2024-06-14, 21:55
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Det finns en mediescen i Sverige bortom de judekontrollerade mediehusen Bonniers, GP och Schibsted som skriver om sånt de stora tidningsdrakarna inte vill skriva om.

Fria Tider rapporterar nu om ett publicistiskt haveri mot två svenska opinionsbildare där det egentliga syftet kan misstänkas ha varit att tysta alla svenskars kritik av Israels pågående etniska rensning och folkmord i Gaza. Detta genom att visa hur illa det gå om man som svensk får för sig att kritisera judar och Israel.

I höstas publicerade Svenska Dagbladet en propagandatext författad av tidningens tidigare ledarskribent Susanna Popova. Krönikan blev startskottet på en offentlig lynchning av Stina Wollter och Greta Thunberg som Popova kallade för tjej-Hitlers eftersom de två tagit palestiniernas ställning i Israel/Palestina-konflikten. Tidningen använde rubriken "Tjej-Hitlers har en särskild plats i helvetet" vilket anspelar på ett citat av Madeleine Albright om kvinnor som inte är feminister. Trots kritik från alla möjliga håll ändrade inte Svenska Dagbladet rubriken och Wollter slutade kritisera Israel offentligt.

Här kunde allt slutat om det inte vore för att Wollter tog historien vidare genom att anmäla Svenska Dagbladet till Medieombudsmannen och justitiekanslern. Nu klandras Svenska Dagbladets publicering av Mediernas etiknämnd som menar att tidningen har brutit mot god publicistisk sed. Beslutet är en upprättelse av Stina Wollters heder och Susanna Popova har förhoppningsvis lärt sig läxan att det inte är särskilt smart att plocka citat av Madeleine Albright för att göra omdömeslösa utspel. För det går inte att låta bli att dra upp ett annat uttalande som Albright gjorde efter Kuwaitkriget på 1990-talet då hon sa i en intervju att "irakiska barns död (en halv miljon) var värt det".

Det är konstigt att ingen nämnt den här nyheten i tråden då den är ett klockrent exempel på ställningskriget mellan enskilda svenskar vs judiska intressen i mediekriget om mångkulturen.

Tjej-Hitlers:
https://www.friatider.se/svenska-dag...m-tjej-hitlers

Madeleine Albright:
https://www.aljazeera.com/opinions/2...she-really-was

https://www.newsweek.com/watch-madel...rfaces-1691193
Varför tar du inte med en länk till debattartikeln du talar om?

https://www.svd.se/a/abR9jO/madelein...greta-thunberg

När jag läste den fick åtminstone jag en något annorlunda bild än den du målar upp.

Du tog inte heller upp att det inte var Popova som myntade ”tjej-hitlers”, vilket tydligt framgår i artikeln.
Citera
2024-06-14, 22:23
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

När jag läste den fick åtminstone jag en något annorlunda bild än den du målar upp.

Du tog inte heller upp att det inte var Popova som myntade ”tjej-hitlers”, vilket tydligt framgår i artikeln.

Mitt inlägg handlar om Fria Tiders artikel. Inget annat. Det är länge sen jag läste Popovas krönika, men vill minnas hon följde samma krigspropaganda-manus som Arpi, Birgersson och Cwejman mfl använt efter 7 oktober.

Du får gärna länka till hennes twitterkonto där hon rosar beslutet att fördöma Svenska Dagbladets publicering?
Citera
2024-06-15, 00:19
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

SvD fick kritik eftersom de liknade Wollter vid Adolf Hitler. Att likna någon vid Adolf Hitler är oetiskt, enligt Allmänhetens Medieombudsman, MO. Särskilt i kombination med anklagelser om antisemitism.

Anledningen till att det är oetiskt att likna någon vid Adolf Hitler, är så klart det fruktansvärt monstruösa som Adolf Hitler sa och gjorde när han förverkligade de bärande idéerna i sin nazistiska ideologi.

Att SvD haft för avsikt att stoppa kritik mot Israels krigföring är något användare ovan dig själv tänkt ut. Och ingenstans skriver MO att man försvarar Wollters ställningstaganden. Tvärtom skriver MO att det i vissa sammanhang kan vara ok att likna någon vid Adolf Hitler, till exempel om det görs med användande av ironi.

Men jag kan väl hålla med MO om att SvD förtjänar kritik, eftersom ingen förtjänar att liknas vid Adolf Hitler, hur stora fåntrattar de än är. Inte ens de som gillar Adolf Hitler förtjänar det.

MO:s själva bedömning förtjänar dock att citeras här.

Citat:
Min bedömning är att formuleringen där anmälaren kallas ”tjej-Hitler” är mycket offensiv och på gränsen för vad anmälaren ska behöva tåla. Att begreppet, som SvD framhåller i skriftväxlingen i detta ärende, först använts av en komiker, vilket sedan plockats upp av en krönikör i en annan tidning, för att sedan användas i SvD:s krönika, skulle kunna vara en förmildrande omständighet, om det användes ironiskt eller i ett sammanhang som inte var av allvarlig karaktär. Här är kontexten dock antisemitism, terror och krig. Jag förstår att skribentens syfte inte varit att på ett direkt och konkret sätt jämställa anmälaren med Adolf Hitler. Men att kallas för eller liknas vid Hitler på det sätt som sker i krönikan gör, i kombination med den efterföljande formuleringen om att det för anmälaren inte spelar någon roll att kvinnor kidnappas, mördas och våldtas så länge de är judinnor, att artikeln enligt min bedömning utsatt henne för en oförsvarlig publicitetsskada.
Se vidare:
https://medieombudsmannen.se/beslut/...-tjej-hitlers/

MOs bedömning liknar den bedömning som görs i förtalsmål, nämligen att det i vissa lägen är fel att säga otrevliga saker även om det är sant. I SvDs fall på grund av den stora skada Wollter drabbats av.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2024-06-15 kl. 00:23. Anledning: Rättstavning
Citera
2024-06-15, 06:23
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
SvD fick kritik eftersom de liknade Wollter vid Adolf Hitler. Att likna någon vid Adolf Hitler är oetiskt, enligt Allmänhetens Medieombudsman, MO. Särskilt i kombination med anklagelser om antisemitism.

Anledningen till att det är oetiskt att likna någon vid Adolf Hitler, är så klart det fruktansvärt monstruösa som Adolf Hitler sa och gjorde när han förverkligade de bärande idéerna i sin nazistiska ideologi.

Att SvD haft för avsikt att stoppa kritik mot Israels krigföring är något användare ovan dig själv tänkt ut. Och ingenstans skriver MO att man försvarar Wollters ställningstaganden. Tvärtom skriver MO att det i vissa sammanhang kan vara ok att likna någon vid Adolf Hitler, till exempel om det görs med användande av ironi.

Men jag kan väl hålla med MO om att SvD förtjänar kritik, eftersom ingen förtjänar att liknas vid Adolf Hitler, hur stora fåntrattar de än är. Inte ens de som gillar Adolf Hitler förtjänar det.

Se vidare:

MOs bedömning liknar den bedömning som görs i förtalsmål, nämligen att det i vissa lägen är fel att säga otrevliga saker även om det är sant. I SvDs fall på grund av den stora skada Wollter drabbats av.

Å ena sidan är du ense med medieombudsmannen att det är oetiskt kalla någon för Hitler för att personen i fråga kan lida skada.

Å andra sidan anser du att det är dumt att tolka Svenska Dagbladets publicering mot enskilda debattörer som ett sätt att tysta all legitim kritik av Israel efter 7 oktober.

Nästan som att du vill blanda bort korten i en viktig diskussion om hur vissa aktörer agerar för att tysta enskilda kritiker i mediekriget om mångkulturen som i detta fall illustrerades med hjälp av ett exempel från Israel/Palestina-konflikten:

Citat:
Jag har judiskt blod i mina ådror, men är inte jude

(FB) Robert Aschberg = Socker-Conny?
Citera
2024-06-15, 10:11
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Å ena sidan är du ense med medieombudsmannen att det är oetiskt kalla någon för Hitler för att personen i fråga kan lida skada.

Å andra sidan anser du att det är dumt att tolka Svenska Dagbladets publicering mot enskilda debattörer som ett sätt att tysta all legitim kritik av Israel efter 7 oktober.

Nästan som att du vill blanda bort korten i en viktig diskussion om hur vissa aktörer agerar för att tysta enskilda kritiker i mediekriget om mångkulturen som i detta fall illustrerades med hjälp av ett exempel från Israel/Palestina-konflikten:

(FB) Robert Aschberg = Socker-Conny?

Försöker du outa mig?

I övrigt är det just det MO säger. Att det är mycket allvarligt att likna någon vid just Adolf Hitler. Så allvarligt att det är klandervärt.
Citera
2024-06-15, 11:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Se vidare:

Fast SD och alla andra utanför etablissemanget får ideligen Hitlerstämpel på sig. Tidö-regeringen kallas av de rödgröna för de blåbruna, vilket väl får anses anspela på nazismen. Sedan är det så att Wolter och Greta inte bryr sig om våldtäkterna på judinnorna, och inte heller den enorma ökningen av våldtäkter här i Sverige där majoriteten av förövarna är antisemiter.
Citera
2024-06-15, 11:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Försöker du outa mig?

I övrigt är det just det MO säger. Att det är mycket allvarligt att likna någon vid just Adolf Hitler. Så allvarligt att det är klandervärt.
Samma gäller förstås nazist eller rasist, däremot har få problem med det. Så det som gäller för vissa, ska inte gälla för andra. Det är problemet här.
Citera
2024-06-15, 11:52
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast SD och alla andra utanför etablissemanget får ideligen Hitlerstämpel på sig. Tidö-regeringen kallas av de rödgröna för de blåbruna, vilket väl får anses anspela på nazismen. Sedan är det så att Wolter och Greta inte bryr sig om våldtäkterna på judinnorna, och inte heller den enorma ökningen av våldtäkter här i Sverige där majoriteten av förövarna är antisemiter.

MOs bedömning avser liknelsen vid Adolf Hitler tillsammans med påståendet om Wollters och Gretas likgiltighet. MO är ganska tydliga med det. Men visst används Adolf Hitler och nazismen alltför lättvindigt i debatter. Adolf Hitler bör sparas åt de som delar dennes världsbild.

Wollter och Greta är förmodligen inte likgiltiga inför våld mot kvinnor och barn av judisk härkomst, där har SvD sannolikt fel. Greta och Wollter vänder sig mot Israels krigföring vad jag förstår. Men här kan jag ha fel, eftersom jag lika lite som SvD kan veta vad Greta och Wollter egentligen tycker och tänker. Och kanske är de bara aktivister som inte tänker alls?

Angående regeringen tror jag inte MO har partier eller myndigheter som målgrupp för sitt arbete. Men självklart är det inte korrekt att kleta nazismen på regeringen eller Åkesson, av det enkla skälet att de inte är nazister.

Tyvärr är det ju vanligt att i debatter ge sig på person istället för sakfråga. Det är ju lite trist.
Citera
2024-06-15, 12:07
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Samma gäller förstås nazist eller rasist, däremot har få problem med det. Så det som gäller för vissa, ska inte gälla för andra. Det är problemet här.

Adolf Hitler, nazist och rasist används som etiketter i debatten. Det är så klart olämpligt så länge det inte är just nazister och rasister man debatterar. Jag håller helt med dig om att många verkar tycka att det är ok att slänga det omkring lite som man tycker eftersom det är så bekvämt.

Vidare. Att MO gjorde en bedömning av SvDs artikel om Greta och Wollter beror på att Wollter anmälde SvD till MO. Hade Wollter inte anmält SvD, hade MO inte prövat SvDs artikel. Tror inte MO har ett ansvar att opåkallat pröva saker.

Det krävs alltså ett aktivt handlande från den som känner sig felaktigt utpekad, för att får ett utlåtande från MO.

Tyvärr betyder MOs ställningstagande ingenting i praktiken. MO säger vad de tycker, och sen stannar det där. Det är ju inte så att SvD nu måste kompensera Wollter på något sätt.
Citera
2024-06-15, 12:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
MOs bedömning avser liknelsen vid Adolf Hitler tillsammans med påståendet om Wollters och Gretas likgiltighet. MO är ganska tydliga med det. Men visst används Adolf Hitler och nazismen alltför lättvindigt i debatter. Adolf Hitler bör sparas åt de som delar dennes världsbild.

Wollter och Greta är förmodligen inte likgiltiga inför våld mot kvinnor och barn av judisk härkomst, där har SvD sannolikt fel. Greta och Wollter vänder sig mot Israels krigföring vad jag förstår. Men här kan jag ha fel, eftersom jag lika lite som SvD kan veta vad Greta och Wollter egentligen tycker och tänker. Och kanske är de bara aktivister som inte tänker alls?

Angående regeringen tror jag inte MO har partier eller myndigheter som målgrupp för sitt arbete. Men självklart är det inte korrekt att kleta nazismen på regeringen eller Åkesson, av det enkla skälet att de inte är nazister.

Tyvärr är det ju vanligt att i debatter ge sig på person istället för sakfråga. Det är ju lite trist.

Låt vara att de inte är likgiltiga. Men jag vågar hävda att såväl Greta som Stina inte ägnar de här våldtäktsoffren i Sverige och Israel en tanke. Och det beror på att svenskor och judinnor tillhör en mer resursstark grupp.
Citera
2024-06-15, 12:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Adolf Hitler, nazist och rasist används som etiketter i debatten. Det är så klart olämpligt så länge det inte är just nazister och rasister man debatterar. Jag håller helt med dig om att många verkar tycka att det är ok att slänga det omkring lite som man tycker eftersom det är så bekvämt.

Vidare. Att MO gjorde en bedömning av SvDs artikel om Greta och Wollter beror på att Wollter anmälde SvD till MO. Hade Wollter inte anmält SvD, hade MO inte prövat SvDs artikel. Tror inte MO har ett ansvar att opåkallat pröva saker.

Det krävs alltså ett aktivt handlande från den som känner sig felaktigt utpekad, för att får ett utlåtande från MO.

Tyvärr betyder MOs ställningstagande ingenting i praktiken. MO säger vad de tycker, och sen stannar det där. Det är ju inte så att SvD nu måste kompensera Wollter på något sätt.
Fast nu har det väl även prövats av MO, när någon från SD anmälde det, men ledde inte till något alls. Men då är MO förstås en kompis till de flesta journalister, som f.d. chefredaktör på DN och går därigenom inte se som opartisk.

En gång i iden var pressombudsmannen en jurist. Men det blev säkert för jobbigt för pressen. Komma med ursäkter och hela tiden bli fällda, vilket var vanligare förr.
Citera
2024-06-15, 12:36
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Låt vara att de inte är likgiltiga. Men jag vågar hävda att såväl Greta som Stina inte ägnar de här våldtäktsoffren i Sverige och Israel en tanke. Och det beror på att svenskor och judinnor tillhör en mer resursstark grupp.

Där är jag böjd att hålla med dig.

Öga mot öga känner båda säkert sympati med alla offer för våld. På gruppnivå är det inte så. På gruppnivå tar en mer eller mindre medveten klassanalys över, där vissa i jämförelse med andra har högre tycka-synd-om-värde.

(Uttrycket tycka-synd-om-värde är ju inte korrekt, men jag kommer inte ihåg vad det brukar kallas.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in