2012-12-29, 13:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Centern har fått stöd från oväntat håll. Det är Staffan Heimerson som tycker att fri invandring och öppna gränser är det enda rätta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle15995735.ab

Staffan Heimersson lyfter fram Johan Norbergs och Fredrik Segerfeldts nyutkomna pamflett.

Utnyttjar Norberg naiva centerpartister som ett verktyg för att marknadsföra sin pamflett (och sig själv)?

En anmälan fylld av hallelujarop finner dock ett smolk i glädjebägaren:

Citat:
Det enda som kan vara problematiskt för den bredare publiken, är författarnas tydlighet med att det generösa, generella välfärdssamhälle vi har idag kommer att vara svårt eller snarast omöjligt att upprätthålla med en fri rörlighet i världen. Det kan säkerligen tolkas av vissa som nyliberal propaganda och att hela boken skulle vara ett sätt att argumentera för lägre skatter och sämre skyddsnät. Den som med ett öppet sinne däremot läser boken inser snart att argumentet helt enkelt är stringent – ska vi ha fri rörlighet måste vi också tillåta sämre anställningstrygghet, lägre ingångslöner för de minst kvalificerade jobben och lägre ersättningsnivåer i socialförsäkringssystemen.

http://www.frihetssmedjan.se/2012/12...oppna-granser/

Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt kan strunta i "den bredare publiken" (läs väljarna) - men det är knappast något vinnande koncept för centerpartistiska kommunalpolitiker.
Citera
2012-12-29, 14:44
Medlem
Jenny Madestam föreslår i Expressen införandet av ett system med fadderfamiljer för nyanlända flyktingar.
Citat:
Det innebär att familjer eller enskilda personer åtar sig att bli faddrar till flyktingar och invandrare som har svårt att komma in i det svenska samhället.
En fadder skall fungera som en vägledande vän.
Faddrar kan dels få en katalyserande funktion att lära sig svenska i vardagen, att helt enkelt få prata svenska, vilket är en av flera biljetter in i ett samhälle.
Fadderfamiljen kan vidare visa hur man knäcker koder i det svenska samhället, till exempel byråkratiskt, kulturellt och socialt. Hur ställer jag mig i bostadskö? Varför firas midsommar?
Inget fel i det. Jag gissar att familjen Madestam redan har adopterat en eller ett par somaliska storfamiljer som de undervisar i svenska koder. Men sedan följer något som jag faktiskt aldrig trodde jag skulle få läsa i en svensk liberal tidning:
Citat:
Ett obligatoriskt fadderskap vore självklart att föredra men är förmodligen en utopi. Alternativet är ett system där incitamentet att verka som fadder blir tydligt, till exempel genom skattereduktion eller ekonomisk ersättning.
Värnplikten är avskaffad vilket hyllades som en frihetsreform av aningslösa nyliberaler, kanske även på Expressens ledarsida. Vi har inte längre en plikt att öva oss i att försvara våra gränser mot främmande ockupanter. Istället föreslår samma tidning nu en tvångslagstiftning med rakt motsatt syfte; att tvinga oss att fraternisera med ockupationsmakten.

Under mer än tusen år av västerlandets historia betraktades demokratin av intellektuella som den sämsta styrelseformen. Det ansågs att demokratin förr eller senare alltid övergår i tyrranni. Nu börjar det visa sig att våra förfäder hade rätt.
Citera
2012-12-29, 15:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
..sedan följer något som jag faktiskt aldrig trodde jag skulle få läsa i en svensk liberal tidning:

Citat:
Ett obligatoriskt fadderskap vore självklart att föredra men är förmodligen en utopi. Alternativet är ett system där incitamentet att verka som fadder blir tydligt, till exempel genom skattereduktion eller ekonomisk ersättning

Värnplikten är avskaffad vilket hyllades som en frihetsreform av aningslösa nyliberaler, kanske även på Expressens ledarsida. Vi har inte längre en plikt att öva oss i att försvara våra gränser mot främmande ockupanter. Istället föreslår samma tidning nu en tvångslagstiftning med rakt motsatt syfte; att tvinga oss att fraternisera med ockupationsmakten.

Under mer än tusen år av västerlandets historia betraktades demokratin av intellektuella som den sämsta styrelseformen. Det ansågs att demokratin förr eller senare alltid övergår i tyrranni. Nu börjar det visa sig att våra förfäder hade rätt.

Dock fruktade Toqueville att det skulle bli majoritetens diktatur - som när två vargar och ett lamm röstar om, vad de ska ha till middag. *Numerär* övermakt skulle skapa maktobalans och maktöshet (och i förlängningen majoritetens diktatur).

I Sverige har maktobalans och maktlöshet (medvetet) skapats med andra metoder.

Det är en *liten*, maktfullkomlig kamarilla/nätverk som styr m.h.a. totalitära metoder (såsom förskolans, skolans och medias massiva indoktrinering, övervakningsorganisationen Expos infiltration av tidningsredaktioner m.m, medias systematiska vilseledande av väljarna, ordningsmaktens inriktining på gemene mans förseelser och inte minst ordningsmaktens kraftfulla ingripanden mot något brottsoffer som försvarar sig, ett korrupt och maktlojalt rättsväsende, yrkesförbud och förföljelse av dissidenter osv).
Senast redigerad av Meiji 2012-12-29 kl. 15:21.
Citera
2012-12-29, 15:14
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Jenny Madestam föreslår i Expressen införandet av ett system med fadderfamiljer för nyanlända flyktingar.

Inget fel i det. Jag gissar att familjen Madestam redan har adopterat en eller ett par somaliska storfamiljer som de undervisar i svenska koder. Men sedan följer något som jag faktiskt aldrig trodde jag skulle få läsa i en svensk liberal tidning:

Hmm, "värnplikten"! Nu slog det mig; Göran Rosenberg har i flera år med bekymrad stämma pratat om "det pluralistiska samhället" och de "utmaningar" det möter. Han har nämnt värnplikten som en sammanhållande faktor och trevat efter ett alternativ.
Har Rosenberg dryftat sina tankar med Madestam eller kommer han att plocka upp hennes artikel senare och själv göra kopplingen? Är detta startskotten på en offensiv som har förberetts en tid?
Intresssant!
Senast redigerad av StuG 2012-12-29 kl. 15:26.
Citera
2012-12-29, 15:19
Medlem
Citat:
Centern har fått stöd från oväntat håll. Det är Staffan Heimerson som tycker att fri invandring och öppna gränser är det enda rätta.

Dårfinkarna ger sig till känna. Låt dem bekänna färg bara.
Citera
2012-12-29, 15:22
Medlem
Citat:

Dårfinkarna inom etablissemanget ger sig som sagt till känna.

Citat:

Jag för min del är tacksam för att kunna rösta på SD 2014. Jenny Madestam hade nog föredragit om jag legat hemma på sofflocket.
Citera
2012-12-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Dock fruktade Toqueville att det skulle bli majoritetens diktatur - som när två vargar och ett lamm röstar om, vad de ska ha till middag.
Det är off topic i tråden, men naturligtvis har du rätt om Toqueville. Jag tänkte närmast på Machiavelli som förstod exakt hur politik är en kamp mellan olika grupper. Han skulle inte bli förvånad om han såg hur vår demokrati lett till att en liten samhällsklass med intellektuella yrken kuppat hela systemet och medvetet driver sin massinvandringspolitik för att ytterligare försvaga konkurrerande samhällsklasser. Nu vet jag inte exakt vad han skrev om demokratin, men säkert var det något i den stilen.

Nu, on topic i fortsättningen.
Citera
2012-12-29, 16:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle15995735.ab

Vad han helt och hållet förbi går är varför dessa invandrare skulle slå sej ner på glesbygden.
Ska de har rätt till fri rörlighet eller inte? Om nu inte svenskar kan finna i en framtid och försörjningsmöjligheter på den svenska landsbygden, kan man fråga sej varför man tror att våra invandrare skulle slå sej ner på glesbygden? Ska de införa kommunarrest eller mot liberala ideoligier införa subventioner? Jag ser framför mej stora kåkstäder runt våra större städer med kriminalitet som frodas likt Sydamerika eller andra länder i tredje världen.

Om nu detta vore idealet kan man ju undra varför dessa människor flyr sina ideala hemländer för att slå sej ner i våra homogena, diskriminerande länder om detta nu är Utopia?

Någon har tänkt fel här.
Citera
2012-12-29, 16:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Dårfinkarna ger sig till känna. Låt dem bekänna färg bara.

Tror nog att vi kommer att få se fler bekännelser som förhärligar centerns manifest. Det handlar om att positionera sig. Man kan bara förhålla sig till invandring på ett sätt: nämligen att vara för fri rörlighet. Allt annat är rasism. Då diskussionen om om invandring inte bygger på verklig och saklig grund måste massinvandringsförespråkarna hålla sig till ytterligheter för att ha något handfast att förhålla sig till. Men också att vara konsekvent i sin retorik. Anna Dahlberg och Andreas Johansson Heinö har vågat ställa provocerade frågor om mångkulturen och invandringen. Men till syvende och sist är de i alla fall för massinvandringen. Då är det bortkastad möda med att hålla på med sina reportage om vardagsrealism kring invandringen. Man har ju redan bestämt sig för att massinvandring är och får bara vara det enda rätta. Oavsett vad som än händer. Därmed tycker jag att centern och miljöpartiet är mest ärliga.
Citera
2012-12-29, 16:55
Medlem
Citat:
Man kan bara förhålla sig till invandring på ett sätt: nämligen att vara för fri rörlighet. Allt annat är rasism. Då diskussionen om om invandring inte bygger på verklig och saklig grund måste massinvandringsförespråkarna hålla sig till ytterligheter för att ha något handfast att förhålla sig till. Men också att vara konsekvent i sin retorik. Anna Dahlberg och Andreas Johansson Heinö har vågat ställa provocerade frågor om mångkulturen och invandringen. Men till syvende och sist är de i alla fall för massinvandringen. Då är det bortkastad möda med att hålla på med sina reportage om vardagsrealism kring invandringen. Man har ju redan bestämt sig för att massinvandring är och får bara vara det enda rätta. Oavsett vad som än händer. Därmed tycker jag att centern och miljöpartiet är mest ärliga.

Fredrik Federly (C) sammanfattar Sverigehatets och migrationsivrandets känslomässiga kärna i en debattartikel på Newsmill idag.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/...fj-llh-ga-nord

Jag har dissekerat detta i en annan tråd, vilket kanske nån av er tycker kan vara intressant läsning:

https://www.flashback.org/sp41164536
Citera
2012-12-29, 17:13
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ett obligatoriskt fadderskap vore självklart att föredra men är förmodligen en utopi.
Det här var det dummaste jag läst i hela mitt liv. Det finns ingen övre gräns för idiotin uppenbarligen. Man blir ständigt överraskad. Och ja, självklart utgår vi från att de boende i Bromma, Södermalm och Djursholm går i bräschen och visar oss andra var skåpet ska stå
Citera
2012-12-29, 17:15
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Fredrik Federly (C) sammanfattar Sverigehatets och migrationsivrandets känslomässiga kärna i en debattartikel på Newsmill idag.
Jaaa Federley är tillbaka, som jag väntat! Nu kan Centerns resa mot 1% säkerställas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in