Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Föreställningen om vita människors inneboende skuld kommer att eroderas bort av den alltmer påträngande omvärlden och verkligheten. Vi behöver inte kontra med en ny vanföreställning som gör oss till ohederliga gnällspikar med externt kontrollfokus i ett försök att smeta bort det enorma historiska misstagets skam från oss själva.
Skam eller skuld? Det är skillnad.
SKULDEN OCH SKAMMEN HAR OLIKA URSPRUNG
Det är ofta svårt att skilja mellan skuld- och skamkänslor, trots att grunderna för dem och deras effekter är olika.
...
Skuldkänslan uppkommer av att man gjort fel – skammen av att man upplever sig vara misstaget.
https://www.nyyti.fi/sv/opiskelijoil...ormation/skam/
Jag kan inte se varför jag skulle vare sig ha en skuld, känna skuld eller ha skamkänslor för mångkulturens införande.
Tvärtom jag känner mig väldigt skuld och skamfri i detta ämne. I alla dess betydelser
Om någon försöker med ordmagi att belägga mig med skamkänslor är det inte mitt problem.
Snarare en bekräftelse att de ansvariga för införandet inte vill ta sitt ansvar. Troligtvis för att de känner både skuld och skam för resultatet.
Men är det ett skäl för att inte ta upp ansvarsfrågan? Brottslingen ångrar sina handlingar men är det ett skäl till frihet från dom och straff? Absolut inte och speciellt inte om den ansvarige inte visar ånger för de drabbade.
Lite ordmagi är inte ånger och ger inte amnesi i min bok.
Tvärtom, det är en försvårande omständighet.
Edit: Bidragsmottagarna som fått pengar från via godhetsknarkande politiker som i sin tur tagit dessa resurser från skattebetalarna ser jag som hälare. Och det är brottsligt.