2020-10-17, 08:58
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
... Cwejman skriver ständigt återkommande identitetspolitiska partsinlagor ...
...
Det unika med Adam är ju att vi vet att han tagit del av kritik mot hans hyckleri och suspekta universalism, utan att ändra sin hållning. Sökande och ambivalent är han inte. Nyfiken på hur motståndare funderar, visst - men inte öppen för argument.

Helt uppenbart att han tagit till sig av den kritik han fått och får för sitt egna hyckleri.

Det mest synliga resultatet är att han fått igång hyckleriradarn för andras hyckleri. Det är en process som tar sin tid och kräver uppriktighet mot sig själv. Men han är helt uppenbart på väg att omvärdera mycket just på grund av att hyckleriet sticker så i ögonen för varje person med någon form av rättvisetänk. Men det tar lite tid att se sitt egna hyckleri. Ibland missar han helt.

Nu senast idag om mediekriget mellan plattformarna som vi hade uppe i tråden för några dagar sedan
Techjättarna sitter på beslutsmakten över vår gemensamma offentlighet men vet inte hur de ska förvalta det ansvaret. Senast drabbades en stor tidning mitt under en presidentvalskampanj i världens mäktigaste land.
...
Men publikationer som New York Post kan inte välja att strunta i Facebook och Twitter. Om de förvägras tillträde till offentligheten, som Facebook och Twitter är, så kringskärs tillgången till nyheter.

Twitter och Facebook utgör numera det offentliga rummet.
...
Ska New York Post få vidare spridning för sitt material så måste det delas i sociala medier. Detta gäller samtliga tidningar nuförtiden, även Göteborgs-Posten.
...
Vår offentlighet styrs i stor utsträckning av bolag som de flesta inte kan välja bort om man vill delta i det demokratiska samtalet och som inte regleras av någon lagstiftning.
...
Techjättarna sitter på beslutsmakten över vår gemensamma offentlighet men vet inte hur de ska förvalta det ansvaret. Ibland drabbas någon privatperson av godtycket. Inte mycket för världen kanske. Men nu drabbade det en stor tidning mitt under en presidentvalskampanj i världens mäktigaste land.
https://www.gp.se/ledare/censur-i-tw...der-1.35660515

Alla medier är beroende av det nya digitala offentliga rummet som ägs av privata globala företag med vinstintresse.
Den makt GP en gång hade i Göteborg har nu globala företag.
Den makt DN en gång hade har nu samma globala företag.
Den makt PS en gång hade har nu globala företag.

Vad är då problemet? Egentligen? Att de svenska medierna tappat sin oligopolställning?
För trots allt är det förs nu med globala jättar som alla nyheter sipprar ut då censuren inte längre fungerar. Det är tack vare dessa globala jättars offentliga rum som åsiktkorridoren i svenska medier faller i bitar på grund av den storm som blåser i dessa allmänhetens kanaler.

Nu när den censur av information som techjättarna försökte med och misslyckades med ställs kravet på dem att inte censurera på det sätt svenska medier alltid gjort tidigare.

Det blir också ett hyckleri.
Citera
2020-10-17, 09:05
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Att se den skenhelige Scherman sitta i Godkväll i SvT igår var motbjudande.
...
Scherman vill tillbaka och sätta prägel på den politiska debatten i Sverige. .

Huvudet på spiken. Han och hans åsikter är passé . Han vill tillbaka men möter ett enormt motstånd.

Det måste kännas märkligt för någon som förut kunde bestämma medielandskapet för hela Sverige.
En mediekrigsgeneral för mångkulturen som nu är helt utan arme att leda då fronten i kriget passerat han för flera år sedan. Nu mer ett mänskligt historiskt monument över särintressens makt i medielandskapet. Det är som ett sådant han var med i SVT.
Citera
2020-10-17, 09:14
Medlem
orrtupps avatar
Nu när det är lördag så passar det kanske med lite lättsammare saker?

Det är intressant att följa olika batikhäxegrupper på fb i spåren efter Hamidgate.

Batikghäxorna skriver arga inlägg om hur illa de tycker om Zafari och att de alltid har gjort det. De drar också in Mustafa Panshiri som de också avskyr förstås.

Deras skyddsobjekt hazarerna kommenterar och skriver egna inlägg i ämnet där hatet mot pashtunerna är uppenbart vilket skapar kaos i trådarna, häxorna gråter över rasismen från sina skyddslingar och raderar inlägg och låser trådar på löpande band!

Hazarbarnen svarar med att (helt riktigt) påpeka att häxorna inte begriper någonting.

Underhållande läsning mitt i all bedrövelse.
Citera
2020-10-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nu när det är lördag så passar det kanske med lite lättsammare saker?
Det är intressant att följa olika batikhäxegrupper på fb i spåren efter Hamidgate. Batikghäxorna skriver arga inlägg om hur illa de tycker om Zafari och att de alltid har gjort det. De drar också in Mustafa Panshiri som de också avskyr förstås. Deras skyddsobjekt hazarerna kommenterar och skriver egna inlägg i ämnet där hatet mot pashtunerna är uppenbart vilket skapar kaos i trådarna, häxorna gråter över rasismen från sina skyddslingar och raderar inlägg och låser trådar på löpande band!Hazarbarnen svarar med att (helt riktigt) påpeka att häxorna inte begriper någonting.Underhållande läsning mitt i all bedrövelse.
Du kan inte länka?

Citat:
Nähä, du håller inte med om att Cwejman skriver ständigt återkommande identitetspolitiska partsinlagor samtidigt som han kritiserar identitetspolitik "från vänster" och - bokstavligen - från oss i tråden.

Du skriver mot bättre vetande och projicerar din egen personlighetstyp, misstänker jag. Om Adam varit en "sökare" så hade han här i tråden funnit svaren på problemen med ett fragmenterat Sverige: Att identitet trumfar ideologi. Hans liberalism är i själva verket inte det minsta universellt abstraherad och primär, utan instrumentellt sekundär till det som passar i varje given situation. En sant nyfiken person hade funnit detta intressant och tankeväckande.

Det kan vara så att du missat mycket som var före din tid i tråden. "Judehoran", "kanariefåglarna", "nyttiga idioter" som går trådens ärenden, osv. Det unika med Adam är ju att vi vet att han tagit del av kritik mot hans hyckleri och suspekta universalism, utan att ändra sin hållning. Sökande och ambivalent är han inte. Nyfiken på hur motståndare funderar, visst - men inte öppen för argument.

Vad finns t ex att invända mot kungsregeln att det enda sättet att hitta fram till en icke-identitär gemenskap är att alla ingrupper upplöses inifrån? Om Adam menade allvar med sin kritik av frätande identitetspolitik, finns bara en metod att kritisera etnocentrism och partikularism - att börja med kritik av den egna ingruppens separatism. Först sedan kan en autentisk kritik riktas mot andra, vare sig vi i tråden eller de i förorten. Annars är det monopol på identitetspolitik som eftersträvas.
Med sökande menade jag inte Adam Cwejman men Ron Unz. För egen del tycker jag Unz går för långt och mycket får mig att tappa hakan av det han skriver. Jag gillar dock vänsterskribenterna som han publicerar. I synnerhet Pepe Escobar som även skriver för Asian Times.

Beträffande Adam Cwejman uppfattar jag att han har någon form av intellektuella intressen. Jämför honom med människorna övriga skribenter i media så är han upplyftande även om han inte är en Malcolm Kyeyune.

Jämför Adam med Ivar Arpi. Den personen som uppfattas som mest "höger" i det journalistiska etablissemanget. Det enda Ivar gör är att klaga på invandrare och kritisera feminister från ett liberalt perspektiv. Till sist - bara för att Cwejman har en judisk farsa så gör det inte honom till en judisk identitetspolitiker. Utöver detta att Cwejman skriver i sitt eget namn. Han måste tänka på vad han skriver. Men visst - bör han kritisera judisk identitetspolitik också? Ja, det tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Ingen högoddsare flertalet trådläsare känner olust inför dina ointressanta massiva textväggar i tråden. Inte sällan jag själv följer samma manér och mönster och skyndsamt scrollar förbi dessa. Men här är du sanslöst oärlig i dina halmgubbar! Vilka medier judisk makt äger och kontrollerar med vilka syften och på vilkas bekostnad är i tråden ganska så klarlagt vid det här laget. Och inte alls som du vill påskina, något som är utelämnad åt eget tro och tyckande.
GP ägs av typ Stena-Line idag och Hjörne är ingen judisk familj. Bonnier är inte heller en judisk familj förutom Eva Bonnier och sonen som konverterade. Släpp det där att alla medier i Sverige ägs av judar. Faktum är att den enda media i Sverige som ägs av judar är Judisk Krönika. Utöver det är också judar människor och har många sidor. Den här eviga antisemitismen i den här tråden är sjukt trist. Vidare sitter inte muslimer i något rum och planerar att ta över världen. Precis som afrikaner inte är dumma - som så gärna skrivs av liberala rasister.

Det jag försöker belysa är att människor har olika sidor och identiteter. Jag säger inte att människor kan agera utifrån en sida men människor är mer komplexa än att de kan reduceras till en "etnisk svensk" eller "etnisk jude". Diskussionen du vill föra är djupt förenklad och en-dimensionell.
Senast redigerad av Edgerton 2020-10-17 kl. 12:37.
Citera
2020-10-17, 13:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Det jag försöker belysa är att människor har olika sidor och identiteter. Jag säger inte att människor kan agera utifrån en sida men människor är mer komplexa än att de kan reduceras till en "etnisk svensk" eller "etnisk jude". Diskussionen du vill föra är djupt förenklad och en-dimensionell.

Orsaken till decemberöverenskommelsen var egentligen inte för att stänga ute SD:s rasism utan för att SD hotar systemet. MP har bara ca 4 procent av väljarna men har kunnat ge ett enormt avtryck i politiken. Och det beror på att de är skickliga på att få stöd av alla som är beroende av systemet. Det handlar om olika folkrörelser och organisationer eller institutioner.

Handikapprörelsen har haft olika projekt som manar till Disabled Refugees Welcome. Miljöpartiet stöds av handikapprörelsen och vi har kunnat se en stor ökning av migranter som har personlig assistans. Konsekvensen är att andra delar av välfärden tvingas skära ned. Men de som exempelvis företräder äldre klagar inte eftersom de också har fått sin ställning genom att stödja systemet. Skolan och deras batikhäxor är ett ämne för sig.

Det är sant att människor har olika identiteter och sidor. Men människor är begränsade till det system de företräder. Mp och v och särskilt s har gång på gång påpekat att de inte jobbar för väljarna utan systemet. Kritiken mot Cwejman och många andra med honom är alltså att de också gör det. Cwejman eller Teodorescu är visserligen bra på att lyfta fram migrationens galenskaper, men så länge de vägrar erkänna att Sverige tillhör svenskarna göder de systemet som successivt raderar ut svenskarnas makt över sitt eget land.
Citera
2020-10-17, 14:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är sant att människor har olika identiteter och sidor. Men människor är begränsade till det system de företräder. Mp och v och särskilt s har gång på gång påpekat att de inte jobbar för väljarna utan systemet.

Bara som en aktuell illustration kan man nämna folkomröstningen om vindkraft i Malung-Sälen för några veckor sedan. Efter ett klart nej-utslag talar ansvariga politiker från s, l och c om "ansvar", med vilket de avser mot dem som inte röstat, alltså röstat för vindkraft enligt deras logik. Och struntar i valutslaget.

Kommunalrådet är begränsat till det tankesystem han företräder, med "klimatet" som hegemonisk tankefigur. "Vår man i Malung" för Systemet.
Citera
2020-10-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Orsaken till decemberöverenskommelsen var egentligen inte för att stänga ute SD:s rasism utan för att SD hotar systemet. MP har bara ca 4 procent av väljarna men har kunnat ge ett enormt avtryck i politiken. Och det beror på att de är skickliga på att få stöd av alla som är beroende av systemet. Det handlar om olika folkrörelser och organisationer eller institutioner.

Handikapprörelsen har haft olika projekt som manar till Disabled Refugees Welcome. Miljöpartiet stöds av handikapprörelsen och vi har kunnat se en stor ökning av migranter som har personlig assistans. Konsekvensen är att andra delar av välfärden tvingas skära ned. Men de som exempelvis företräder äldre klagar inte eftersom de också har fått sin ställning genom att stödja systemet. Skolan och deras batikhäxor är ett ämne för sig.

Det är sant att människor har olika identiteter och sidor. Men människor är begränsade till det system de företräder. Mp och v och särskilt s har gång på gång påpekat att de inte jobbar för väljarna utan systemet. Kritiken mot Cwejman och många andra med honom är alltså att de också gör det. Cwejman eller Teodorescu är visserligen bra på att lyfta fram migrationens galenskaper, men så länge de vägrar erkänna att Sverige tillhör svenskarna göder de systemet som successivt raderar ut svenskarnas makt över sitt eget land.

Ja, orsaken till decemberöverenskommelsen (DÖ) har att göra med att SD hotade det politiska systemet i riksdagen. Partiet följde systemet 2010-14 och sköt där med lösplugg som överenskommet. Sedan sköt SD skarpt och det skapade kaos i det parlamentariska systemet. Den så kallade Decemberöverenskommelsen gällde egentligen till 2018 även om KD övergav den efter att Ebba Busch Thor förlorade en omröstning om den på deras kongress. KD:s riksdagsgrupp gjorde däremot ingenting. Efter valet 2018 så bildade S och Mp en regering med stöd av L och C samt passivt stöd av V. Det sista partiet skjuter lösplugg mest hela tiden.

Inget av de åtta partierna i riksdagen har intresse av hota systemet. Detta gäller även Sverigedemokraterna. De vill in i systemet men precis som Vänsterpartiet hålls de utanför även om det har förändrats. Det är därför inte helt otroligt med en SD/M/KD regering. En sådan regering skulle få pressen att se rött trots att en sådan regering knappast skulle vara systemhotande. Donald Trump är egentligen inget hot mot systemet men han skapar kaos i systemet. En SD/M/KD regering skulle också skapa kaos även om det inte skulle avskaffas.

Visst är det så att V och Mp arbetar för systemet. Det gör även Cwejman. Han har en framträdande roll i media och så är det systemets åsikter han torgför. I princip alla människor i Sverige. Du måste arbeta för systemet eftersom systemet kontrollerar allt. Till och med den överbildade 29-åringen på ICA arbetar i någon mån för systemet även om han inte får så mycket ut av det. Systemet genomsyrar allt idag.
Citera
2020-10-17, 16:35
Medlem
Mr.Mistoffeleess avatar
Citat:
Flam är skolboksexemplet. Han bockar av alla troper, mallar, arketyper, schabloner. Något jag skrupulöst beskrivit i tråden i flera omgångar. Impulsen hos flera har varit att först försvara hans goda intentioner eller sedan minimera hans illvilja, vilket inte fungerat. Sista tillflykten blir att inte "veta tillräckligt" för att kunna ha en åsikt. Nähä, vad var då meningen med att invända mot mina mycket väl underbyggda åsikter? Varifrån kommer den reflexen?
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Det finns inget som helst "oskyldigt" med att utmåla ett helt folk som ondskefullt, vilket är vad fjollan Flam gör när han nazist-stämplar svenska folkets samlingsregering från 2:a VK.

Ett ögonblick, jag kan inte minnas att jag påstått att Aron Flam är en toppenkille som alltid har den svenska allmänhetens bästa för ögonen. Det jag har haft starka åsikter om är legitimiteten i åtalet mot honom samt Beredskapsmuseets beteende. I övriga frågor, där min kunskap varit begränsad, har jag medvetet uttalat mig väldigt försiktigt. Två saker vet jag dock med säkerhet:

1. Åtalet var extremt svagt underbyggt. Även en amatörjurist som undertecknad såg direkt att det aldrig skulle leda till fällande dom. Det skulle egentligen aldrig ens ha lett till åtal. OBS att åtalet mot Flam gällde brott mot upphovsrätten, inte "bristande solidaritet med den svenska majoritetsbefolkningen". Det är en annan fråga, som jag inte har kunskapen eller intresset av att rota i. Vad är det då som får polisen att (med blåljus på?) rycka ut och göra husrannsakan och konfiskera en hel bokupplaga? Vad kan ha fått dem att plötsligt agera med helt okaraktäristisk handlingskraft? Kan det varit någon på Sveavägen 68 som, informellt och bakom kulisserna, dragit i trådarna? Jag vet inte, men det känns inte osannolikt i varje fall.

2. Beredskapsmuseets agerande har varit avskyvärt rakt igenom. Allt från den lättvindiga polisanmälan, deras groteska förvrängning av fakta i målet, deras slentrianmässiga utpekande av alla som inte håller med dem som "högerextremister", till hur de censurerar sina kommentarsfält. Jag kan omöjligen stödja Beredskapsmuseet i den här frågan, helt oavsett var Aron Flams eventuella grupplojalitet ligger. Vore det upp till Beredskapsmuseet att bestämma vad som får sägas i Sverige, skulle samtliga vi som skrivit i den här tråden blivit arresterade för länge sedan.

Det är allt jag har att säga om det ämnet. Och för att återigen bli mer on-topic med tråden:

Det har varit märkligt tyst i svensk media om att Facebook och Twitter blockerar Biden-kritiska artiklar från att spridas, t o m låser konton som försöker länka till artikeln, trots att artikeln kommer från en etablerad dagstidning. Annars brukar ju allt som rör USA vara superintressant att skriva om. GP skrev visserligen en krönika om händelsen och Expressen skrev en kort artikel som snabbt försvann från förstasidan. Narrativet har istället bytts till "Mejlen kan ha koppling till rysk underrättelsetjänst" (vilket det hittills inte finns några tecken på). Men man kan lätt tänka sig att detta varit förstasidesstoff i veckor om techjättarna istället försökt hjälpa den andre kandidaten.

"Facebook and Twitter took the unusual step of limiting the sharing of New York Post articles that made new allegations about Democratic presidential nominee Joe Biden that the Biden campaign denied."
https://www.wsj.com/articles/faceboo...es-11602736535

"Trump and White House Press Secretary Kayleigh McEnany also criticized Facebook and Twitter. On Thursday, the Trump campaign Twitter account, @TeamTrump, was apparently locked for attempting to share the New York Post story. The campaign also tweeted from one of its Twitter accounts that McEnany's personal Twitter account was locked for sharing the same story."
https://www.cnet.com/news/facebook-t...-hunter-biden/
Citera
2020-10-18, 10:04
Medlem
Nu är Wolodarski i farten igen i sitt skyddande av vänsterliberala sörjan. Och det är hans fulla rätt. DN får tycka och skriva vad de vill om hur Sverige skall se ut nu och i framtiden.
(Men det har inte gått så bra för Sverige sista 10 åren, om man skall vara modest)

Wolodarski går till frontalangrepp på FHM och Tegnell i synnerhet för synen och vården av alla äldre som drabbades av viruset och lämnades att dö utan mer än lugnande och morfin i slutskedet när de kunnat leva flera år till med rätt inställning som syrgas och näringslösningar och mer resurser i vården.

Det som understryker det wolodarskianska i ledare idag är att han inte med ett ord nämner regeringens och då i synnerhet Löfvens ansvar för att Sverige ligger i topp i dödsfall världen över.
Inte en mening, inte ett ord.

Här i Sverige röstar vi inte på myndigheter utan på politiker och partier. Och vem kan inbilla sig att Sveriges strategi inte först inhämtades av Löfven och regeringen från FHM och att det från Löfven gavs klartecken till FHM och Tegnell att agera som de gjorde.

I USA, som Wolodarski jämför med, får Trump ta kritiken från alla håll i USA:s hantering av pandemin, rätt eller fel eller både ock får framtiden utvisa när alla fakta samlats in från vården och ekonomer.
Då skulle i rättvisans namn Löfven lyftas fram här i Sverige som högsta ansvarig, vilket han de facto är, som den som bär yttersta ansvaret för Wolodarskis ilska över alla onödiga dödsfall. Men icke. Wolodarski är så rädd att solka regeringen att denna försvinner för honom så fort det gäller något stort de bär skulden till.

Vi kan inte ha det så här längre i Sverige. En regering som sitter för makten och utnämningsprivilegiet och en stackare till statsminister som slinker undan som musen och hänvisar till andra när det bränner till. Det är Löfven som har beslutandet över Tegnell och inte tvärtom. Ville Löfven och regering lockdown från start skulle inte Tegnell kunna beivra detta.

Men det kan inte Wolodarski skriva. Det han tar upp om otillräcklig utrustning och personalbrist i vården är också ett regeringsansvar från början och hela tiden över två regeringar med sossar och moderater i statsministerställning.
Det behändigt av Wolodarski att växla mellan ansvarsnivå från regering till myndighet beroende av vilken regering som sitter vid makten.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-10-18 kl. 10:25.
Citera
2020-10-18, 10:46
Medlem
Holdingbreaths avatar
Idag diskuterade DN halshuggningen av den franska skolläraren. Det var ett försök att skydda den svenska regeringens invandringspolitik.

"Här stor inte kristendom mot islam, eller Europa mot Mellanöstern och delar av Asien."

Detta är uppenbart falskt. Islam utan muslimer migranter skulle vara ofarligt. Hur stor andel av muslimerna är islamister? Hur stor andel av muslimerna stödjer passivt förföljelse av dem som kritiserar sin religion?

Lars Vilks heter men inte Rasmus Paludan eller Dan Park. Uppenbarligen är de inte respektabla i DN: s ögon.
Citera
2020-10-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du kan inte länka?

Med sökande menade jag inte Adam Cwejman men Ron Unz. För egen del tycker jag Unz går för långt och mycket får mig att tappa hakan av det han skriver. Jag gillar dock vänsterskribenterna som han publicerar. I synnerhet Pepe Escobar som även skriver för Asian Times.

Beträffande Adam Cwejman uppfattar jag att han har någon form av intellektuella intressen. Jämför honom med människorna övriga skribenter i media så är han upplyftande även om han inte är en Malcolm Kyeyune.

Jämför Adam med Ivar Arpi. Den personen som uppfattas som mest "höger" i det journalistiska etablissemanget. Det enda Ivar gör är att klaga på invandrare och kritisera feminister från ett liberalt perspektiv. Till sist - bara för att Cwejman har en judisk farsa så gör det inte honom till en judisk identitetspolitiker. Utöver detta att Cwejman skriver i sitt eget namn. Han måste tänka på vad han skriver. Men visst - bör han kritisera judisk identitetspolitik också? Ja, det tycker jag.

GP ägs av typ Stena-Line idag och Hjörne är ingen judisk familj. Bonnier är inte heller en judisk familj förutom Eva Bonnier och sonen som konverterade. Släpp det där att alla medier i Sverige ägs av judar. Faktum är att den enda media i Sverige som ägs av judar är Judisk Krönika. Utöver det är också judar människor och har många sidor. Den här eviga antisemitismen i den här tråden är sjukt trist. Vidare sitter inte muslimer i något rum och planerar att ta över världen. Precis som afrikaner inte är dumma - som så gärna skrivs av liberala rasister.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mistoffelees
Ett ögonblick, jag kan inte minnas att jag påstått att Aron Flam är en toppenkille som alltid har den svenska allmänhetens bästa för ögonen. Det jag har haft starka åsikter om är legitimiteten i åtalet mot honom samt Beredskapsmuseets beteende. I övriga frågor, där min kunskap varit begränsad, har jag medvetet uttalat mig väldigt försiktigt. Två saker vet jag dock med säkerhet:

1. Åtalet var extremt svagt underbyggt. Även en amatörjurist som undertecknad såg direkt att det aldrig skulle leda till fällande dom. Det skulle egentligen aldrig ens ha lett till åtal. OBS att åtalet mot Flam gällde brott mot upphovsrätten, inte "bristande solidaritet med den svenska majoritetsbefolkningen". Det är en annan fråga, som jag inte har kunskapen eller intresset av att rota i. Vad är det då som får polisen att (med blåljus på?) rycka ut och göra husrannsakan och konfiskera en hel bokupplaga? Vad kan ha fått dem att plötsligt agera med helt okaraktäristisk handlingskraft? Kan det varit någon på Sveavägen 68 som, informellt och bakom kulisserna, dragit i trådarna? Jag vet inte, men det känns inte osannolikt i varje fall.

2. Beredskapsmuseets agerande har varit avskyvärt rakt igenom. Allt från den lättvindiga polisanmälan, deras groteska förvrängning av fakta i målet, deras slentrianmässiga utpekande av alla som inte håller med dem som "högerextremister", till hur de censurerar sina kommentarsfält. Jag kan omöjligen stödja Beredskapsmuseet i den här frågan, helt oavsett var Aron Flams eventuella grupplojalitet ligger. Vore det upp till Beredskapsmuseet att bestämma vad som får sägas i Sverige, skulle samtliga vi som skrivit i den här tråden blivit arresterade för länge sedan.

Det är allt jag har att säga om det ämnet. Och för att återigen bli mer on-topic med tråden:

Det har varit märkligt tyst i svensk media om att Facebook och Twitter blockerar Biden-kritiska artiklar från att spridas, t o m låser konton som försöker länka till artikeln, trots att artikeln kommer från en etablerad dagstidning. Annars brukar ju allt som rör USA vara superintressant att skriva om. GP skrev visserligen en krönika om händelsen och Expressen skrev en kort artikel som snabbt försvann från förstasidan. Narrativet har istället bytts till "Mejlen kan ha koppling till rysk underrättelsetjänst" (vilket det hittills inte finns några tecken på). Men man kan lätt tänka sig att detta varit förstasidesstoff i veckor om techjättarna istället försökt hjälpa den andre kandidaten.

"Facebook and Twitter took the unusual step of limiting the sharing of New York Post articles that made new allegations about Democratic presidential nominee Joe Biden that the Biden campaign denied."
https://www.wsj.com/articles/faceboo...es-11602736535

"Trump and White House Press Secretary Kayleigh McEnany also criticized Facebook and Twitter. On Thursday, the Trump campaign Twitter account, @TeamTrump, was apparently locked for attempting to share the New York Post story. The campaign also tweeted from one of its Twitter accounts that McEnany's personal Twitter account was locked for sharing the same story."
https://www.cnet.com/news/facebook-t...-hunter-biden/

Det handlar om grupptryck. En funktionell ingrupp måste ha normer om att inte låta sig luras agera nyttig idiot eller vara "hus-X". Det gäller även svenskar och det är signifikativt att ord som "blåögd" och uttrycket Die Dummen Schweden fallit mer i glömska ju naivare och mindre gruppsolidarisk svenskar betett sig.

Vi kommer säkert få anledning att återkomma i ämnet, men det handlar om att vara etnolitterat och partisk. En riktad medvetenhet om hur saker faktiskt fungerar och varför aktörer agerar som de gör.

Hur kan det t ex komma sig att många är dresserade att tolka kritik av Flam som antisemitism, men samtidigt inte läser hans kritik av svenskt agerande som svenskhatisk? Vilken psykologi ligger bakom?

Hur det än är med det, så är svaret gruppterapi liksom den vi bedriver i tråden. En social överkodning av programmeringen.
Citera
2020-10-18, 20:41
Medlem
Citat:
Det handlar om grupptryck. En funktionell ingrupp måste ha normer om att inte låta sig luras agera nyttig idiot eller vara "hus-X". Det gäller även svenskar och det är signifikativt att ord som "blåögd" och uttrycket Die Dummen Schweden fallit mer i glömska ju naivare och mindre gruppsolidarisk svenskar betett sig. Vi kommer säkert få anledning att återkomma i ämnet, men det handlar om att vara etnolitterat och partisk. En riktad medvetenhet om hur saker faktiskt fungerar och varför aktörer agerar som de gör. Hur kan det t ex komma sig att många är dresserade att tolka kritik av Flam som antisemitism, men samtidigt inte läser hans kritik av svenskt agerande som svenskhatisk? Vilken psykologi ligger bakom? Hur det än är med det, så är svaret gruppterapi liksom den vi bedriver i tråden. En social överkodning av programmeringen.
När det kommer till Aron Flam håller jag med dig om att han är en identitetspolitiker för det egna. Jag tycker faktiskt han är helt okej att lyssna på. Det är bra intervjuer och han har något intressant att säga vilket är mer än vad man kan säga om andra. Han rör sig precis där på gränsen hela tiden vad man får säga och inte får säg i etablissemanget. Ungefär som Ivar Arpi gör. Vi behöver nog alla gå till en psykolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in