http://inslag.se/journal/2013/3/23/tonlagen.html
Sanna Raymans make Peter Santesson skriver om höjda tongångar på AB:s kultursida:
Citat:
Vi leker en farlig lek just nu. … politiker som glatt experimenterar … det är ett gift som kommer få samhället att ruttna inifrån. … Om vi inte tillsammans säger ifrån i dag kommer var femte svensk få sitta på den andra bussen i morgon.
Ta er i akt, svenska folket, ty ert land ruttnar inifrån medan eliten leker en farlig lek. Lyssna på mina ord, annars är det land ni älskar snart försvunnet.
Detta är tongångar som brukar förknippas med delar av Flashback, Avpixlat och liknande sajter. Men ovanstående citat är hämtade från en krönika av Aftonbladets Daniel Swedin.
Har också reagerat på dessa domedagsprofetior som man använder sig av i Aftonbladet.
När vanliga, sansade inlägg i debatten inte räcker, när människor fortfarande står oförstående inför Aftonbladets skribenters åsikter så ska man alltså skrämma människor till insikt. Tonen höjs ännu en gång... även om det kanske var det höga tonläget som från början fick folk att dra öronen åt sig en smula?
Minns att Oisin Cantwell skrev något liknande högtravande om ett datum vi alla skulle minnas, för det var då saker verkligen förändrades i Sverige, det var början på slutet...
Jag får ibland en känsla av att de hoppas på att deras eländiga profetior ska inträffa bara för att de ska få nöjet att säga "vad var det vi sa", för att förstärka deras känsla av att de är de goda mot resten, mot ondskan.
Kanske kommer de hamna i någon historiebok som de verkliga hjältarna, kanske kommer att fint pris att instiftas i deras ära? En staty placeras på något torg av Daniel Swedin i antirasismens namn?
Klart han ska få en staty! Kanske Swedins nuna till och med kan få pryda 100-kronorssedeln i framtiden?
Tonen i deras texter får en ju att förstå att de har något mycket farligt som pågår, och Aftonbladet den enda platsen där sanningen kommer fram. Det är Aftonbladet mot eliten, mot mörkret.
Det är så självförhärligande att man inte kan annat än att skratta lite om det inte vore för att jag tror att det faktiskt är en ganska farlig väg att gå. Att skrämma människor är och kommer aldrig att vara en bra grej. Det är destruktivt vare sig man är god eller ja, motsatsen...
Vad är anledningen till att man vill att människor ska tro att Sverige är nästa Sydafrika, att vi går mot ett sådant samhälle?
För de kan ju omöjligen tro på det själva? I sådana fall skulle jag nog påstå att de är en aningens paranoida.
Edit: Kan vara värt att tillägga att bakgrunden till Swedins ledare är att busschauffören Bengt Backman ville separera sk "snusgubbar" och vanliga passagerare från varandra...
http://www.expressen.se/nyheter/buss...lir-forbannad/
Citat:
Han är upprörd - och ledsen, efter anklagelserna mot hur han utfört sitt jobb.
– Jag kommer från Norrbotten och har inga som helst aggressioner mot invandrare eller andra folkgrupper. Nu är jag avstängd från jobbet på Eckerölinjen, för att en enda har blivit, som han säger, diskriminerad.
– Nu framstår jag som en rasist. Man blir förbannad. Att bli anklagad av en enda människa. Det är för jävligt, säger Bengt Backman.
Stackars Bengt, inte bara är han nu utpekad som främlingsfientlig och avstängd från sitt jobb, han är också den klarast lysande symbolen för ett framtida ondskefullt Sverige, med apartheidsystem och allt...
Lysande Swedin!