En för tråden relevant utveckling står SD:s Tobias Andersson för när han nu är med och startar ett
nätverk mot svenskfientlighet. Från Fria Tider:
Citat:
Det är riksdagsledamoten Tobias Andersson (SD) som tagit initiativ till "Riksdagens nätverk mot svenskfientlighet". I ett mejlutskick 28 oktober bjöds samtliga riksdagsledamöter in till dagens uppstartsmöte, som hålls via videokonferens*programmet Zoom.
"Allt oftare framgår det med all tydlighet att olika brott, inte sällan med vålds-, och/eller sexualbrottsliga inslag, utförs helt eller delvis som en konsekvens av en underliggande svenskfientlighet hos förövaren. Offren väljs ut baserat på att de bedöms vara svenska och under övergreppen kan upprepad svenskfientlighet uttryckas", står att läsa i Anderssons inbjudan.
Han får mothugg från V:s Ali Esbati och andra för att skapa ett "rasistiskt nätverk", men svarar:
Citat:
– Det här nätverket syftar till att motverka rasism mot svenskar, och hur det skulle kunna vara rasistiskt har jag väldigt svårt att se, säger han.
Skulle man kunna tänka sig att det finns ett rasistiskt anslag i det här nätverket eftersom du bara utgår ifrån rasism mot svenskar? Hade det här kunnat inordnas i ett bredare arbete för att bekämpa rasism mot alla folkgrupper?
– Jag tycker, tvärtom, att responsen visar på behovet av den här typen av nätverk. Det finns en förståelse för att rasism i allmänhet finns i samhället, men uppenbarligen återfinns inte samma erkännande av rasism mot just svenskar. Därför tror jag det var bra att vi pekade ut rasism mot svenskar i det här nätverket.
Bland annat kommer SD-nätverket mot svenskfientlighet bjuda in dem som själva drabbats av sådan fientlighet, berättar Andersson.
– Det handlar huvudsakligen om att föra upp problematiken på allvar. Ett riksdagsnätverk brukar verka genom seminarier och dylikt. Och där är förhoppningen att vi ska kunna göra detsamma, bjuda in företrädare som själva eller vars närstående drabbats av svenskfientlighet, för att tala om de erfarenheterna.
– Förhoppningen är att föra en mer öppen dialog om det, och på det sättet utmana den åsiktskorridor som finns och sätt ljus på problematiken, säger Tobias Andersson.
En debatt som förr eller senare kommer inkludera trådens studieobjekt. Visserligen har skamgränsen för genuin, spontan omsorg för länge sedan passerats, men som så ofta annars handlar det som etablissemangsföreträdare bara om att inte vara sist att läsa ur det nya manus som kommer bli obligatoriskt. Att vara först eller tidig är en relativ bedrift, liksom prestationer i Paralympics bara behöver vara relativt starka för att ge medalj.
Jag vet ju inte hur skickligt SD själva kommer föra frågan, men det verkar som om Tobias Andersson närmar sig den från rätt håll. Återigen handlar det ju om att utgå från en universell nivå och värdegrund som anständigtvis kräver samma synliggörande för etniskt hat mot svenskar som mot andra etniska grupper.
Notera att jag skriver som jag gör, om
etniskt hat mot svenskar. Det rundar invändningen om att rasism bara gäller minoriteter och sätter fokus på att hatet och utpekandet som svensk ligger i förövarens öga.
"Jamen, vem är etnisk svensk då?" är ett medvetet försök att byta nivå till något specifikt som kontras med att föra tillbaka till det allmänmänskliga planet: En etnicitet som alla andra, som varken kan vara mer precis och mindre diffus än judar, kurder, samer och alla andra etniciteter.
Det är hataren som gör den bedömningen om vem som är svennejävel, inte Tobias Andersson. Det är det centrala:
"Vad menar du med 'svenskt utseende' egentligen? Är det rasbiologi, eller?"
"Det ska du inte fråga mig utan den som hatar etniska svenskar. Varför kallas den blonda tjejen svennehora, men inte tjejen med rötter i Mellanöstern eller Afrika? Svara på det!"
Det SD behöver är en relevant, inarbetad begreppsapparat, vilket ju finns i akademi och progressiv diskurs. Allt handlar om rätt nivå, och rätt perspektiv med rätta ord.