säga att man står högt hos kvinnor när man tjänar hyffsat, har egen bostad och är i 30års åldern samt inga barn.
Vågar påstå att man kan välja och vraka mer än kvinnor i motsvarande ålder.
Citera
2022-07-19, 20:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kvinnorna kan väl vara både och.
För män vågar jag nog påstå är det mer status att ha fler barn än få eller inga.

Barnlöshet är mycket vanligare bland män med låg status/ekonomi.

Dock kan jag ju säga att man står högt hos kvinnor när man tjänar hyffsat, har egen bostad och är i 30års åldern samt inga barn.
Vågar påstå att man kan välja och vraka mer än kvinnor i motsvarande ålder.

Jo, men för de högre tjänsterna krävs i så fall att du har markservicen ordnad. Ingen anställer en person för en sådan tjänst, som måste hämta på dagis, aldrig kan jobba över, inte kan åka på affärsresa för att han/hon har ansvaret för barnen och hushållsarbetetet de dagarna, etc. etc..
Citera
2022-07-19, 20:22
Medlem
Citat:
Jo, men för de högre tjänsterna krävs i så fall att du har markservicen ordnad. Ingen anställer en person för en sådan tjänst, som måste hämta på dagis, aldrig kan jobba över, inte kan åka på affärsresa för att han/hon har ansvaret för barnen och hushållsarbetetet de dagarna, etc. etc..
Beror lite på tjänsten, för många arbetsgivare så är det ett stort plus om mannen de anställer har barn.
Är väl något tecken på status eller att han kanske tar mer ansvar för att han har en familj att försörja.

Mina föräldrar jobbade mycket när jag var liten.
Hände ofta att man var på dagis vid 07 och hämtades vid 18-19 på kvällen.
Var inga negativa minnen, dagiset var bra som jag kommer ihåg.

Vet inte hur det ser ut idag om man får lämna bort barn så länge eller om möjligheten finns.
Citera
2022-07-19, 21:10
Bannlyst
Jag förstår överhuvudtaget inte varför man använder ett amerikanskt begrepp. På svenska borde det heta "2000-talets trasproletariat" eller liknande. Att använda ett amerikanskt begrepp på det sättet är verkligen lågklassigt.
Citera
2022-07-20, 00:53
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:

ja det är väl ett typiskt exempel där två extremer möts.

Egentligen så är det väl så att WT är förenat med en rejäl fattigdom som är mycket ovanlig i Sverige. Typ bo i en skitig husvagn och koka meth och föda upp kaniner i bur för att äta.

Det vi kallar WT i sverige är väl mer ofta lågutbildad arbetsklass med "dålig" antiintelektuell smak. Typ att kolla på monstertruck shower istället för att gå på opera eller teater. Åka till High Chaparall i småland istället för att gå på konstmuseum. Rösta på SD istället för M. ovs...
Citera
2022-07-20, 13:17
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag förstår överhuvudtaget inte varför man använder ett amerikanskt begrepp. På svenska borde det heta "2000-talets trasproletariat" eller liknande. Att använda ett amerikanskt begrepp på det sättet är verkligen lågklassigt.

Det är ett strategiskt drag från den kulturella vänsterliberala eliten som ämnar fokusera 100% på identitetspolitik och individualism på bekostnad av klasspolitik och kollektivism. White trash har långt mindre klassmässiga konnotationer som begrepp än "trasproletariat" då vita som grupp knappast kan ses som en politisk klass med säregna ekonomiska intressen. Istället för att diskutera fattigdomens politiska implikationer och begrunda, likt Marx, de kollektiva ekonomiska förhållandena som föreligger dess existens så blir det tacksamt att använda termen "white trash" för att kunna reducera fattiga människor till individer oberoende av klassmässiga strukturer - vars öde beseglas av de själva - i linje med individualismens ideologiska behov. Även begrepp som "arbetarklass", "proletariat" och liknande har länge varit tabubelagda inom ramen för den samtida professionella journalistiken samt akademin i Sverige, man gör allt för att tona ned diskrepanser på området och använder mkt hellre alternativa, förment klassneutrala termer som WT.
Senast redigerad av anwe8 2022-07-20 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in