Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag läser aldrig svenska alternativ medier. Jag får inte så mycket ut av Samnytt och sådant. Det är inga skarpa analyser. Jag är inte så intresserad av att någon tjänsteman blockerat en SD:are från att få en befordran. Jag läser mer mainstream media än alternativ media
Det kan snart vara slut med det också såvida du inte betalar.
Noterar att Aftonbladet har stängt sin ledar- och debattsida för gratisläsare. Förbehållna endast pluskunderna. På min skärm är knapparna borta i menyn högst upp.
Sett också att Expressen ökat sina premium-artiklar.
Antalet klick brukar annonsörer hålla koll på. Men nu är vi där. Kalkyler av ekonomerna säger då att låsta tidningar och deras annonsintäkter är marginell mot när de var öppna och den lilla skillnaden vägs upp av ökade intäkter från nätbetalare. Eftersom papperstidningarna är bortglömda och snart borta har konsumenten till sist fått upp betalkortet.
De flesta nättidningarna är låsta och nu går de båda stockholmstabloiderna samma väg så sakteliga.
Media tycks vinna, i dubbel bemärkelse. De malde ned gratiskonsumenten. Men det tog 20 år för de mest tåliga tabloiderna.
Som sagt, presstöden är en medvetet skapad snårig djungel för skattebetalarna att hålla reda på, men visst har politikerna öppnat plånboken ännu mer genom åren för etablerade medier. Just det tillskottet kan ha gett tidningsägarna modet att låsa sina tidningar.
Med tiden minskar rimligen kritiken mot samhälle och MSM i alternativa medier när tillgången till nyheter beskärs för de som inte vill betala. Inget att säga om det.
Kan vara symbiosen politiker - MSM:s planerade syfte.
Men presstödet måste upp på allmänna bordet till debatt.
Det blir nyheter och debatter från tv och radio i fortsättningen, och inte ens det om sossarna vinner -22.