Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Det är svårt att avgöra vad som driver HBTQ(P)+ rörelsen idag. Jag talade för några år sedan med en medelålders homosexuell man som tidigare varit engagerad i RFSL och pride mm. Han uppgav att homosexuella män (radhusbögar som han uttryckte det) i stort sett lämnat RFSL och att organisationen numera drevs av personer med "mer exotiska intressen" inom det sexuella området.
Med tanke på att ordföranden för Pridefestivalen är en moderat och de andra i styrelsen kommer från FOI, polisen och den typen av institutioner vill jag hävda att det är ett bevis på att Pride, RFSL osv. är mindre radikala idag än för tio år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Kan det vara med HBTQ som med folk som vill upprätthålla sin judiska identitet, att man vill ha ett pluralistiskt icke-homogent samhälle där man kan känna sig säkrare och kan vara mer anonym i sin verksamhet?
Jag skulle tro att det finns data på vad LGBTQ-personer tycker på makronivå och vad dessa kan innefatta. Det betyder att du kan analysera eventuella intentioner på makronivå. Här är en studie om vad homosexuella tycker politiskt
https://williamsinstitute.law.ucla.e...e-Oct-2019.pdf
Vad du ser i den studien är att 50% av HBTQ-personer kan tänka sig på demokraterna (33% för heterosexuella) medan 15% kan tänka sig rösta på Republikanerna (35% för heterosexuella). Både homosexuella och heterosexuella amerikaner kan i lika stor utsträckning tänka sig att rösta på independents. Så vad säger det oss? Det säger att HBTQ-personer föredrar demokraterna framför republikanerna i högre utsträckning. Rapporten sammanfattas på följande sätt;
Citat:
LGBT voters are racially and ethnically diverse, many are young, and nearly half of them live in urban areas. Most LGBT voters are registered as Democrats.
(...)
LGBT voters were significantly more likely than non-LGBT voters to say they would support a career politician. LGBT and non-LGBT voters were about equally likely to say that they would support an outsider who could bring a fresh perspective to Washington.
In general, the majority of both LGBT and non-LGBT voters said that the race or sexual orientation of a candidate would not influence their vote. Among those voters who said these characteristics would matter, however, LGBT voters were significantly more likely than non-LGBT voters to say they would support candidates who are black, Latino/a, or LGBT themselves.
By contrast, non-LGBT voters reported lower levels of support for minority candidates.
https://williamsinstitute.law.ucla.e...e-Oct-2019.pdf
Det finns naturligtvis mer studier men om jag bara skall dra slutsatser av den här rapporten och tänker kring hur väljarprofilen ser ut. Homosexuella är urbana, liberala och har intressen som dels berör deras sexuella läggning. Givet att GOP:s gräsrötter vill förbjuda homoäktenskap och begränsa homoadoptioner är det logiskt att HBTQ-väljare stödjer liberala kandidater. Studien påpekar också att HBTQ-personer är urbaniserade - det vill säga bor i större städer.
Väljare i städer tenderar att vara mer toleranta till olikheter som framförallt berör sexuell läggning och etnicitet. Detta har att göra med att städer är mer heterogena och att du tvingas till att vara mer tolerant till olikheter. Å andra sidan är detta inte helt bekräftat i meta-analyser. Vad som framgår i studien är att homosexuella tenderar att vara mer toleranta till andra etniciteter. Om det beror på att de bor i städer eller är homosexuella ser vi inte i studien eftersom den inte gör randomiserade test och där finns det också en akademisk debatt kring detta.
Studien pekar på att homosexuella i större utsträckning föredrar etablerade karriärpolitiker. Eftersom de flesta etablerade karriärpolitiker är liberaler så kanske det inte är så konstigt. Här är en studie av Andrew R. Flores och Maisy Morrison från 2021 med en mer omfattande statistisk analys (dvs. använder sig av flera statistiska test istället för att bara räkna % efter stickprovet) som bekräftar det jag skriver;
https://journals.plos.org/plosone/ar...l.pone.0246929
Så för att svara på din fråga. Homosexuella är i större utsträckning liberala (precis som etablissemanget), värnar om frågor som berör dem och är mer toleranta till "mångkultur" (förvisso inte ett specifikt liberalt värde). Jag kan såklart inte bekräfta det men uppenbarligen så ligger det i HBTQ-personers intresse att ett samhälle pluralistiskt och tolerant till deras sexuella preferenser.
Å andra sidan har vi diskuterat i tråden om liberalers intolerans mot vad de anser är intolerans. Givet den neo-konservativa agenda som 2022 års Pridefestival har så kanske det finns fog för att hävda att homosexuella också kan vara auktoritära eftersom de vill tvinga andra folk till att adoptera deras syn på HBTQ-frågor. Vi har sett HBTQ-organisationer som vill inskränka yttrandefriheten för att skydda sina intressen vilket också pekar på liberala auktoritära preferenser. Feminister, som förövrigt inte behöver vara en del av HBTQ-rörelsen, kan också vara fruktansvärt auktoritära. Många av dem menar att en anklagelse skall räcka för fällande dom vilket undergräver rättsstaten. De har antagligen hyfsat inflytande på HBTQ-rörelsen genom framförallt lesbiska organisationer.
Vad tjänar HBTQ-organisationer på massinvandring och då av människor som är betydligt mer "reaktionära" än majoritetskulturen? Jag vet inte. Däremot tror jag att de utgår från att den liberala staten kommer assimilera migranterna och göra dem till sympatisörer till de värderingar som florerar i HBTQ-rörelsen. I USA finns det fog för detta eftersom det amerikanska systemet effektivt odlar liberala värderingar hos migranter och deras barn. Samtidigt har det amerikanska systemet destruktiva sidoeffekter så som stora klassklyftor och kriminalitet.
I Europa har vi mindre klassklyftor och mindre kriminalitet men vårt system låser in migranter i ghetton där de sedan odlar sin särart och för liberaler "reaktionära" värderingar. Detta gynnar antagligen inte homosexuella. I USA tror jag inte vi kommer se en Pim Fortuyn eftersom deras system redan effektivt assimilerar migranter. En icke-kvalificerad gissning är att HBTQ-personer i Europa och Kanada antagligen är mer mottagliga för ett invandringskritisk budskap än HBTQ-personer i USA. Jag tror dock inte vi kommer se något större stöd för invandringskritiska rörelser från de stora HBTQ-organisationerna eftersom dessa organisationer kontrolleras av liberaler som är mer liberaler än HBTQ-aktivister.
Du kan efterforska HBTQ-sfären själv och sedan bidra till tråden. Läs ett par böcker, surfa runt, läs några tidningar och titta på olika studier och sedan dra slutsatser utifrån detta. Jag skulle göra det åt dig men jag läser redan för mycket för mitt eget bästa och just nu mest om internationell relationer, försvarspolitik och ekonomi.
Off topic
För några veckor sedan läste jag en kursbok vid amerikanska officerarprogram vid namn; "The Russian Way of War - Force structure, tactics and modernization of Russian Ground forces" (2016) av Lester W. Grau och C.K Bartles för att förstå den militära debatten om kriget i Ukraina. Naturligtvis har jag läst ett par till mainstream böcker till. Även om man inte blir en "expert" i något avseende kan man se igenom uppenbart dravel i MSM som dem utan någon förförståelse faller för.
Till exempel hävdade den av MSM inhyrda överstelöjtnant, efter att Aftonbladet visat ett klipp för honom, att "ryska missiler träffar inte bättre" som om ryssarna var inkompetenta. Just den missiltypen i klippet är inte bunden till GPS och har en träffsäkerhet på 15-30 m. Vad jag kunde se så landade missilen inom 15-30 m från målet.
Inte heller förklarade överstelöjtnant varför så många ryska missiltyper inte använder sig av GPS vilket däremot nämnda kursbok förklarar. Ryssarna har tillgång till missiler som använder sig av GPS men bygger också missiler för tredje världskriget där GPS inte kommer vara brukbart i någon större omfattning eftersom ryssarna förväntar sig att fienden (och de själva såklart) förstör förutsättningarna för GPS - genom att skjuta ned satelliter. Man kan tycka att överstelöjtnanten och MSM borde förklara detta.
I MSM får vi veta att Ryssland saknar ammunition. Vad som framgår i de mainstream böcker som officerare läser på officerarprogrammet - har Ryssland en stor militär-industriell kapacitet och inhemska naturresurser för att producera en lång rad vapen. Utöver detta kostar en rysk artillerigranat $1000 medan NATO-typen går på $80,000. Den senare är bättre men skillnaden är marginell i träffsäkerhet och hur långt de kan flyga. Således, ryssarna kommer inte hamna i en situation där de kommer få slut på vapen och ammunition för det krig de utkämpar i Ukraina. Så den information vi får av MSM är uppenbarligen inte helt korrekt.
Däremot har det rapporterats att NATO börjar få slut på de vapen och ammunition de kan skicka till Ukraina. Det handlar delvis om typen av vapen som NATO kan skicka. Det handlar också om att västvärlden har sinande militär-industriell kapacitet, små lager och har olämpliga vapen för hyperintensiv krigsföring. På grund av avindustrialiseringen har inte västvärlden den nödvändiga industriella ekonomin för att bedriva omfattande krigsföring.
........
On-topic
Antagligen finns det också mycket att läsa om HBTQ-sfären. Som sagt - läs in dig på HBTQ-sfären och skriv ett långt intressant inlägg om ämnet kopplat till migrationspolitiken.