Citat:
Jag sa inte att lösningen inte fanns i politiken. Jag försökte bara beskriva trögheten.Både Politik och Förvaltning har ju varit kompetenta/villiga/modiga att agera under senare decennier, med förfärande resultat. Det var inte så att migrationsdomstolar och tjänstemannaansvarsfrihet bara fanns på plats en dag som något att förhålla sig till. Lagar, regler, praxis, kultur, rekryteringskriterier är viljeyttringar inifrån och utifrån Förvaltningen och samma princip gäller Politiken. Om den förvaltningstekniska lösningen alltså måste förskjutas till en politisk lösning där SD har egen majoritet, så finns den majoritetspotentialen i sin tur i valmanskåren och inte i riksdagen.
Inom storheten Valmanskåren blir det kanske lättare att tänka sig det som tydligen är svårare inom Förvaltningen och Politiken - nämligen att det finns fundamentalt olika sorters "vi" med motstridiga intressen: alla förstår vad som menas med "sossarnas röstboskap" som en kraftkälla inom Politiken vilket i sin tur ger makt över Förvaltningen att importera mer "röstboskap". Förvaltningens effektivisering som det diskuteras så mycket om i tråden, tycks alltså vara sekundär eller tertiär till varje faktiskt lösnings grund. Om ens problembeskrivning är så skild från problemlösningen, bör dess förklaringsvärde ifrågasättas.
Inom storheten Valmanskåren blir det kanske lättare att tänka sig det som tydligen är svårare inom Förvaltningen och Politiken - nämligen att det finns fundamentalt olika sorters "vi" med motstridiga intressen: alla förstår vad som menas med "sossarnas röstboskap" som en kraftkälla inom Politiken vilket i sin tur ger makt över Förvaltningen att importera mer "röstboskap". Förvaltningens effektivisering som det diskuteras så mycket om i tråden, tycks alltså vara sekundär eller tertiär till varje faktiskt lösnings grund. Om ens problembeskrivning är så skild från problemlösningen, bör dess förklaringsvärde ifrågasättas.
Men jag kan inte riktigt skönja din lösning. Hur är vi hjälpta av att veta att det finns olika sorters ”vi”? Dessa olika ”vi” måste ju kanaliseras inom politiken? Du får förklara lite närmare.