Citat:

Ursprungligen postat av 
SvenskOpposition

Begreppet demokrati har fullständigt omdefinierats på bara 20 år. Den liberala demokratin: som precis som du skriver baseras på värderingar, idéer och principer - är folkstyrets motsats. Den liberala demokratin är sovjetkommunism, fast med marknadsekonomiska inslag och fler TV-kanaler.
Själv har jag helt slutat med att använda begreppet demokrati i positiva sammanhang. När jag syftar på folkstyre så använder jag i stället det begreppet.
Och den makt som bestämmer över oss fullkomligt hatar folkstyre. Det är bara att titta på valfri politiker, journalist eller företagsledare och se hur de med hat och förakt i blicken spottar ur sig ordet populism när de ser något som liknar folkstyre.

Folkstyre funkar bra för att göra poänger mot det styre vi har idag, som du skriver. Ibland kan det dock vara nyttigt att göra skillnad på demos och folk. Orden kan översättas till varandra men har en del olika konnotationer. Framförallt kan folkstyre tolkas som en sorts urskillningslös inkludering ā la Henrik Arnstads dårpippidefinition av demokrati. Ordet folk har en starkare konnotation till "massmänniska" än vad demos har.
När man talar om demos är det tydligare att man avser det som grekerna syftade på när de myntade ordet demokrati. Det var nämligen inte vem som helst som ingick i demos, det räckte inte att ha rätt etnisk profil t.ex. Jag tror det var i den här tråden som jag ganska nyligen tog upp parallellen till nyorden någonstansare och varsomhelstare. Demokratins demos är besläktat med någonstansare men går längre, är mer specifikt.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Friherr

Jag förstår hur du menar och kan sympatisera med det. Men jag tror man måste göra en åtskillnad mellan demokratin som idé och demokratin som institution. 
Enligt den förra så bör folkflertalets åsikt få genomslag i politiken. Demokratin som institution (fria val vart fjärde år) syftar till att åstadkomma det, men tyvärr med bristfälligt resultat i Västvärlden. (Däremot Ungern visar att demokratin som institution faktiskt kan förverkliga demokratins idéer.)
Poängen jag vill komma fram till är bara att man, om man är missnöjd med hur demokratin som institution fungerar i dagens Sverige så bör man ha en idé om ett nytt institutionellt ramverk som bättre förverkligar demokratins idéer. Har du någon sådan idé?

Vad lägger du in i "demokratin som idé" då? Jag anser att det är just där som det ofta går snett: när man likställer demokrati med en idé, och inte sällan nån idé som uppstod och formulerades mer än tvåtusen år efter demokratin, vilket inte minst är anakronistiskt. Demokratin har varken sitt ursprung som idé eller institution utan som medel. Den skapades av antika makthavare för att de ansåg att den effektivt skulle kunna skapa ordning och harmoni i staten. I den mån den misslyckas med det förlorar den sin legitimitet - helt oberoende av huruvida dess institutioner går som smort eller om den klaffar med nån särskild idé. Den är underordnad verkliga människors behov av att leva i ett fungerande samhälle, och den står över idéer som bara har behov av intern logisk stringens.
Jag kan tänka mig många lösningar som är bättre än nuvarande situation. Det kan ske med demokrati, eller utan som i t.ex. Ungern, där man håller fast vid liberala idéer men trilskas lite. Är anpassningsbar utöver att det konkreta alltid måste komma i första hand. Att prioritera abstraktioner är antimänskligt och leder till folks undergång.