2013-01-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Står ju här

http://www.vaxjo.moderat.se/website1...art_art-s1/908

Det är ett äldre inlägg, drygt en månad gammalt som iofs är ifrågasättande av flyktingpolitiken. Det av Expressen citerade stycket finns inte med.

Från det äldre inlägget:
Citat:
Var på mitt månadsmöte på SKL. Mina partikamrater "hyllar" mig för att jag rutit i när det gäller Sveriges extremt höga flyktingmottagande. Och samtidigt får jag veta att frågan är näst intill tabu i riskdagsgruppen.

Får flera inbjudningar att tala om detta i landet. Säger nej. Jag vill inte att detta skall vara mitt fokus även om jag är medveten om att jag från gräsrotsnivå startat ett svenskt ifrågasättande av vår flyktingpolitik. En för många okänd riskdagsman ringde mig och sa att jag som är känd som en av de mest seglivade kommunalpolitikerna i landet, humanist och miljövän, borde anföra partiet i denna fråga och ta på mig en lerdartröja. Nej. Jag har annat fokus. Växjö och Växjö kommun. Har sagt nej till debattprogram i TV. Men de får gärna komma hit, då ställer jag upp. Har också lovat att medverka på det moderata Sverigemötet i Karlstad i mars månad. Läste Dagens Samhälle idag. Mittuppslaget. Sverige behöver ett tillfälligt flyktingstopp! Detta säger en chilensk flykting som forskar om etnisk mångfald. Jag håller delvis med! Läs gärna artikeln!!

Det som också händer på SKL är att det kommer fram folk från andra partier, sossar och t o m folkpartister, och viskar att jag skall stå på mig i flyktingfrågan. Du vet hur det är i våra partier, säger de, du har helt rätt. Bara stå på dig. Och det gör jag. På mitt sätt. Jag är noga med nyanserna. Jag vill inte dra igång facebookgrupper och hitta på en massa trams. Jag är och förblir trogen det mångkulturella samhället, mångfald och tolerans. Men Sveriges oproportionerliga flyktingmottagande och generösa bidrag får helt motsatt effekt. Och det folkliga stödet för politiken minskar. Det håller på att bli partierna och media mot folket.
Citera
2013-01-18, 13:07
Moderator
Meijis avatar
Bo Frank skriver nu:

Citat:
Sista gången

Datum 2013-01-18

Jag pratar mer med Expressen.

I alla fall i år. Gick på Storgatan och såg en krigsrubrik om att jag gått till angrepp mot partiledningen. Känner inte alls igen mig i det samtalet jag hade med reportern. Däremot ringde det en seriös journalist från TV 4 i Stockholm i samma ärende. Påläst och nyanserad. Vi hade ett långt samtal!

http://www.vaxjo.moderat.se/website1...art_art-s1/944

Frågan kvarstår, om Expressens påstående är korrekt?

Citat:
"Kan också konstatera att det finns en djup klyfta mellan ledande kommunalpolitiker i partiet och partiledningen i synen på Sveriges flyktingmottagande", skriver han.

http://www.expressen.se/nyheter/m-po...yktingpolitik/

Har Frank - eller har han inte - skrivit detta?
Citera
2013-01-18, 14:54
Medlem
Gummikaninens avatar
Äh, bara ännu en velig, ryggmjuk politruk som inte vågar tala ur skägget när partipiskan viner från Stockholm. Bara dom lyckas pressa ut några extra millar från pappa staten till sina förstörda kommuner så tystnar dom.

Sånt här trams kommer att dyka upp med jämna mellanrum i blaskorna framöver, inget att fästa sig vid eller att hysa några förhoppningar om.
Citera
2013-01-18, 15:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag säger bara det: se detta inslag från gårdagens Debatt i SVT play. Där Janne Josefsson skulle rullas i tjära och fjädrar efter Uppdrag Gransknings reportage om barnfattigdomen. Jag har aldrig någonsin varit med om att inlägg från höger applåderats i studion. Som efter Alice Teodorescus inlägg. Vad är det som händer?

http://www.svtplay.se/debatt

Någon har gjort ett allvarligt fel i inbjudan till studiopubliken. Ett antal mitten/högermänniskor med normala värderingar har av okänd anledning släppts in i studion istället för den sedvanliga brölande vänsterhopen.
Därmed fick programmet en olycklig slagsida. Redaktionen beklagar.
Citera
2013-01-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Någon har gjort ett allvarligt fel i inbjudan till studiopubliken. Ett antal mitten/högermänniskor med normala värderingar har av okänd anledning släppts in i studion istället för den sedvanliga brölande vänsterhopen.

Håller verkligen med. Första gången sen starten apbeget var frånvarande. Har det månne med den nya programledaren att göra? Eller bara ett glädjande tecken i tiden kanske.
Citera
2013-01-18, 17:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

vettefan, det var väl Dicken Erixon och denna dära öststatsmoderaten. Missade jag några?
Citera
2013-01-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
vettefan, det var väl Dicken Erixon och denna dära öststatsmoderaten. Missade jag några?

Ja
Citera
2013-01-18, 19:43
Medlem
Bosse Frank är lite tvetungad..såsom alla politiker när det börjar blåsa lite.
Kan dock gå i personlig borgen för Bosses frustration när det gäller Sveriges extremistiska hållning gällande nuvarande massinvandring både på ett nationellt för att icke tala om kommunalt plan.
Bo Frank är SD när det gäller synen på invandring..dvs,fullständigt normal.
Icke som Reinfeldt och övriga landsförrädare inte.

Man kan med gott samvete rösta M i kommunval Växjö 2014,om man så önskar.
Jag vet Bo Franks verkliga mening,och han har intet att förlora på att genomföra den i all realitet i det stadiet av yrkesverksamma banan han ligger.

Han är normal.Moderaternas topp med Reinfeldt i spetsen är det icke.
Citera
2013-01-18, 21:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja

Följdfråga blir naturligtvis: Vilka?
Citera
2013-01-19, 10:00
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/fler...lyktingkritik/

Fler stöder honom men journalisten som skrivit artikeln har ju plockat lite egen statistik som underlag till artikeln.

Citat:
SÅ MÅNGA FLYKTINGAR TAR DE 10 STÖRSTA KOMMUNERNA EMOT
Kommun, folkmängd (31 dec 2011), mottagna flyktingar (jan-nov 2012)
Stockholm, 864 324, 983
Göteborg, 520 374, 849
Malmö, 302 835, 625
Uppsala, 200 001, 193
Linköping, 147 334, 184
Västerås, 138 709, 153
Örebro, 137 121, 300
Helsingborg, 130 626, 113
Norrköping, 130 623, 304
Jönköping, 128 305, 102
Källa: Migrationsverket

Wow... Stockholm tog bara emot knappt 1000 flyktingar. Det är ju ingenting. Tänk det där är ju inte ens 4000 personer. Det borde Sverige klara av ju. Var tog de andra vägen? Det var väl närmare 110 000 som fick uppehållstillstånd förra året?
Citera
2013-01-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
http://www.expressen.se/nyheter/fler...lyktingkritik/

Fler stöder honom men journalisten som skrivit artikeln har ju plockat lite egen statistik som underlag till artikeln.

Wow... Stockholm tog bara emot knappt 1000 flyktingar. Det är ju ingenting. Tänk det där är ju inte ens 4000 personer. Det borde Sverige klara av ju. Var tog de andra vägen? Det var väl närmare 110 000 som fick uppehållstillstånd förra året?
Prioriteringen står fast. "Internationella konventioner" och "EU-regler" går före kommunpolitikers invändningar och i förlängningen invånarnas välfärd:
Citat:
- Mottagandet av asylsökande innebär en stor utmaning för kommunerna. Därför är det viktigt att vi lyssnar på kommunerna för att ge dem bästa möjliga förutsättningar att lyckas med sitt arbete. Det är dock viktigt att komma ihåg att Sverige ska stå upp för dem som behöver skydd. Vi har undertecknat internationella konventioner och det finns EU-regler som vi är skyldiga att följa, säger Billström.
Ord som "utmaning" och "lyssna" ställs mot hur viktigt det är att fortsätta importen och att vi är skyldiga därtill.
Citera
2013-01-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Prioriteringen står fast. "Internationella konventioner" och "EU-regler" går före kommunpolitikers invändningar och i förlängningen invånarnas välfärd:

Ord som "utmaning" och "lyssna" ställs mot hur viktigt det är att fortsätta importen och att vi är skyldiga därtill.

Aldrig jämför de dock med våra grannländer som också måste följa samma konventioner och regler.
Lite skumt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in