2013-02-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för länken!

"we think, that this [inflödet av analfabetiska somalier, afghanistanier, irakier m.m.] is an asset for us"... säger Borg. Menar han verkligen allvar?!
Glad att någon tittade på min länk. Jag hoppas det här ska spridas bland verklighetens folk. Om inte annat så ger det ett helt annat perspektiv på den utmaning en sådan som Tobias Billström ställts inför, och jag tror inte vi ska utgå ifrån att det han säger bara är valfläsk. Det är inte han som varit galen i regeringen.
Citera
2013-02-04, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"we think, that this [inflödet av analfabetiska somalier, afghanistanier, irakier m.m.] is an asset for us"... säger Borg. Menar han verkligen allvar?!
Om befolkningen ökar så stiger nominell BNP.

Vad mäts Borg på ?
Citera
2013-02-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Han vet i princip lika mycket som Tino. Tino har ingen bakgrund i nationalekonomi som berör det här ämnet, Norberg och Segerfeldt har nog gjort mer eftersökningar i den levanda litteraturen.

Tino borde rimligtvis ha bättre förutsättningar att värdera ekonomisk forskning än Norberg.

Inte för att det spelar nån större roll. Att Norberg är rök och speglar visade han redan när han skrev Till världskapitalismens försvar. I sin första replik till Tino på DN debatt dröjde det inte längre än till andra stycket innan han satte igång att slira. Det ska väl till människor som de inom Stureplanscentern för att ta honom på allvar.
Citera
2013-02-05, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tänk er stackars Billström sittande i ett rum med de här båda galningarna Borg och Reinfeldt som inte har en djävla aning om vad han talar om när han försöker förklara att en vuxen analfabet aldrig någonsin kan bli en ekonomisk tillgång.
Det är kanske att gå till överdrift. Jag vill minnas att McDOnalds kassaapparater är gjorda med färgkodning. Då kan analfabeter använda dom. Jag har inte grund för att påstå att det är just därför men kan tänka mig att det bidragit.
Citera
2013-02-05, 00:51
Medlem
Är det bara jag som går glad och förnöjsam till sängs, nöjd över att få beskåda näringslivshögerns likväl som "liberalernas" sammanbrott och moraliska och mentala genomklappning i svensk politik? Det är sannerligen något historiskt vi nu deltar i Å andra sidan är detta genombrott en förutsättning för att någon politiker med självaktning ska våga kalla sig liberal inom en snar framtid. SD verkar ha gjort allt rätt (eller snarare de andra som gjort allt fel), nu har man faktiskt kommit fram till den punkt där man pratar invandringens storlek, vilket genom skenmanövrar inom etablissemanget (och frånvaron av SD i riksdagen) har försenats i sisådär 10-20 år.
Citera
2013-02-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Tydligen har Tino Sanandaji släppt ett nytt inlägg i debatten. Han är helt sjukt förbannad på Norberg på sin blogg. Det intressanta är inte argumenten (som är giltiga) men när han går till personangrepp mot Norberg.

Tino ska ha heder av att han inte låter Norberg slingra sig undan, men egentligen hade han kunnat bespara sig mödan. I och med att DN Debatt publicerade en slutreplik från Tino (vilket Norberg kanske inte räknat med) är Norbergs trovärdighet illa åtgången.

Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt är hjältar bland många liberaler.

Vilket är ett fenomen jag personligen har svårt att förstå. Visst, Norberg är duktig i många avseenden och han stryker vänsterliberalernas ideologiska ego medhårs. Men så svårt att genomskåda honom är det faktiskt inte.
Citera
2013-02-05, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om befolkningen ökar så stiger nominell BNP.

Vad mäts Borg på ?

Historien lär döma honom hårt. Det är kommande generationer som får uppleva nordens Libanon. Han var en del i konspirationen från "näringslivshögern" och de svenska "liberalerna".
Citera
2013-02-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är det bara jag som går glad och förnöjsam till sängs, nöjd över att få beskåda näringslivshögerns likväl som "liberalernas" sammanbrott och moraliska och mentala genomklappning i svensk politik? Det är sannerligen något historiskt vi nu deltar i
Nej, jag känner på precis samma sätt. Det är historiskt, precis som du säger. I synnerhet är det kul att se att de är helt svarslösa. Som kommunisterna när muren föll.
Citera
2013-02-05, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Tino ska ha heder av att han inte låter Norberg slingra sig undan, men egentligen hade han kunnat bespara sig mödan. I och med att DN Debatt publicerade en slutreplik från Tino (vilket Norberg kanske inte räknat med) är Norbergs trovärdighet illa åtgången.

Vilket är ett fenomen jag personligen har svårt att förstå. Visst, Norberg är duktig i många avseenden och han stryker vänsterliberalernas ideologiska ego medhårs. Men så svårt att genomskåda honom är det faktiskt inte.

I vilket avseende då? Att översätta maktens strävan och etablissemangets utopier till pseudovetenskap?
Citera
2013-02-05, 01:00
Medlem
Tercios avatar
Ni som tror att Billström gör det här utspelet utan klartecken från Reinfeldt.

Citera
2013-02-05, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
I vilket avseende då? Att översätta maktens strävan och etablissemangets utopier till pseudovetenskap?

Norberg är en av Sveriges mer synliga och aktiva debattörer. Han har fått böcker publicerade, är regelbunden krönikör i Metro, och hans åsikter har fått en del gehör i borgerliga partier. I detalj hur han gått till väga vet jag inte, men om du tror det räckt med att agera själlös nickedocka åt vad du nu definierar som "makten" har du en förenklad bild av verkligheten.
Citera
2013-02-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Norberg är en av Sveriges mer synliga och aktiva debattörer. Han har fått böcker publicerade, är regelbunden krönikör i Metro, och hans åsikter har fått en del gehör i borgerliga partier. I detalj hur han gått till väga vet jag inte, men om du tror det räckt med att agera själlös nickedocka har du en förenklad bild av verkligheten.

Jag lägger honom på samma höjd i skapandet och vederhäftighet i tankar som författare och samhällsdebattörer som Guillou, Marx och Erich von Däniken. Att bli publicerad i Metro ser jag knappast som en merit. Han har dock listigt agerat god politruk, lite för listigt kanske. Han är snart en minne blott, och jag kommer inte sakna denna alltför vanliga lismande liberaltyp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in