Citat:
Jag är faktiskt inte så säker på att liberalerna tänker efterlikna den här brittiska skolan och jag har begränsad kunskap om det brittiska skolsystemet som du kanske märker. När det kommer till Liberalerna litar jag inte på dem. Det är det få som gör givet att de ligger på omkring 2.5% i mätningarna.De engelska tonåringarna tar ju en examen efter 11:e klass: GCSE
"Michaela Community School's 2025 GCSE results showed an exceptional performance, with
80% of grades being 9-7, 100% of students passing English and Maths, and approximately 40% achieving five or more grade 9s. The school is known for its high academic standards, strict behavioural policies, and a strong focus on discipline and knowledge, which contributes to its success"/AI-sammanfattning.
Skulle tro att det är det här utfallet, som Liberalerna eftersträvar.
"Michaela Community School's 2025 GCSE results showed an exceptional performance, with
80% of grades being 9-7, 100% of students passing English and Maths, and approximately 40% achieving five or more grade 9s. The school is known for its high academic standards, strict behavioural policies, and a strong focus on discipline and knowledge, which contributes to its success"/AI-sammanfattning.
Skulle tro att det är det här utfallet, som Liberalerna eftersträvar.
Partiet har sagt att de inte kommer sitta i en regering där SD ingår eller släppa fram en sådan regering. Vidare är chansen högst begränsad att SD/M/KD/L överhuvudtaget kan bilda en regering. Vad allt det här handlar om är att ta så pass reaktionära positioner (samt motsatsen) att de kan samla så många stödröster till höger och vänster så de klarar spärren. Partiet har också vänt om vinst-drivande skolor. Till och med Bonnierpressen (DI, Expressen och DN) är också förvirrade vad Liberalerna som politiskt parti handlar om bortom att överleva valet 2026.
Jag antar att du kommer ihåg vad Björklund gjorde. Han lade ned de bedrövliga lärarhögskolorna och skapade istället lärarprogrammen vid universiteten. Vad som hände var att samma professorer och adjunkter hamnade vid universiteten. Ingenting förändrades i praktiken. Under Johan Pehrson anställde partiet Isak Skogstad till skolpolitisk talesman. Hans uppfattningar om skolan som gick hem hos högern. Det dröjde dock inte mer än två år innan Liberalerna sparkade ut honom av ingen annan anledning än att de inte var intresserade av att driva hans skolpolitik. Han sade precis det jag sade - lärarprogrammen måste läggas ned.
Jag är inte säker på att Liberalerna kommer fiska speciellt mycket progressiva lärarröster för sin skolpolitik ute i Stockholms medelklassförorter. Maria Wiman skriver;
Vad tror Mohamsson händer i våra klassrum egentligen? Frågan är uppriktigt ställd. Tror hon att vi fullkomligt har resignerat från vårt uppdrag, att det i skolan råder djungelns lag? Jag blir bekymrad över att hon på nyheterna säger att det är anarki i skolan. Fattar hon på riktigt inte att skolans problem inte handlar om att elever får önska högläsningsbok, välja film och tycka till om vilken dag det ska vara prov?Som jag har påtalat tidigare är hård disciplin lämpad för migrantförorterna men jag är inte säker på att den är lämpad för skolor med en hög grad svenska elever i medelklassförorter. Vidare är jag inte helt bekväm med att ge lärare mer befogenheter givet att jag har sett baksidan av vad en pluralitet lärare pysslar med. De använder sin ställning för att göra illa elever och att ge lärare mer redskap är inte lämpligt givet att så många redan missbrukar sina rättigheter.
Tror hon alltså att om jag bara får straffa stökbarnen lite hårdare så kommer de automatiskt att ”skärpa sig”, foga sig, hantera den otroligt komplexa miljö som den svångremsåtdragna skolan kommit att bli? Kan man på riktigt vara så naiv? Som utbildningsminister dessutom? Jag orkar inte.
Jag är trött på att slåss mot förnedrande gratisförslag. Trött på att behöva agera mänsklig sköld mot världsfrånvända idéer. Förtvivlat urless på spända-muskler-politik som saknar vetenskaplig förankring.
Jag orkar på riktigt inte. Jag vill inte straffa mina elever. Jag vill inte tysta deras röster. Jag vill ha mindre klasser, mer tid för varje unge, en starkare elevhälsa, fler speciallärare. Och jag önskar mig det omöjliga – jag vill ha samhällets förtroende. Lita på att jag med rätt förutsättningar kan göra mitt jobb utan att strida mot barnkonventionen och utan att straffa barnen jag undervisar.
Det måste bli slut på dessa desperata politiska utspel. Det är människor vi jobbar med här. Vi har inte råd att lattja lite på känn, att fiska röster med barnens utbildning (och välmående) som insats. Jag och mina elever har inte råd att bli politiska slagord på slarvigt skrivna plakat. Måttet är rågat. Lägg bara av.
https://www.vilarare.se/nyheter/kron...a-mina-elever/
I slutändan tror jag inte Liberalerna kommer genomföra någonting av vad de går till val på. De flesta partier försöker i alla fall leverera någonting men just det partiet har en tendens att göra motsatsen -i synnerhet när det kommer till högerförslag.
Vidare har Maria Wiman rätt i att dessa förslag är kosmetiska. Du skall bestraffa elever? Städa korridorer? Är det verkligen seriöst? I de flesta länder kan elever bli utsparkade från skolan men i dessa länder finns privata alternativ och hemskolning. Detta är förbjudet i Sverige. Som sagt - jag tror inte de här förslagen är genomtänkta från Liberalernas sida. Det är liksom en fråga om implementering.
Om Liberalerna verkligen var intresserade av förändra svenskt utbildningssystem måste de först våga diskutera meningsfullheten med (mass)utbildning, tillåta privatskolor, hemskolning, inför standardiserade prov, avskaffa läroplanen (som är bedrövlig), lägga ned meningslösa högskolor och utbildningar osv. Det var precis detta som Isak Skogstad föreslog och sparkades ut.