2013-02-25, 15:13
Medlem
Så Mitt Romney är indian enlig Dilsa, eftersom det räcker med att han befinner sig i USA? Är inte det rasism att inkräkta och nonchalera bort de stolta ädelbruna vildarna och deras arv och jämföra dem med de otäcka vita imperialistkapitaliserna enligt samtida pk-syntax? Man blir så förvirrad.
Citera
2013-02-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Dilsa Demirbag-Sten ifrågasätter svenskheten i DN, och gör den obligatoriska jämförelsen med USA.

Och hur får du hennes text till det?

Hon ifrågasätter inte svenskheten. Hon ifrågasätter de i hennes mening alltför hårda krav som iallafall hon själv upplever finns för att tillhöra svenskheten.

Demirbag-Sten är som vi alla vet en välkänd svensk skribent av kurdisk etnicitet. Hon råkar också vara gift med en etniskt svensk man och verkar tycka att åtminstone hennes barnbarn väl kunde få betraktas som riktiga svenskar. Skadar det svenskheten om de blir det?
Citera
2013-02-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Marika Formgren, känd från denna tråd, kommer ut som fullskalig mångkulturalist i denna krönika publicerad i bl a Gotlands Tidningar.

Hon gör en lite halsbrytande koppling till svenska värderingar som hon ser som extrema, och som därför inte kan eller bör påtvingas någon.

Och vad blir det kvar då? Mångkultur, normativ sådan med särregler och olika moral- och till och med lagsystem.
Sammanhållningen som är så viktig för samhället, den får fixa sig på ett annat sätt, högst oklart hur.

http://www.helagotland.se/ledare/art...icleid=8341937

Citat:
...
Å ena sidan sade Stadsmissionens Marika Markowits att alla inte kan ha samma värderingar i ett mångkulturellt samhälle, å andra sidan efterlyste hon en termins ”medborgarkompetens” för alla högskolestudenter....

Finns det någon mer info om detta? Hittar inget på Flashback och en snabbtitt på google gav inget.

Med tanke på hur många stollar det finns i det här landet så kan jag ju inte påstå att jag är förvånad att någon kommer med ett sånt här förslag. Sovjetvibbarna är inte nådiga.
Citera
2013-02-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LNBW

Hon ifrågasätter inte svenskheten. Hon ifrågasätter de i hennes mening alltför hårda krav som iallafall hon själv upplever finns för att tillhöra svenskheten.

Demirbag-Sten är som vi alla vet en välkänd svensk skribent av kurdisk etnicitet. Hon råkar också vara gift med en etniskt svensk man och verkar tycka att åtminstone hennes barnbarn väl kunde få betraktas som riktiga svenskar. Skadar det svenskheten om de blir det?

Som nyliberal, varför vill hon överhuvudtaget bekymra sig om svenskhet eller annan nationalitet - det är oviktigt (bortsett från den kurdiska förstås, det är ju en erkänd etnisk och kulturellt enhet som ju behöver ett eget land, till skillnad mot svenskarna)? Vill hon bli betraktad som en god svensk kan hon börja med att officiellt säga att hon kommer att rösta SD, så att hennes barn får en möjlighet att uppleva den svenska kulturen IRL.
Citera
2013-02-25, 20:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne

Finns det någon mer info om detta? Hittar inget på Flashback och en snabbtitt på google gav inget.

Med tanke på hur många stollar det finns i det här landet så kan jag ju inte påstå att jag är förvånad att någon kommer med ett sånt här förslag. Sovjetvibbarna är inte nådiga.

Kolla här, en underlänk till den plats jag angav.
http://www.framtidskommissionen.se/n...re-an-man-tror
90 minuters video, har inte tittat igenom men hon finns med.
Citera
2013-02-25, 20:52
Medlem
Citat:

I (den något virriga...) artikeln beklagar hon sig över att inte alla kan vara svenskar.

Det är uppenbarligen ett problem för henne; möjligen är hon förvånad över att så inte är fallet i det (förmodligen) mest etnomasochistiska landet som idag (eller någonsin?) står att finna. För att argumentera för sin sak använder hon USA men passar sig för att nämna indianer.

Om hon hade nämnt indianer så hade det inte passat henne lika bra för då hade hennes exempel handlat om en erkänd folkgrupp som har mer gemensamt än ett medborgarskap (dvs en gemensam historia och ett släktskap) och då hade hon också behövt erkänna att svenskar är något särskilt. Med ens hade det visat sig hur absurt hennes önskemål är; lika litet som man kan välja att bli indian lika litet kan man välja att bli svensk. Bättre då att tala om amerikaner, för det kan ju alla bli.

Ifrågasätter hon svenskheten? Låt oss säga så här: tanken på svenskar som en folkgrupp verkar för henne främmande. För henne är "svensk" bara en titel som bör föräras alla. Snabbt räknat så blir det då inte så mycket kvar av begreppet svensk, vilket däremot inte verkar vara något problem för kurden Dilsa Demirbag-Sten. Hennes problem är att inte alla "tillåts vara svenskar" och varför det är ett problem kan bara hon svara på.
Citera
2013-02-25, 21:18
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:

Vi har ju ett tag haft en liten mediakampanj en tid där punkter som att begreppet "etniskt svensk" skulle vara lika med rasism och där det propageras för att alla som vill är svenskar. Demirbag-Sten sällar sig nu till denna kampanj med den här texten.

Det är inte märkligt att på ett djupare sätt definiera vad någons etniska bakgrund är för något, vad än Demirbag-Sten tycker. Att göra detta till någon sorts förtryck/rasism-fråga blir ju bara sinnessjukt.

Detta kan på ytan låta som en enkel fråga om semantik men att förbjuda dom mer fördjupande definitionerna av svenskhet därför att någon kan ta illa upp är en ganska flagrant handling. Inte minst då det innebär att om vem som helst skall kunna definieras som helt igenom svensk i alla lägen så betyder det också att dom etniska svenskarna skulle vara icke existerande. Att blotta påminnandet om en svensk ursprungsbefolknings existens skulle vara rasistiskt då det implicit utpekar andra svenska medborgare som icke svenskar. Helt vansinnigt.

Om alla i Sverige i alla lägen är svenskar, vilka är då svenskarna?
Citera
2013-02-25, 22:06
Medlem
Citat:

Nej, så klart inte. Men varför detta eviga snyftande? Jag har bott och arbetat i ett par andra länder och på mina arbetsplatser var jag alltid "svensken", och det störde mig inte. Vad är det med just Sverige som gör att alla hux flux ska anses tillhöra landets folk?
Citera
2013-02-25, 22:29
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Nej, så klart inte. Men varför detta eviga snyftande? Jag har bott och arbetat i ett par andra länder och på mina arbetsplatser var jag alltid "svensken", och det störde mig inte. Vad är det med just Sverige som gör att alla hux flux ska anses tillhöra landets folk?
Vi etniska svenskar är ju ett högtstående kulturfolk, självklart känner du dig inte kränkt över att bli kallad svensk, däremot är det en smärtsam påminnelse för ickesvenskar att de inte är och aldrig kan bli en del av vår vackra folkgemenskap.

Men nu tycker jag inte Dilsa ska vara ledsen, hon är kurd och de är våra ariska släktingar, det är inte heller så dåligt. Att vilja jämställa sig med negrer och judar i någon universell "svenskhet" är ett hån både mot oss riktiga svenskar och de kurder som fortfarande har något uns kvar av nationell stolthet och rasmedvetande.
Citera
2013-02-26, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Vi har ju ett tag haft en liten mediakampanj en tid där punkter som att begreppet "etniskt svensk" skulle vara lika med rasism och där det propageras för att alla som vill är svenskar. Demirbag-Sten sällar sig nu till denna kampanj med den här texten.

Det är inte märkligt att på ett djupare sätt definiera vad någons etniska bakgrund är för något, vad än Demirbag-Sten tycker. Att göra detta till någon sorts förtryck/rasism-fråga blir ju bara sinnessjukt.

Detta kan på ytan låta som en enkel fråga om semantik men att förbjuda dom mer fördjupande definitionerna av svenskhet därför att någon kan ta illa upp är en ganska flagrant handling. Inte minst då det innebär att om vem som helst skall kunna definieras som helt igenom svensk i alla lägen så betyder det också att dom etniska svenskarna skulle vara icke existerande. Att blotta påminnandet om en svensk ursprungsbefolknings existens skulle vara rasistiskt då det implicit utpekar andra svenska medborgare som icke svenskar. Helt vansinnigt.

Om alla i Sverige i alla lägen är svenskar, vilka är då svenskarna?

Känner inte igen mig i det här.

Tvärtom är det ju så att en vanligt tanke i Sverige och framförallt inom vänstern är att de som inte är etniskt svenska inte är riktiga svenskar. Och med det menas att de är andra klassens medborgare, ett gäng mångkulturella maskotar och husdjur som inte anses vara en del av samhället på riktigt.

Det är just detta sätt att tänka som lett till klassiska idiotier som att nationalsången skall undvikas på skolor eftersom rektorer har resonerat som så att Sveriges nationalsång inte är de invandrade elevernas nationalsång. Ibland publicerar nationella hemsidor också berättelser om nån svensk flagga som hängts upp i ett bostadsområde och påstods kunna vara kränkande mot invandrare.

Alltså har Sverige länge haft problem med vänsterorienterade myndighetspersoner som klart och tydligt talar om för invandrare att eftersom de inte är etniskt svenska så är symboler som nationalsången och flaggan inte deras.

Under 2000-talet har dock en hel del förbättrats. Framförallt har flera kloka människor med invandrarbakgrund visat att man kan och bör vara svensk även om man inte är etniskt svensk.
Detta betyder verkligen inte att etniska svenskar skulle vara icke-existerande. Det betyder bara att även en icke-etnisk svensk helt igenom kan tillhöra samhället.

Detta är absolut nödvändigt då det finns ett stort antal människor i landet som inte är etniskt svenska men samtidigt inte har något annat land förutom Sverige som de kan kalla för sitt hem.
Att de avviker etniskt är de nog mycket väl medvetna om redan. Somliga tar det med ro, andra får komplex. I vilket fall finns det ingen mening i att påminna dem om deras avvikande än mer. Framförallt så är det ingenting som offentliga personer borde göra.

Om överentusiastiska sverigedemokrater talar om etnicitetens betydelse för att tillhöra svenskheten kan det bara leda till en reflexmässig motreaktion från kulturvänstern och sen sitter vi med ett kretslopp i vilket Avpixlat och Åsa Linderborg kastar sin illa genomtänkta skit på varandra.

Man får göra skillnad på den svenskhet som är kopplad till kulturen/etniciteten och den som är kopplad till nationen.
När jag går till studentkårshuset för att se Sveriges matcher i fotbolls-EM eller när jag är i Kungsträdgården för att se kronprinsessans bröllopsekipage passera så är det exempel på nationell svenskhet och det kommer vara många icke-etniskt svenska där.
Men under ett jul- eller midsommarfirande kan jag förvänta mig att 100% av de i min närhet kommer vara etniskt svenska eftersom det är exempel på kulturell/etnisk svenskhet.
Citera
2013-02-26, 10:35
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Natalia Kazmierska (aka fru Martin Aagård) verkar vara i en klass för sig, faktiskt. Hon fortsätter med sitt fjortiz-twittrande om Helmersons ledare, nu i en duell med Ivar Arpi på SvD.

https://mobile.twitter.com/Kazmiersk...9595451392?p=v
Västvärldens. Sämsta. Journalistkår.
Citera
2013-02-26, 10:53
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Västvärldens. Sämsta. Journalistkår.

Ivar Arpi är däremot bra. Han Skrev en fin krönika i svenskan där han tar upp Aagårds problem med Norge och sätter dem i ett sammanhang.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...-sig-av-norge/

Natalia Kazmierska är ju dessutom gift med Aagård, tydligen. Vad har Kazmierska egentligen åstadkommit för att bli en etablerad krönikör i svensk media? Är det Wolodarski-fenomenet? Söt popflicka med moderiktiga åsikter-fenomenet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in