Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-08, 13:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Pelle Neroth Taylor som gjorde filmen ”Sweden Dying to be Multikultural” har gjort en ny flim ”Cancel Nation”.

Länk till ”Sweden Dying to be Multikultural”: https://www.youtube.com/watch?v=UQxajqcoBbY:

Länk till ”Cancel Nation”: https://www.youtube.com/watch?v=6ZdTA0oBsWc

Pelle Neroth Taylor (svensk mor och engelsk far) som växte upp i Sverige försöker förstå mekanismen bakom transformationen av Sverige. Vilka mekanismer har förvandlat Sverige från ett lugnt och tryggt bakvatten - så lugnt att det t.o.m. tedde sig lite tråkigt för ett barn, minns han från sin barndom - till ett nytt "spännande och intressant" land med eskalerande skjutvapenvåld, dödsskjutningar, bombdåd, en lavin av våldtäkter och annan våldsbrottslighet?

I det tredje avsnittet av ”Cancel Nation”: ”Society & Female Nature” (45.10 – 58.00) prövas ett resonemang/analys, att förvandligen av Sverige är en följd av kvinnliga värderingar. (SD - som opponerar mot förvandlingen av Sverige - har onekligen mindre stöd av kvinnor.)

ProfessorErik J Olsson framför, att med en större andel kvinnor på universiteten, så krymper den akademiska yttrandefriheten.

"Cancel Nation: How Women Are Cancelling the Most Liberal Nation on Earth"

https://www.youtube.com/watch?v=6ZdTA0oBsWc&t=2711s

https://youtu.be/FaCVngrrhTA?t=2710 med svensk text

Jag håller inte med om att det är kvinnliga värderingar som styr. Kvinnodominerade verksamheter ser inte ut och fungerar inte som dom gjorde förr. Däremot har man fått kvinnor till att tro att det är kvinnor som förändrat verksamheterna eftersom fler kvinnor sitter på ledande poster. Offentlig sektor såsom vård, omsorg, skola, museum, bibliotek med mera har överlag blivit avhumaniserade. Ett nervöst letande efter stereotyper leder till ett skapande av nya stereotyper av robotkaraktär.
Citera
2021-08-08, 14:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
För drygt ngt decennium sedan, när det fanns en och annan kommentar att svenska ungdomar blir brottsoffer, där ungdomar med utländsk bakgrund är gärningsmännen, så var det analogt omtanken om invandrare, som var motivet, när detta ngn gång påtalades.

Att svenska ungdomar blev utsatta för våld av ungdomar med utländsk bakgrund kunde göra dem negativa till invandringspolitiken - det var skälet att inte helt ignorera detta, sades det explicit.

Nu har detta våld avetnifierats och kallas för "förnedringsrån" och det dras en beslutsam slöja över vilka som utgör brottsoffren.
Så är det väl hela tiden, så fort ett ismamistdåd inträffar så läggs allt fokus på att muslimerna är de som känner sig hotade och utpekade.
Citera
2021-08-08, 14:20
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Edward Bernays är väldigt intressant. Jag har lärt känna honom genom att se de fyra avsnitten av Adam Curtis superdokumentär på BBC, The Century of the Self. Den finns gratis på Youtube och rekommenderas dig och alla trådföljare varmt samt starkt:

https://m.youtube.com/watch?v=eJ3RzGoQC4s

Om Curtis fantastiska BBC-dokumentär faller i smaken, fortsätt därefter med hans fyra avsnitt av The Mayfair Set (berättelsen om hur risk-/rovkapitalisterna utraderade den gamla patriciska industriella eliten i de anglosaxiska länderna):

https://m.youtube.com/watch?v=Emb5BWQSfak

(Första avsnittet, resterande tre också gratis på tuben)

Hans serie om de parallella fenomenen Al-Qaida och Neocons är också sevärd, The Power of Nightmares (även denna på Youtube i sin helhet).

Avsluta detta med att läsa The Ordeal of Civility av Cuddihy. Också gratis e-bok på nätet.

Kul att det är flera än jag som finner Edward Bernays intressant för vår samtid. Ett intressant "sammanträffande" är att Freud/Bernays släktlinje fortfarande är verksam inom de moderna propagandamegafonerna.

Citat:
Marc Bernays Randolph (born April 29, 1958) is an American tech entrepreneur, advisor, speaker and environmental advocate. He is the co-founder and first CEO of Netflix.

[..]

Randolph was born to a Jewish family in Chappaqua, New York, the eldest child of Stephen Bernays Randolph, an Austrian-born nuclear engineer, and Muriel Lipchik of Brooklyn, New York. One of Randolph’s paternal great-granduncles was psychoanalysis pioneer Sigmund Freud. Another paternal great-uncle of Randolph was Edward Bernays, an Austrian-American pioneer in the field of public relations and propaganda.

Wikipedia
Citera
2021-08-08, 14:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag håller inte med om att det är kvinnliga värderingar som styr. Kvinnodominerade verksamheter ser inte ut och fungerar inte som dom gjorde förr. Däremot har man fått kvinnor till att tro att det är kvinnor som förändrat verksamheterna eftersom fler kvinnor sitter på ledande poster. Offentlig sektor såsom vård, omsorg, skola, museum, bibliotek med mera har överlag blivit avhumaniserade. Ett nervöst letande efter stereotyper leder till ett skapande av nya stereotyper av robotkaraktär.

Det ska nog inte sammanfattas som värderingar, utan det som filmen fokuserar på är kvinnors personlighet/female nature. Kvinnor har som regel inte en fight or flight instinkt, när de möter ett hot utan reagerar med appease and befriend. Hur som, det är svårt att sammanfatta personlighetsforskningen i ngr korta meningar. Du får se filmen.
Citera
2021-08-08, 14:29
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Gulan Avci har förstås rätt i att kvinnor drabbas med den här sortens pojkar när de växer upp. Men det är Avcis attityd som politiker som skapar de här männen. Problemet är inte pojkarna, utan sådana som Avci som genom en skruvad idé, det vill säga det mångkulturella projektet, bygger ett självdestruktivt samhälle. Hon och många med henne sysslar således med en ältandekedja om problem som man själv skapat men förnekar och som leder till att man glömmer vad det handlade om från början.

Mångkultur har blivit ett tvångssyndrom som är inbyggt i samhällskroppen. Såsom samhället är konstruerat idag så skapar det dessa problem för att få utlopp för sitt ångestdrivna självskadebeteende och fortsatt massinvandring ska då garantera detta fortsatta beteende.
Du har både rätt och fel i ditt resonerande. Gulan Avci möter bara invandrare som har en högre utbildning och har integrerats i samhället; delvis är klass det gemensamma för en lyckad integration och ett Sverige som kan förbli mångkulturellt. Och om man enbart skulle låta invandrare - med en högre utbildning eller ambitioner att utbilda sig - få komma till Sverige skulle det inte vara något problem. Så i det avseendet har du fel och hon rätt. Men du inser uppenbarligen att de flesta invandrare är lågutbildade (många är analfabeter) och har andra värderingar som de inte kommer att överge bara för att de tilldelats ett svenskt medborgarskap. För överlag är det bara intellektuella och högutbildade invandrare som valt Sverige på grund av dess kultur, till skillnad från många lågutbildade invandrare som valt Sverige för de generösa bidragen.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-08-08 kl. 14:32.
Citera
2021-08-08, 14:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Fast på ett sätt tror jag ändå att det är kvinnliga värderingar som ligger bakom de dysfunktionella verksamheterna.

Jag menar det där duktiga flickan syndromet som jag tror ligger bakom mycket av kollapserna inom snart sagt alla områden, kvinnor tycks inte kunna säga ifrån i tid när arbetsbördan blir för stor.

Två exempel, under flyktingkrisen så var det ett stort antal kommunalråd som larmade om att deras kommuner inte klarade mer vilket ledde till den famösa pressträffen med Romsons tårar.
Då var det någon, jag minns inte vem som sammanställde en lista som visade att det enbart var kommuner med manligt styre som hade erkänt att läget var ohållbart.

Det andra exemplet var ett P1 inslag om ungdomspsyk som havererat pga alla ensamkommande och andra nyanlända ungdomar.
Samtliga medverkande var kvinnor som inte började säga ifrån föränn kötiderna för "flyktingarna" var oacceptabelt långa.

Då hade enligt deras egen utsago infödda ungdomar sedan länge helt fråntagits möjlighet till vård på deras respektive inrättning men det först när inte ens fanns tider för de nyanlända som de (de kvinnliga cheferna) medgav att psykvården var överbelastad.
Citera
2021-08-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fast på ett sätt tror jag ändå att det är kvinnliga värderingar som ligger bakom de dysfunktionella verksamheterna.

Jag menar det där duktiga flickan syndromet som jag tror ligger bakom mycket av kollapserna inom snart sagt alla områden, kvinnor tycks inte kunna säga ifrån i tid när arbetsbördan blir för stor.
De, och knappast någon annan heller, klarar konsekvenserna av deras politik. I en kvinnodominerad kultur blir klarspråk och konsekvent handlande diskvalificerat som aggressivt och något som man inte kan göra eller tala om. Trots att ämnet stirrar en i ansiktet och kräver effektiva åtgärder. Prat och nätverkande, samling kring kontraproduktiva kompromisser och beslutsvånda.
Citera
2021-08-08, 15:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Två exempel, under flyktingkrisen så var det ett stort antal kommunalråd som larmade om att deras kommuner inte klarade mer vilket ledde till den famösa pressträffen med Romsons tårar.
Då var det någon, jag minns inte vem som sammanställde en lista som visade att det enbart var kommuner med manligt styre som hade erkänt att läget var ohållbart.

Det andra exemplet var ett P1 inslag om ungdomspsyk som havererat pga alla ensamkommande och andra nyanlända ungdomar.
Samtliga medverkande var kvinnor som inte började säga ifrån föränn kötiderna för "flyktingarna" var oacceptabelt långa.

Då hade enligt deras egen utsago infödda ungdomar sedan länge helt fråntagits möjlighet till vård på deras respektive inrättning men det först när inte ens fanns tider för de nyanlända som de (de kvinnliga cheferna) medgav att psykvården var överbelastad.

Det är det här som jag menar med avhumaniseringen. Kvinnorna värnar inte invandrarna för att kvinnorna tycker att invandrarmän är värda mer, utan för att kvinnorna är lojal med de direktiv som givits och därför fått sin position. Vi har också många exempel på att unga svenska kvinnor som lider av svår trauma efter övergrepp nekas plats på traumaavdelningar eftersom invandrarmän går före. Om manligt styrda kommuner säger ifrån så betyder det att de kommer undan, vilket man också skulle vilja, men inte kan på grund av att man fått sin plats som man annars inte skulle haft. Den här utvecklingen har föregåtts av enormt mycket klagomål från kvinnor i verksamheterna, men dessa röster har tystats vartefter. Tänk nurse Ratched. Hon är administrativ chef på en psykiatriklinik och har fått sin position eftersom hon är totalt känslokall. Ratched klär sig strikt och gör det bästa för att dölja sina kvinnliga former och sin kvinnlighet.
Senast redigerad av TheLucky 2021-08-08 kl. 15:24.
Citera
2021-08-08, 15:37
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Det är det här som jag menar med avhumaniseringen. Kvinnorna värnar inte invandrarna för att kvinnorna tycker att invandrarmän är värda mer, utan för att kvinnorna är lojal med de direktiv som givits och därför fått sin position. Vi har också många exempel på att unga svenska kvinnor som lider av svår trauma efter övergrepp nekas plats på traumaavdelningar eftersom invandrarmän går före. Om manligt styrda kommuner säger ifrån så betyder det att de kommer undan, vilket man också skulle vilja, men inte kan på grund av att man fått sin plats som man annars inte skulle haft. Den här utvecklingen har föregåtts av enormt mycket klagomål från kvinnor i verksamheterna, men dessa röster har tystats vartefter. Tänk nurse Ratched. Hon är administrativ chef på en psykiatriklinik och har fått sin position eftersom hon är totalt känslokall. Ratched klär sig strikt och gör det bästa för att dölja sina kvinnliga former och sin kvinnlighet.
År 2017 beslutades att helt lägga ner den traumaenhet för våldtäktsoffer (på Kris- och Traumacentrum i Stockholm) som istället skulle bli en enhet för ensamkommande pojkar. Jag har redan problematiserat detta i andra trådar, hur den nuvarande HBTQ-feministiska politiken blivit ett bakslag för kvinnor, där konsekvensen är att man istället uppmuntrar män att få ta plats, och att patriarkala strukturer får ett uppsving, samma strukturer som kvinnor under 68-vågen arbetade mot.

Jag tycker inte att din tes; att alla kvinnor i maktpositioner skulle vara empatistörda, riktigt håller. Jag tror snarare att många av de kvinnor som stått upp för sådana värden genuint har trott på dem.

Problemet är i grunden att man vägrar erkänna att den goda avsikten inte nödvändigtvis behöver leda till ett gynnsamt utfall.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-08-08 kl. 16:02.
Citera
2021-08-08, 15:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Då förstår jag, min erfarenhet är att män är bättre på att runda regler, se mellan fingrarna, ge och ta osv för att få verksamheten att flyta, lita på sitt omdöme och säga ifrån när kraven är orimliga.

Kvinnor är som du säger kanske mer paragrafryttare som biter ihop tills de går in i väggen?
Senast redigerad av orrtupp 2021-08-08 kl. 15:57.
Citera
2021-08-08, 16:15
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Då förstår jag, min erfarenhet är att män är bättre på att runda regler, se mellan fingrarna, ge och ta osv för att få verksamheten att flyta, lita på sitt omdöme och säga ifrån när kraven är orimliga.

Kvinnor är som du säger kanske mer paragrafryttare som biter ihop tills de går in i väggen?

Ungefär så. Kvinnor som får sin position är mer trogen sin uppdragsgivare i rädsla av att förlora sin tjänst. Min poäng är att verksamheterna visserligen i något avseende fungerar på ett visst sätt för att kvinnor styr, men verksamheterna är inte kvinnopräglad på ett feminint sätt eller a la batikhäxa. Batikhäxan var i alla fall mänsklig i något avseende, hon var inte inkvoterad och dessutom var hon uppriktig med sitt vänsterflum. Batikhäxans bästis bland kollegorna var den kostymklädde och konservative historieläraren.
Citera
2021-08-08, 16:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Offentlig sektor såsom vård, omsorg, skola, museum, bibliotek med mera har överlag blivit avhumaniserade. Ett nervöst letande efter stereotyper leder till ett skapande av nya stereotyper av robotkaraktär.

Detta. Ett letande efter stereotyper med utgångspunkten att alla är lika värda(=värdelösa) är avhumaniserande. Att istället gå in i kunskapssökandet med grundläggande fördomar däremot öppnar upp för en individuell bedömning av människor, bortom stereotyper.

Detta är paradoxen. Människor med fördomar är bättre människor, ty de tar in verkligheten och kan modifiera fördomarna individ för individ. Människor med utgångspunkten att alla är lika värdelösa letar stereotyper och ser aldrig människan, därför att definition av stereotyper är som att kvadrera cirkeln eller göra guld. Ett jagande efter vind.

Illustration: Astrid Lindgren berättade om en förman på ett sågverk i Småland i hennes ungdom om vilken arbetarna sa: Han är en jävel, men han är en fan också!

Den inledande fördomen att förmannen var en jävel kunde, genom att han fick visa sin karaktär i praktiken, mildras och modifieras med att han var en fan också, ergo en människa.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-08-08 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in