Citat:
Tja!
Rapporten i sig själv är inte miserabel, givet att det är ett debattinlägg, men det är uppenbart att Tony Johnsson inte lagt mer tid än vad han fått betalt för. Han skjuter från höften. Samtidigt lämnar rapportförfattaren mycket åt sidan för att ge ett koncist bidrag till debatten med tydliga argument som kan förmedlas genom media till en ekonomiskt, matematiskt och statistiskt okunnig publik. Som du vet finns det en nationalekonomisk diskussion kring invandring men få behärskar den - eftersom förutsätter vissa matematiska och statistiska kunskaper. Som på sidan 24 om arbetslösheten; Den ekonometriska huvudmodell som estimeras har formen: Uit= β1AMIit+ β2Investeringarit+ β3Gapit+β4Asylit+ β4FEi+εit där arbetslösheten (U) i land i under år t förklaras av arbetsmarknads institutioner (AMI) och investeringstakt samt asylinvandring. Arbetsmarknads institutionerna utgörs av arbetslöshetsersättning mätt som OECD:s nettoersättningsgrad samt löneförhandlingsmodell som är ett index över centraliseringsgrad i löneförhandlingarna. Investeringstakt utgörs av nettokapital stockens till växttakt. Gap är BNP-gapet som mäts som avvikelse från trendmässig BNP-tillväxt.Detta utmynnar sedan i tabell på följande sida. Det finns en mängd metodologiska frågor i detta som bör diskuteras men det görs inte i rapporten. Fråga den självsäkra Expressen journalisten Per Wirén om han förstår statistisk-matematisk modellering eller något av detta? Antagligen inte.
Asyl utgörs av asylsökande som andel av befolkningen. Estimeringen görs med fixa landseffekter (FEi), där- efter följer en felterm (ε). Bedömningen är att serierna är stationära, varför vi följer den metod som blivit standard i litteraturen med beroende variabler i nivå, snarare än första-differenser av beroende och oberoende variabler. Modellen testas för 16 länder och för åren 2012–2021.
https://www.katalys.se/wp-content/up..._no_123-NY.pdf
Johansson gör inte några egna konkreta beräkningar som vidimerar att invandringen de facto är en "ekonomisk" vinst. Hur Johansson kommer fram till det är bortom mig i och med att han inte direkt räknar på invandringens kostnader. I och med att Johansson hävdar att man inte kan räkna på invandringen kostnader - hur kan han då komma fram till att invandringen till Sverige är en vinst? Katalys och Johansson inte presenterar en alternativ beräkningsmodel till den som Joakim Ruist gjorde för ett antal år sedan.
Jag såg att Katalys Tony Johansson diskuterade med anonyma lågutbildade invandringskritiska dårar på Twitter. De flesta av dem förstår inte vad Johansson skriver och kan inte heller bemöta honom i sak trots att rapporten kan kritiseras för dess metodologiska ansatser. Johansson medgav dock detta i en diskussion med någon av dem;
Du tycks tro att jag invänder mot matematiken. Det gör jag inte. Jag invänder mot hela den metodologiska ansatsen. Jag påstår, vidare, inte att Ruist har fel, jag visar det med logiska resonemang. Du kan anse att jag har fel, men i så fall får du angripa logiken i mitt resonemang. Det gör du inte. Så än en gång: varför skulle jag göra beräkningar som Ruist över statsfinansiella effekter när min huvudpoäng är att man överhuvudtaget inte kan räkna så?Tony Johansson starka sida är S-märkt ekonomisk opinionsbildning - vilket han har vettig utbildning för med en fil.mag. i ekonomisk historia och en doktorsexamen i ekonomisk historia. I dagarna höll SVT Forum en diskussion Katalys rapporten. De som ställde upp var dessa;
https://x.com/TonyJohansson78/status...18383983735295
X. Tony Johansson, S-märkt doktor i ekonomisk historia och chef för S-kansliet i Region Skåne
X. Peo Hansen, S-anstruken professor i statsvetenskap
X. Elinor Odeberg, chefsekonom (kandidatexamen i ekonomisk historia) på S-märkta Arena Ide
X. Sven Olov Daunfeldt, f.d. professor i nationalekonomi och chefsekonom på Svenskt Näringsliv
X. Max Jerneck, fil. doctor i sociologi och medarbetare på Katalys (moderator)
https://www.svtplay.se/video/eorw5QY...position=21776
Under timmen diskuteras inte rapporten men annat. Under de sista minuterna ställer Max Jerneck frågan: Vad kostar invandringen (kontrafaktiskt) - det vill säga det som de var inbjudna att diskutera. Då säger Sven Olov Daunfeldt att den delen i rapporten som berör de kvantitativa delarna i Katalysrapporten är "extremt svaga" och att det inte finns några komplexa beräkningar att tillgå i rapporten - vilket är en (total) sågning av rapporten.
Det också det som jag påpekade i mitt första inlägg. Vad Johansson gjort är att göra enkla linjära regressions analyser och läser in selektiv litteratur som han drar långtgående slutsatser av. Det fungerar när slarvar ihop dina uppsatser vid universitet (i synnerhet i ett samhällsvetenskapligt ämne) men Tony Johansson säger sig att rapporten har bevisat att invandringen är lönsam.
Om det finns någon som jag respekterar inom BS-skrået är det Sven Olov Daunfeldt. Han kan i de flesta fall skilja på sin opinionsbildande roll för näringslivet och sin roll som nationalekonom. Återigen, ingenimmanent kritik av Johansson rapport - av vuxna människor med lämpliga kvalifikationer (kvantare) för att kunna diskutera dessa frågor har gjorts. Opinionsbildaren Henrik Jönsson ger inte heller någon immanent kritik av rapporten. Istället kritiserar han Katalysrapportens svammel om att man inte kan räkna på invandringens kostnad;
https://www.youtube.com/watch?v=rk5Z...ikJ%C3%B6nsson
Å andra sidan - vad skall diskuteras? Katalys vill inte ha ett akademiskt seminarium, vilket framgick av SVT Forum. Katalysrapporten har förövrigt haft ett tämligen litet genomslag i debatten. Jag såg att Tony Johansson gjorde en intervju med V-märkta Verbal förlag. Efter två veckor har den 1652 visningar.
https://www.youtube.com/watch?v=1-4b3nGOCt4
Intresset för det Johansson har skrivit är inte stort. Detta kan jämföras med Svenskt Näringsliv och Timbros (propaganda)rapporter för fri invandring som lanserades sedan 1990-talet som haft ett betydligt större genomslag i debatten. När Svenskt Näringsliv och Timbro pressades av ekonomer (som de facto presenterade immanent kritik) sade de ungefär; "Hellre kåkstäder i Sverige än Somalia" och gjorde beräkningar på hur mycket kalorier i form av ris arbetskraftsinvandrare behöver för att överleva i de förmodade kåkstäder de tänkte sig att Sverige skulle ha i framtiden. Svenskt Näringsliv och Timbro gav oss åtminstone beräkningar. Det fanns något att diskutera.
För att ge ett exempel hur illa det kan gå när ekonomer sprider dynga av politiska anledningar till journalister. UChicago professorn Luis Martinez gjorde en NTL-studie (working paper) på Kina och hävdade att Kinas BNP var 10% lägre än vad Kina officiellt hävdade. Kanske inte oväntat fick Martinez mycket tid i media och bjöds in till neo-konservativa/liberala amerikanska tankesmedjor för att snacka om detta. Under ett seminarium ställer en 20-någonting bankekonom i publiken frågan varför Martinez sambandsdiagram (Scatter plot) visade motsatsen. Faktum var att Luis Martinez diagram visade att Kinas BNP var ett par procent undervärderat medan västerländska stater där bland USA hade övervärderat BNP.
Ett par globala storbankers researchavdelningar med investeringar i Kina, hade börjat räkna på detta och förkastade det som Martinez skrev som underligt. Federal Reserve och amerikanska finansmyndigheter gick ut och förklarade Martinez hade skrivit ett intressant men opinionsbildande papper.
De enda som inte förstod detta var journalisterna och liberala/neo-konservativa tankesmedjor som endast var intresserad av kritisera Kina - inte validiteten i Martinez papper. Till skillnad från Tony Johansson gjorde Luis Martinez en seriös komplex kvantitativ studie som senare kom att diskuteras också i strikt akademiska sammanhang.
Jag har sett i otaliga SOU-rapporter och amerikanska statliga rapporter hur tankesmedjornas slutsatser letar sig in i tjänstemännens verksamhet. Även Luis Martinez NTL-studie letade sig in i ett par rapporter. Amerikanska precis som svenska universitet kryllar också av aktivistforskare. Till exempel letade sig Stanford professorn Scott Rozelle and Natalie Hells inflytelserika bok; "Invisible China" (2020) in i en försvarsrapport och där de federala tjänstemännen drog slutsatsen att USA har ett överlägset skolsystem och att Kinas BNP skulle falla inom ett par år. Fanns det några robusta statistiska modeller i Invisible China (2020)? Nej, självklart inte.
Vad jag förstår är det LO samt en liten grupp i Socialdemokraterna som försöker förmå partiet att återgå till Stefan Löfvens öppna gränser. Mikael Feltbaum i Arbetsvärlden;
Invandring leder inte till högre arbetslöshet och är historiskt inte en kostnad för samhället. Tvärtom. Om detta kommer inte Socialdemokraterna att tala på sin kongress. Men S borde lyssna på rösterna i partiet som kommer med fakta istället för att sälja känslostyrd invandringsrädsla.Vi får se om S låter LO och deras neo-liberala lobbyister sätta agendan för migrationspolitiken.
(...)
Om detta kommer inte Socialdemokraterna att tala på sin kongress. Men en gnista är tänd. Det finns avvikande åsikter i partiet – röster som kollar på ekonomiska fakta istället för att köpa känslostyrd invandringsrädsla. Socialdemokraterna borde lyssna.
https://www.arbetsvarlden.se/ledare/...et-ar-radslan/
Senast redigerad av Edgerton 2025-04-16 kl. 21:47.
Senast redigerad av Edgerton 2025-04-16 kl. 21:47.
- SÅ BLIR DET JU TOTALMEDIA eller MSM-MEDIA här i det ytterst utsatta landet) som inte många härinne i vårt land begriper, men för fan låt det bli som det blir
.