2020-05-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Bara en tragikomisk iakttagelse på förmiddagen, Lill-Morgan inledde sin presskonferens med att säga att just nu så tänker de flesta på vad de kan göra för att hjälpa till i den här krisen...men påpekade han med flackande blick och ett snett leende.

"Det finns de som funderar på hur de ska tjäna på krisen"

(Ej ordagrant, jag minns bara på ett ungefär vad han sa.)

Jojo, tänkte jag, du och din regering är väl några som tänker passa på och jag tyckte det var ironi att se dvärgen stå där och kasta sten i glashus.

När jag ser Morgan Johansson så börjar jag besynnerligt nog ofta att tänka på huvudpersonen i Per Lagerqvists bok Dvärgen.

Vad tyckte du för övrigt om samtalet med Hübinette?
Citera
2020-05-07, 10:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Sörman krumbuktar sig för att på alla sätt dra rågångar högerut. Istället för att bara konstatera att gemensamma yttre kännetecken och ritualer sänker den allmänna stressnivån i ett samhälle, och därmed höjer såväl den genomsnittliga intelligensen som livsglädjen.

Jag har rätt att ägna mitt intellekt åt viktigare frågor än att lägga energi på om jag kan lita på främmande människor jag möter. Och jag har rätt att lägga mina resurser på saker som gör mig gladare än på lås, larm och avspärrningar.

Etnonationalism är naturens egna sociala ingenjörskonst för minimal stress. Intelligent design.

Sörman har en känsla och försöker hitta på att han har rätt till att ha denna känsla, istället för att fråga sig vilket problem evolutionen sökt lösa genom att förse honom med denna känsla.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-05-07 kl. 11:15.
Citera
2020-05-07, 10:48
Medlem
Men det var inte lätt att förstå Calmfors när han skulle förklara sin DN-artikel i Studio Ett i P1 igår.
Ämnets komplikation framstod i professorns dröjande och ibland motsägelsefulla svar.

Hårdraget kan för mig Calmfors missnöje med regeringens agerande eller brist på agerande sammanfattas med, att han ville se ett från början nedstängande av Sverige som skedde i omvärlden.

Han kritiserade också, genom dimmorna, att Löfven lämnat över ansvaret på FHM istället för att axla det själv i samarbete med expertis.
Expertis förutom FHM skulle från början varit med i båten med en styrande Löfven vid rodret.

Ett direkt mer restriktivt Sverige kunde enligt Calmfors snabbare leda till mängdimmunitet (vilket expertisen med en handlingskraftig statsminister skulle förstått och snabbt beslutat) vilket på längre sikt varit det bästa för att få igång näringslivet igen medan Sveriges relativa öppenhet på marknaden är politisk populism med ringa effekt på ekonomin i nutid och skadlig i perspektivet.

Nu blir det varken hackat eller malet enligt Calmfors: relativt hög dödlighet och en ekonomi lika svår eller svårare att få igång genom utdragen virusspridning vilket andra länder med mindre dödlighet och snabbare smittreduktion genom hårdare restriktioner bättre kan starta upp?

Min uppfattning, som kan vara färgad av min övertygelse om att Sverige har den sämsta statsministern av alla jämförbara länders, är att Calmfors inlindat gick till generalangrepp på regeringen Löfven.
För statministerns ständiga smitande, för hans feghet att bygga skyddsmurar kring sig själv och överlasta ansvar på andra (FHM) för att, om det faller någorlunda väl ut till slut, ta åt sig hela kakan själv med SAP och sända FHM in i skuggan igen.
Men det kommer inte falla väl ut enligt Calmfors, om jag fattade hans osagda svar rätt.

Det är på gränsen till blodtryckshöjande att läsa Löfvens plattityder när han vågar sig fram i pressen. Men det har varit en framgångsrik taktik så här långt.

Det börjar synas ett missnöje i medier, utom i Aftonbladet minus Mellin, mot Löfvens på svenskt vis stigande popularitet. Alla ser rimligen den nakne mannen och det vore till stort gagn för Sverige om det kan börja pratas mer om hans naturliga rustning i medierna.
Expressen och Dahlberg var först ute i en ledare i förra veckan och så igår i public service lite vankelmodigt en ekonomisk expert med hög auktoritet.

Löfvens vanstyre före coronan och hans bara sitta still i båten under den börjar i negativ mening väga upp skräcken för högerspöket bland högerliberala i medier? En bön att stilla bedja om. För Sveriges skull.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-05-07 kl. 11:38.
Citera
2020-05-07, 11:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En moraliskt försvarbar etnonationalism!

En mycket intressant text av Richard Sörman presenteras i dagens version av Det Goda Samhället. Tror att i vart fall en del av trådens giganter och följare skulle uppskatta den. Han tar trådkändisen Hübinette som utgångspunkt för diskussionen.

https://detgodasamhallet.com/2020/05...el/#more-27359

Jag tyckte inte Sörmans text hade någon vidare skärpa, eller kom med något nytt. Snarare tvärtom. Vad var det du tyckte var så intressant?
Citera
2020-05-07, 11:46
Medlem
longbow4ys avatar
Etnicitet gör tydligen skillnad:
Black people and those of Bangladeshi and Pakistani ethnicity have a significantly higher chance of dying from COVID-19 than white people, even when adjusting for deprivation, the British statistics office said on Thursday.
...
Using models that adjusted for a range of socio-economic factors, the statistics office said it was clear that there were significant differences in the risk of COVID-19 among different ethnic groups.
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN22J19K

Hur kommer detta presenteras i svenska medier? Etnicitet finns inte enligt den heliga "värdegrunden" och nu skall etnicitetet förklara skillnader i utfall.
Citera
2020-05-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Etnicitet gör tydligen skillnad:
Black people and those of Bangladeshi and Pakistani ethnicity have a significantly higher chance of dying from COVID-19 than white people, even when adjusting for deprivation, the British statistics office said on Thursday.
...
Using models that adjusted for a range of socio-economic factors, the statistics office said it was clear that there were significant differences in the risk of COVID-19 among different ethnic groups.
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN22J19K

Hur kommer detta presenteras i svenska medier? Etnicitet finns inte enligt den heliga "värdegrunden" och nu skall etnicitetet förklara skillnader i utfall.

Det enklaste är naturligtvis att inte publicera något alls. Om Samhällsnytt eller Fria Tider tar upp något så kommer SVT eller lämplig Bonniertidskrift sedan att skriva något om svartas utsatthet.
Citera
2020-05-07, 13:21
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag tyckte inte Sörmans text hade någon vidare skärpa, eller kom med något nytt. Snarare tvärtom. Vad var det du tyckte var så intressant?
För 10 år tillbaka skulle det har varit radikalt. Inte i dag.
Citera
2020-05-07, 14:17
Medlem
Dagens Nyheter har sedan början en pågående rapport om coronan Det nya coronaviruset: Följ utvecklingen live med i slutet ett kommentarsfält (ca 1600 kommentarer) med uppmaning att lämna kommentarer, som när man går in där möts av informationen Detta kommentarsfält är stängt för nya kommentarer och tidigare publicerade kommentare visas ej

Det går att utvinna mycket spekulativ information genom denna åtgärd.
Citera
2020-05-07, 14:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det enklaste är naturligtvis att inte publicera något alls. Om Samhällsnytt eller Fria Tider tar upp något så kommer SVT eller lämplig Bonniertidskrift sedan att skriva något om svartas utsatthet.

Anden är ute ur flaskan:
Fyra gånger högre risk för svarta att dö i covid-19 i England
PUBLICERAD IDAG 14:06
Det är fyra gånger så hög risk att dö i covid-19 som svart än som vit i England och Wales. Det visar ny statistik från den brittiska motsvarigheten till Statistiska Centralbyrån, ONS.

Att etnicitet spelar in i statistiken på dödstalen i covid-19 har det rapporterats om från flera håll i världen. Nu visar brittiska motsvarigheten till SCB att det råder stora skillnader hur viruset slår bland befolkningen i England och Wales.
...
Förklaringen till den ökade risken att dö som svart är sålunda både socioekonomisk och sociodemografisk, men bara delvis.

Skillnaden mellan fyra gånger så många döda och närmare två gånger så många kan man ännu inte förklara, uppger ONS.
...
(Under bildtext)
Utlandsfödda överrepresenterade bland sjuka
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...d-19-i-england

De har svårt att ta in att olika etnicitet ger olika utfall. Spelar ingen roll var man är född.

Fortsättning följer garanterat.
Citera
2020-05-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Anden är ute ur flaskan:
Fyra gånger högre risk för svarta att dö i covid-19 i England
PUBLICERAD IDAG 14:06
Det är fyra gånger så hög risk att dö i covid-19 som svart än som vit i England och Wales. Det visar ny statistik från den brittiska motsvarigheten till Statistiska Centralbyrån, ONS.

Att etnicitet spelar in i statistiken på dödstalen i covid-19 har det rapporterats om från flera håll i världen. Nu visar brittiska motsvarigheten till SCB att det råder stora skillnader hur viruset slår bland befolkningen i England och Wales.
...
Förklaringen till den ökade risken att dö som svart är sålunda både socioekonomisk och sociodemografisk, men bara delvis.

Skillnaden mellan fyra gånger så många döda och närmare två gånger så många kan man ännu inte förklara, uppger ONS.
...
(Under bildtext)
Utlandsfödda överrepresenterade bland sjuka
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...d-19-i-england

De har svårt att ta in att olika etnicitet ger olika utfall. Spelar ingen roll var man är född.

Fortsättning följer garanterat.

Hübinette får reda ut det där.

Men generellt så spelar ju D-vitaminet en stor roll för ett väl fungerande immunförsvar. Tyvärr så lider afrikanskättade personer ofta av svår brist på vitamin D på våra breddgrader.
Citera
2020-05-07, 14:48
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Men generellt så spelar ju D-vitaminet en stor roll för ett väl fungerande immunförsvar. Tyvärr så lider afrikanskättade personer ofta av svår brist på vitamin D på våra breddgrader.

Och samtidigt är antalet Coronafall fortfarande väldigt lågt i de länder de härstammar från.
Lite som olika växtzoner för olika stammar. En del sorter trivs inte i för kort växtsäsong.
Det är inte mer med det utan så är det bara rent naturligt.

Snart kommer det väl en religiös väckelse som vill se hemvandring som guds vilja för att rädda det egna utvalda folket från den vite mannens smitta.
En modern Aliyah-rörelse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aliyah

Det vore en märklig vändning som kan möjliggöras av bibehållen mångkultur utan integration och en etnisk väckelse bland de olika diaspororna i Sverige och baserad på ett virus.

Herrens vägar äro outgrundliga.
Citera
2020-05-07, 14:58
Medlem
Mycket korrekt har ju noterats i tråden kring Sörmans text. Det är väldigt lätt att balanserande markeringar gör en text viktlös och ofarlig. "Ett folk som alla andra". Jaha, och?

Det är ändå viktigt att förstå rätt metod är den Sörman använder sig av: Att förankra det partikulärt svenska i det universellt mänskliga. Folk existerar genom att exkludera. Alla folk, varför bevisbördan vänds från varför svenska folkets exkluderande existens och anspråk ifrågasätts.

Observera att detta enkla retoriska grepp, denna basala tankereda är något som Sveriges "nationalistiska" parti fortfarande inte bemästrat. De sitter fortfarande i den mentala fällan att försöka definiera det partikulärt svenska och därmed motivera anspråk i ett vakuum. Det svenska är undantaget, inte en del av regeln. Ett undantag från en regel måste motiveras och det har inte varit svenskhetens belackare som ställts till svars.

Det är här nästa nivå kommer in: Fällan är gillrad av någon med avsikt. Svensk nation kan bara beskrivas i relation till och i konflikt med andra exkluderande ingrupper och deras konkreta agerande. Om sedan våldskapitalet som används är knytnävar eller ledare.

Det är bara ett första steg att kräva lika rätt till existens enligt en allmänmänsklig värdegrund. Nästa, nödvändiga steg är att utkräva andra på ansvar. Att inte stanna i det universella i de egna anspråken utan gå tillbaka till det partikulära i andras ansvar.

Det är inte hatiskt att svensk etnicitet och ingrupp finns och manifesteras - men det är hatiskt att missunna oss denna vår mänsklighet. Detta hat är inte universellt utan specifikt och identitärt, har avsändare situerade i antagonism. Inte människor-som-hatar-svenskar utan adoptivkoreaner-som-hatar-svenskar eller diasporajudar-som-hatar-svenskar.

För att förstå kärlek och omsorg så måste hatet synliggöras i sin verkliga, konkreta skepnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in