Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Naturligtvis har han tvingats att finna ett namn på konceptet. Om han var den som först beskrev fenomenet så var han tvungen att ge det ett namn.
Fel. Politiken och värderingarna som sådana hade diskuterats både av motståndare och förespråkare långt innan år 2011.
Jean Raspail (uppmärksammad av New York Times) skrev till och med en
bok om detta på 70-talet. Nu var det bra länge sedan jag läste den men jag kan inte minnas att "utbyte" som koncept förekom i den. Hade det gjort det skulle jag reagerat...är gubben sjuk i huvudet?
Jag upprepar: om "utbyte" som koncept ska tas på allvar så skulle den franska "eliten" äta slafsiga pizzor i stället för den finaste franska maten. För att det är utbyte. De gör inte detta.
Och för tredje gången: Camus har
själv medgivit att "utbyte" är nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Intressant. Soros m.fl. har ju varit verksamma i Ryssland ganska länge så det är bara naturligt.
Naturligt? "Soros m.fl." har inte varit verksamma i Sverige så Sverige är inte det minsta liberelalt vilket är helt naturligt(?).
Nonsens. Att Putin och andra figurer lajvar nationalister har ingen drekt påverkan på den yngre generationen i Ryssland. Deras liv påverkas inte jättemycket av det. Alltså blir en del av dem "liberala". Samma fenomen förekommer i Kina. Du tog själv upp att simpande förbjudits där.
Konspirationsdravel, oavsett om det gäller "Soros", eller någon annan figur det ljugs om har ingenting med saken att göra och har aldrig haft med saken att göra.
Med tanke på det förkastliga simpande som emellanåt förekommer i den här tråden skulle man alltså om kör på konspirationsdravel kunna komma med att simpandet i tråden förekommer på grund av "Soros m.fl.". "Helt naturligt".