Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Ja jag vet inte jag -nåt skumt är det med den auktoritära personligheten. Och även rädslan för hierarkier. Att alla ska ha samma värde och lika utfall är sedan länge norm i Sverige. Det är det som kallas jämlikhet och jämställdhet. Någon däremot? Fast det är mest ett skådespel och ett bländverk. För på arbetsplatserna finns det både maktutövning och hierarkier. Där finns ingen rädsla för auktoritet. Chefen bestämmer. Däremot har familjen och skolan plattats till och förvandlats till rätt så förvirrade ställen där det är oklart vad som gäller. Och vem som bestämmer. Det är väl klart att otydligheten här skördar sina offer. Matbordet hemma i köket förvandlas till en krigszon när barnen ska bestämma i matsituationen som det heter. Barnet ska ju vara i centrum. I övrigt finns inga normer numera kring barnuppfostran. Föräldrarna är osäkra och pedagogerna som en gång bestämde och angav tonen har numera kapslat in sig på universiteten. Lost in space var det.
Nej jag undrar om det inte bara handlar om att den vänsterliberala hegemonin i västvärlden ingått en sorts legering med den ekonomiska makten. Även om det gnisslar i länderna i västvärlden så anser den ekonomiska makten tills vidare att den tjänar på sakernas tillstånd. Och ger sitt stöd till rödgröna partier eller motsvarande över hela linjen. Den auktoritära personligheten betyder nog inte så mycket därvidlag. Ökar den sociala oron i väst ytterligare kan det gå fort att återgå till det som varit normaltillstånd tidigare i historien, det vill säga att auktoritet inte är fel.
Pedagogerna som en gång angav tonen skriver du. Tja, det är pedagogerna som är en del av problemet i skolan men det förstår inte du och säkert större delen av svenskarna. Den här processen började redan i slutet av 1940-talet. Vad staten gjorde var att ersätta ämneskunniga lärare med pedagoger - resultatet var givet. Jag vet inte hur många pedagoger som gömmer sig på universitetet men det är inte fler än de pedagogiska institutioner som till större delen utbildar lärare i så kallad pedagogik. Om du visste hur låg kvalitet det är på så kallad "pedagogisk utbildning" eller för den delen forskning hade du blivit mörkrädd.
Annars har du såklart rätt att det finns ett otydligt ledarskap i skolan och i övriga samhället. Det är inte så konstigt eftersom vi har fått ett samhälle som styrs av informella regler och där vissa regler gäller för vissa men inte för andra. Nu kommer jag låta fruktansvärt sexistisk men det är ett tecken på feminisering. Kvinnor trivs i sociala sammanhang och de trivs med informella regler. Kvinnor är betydligt mer socialt kompetenta än män och vårt samhälle gynnar kvinnliga beteenden men inte manliga. Det är också det som är meningen - en feminisering av samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleochchokladfabriken
Massi Fritz kräver hårdare straff. Ett tecken i tiden?
https://nyheteridag.se/stjarnadvokat...rangare-lagar/
Detta är väll ett ytterligare bevis på hur overton-fönstret har flyttats alltmer högerut, i en populistisk riktning. Om det här hade varit för 5-10 år sedan så hade vi fått höra brasklappar om hur hemskt reva-projektet är, att Sverige måste ge permanenta uppehållstillstånd till alla lyckosökare som lyckas ta sig hit. Allt detta hade även Massi Fritz kunnat skriva mellan 2010-2015. Idag däremot, låter det helt annorlunda. Är inte detta ett tydligt tecken på hur samhällsdiskursen har förflyttat sig med sjumilakliv på ett decennium?
Massi Fritz representerar brottsoffer så självklart vill hon ge så hårda straff som möjligt till folk som har begått ett brott mot hennes klienter. Annars är inlåsning en metod som eliterna använder sig av när de inte har någon annan lösning på problem de själva ställt till med. I Sverige står migranter för den överväldigande delen av brottsligheten. Om du inte hade massinvandring hade du inte heller haft samma kraftiga brottsutveckling. Nu kommer staten låsa in folk precis som i USA. Kommer massinvandringen upphöra? Nej, den kommer fortsätta. Till slut blir vi som USA där nästan 1% av befolkningen sitter i fängelse - de flesta minoriteter. I USA har man därför börjat släppa ut folk eftersom det är ohållbart att ha så pass många människor inlåsta. Vad sker? Tja, brottsligheten stiger markant igen. Massinlåsning har aldrig varit en bra lösning och det är ett populistiskt knep som politikerna använder sig utav. I synnerhet "borgerliga" politiker. Har diskussionen gått till höger? Ja, det har den men det är högst marginellt.
Förövrigt skall jag kasta ut det här till er i en privat Twitter-konversation mellan Michael McFaul som var med och konstruerade "Russia-Gate" och en privatperson som ogillade hans åsikter. Så här skrev Michael McFaul;
Citat:
I have a job for life at the best university in the world. I live in a giant house in paradise. I make close to a million dollars a year. I have adoring fans on tv and a half million followers on twitter, 99% who also admire me. Im doing just fine without a damn visa from Russia. And I am not afraid to tweet under my own name. I feel sorry for people like you who arent brave enough to do so.
https://twitter.com/MaxBlumenthal/st...18834441719818
Detta är vad grädden i det akademiska etablissemanget tycker om vanliga människor. Notera att han tjänar nästan en miljon dollar (8588800SEK) om året. De pengarna kommer inte från Stanford men från MSM. Det är också tacken för att han spenderat år åt att hävda att Ryssland tillsatte Donald Trump och att vi måste ha ett "kallt krig" mot Ryssland och Kina. Vad tror ni Ann Linde (som råkade erkänna att Sverige ägnade sig åt subversiv verksamhet i Ryssland till ryska komiker), Stefan Löfven (som anser att människor skall kastas i fängelse för sina åsikter) eller Morgan Johansson tycker? Vad tror ni Ulf Kristersson tycker eller Ebba Busch Thor tycker? Vad tror ni journalisterna, de absolut högsta hönsen i byråkratin, akademin eller för den delen finansen tycker om vanliga människor? De tycker antagligen som Michael McFaul. Det är egentligen hemskt att det är så här. Tänk om vi kunde ha eliter som faktiskt brydde sig om människor och ville skapa en bättre värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskOpposition
Klart att något har hänt. Men svårt att veta vad.
Däremot så kan jag väl säga att om jag hade varit någon av de västerländska säkerhetstjänsterna (t.ex. FBI, SÄPO, MI5, Shin-Bet m.fl.) så hade jag absolut punktmarkerat sådana som Notch. Högeravvikare med kapital är möjliggörare för sådant som krävs för ett realistiskt försökt till maktövertagande. Ett maktövertagande kräver kapital för att utveckla egna säkra kommunikationslösningar, för att bygga upp en egen säkerhets- och underrättelsetjänst m.m. Sådant är liksom inget man finansierar med Swish-bidrag. Det kostar miljardbelopp för att utan insyn bygga upp teknisk infrastruktur och bemanna en organisation med professionella operatörer.
Och ur maktens ögon så är ju allt sådant organiserat motstånd betraktat som terrorism. Och om FBI knackar på i lyxvillan och påpekar det olyckliga i om herr Notch blir terrorfinansiär så kan jag förstå om man blir tyst.
Han har nog fått höra att om han inte skärper sig så kommer han få olika typer av problem. Med absolut största sannolikhet har han sina pengar hos en eller ett par finansiella förvaltare - med största sannolikhet storbanker. Han kanske skulle riskera att förlora sina konton. Det är inte så att Notch är en bra fondförvaltare själv. Annars kanske någon sitter på skit om honom som han gjort på fyllan eller vad det nu kan vara. Sedan finns det annan press. Om du skriver skit på nätet "mobbas" du ut. Det finns social press i eliten att inte göra eller säga dumma saker.
Han kanske inte blir inbjuden till fester, middagar och events. Det är naturligtvis inget kul att exkluderas ur gemenskapen. Det kan vara vad som helst. Däremot - om han ekonomiskt skulle sponsra "högern" eller "vänstern" bortom etablissemanget hade han direkt hamnat i trubbel med myndigheterna. Jag tror att Notch fick vissa problem med etablissemanget när han gav pengar till Nyheter Idag och skrev en del om politiskt korrekthet över Twitter. Det var kanske inte så smart att göra. Om jag hade hans pengar så hade jag hållit käften och sedan strategiskt köpt medier i Sverige ungefär som Jeff Bezos i USA. Å andra sidan skulle en sådan tidning om det var till höger-ut attackeras nästan direkt. Jag tror man får medge att eliterna i Sverige spelar ett solid spel.