2013-08-15, 13:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Enoch du nämnde ju något liknande i annan tråd att allt som inte har ett politiskt budskap åt vänster är högervridet enligt kulturvänstern.
Det är en gammal "sanning" som var väldigt mycket använd av 68-generationen.
-"Allt opolitiskt är borgerligt"-

Vilket t.ex. ledde fram till bojkott av melodifestivalen, låtarna där var inte protestsånger mot Vietnamkriget = det var borgerligt.

Dagens situation är mer komplex, för bögarna gillar ju schlagermusik, då måste man som god innerstadsradikal också gilla melodifestivalen, fast på ett lite svalt ironiskt sätt, annars är man ju fördomsfull mot HBTQxyz-människor.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2013-08-15 kl. 13:36.
Citera
2013-08-15, 13:36
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
En krönika från DN (besöker eller köper aldrig media bläddrar endast om man ser ett ex)

Först:

TV fylls med sport, film och kändisar som sjunger... En promille läggs på program som granskar makten och näringslivet.

Senare i artikeln:

Vi har numera en högervridning i medierna som är närmast absolut, skulle de aktuella förhållanderna ifrågasättas så triggar det igång 300 högerkrönikörer i tweed som per omgående börjar mala om vänstervridningen på 70-talet. Högervridningen i svenska medier är absurd och accepterad och noll ifrågasatt.

Menas att sport, film och kändisar är högervridet? Enoch du nämnde ju något liknande i annan tråd att allt som inte har ett politiskt budskap åt vänster är högervridet enligt kulturvänstern.

Det är väl samma "backlash" och "magkänslo"-dravel som vanligt?

Vad betyder höger förresten? Alla politiska partier i riksdagen (till och med Vänsterpartiet) accepterar kapitalismen, alla verkar för en vänsterliberal kultur- och socialpolitik (förutom SD). Förmodligen menar väl krönikören att ett enkelt; "sakta i backarna" från liberalernas sida när de mest tokiga vithetskritikerna med sönderskurna armar börjar yla om att alla vita är rasister. Eller att snöröjning är patriarkalt. Eller vilket skitsnack som är i ropet för tillfället.
Citera
2013-08-15, 13:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
En krönika från DN (besöker eller köper aldrig media bläddrar endast om man ser ett ex)

Först:

TV fylls med sport, film och kändisar som sjunger... En promille läggs på program som granskar makten och näringslivet.

Senare i artikeln:

Vi har numera en högervridning i medierna som är närmast absolut, skulle de aktuella förhållanderna ifrågasättas så triggar det igång 300 högerkrönikörer i tweed som per omgående börjar mala om vänstervridningen på 70-talet. Högervridningen i svenska medier är absurd och accepterad och noll ifrågasatt.

Menas att sport, film och kändisar är högervridet? Enoch du nämnde ju något liknande i annan tråd att allt som inte har ett politiskt budskap åt vänster är högervridet enligt kulturvänstern.

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...att-producera/

Johan Croneman har inte utmärkt sig för någon skarpsynthet. Han menar förmodligen, att ALLT, som inte är vänster, är automatiskt höger. Det är ju så, som svenska journalister brukar resonera, när de t.ex. talar om regeringen Reinfeldt som "högerregeringen". Ett exempel:

Citat:
Det går dåligt för högerregeringen. Men den är inte uträknad - än. Igår presenterade SCB sin stora partisympatiundersökning som ger ett klart besked. Reinfeldt och hans statsråd får gå i opposition hösten 2014.

http://www.bltsydostran.se/ledare_sy...83803488%29.gm

Regeringen Reinfeldt är självfallet inte "höger" annat än i svenska journalisters (och politikers) perspektiv.
Citera
2013-08-15, 20:06
Medlem
trickydicks avatar
Johan Hakelius raljerar om kränktes-idiotin http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle17297727.ab

Citat:
Låt mig, med all tänkbar tolerans och den största respekt, ställa följande fråga: Är jag ensam om att tycka att Kim Wheeler i stället *borde ha blivit ombedd att dra åt helvete?
Att hon borde ha fått veta att hon gav uttryck för en pompös och skrattretande kulturnarcissism? Att hennes navelskådande överkänslighet är hennes eget problem?

En lite rolig och rättfram krönika tycker jag.
Citera
2013-08-16, 08:48
Medlem
Funderar på vad händelserna kring friidrotts-VM och "vår svenska" guld-medaljör(etiopiska Abeba Aregawi) kommer betyda, i kombination med Emma Green Tregaro och hennes regnbågsnaglar.

Möjligtvis inget som blir synligt i första taget, men jag undrar vad som pågår under ytan. Det är trots allt fanor av olika slag som hålls högt - dels Emma Green Tregaro som helt politiskt korrekt tar ställning för gayrörelsen, samtidigt som media "måste" hylla guldmedaljören Aregawi, trots hennes knappa språkkunskaper i svenska, gissningsvis ganska isolerad från övriga svenska friidrottare, och helt fel åsikter i gayfrågan. Det blir ansträngt när media gör henne till "vår"- det borde enskilda journalister också uppleva.

Jag har svårt att tro att sånt här inte påverkar folk både inom media och en hel del inom idrottsvärlden. Visserligen glider de flesta undan och behöver aldrig stå till svars för sina dubbla måttstockar, men å andra finns det nog enstaka som blir tydligt medvetna om situationen.
Citera
2013-08-16, 09:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nrepeat
Funderar på vad händelserna kring friidrotts-VM och "vår svenska" guld-medaljör(etiopiska Abeba Aregawi) kommer betyda, i kombination med Emma Green Tregaro och hennes regnbågsnaglar.

Möjligtvis inget som blir synligt i första taget, men jag undrar vad som pågår under ytan. Det är trots allt fanor av olika slag som hålls högt - dels Emma Green Tregaro som helt politiskt korrekt tar ställning för gayrörelsen, samtidigt som media "måste" hylla guldmedaljören Aregawi, trots hennes knappa språkkunskaper i svenska, gissningsvis ganska isolerad från övriga svenska friidrottare, och helt fel åsikter i gayfrågan. Det blir ansträngt när media gör henne till "vår"- det borde enskilda journalister också uppleva.

Jag har svårt att tro att sånt här inte påverkar folk både inom media och en hel del inom idrottsvärlden. Visserligen glider de flesta undan och behöver aldrig stå till svars för sina dubbla måttstockar, men å andra finns det nog enstaka som blir tydligt medvetna om situationen.

Kanske det, Expressens Ludvig Homberg frångår mallen att alla som åker tunnelbana är svenskar på ett tydligt sätt. Men man ska nog inte fästa sig vid vad en random sportjournalist häver ur sig:
Citat:
Abeba sitter tjugo meter ifrån mig just nu.

Jag inser att vi är väldigt olika. Det känns som att hon är från en annan värld - på många sätt.
http://www.expressen.se/sport/friidr...ken-att-skaka/
Citera
2013-08-16, 09:36
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg utbrutna och flyttade till: https://www.flashback.org/t2115585
/Mod.
Citera
2013-08-16, 09:56
Moderator
Siegfrids avatar
Filmen Play plockas upp till diskussion igen efter att ha legat i kylskåpet ett tag.
Det är Peter Cornell som anser att filmen kommer att bli en klassiker. Han analyserar maktspelet och hamnar i en annan slutsats än den gängse privilegieretoriken, (mina fetningar):
Citat:
"Play" baserar sig på verkliga händelser då några invandrarkillar i Göteborg, inte genom rån men på ett manipulativt sätt tilltvingade sig mobiler från etniskt svenska medelklasspojkar.
...

Också hos den mest fördomsfrie väcker filmen plågsamma och möjligen rasistiska impulser av avsky inför invandrarpojkarnas trakasserier och manipulativa hot.

...
Men de bortträngda impulserna kanske handlar mer om en naturlig mänsklig rädsla än rasism; jag föreställer mig att ganska många någon gång känt oro inför en dramatisk demografisk förändring och segregation och frågat sig: hur ska vi klara detta?

I offentlig opinionsbildning har frågan i vällovligt syfte länge omgetts av olust och förtiganden: till exempel av misshandel och hot riktade mot SD-politiker.

Men på slutet styr han upp sig och börjar prata om klass:
Citat:
Men "Play" stannar inte där, den lotsar oss vidare från detta gungfly, förskjuter fokus från integrationsfrågan och antyder att problemet ligger någon annanstans.

...
Här möts de barn som har mobiler och rätta varumärken och de som inte har. Den etniska skillnaden döljer en klassproblematik. Slaget står om prylarna, precis som i vuxenvärlden. Invandrarpojkarnas manipulativa teknik är ett väl utvecklat maktspel för att förödmjuka och komma i överläge, kanske viktigare än själva prylarna - ett paradoxalt sätt att umgås.

Och Östlund tar ännu ett steg: i slutet av filmen är det två medelklasspappor som blir mobiltjuvar och med våld tillskansar sig en mobil från en svart pojke som deras söner tror sig - kanske felaktigt - känna igen. Rollerna blir plötsligt ombytta.

http://www.expressen.se/gt/kultur/maktspelarna-1/
Senast redigerad av Siegfrid 2013-08-16 kl. 10:03.
Citera
2013-08-16, 10:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nrepeat
Gissningsvis så blir den kognitiva dissonansen för stor för journalisthjärnorna, så det hela kommer att dö ut ganska snabbt. Om man skall dra lärdom av den postmoderna hackordningen så är ju Aregawi både invandrare, muslim & neger. Vilket vanligtvis alltid trumfar bögar i PK-kortleken.
Citera
2013-08-16, 10:15
Medlem
mr.arnes avatar
Från DN's live rapportering från Friidrotts-VM i Moskva:

Citat:
Sven Gustavsson: Dagen efter nagelbråket mellan Emma Green Tregaro och Jelena Isinbajeva kom det också fram att Aregawi inte stöder Emmas och Moa Hjelmers aktion att måla naglarna i regnbågens färger i protets mot antigaylagstiftningen i Ryssland. Till Expressen sa Aregawi att hennes religion inte tillåter att "män är med män och kvinnor är med kvinnor"
07:34, 16 August 2013
Spännande! Islam trumfar gay var det inte så?
Citera
2013-08-16, 10:28
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Från DN's live rapportering från Friidrotts-VM i Moskva:

Spännande! Islam trumfar gay var det inte så?

I hennes fall är det att ortodox etiopisk kristendom trumfar gay.
Citera
2013-08-16, 10:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
I hennes fall är det att ortodox etiopisk kristendom trumfar gay.
Är det så? Det hade jag missat.

Ja då kanske läget blir ett annat, att kritisera kristendom brukar gå alldeles utmärkt. Isåfall antar jag att man i detta nu håller på & ringer livets ord & liknande för att hitta någon vit man som försvarar hennes åsikter, för att kunna kanalisera över kritiken mot honom istället.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2013-08-16 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in