2020-04-04, 11:37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hamid Bali håller f.ö. ofta på så här och kastar ur sig frågor som tycks obegripliga vid en första anblick. Han påminner inte så lite om de här "posthororna" på FB som endast ställer en massa anklagande frågor mitt i diskussioner mellan andra användare.

Intensiv polemik är precis vad debatten behöver. Motsatsen till konsensussökande stagnation. Det viktiga sker i konfrontationen och kraftmätningen mellan analyser som alla känner igen. [Insert ordmagi]

Apropå mediakrig!

Därmed inte sagt att Bali är rätt ute just här. Dock vill jag gå i försvar för debattstilen, åtminstone i den mån jag känner mig träffad av din beskrivning.
Citera
2020-04-04, 12:22
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Intensiv polemik är precis vad debatten behöver. Motsatsen till konsensussökande stagnation. Det viktiga sker i konfrontationen och kraftmätningen mellan analyser som alla känner igen. [Insert ordmagi]

Apropå mediakrig!

Därmed inte sagt att Bali är rätt ute just här. Dock vill jag gå i försvar för debattstilen, åtminstone i den mån jag känner mig träffad av din beskrivning.
Instämmer, i dessa tider av konsensustörstande narrativ är det beklämmande se att en samlad mediekår oavsett plattform har gått full DN-mode. Inga undantag överhuvudtaget jag kan se.

Blickar hastigt österut och finner följande:

Belarus’s President Warns Global Elites Using COVID-19 Crisis to Try to Reshape World Order

Belarus has been one of the few nations in the northern hemisphere to resist introducing nation-wide quarantines and other large-scale restrictions in its battle with the new coronavirus, instead preferring a targeted response.

Belarusian President Alexander Lukashenko has expressed concerns over how powerful nations and interests may try to use the coronavirus pandemic to reshape the world to their own advantage.

“I once asked the question: is this pandemic, this coronavirus, a man-made phenomenon? I don’t know the answer yet, but I have my suspicions. Are politicians and others using this situation for their own purposes? You and I both know the answer to that question. You already see how it is used today…Doesn’t it seem to you that the powerful forces of the world would like to remake the world, without a ‘war’ (Emmanuel Macron has already called it a war), through this so-called ‘corona-psychosis’, or ‘info-demic’? Many people are asking: ‘what will happen after the pandemic?’” Lukashenko said, speaking to Mir TV in an interview airing Friday.

https://sputniknews.com/europe/20200...e-world-order/
Citera
2020-04-04, 12:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nej, han går till försvar för somalierna eftersom ingen enskild grupp får synliggöras, och metoden han använder är att lägga upp sin egen grupps oberörbarhet på bordet och säga "om du kritiserar somalierna måste du också kritisera judarna, det vill du inte göra". Det är ett rent, fräckt power move.
Så är det nog, den tolkningen gör utspelet enkelt att förstå.
Utan den tolkningen blir det bara obegripligt.
Citera
2020-04-04, 16:47
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Så är det nog, den tolkningen gör utspelet enkelt att förstå.
Utan den tolkningen blir det bara obegripligt.

Även jag instämmer i bergsturks tolkning. Och i sak har Marc Harris rätt (precis som bergsturk skriver är judarna helt ointegrerade med sina egna institutioner), EBT är en fegis. Hon vågar nämligen inte attackera judarna som precis som somalierna lever inom sin egen diaspora.
Citera
2020-04-04, 16:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Ångrade mig.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-04 kl. 16:59.
Citera
2020-04-04, 16:59
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ångrade mig.

Jaha, då får väl jag göra detsamma.
Citera
2020-04-04, 17:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Ta bort.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-04 kl. 17:15.
Citera
2020-04-04, 20:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nej, han går till försvar för somalierna eftersom ingen enskild grupp får synliggöras, och metoden han använder är att lägga upp sin egen grupps oberörbarhet på bordet och säga "om du kritiserar somalierna måste du också kritisera judarna, det vill du inte göra". Det är ett rent, fräckt power move. Jag tror inte det har använts förr i svensk debatt. Mer...eh... "strukturellt nationellt" sinnade tråddeltagare kan säkert rätta mig i detta. Det ska bli intressant att se om denna grupp mer öppet ger sig in i metamediakriget om Vad Som Får Sägas eller om detta var en engångsgrej, det riskerar ju att synliggöra även judar.
Det är det han gör. Jag som i min enfald trodde att inga minoriteter tar ställning för varandra; i synnerhet inte die Juden für die anderen. Var en fin twist, det här.
Citat:
Svenska judar är inte ett dugg integrerade. Det är utan tvekan den minst integrerade gruppen i Sverige. De har egna skolor (bevakade av polis med automatvapen, samt säkert "israelisk ambassadpersonal"), sommarläger, sjukhem, osv. De judar jag känner besvärar sig inte med att umgås med svenskar alls (även om de är mycket trevliga mot gojer). När man stöter på dem i andra sammanhang är det enbart i sällskap med andra judar. Om de tipsar om en kontakt för att utföra något uppdrag är det uteslutande judar det handlar om.

Att folk i gemen inte märker detta är för att judar ofta inte har några kännetecken på att de är just judar, eller har namn som inte känns judiska (inte för att medelsvenne ens vet om att "Epstein" är ett judiskt namn). "Marc Harris" känns till exempel inte speciellt judiskt, och inte heller har han något av de typiska "judeutseendena" för de som lägger märke till sånt.

"I live among you, well disguised" -Leonard Cohen
Jag har en hel del med judar att göra i professionella sammanhang, och de är samtliga artiga om än distanserade. De håller sig definitivt på sin kant. Ibland tycker jag att man märker att de känner sig diskriminerade, vilket är inbillning, men det är något som gör att de tror att alla vet att de är judar och anspelar på det. Nåja.

Observera att det alltså inte är jag själv som antyder att judar är "integrerade", utan att antagandet (att de är det) ingår i min tolkning. Många judar i Sverige anser det nog själva. De tycker att de behåller sin judiska identitet och uppträder "svenskt" på en och samma gång. Ebba Busch skulle nog se judar som "integrerade", och Harris utnyttjar det i sin polemik.

Hanif Bali är mest ute och slirar.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-04-04 kl. 20:10.
Citera
2020-04-04, 22:13
Medlem
Patrik Oksanen är ute och slirar igen och skrivit en ny spännande rapport vid namn; "Coronahjälp med flera syften". Sanningshalten? Jag orkar inte kolla men det är mest referenser till MSM som killen tar för absolut sanning. Men det är bättre än den förra. Vidare föreslår Oksanen att vi i Norden skall ha ett eget Al Jazeera (Qatar), RT (Ryssland), CGTN (Kina), I24News (Israel) och PressTV (Iran)

Citat:
För att möta utmaningarna på informationsarenan finns anledning för olika aktörer att fundera på kreativa lösningar som är i linje med ett öppet och fritt samhälle. Förslagsvis skulle små
länder i Östersjöområdet och Arktis kunna samarbeta om en nyhetstjänst på engelska, ryska
och kinesiska som bygger på oberoende journalistik. (s. 9)

https://frivarld.se/rapporter/corona...-flera-syften/
Varför? Alla medier i Sverige är ju liberala och delar i stort sett var enda åsikt med Patrik Oksanen. Hur som helst har Expressens kultur givit honom utrymme där han berättar om all propaganda som nu cirkulerar på nätet.

Citat:
Bland de som sprider desinformationen finns stater som Ryssland och Kina som har politiska mål. Ryssland vill minska förtroendet för våra institutioner, splittra, förvirra och försvaga. På kort sikt vill Kreml få bort sanktionerna för den olagliga annekteringen av Krim, på lång sikt bryta upp EU. Kina vill flytta fokus från sitt misslyckande vid pandemins utbrott och på lång sikt vara den dominerande makten i världen. Det finns också ideologiska aktörer, som bland annat högerextrema grupper, som sprider desinformation i politiskt syfte för att få människor att vända sig bort från demokratin. Det finns de som gör det för pengar; för att få annonsintäkter genom att skapa viral spridning eller att sälja produkter som undergörande elixir. Det finns konspirationsteoretiker som lever i en helt annan värld än vi andra och så finns det nyttiga idioter, något vi alla kan bli när vi råkar tro på något osant och sprider vidare i god tro.

https://www.expressen.se/kultur/de-f...rna-om-corona/

Finns det några bevis för att Ryssland och Kina ägna sig åt desinformation - annat än att deras statliga engelskspråkiga medier är lika undrande över den svenska virusstrategi som New York Times och The Guardian? Vad finns bevisen för att Kina har misslyckats med sin pandemibekämpning? Det är väl snarare tvärtom. Högerextremister (det vill säga alla som inte är liberaler) sprider desinformation. Vilken medier då? Vidare, vilka är dessa nyttiga idioter? Vart är bevisen? Kulturartikeln fortsätter

Citat:
Greta Thunbergs påstående om att ha varit smittad var bara för att få vara med i medierna. (..) Sverige har kapitulerat mot viruset och måste fördömas. Spridningen är större än vad som berättats. Sjukdomsfall och dödsfall har inte rapporterats i Sverige. Militären förbereder att stänga av Stockholm. EU har misslyckats. Ryssland har stoppat spridningen med politiskt inkorrekta åtgärder. (...) EU övergav Italien, medan Ryssland, Kina och Kuba hjälper till.

https://www.expressen.se/kultur/de-f...rna-om-corona/

Klart Greta Thunberg vill vara i media. Hon är Sveriges mediakåtaste tonåring. Är det sant eller inte att Greta är sjuk i Corona? Vad vet jag. Mängder av människor är det så det är inte otroligt att hon är sjuk i Corona men vart är relevansen? De som skrev det jag skrev ovan ägnar sig inte åt desinformation - det är en pik från dem som inte går i gång på liberalernas och Gretas fixering vid så kallade "klimatpolitik".

Får man enligt Oksanen inte vara kritisk till hur den S-märkta regeringen och deras vulgära liberala stödpartier sköter hanteringen av krisen? Vad vet jag har Joacim Rocklöv, Cecilia Naucler, Hanif Bali och Peter Wolodarski "himself" varit kritiska. Är de kinesiska och ryska spioner? Alla frågar sig - vart är myndigheterna data? I en demokrati brukar ju sådant vara öppet men inte i Sverige. Uppenbarligen har Ryssland klarat sig bättre med just "politiskt inkorrekta metoder". Det är förövrigt bara Sverige som är "politiskt inkorrekt" i sammanhanget eftersom i stort sett alla västländer gör precis som ryssarna. Sedan verkar det vara uppfattningen i Italien att EU övergav dem. Ryssland och Kina har varit generösa. Även Donald Trump har tackat för hjälpen från Kina och Ryssland samt kommer hjälpa dem om de frågar;

https://www.youtube.com/watch?v=9hnF9YgQ4mw

Det ser ut som Patrik Oksanen tänker gå samma väg som Henrik Arnstad. Den senare lärde sig aldrig att om du skriver 1/3 sanning, 1/3 lögn och en 1/3 propaganda kommer människor tröttna. I synnerhet när det politiska klimatet förändras. Många var smarta nog att anpassa sig medan Arnstad gjorde sig irrelevant. Det är som SÄPO:s föreläsning här om veckan (som Jan Guillou gjorde sig lustig över) och deras rapport (läs; reklamblad för myndigheten) ingav knappast något förtroende. De presenterade inga bevis. Istället presenterade de en rad politiska uppfattningar som kanske delas av regeringen och deras stödpartier men inte av högern i det här landet.

Henry Kissinger gnäller i över att den liberala världsordningen dör sotdöden. Från Zerohedge;

Citat:
Third, safeguard the principles of the liberal world order. The founding legend of modern government is a walled city protected by powerful rulers, sometimes despotic, other times benevolent, yet always strong enough to protect the people from an external enemy. Enlightenment thinkers reframed this concept, arguing that the purpose of the legitimate state is to provide for the fundamental needs of the people: security, order, economic well-being, and justice. Individuals cannot secure these things on their own. The pandemic has prompted an anachronism, a revival of the walled city in an age when prosperity depends on global trade and movement of people.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...iod-post-covid

Med tanke på att Kissinger blåste i väg världen med Vietnamkriget och Operation Condor så tror jag att världen inte vill ha mer av Kissingers liberalism. Daniel Suhonen på Aftonbladet slår dock ett slag för neoliberalismen i kristider utan att ens fatta att han gör det. Så här skriver Suhonen;

Citat:
Den andra krisen är den massarbetslöshet och ekonomiska depression vi står inför. Även den måste regeringen göra allt för att hindra. Som ekonomen Lars Calmfors påpekat krävs betydligt större insatser. Det behövs mycket generösare stöd till företag och permitteringsersättningar upp mot 90 procent för att rädda jobben. Det behövs reda pengar ut till småföretagare och egenanställda. Swedbanks chefsekonom föreslår helikopterpengar i form av nya generella bidrag på 10 000 kronor i månaden direkt till alla vuxna personer så vi kan hålla igång ekonomin. Jag tror han har rätt. Snart kommer en högre statsskuld vara vårt minsta problem. Det är dags att lägga 90-talets sparretorik bakom sig. Ladan brinner. Om den ska kunna släckas avgörs inom kort. Framtiden kommer döma försiktiga politiker hårt

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...30-ar-av-svalt
Den som myntade "helikopterpengar" var Milton Friedman. Förenklat går det ut på att staten printar pengar och öser detta över företag, banker och folk i allmänhet. Konsekvensen? I liten utsträckning - en inflation samt en kickstart av marknaden. Om du gör det på den skalan som bankerna och företagen riskerar vi att få hyperinflation. Vi befinner oss i ett mycket osäkert politiskt och ekonomiskt läge. Marknaden står stilla eller faller. Det är inte säkert att "helikopterpengar" fungerar - och risken är hyperinflation. Rika människor kommer undan eftersom de kan köpa finansiella produkter (till exempel aktier) eller sådant som har ett mer beständigt värde men vanligt folk kommer se sin lön, pension och besparingar försvinna i en inflation. Självklart föreslår Swedbank detta - de säljer finansiella produkter och få köper just nu. Vanligt folk då? Riskmedvetandet hos Daniel Suhonen är obefintlig och för vems sak talar han för? Lars Calmfors och Swedbanks?

Det är helt bortom mig att svenska staten anser att de här människorna är "samhällsviktiga".
Senast redigerad av Edgerton 2020-04-04 kl. 22:24.
Citera
2020-04-05, 09:44
Medlem
stevenstillss avatar
Min vana trogen försöker jag lyfta fram det som händer i skymundan men som inte desto mindre är betydelsfullt. Det är SvD som levererar värsta globalismartikeln nu kopplat till coronan och klimatet. TT och en Anna Asker har hittat Sveriges representant i FN:s klimatpanel Martti Rummikainen och intervjuat honom. Han talar om möjligheter och risker. Låter det spännande? Nej det är det inte. Artikeln känns märkligt syntetisk, och snarlik de reklamartiklar som SvD brukar smyga in i nyhetsmaterialet. Vad var det någon sa: 1/3 sanning, 1/3 lögn och 1/3 propaganda. Globalismens kreatur mal på i skymundan när ingen ser.

https://www.svd.se/gar-att-mobiliser...er-till-kritan
Citera
2020-04-05, 10:12
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
John Gray skriver i New Statesman i stort sett samma text som Yarvin gjorde i januari. Men att insikten nu kommer från en etablerad vänstertänkare är viktigt.
Why this crisis is a turning point in history

The era of peak globalisation is over. For those of us not on the front line, clearing the mind and thinking how to live in an altered world is the task at hand.

[på svenska: vi har passerat peak värdegrund]

With all its talk of freedom and choice, liberalism was in practice the experiment of dissolving traditional sources of social cohesion and political legitimacy and replacing them with the promise of rising material living standards. This experiment has now run its course. Suppressing the virus necessitates an economic shutdown that can only be temporary, but when the economy restarts, it will be in a world where governments act to curb the global market.

[...]

If the EU survives, it may be as something like the Holy Roman empire in its later years, a phantom that lingers on for generations while power is exercised elsewhere. Vitally necessary decisions are already being taken by nation states. Since the political centre is no longer a leading force and with much of the left wedded to the failed European project, many governments will be dominated by the far right.

[...]

In his seminal Plagues and Peoples the Chicago historian William H McNeill wrote:

It is always possible that some hitherto obscure parasitic organism may escape its accustomed ecological niche and expose the dense human populations that have become so conspicuous a feature of the Earth to some fresh and perchance devastating mortality.

It is not yet known how Covid-19 escaped its niche, though there is a suspicion that Wuhan’s “wet markets”, where wildlife is sold, may have played a role. In 1976, when McNeill’s book was first published, the destruction of the habitats of exotic species was nowhere near as far gone as it is today. As globalisation has advanced, so has the risk of infectious diseases spreading. The Spanish Flu of 1918-20 became a global pandemic in a world without mass air transportation. Commenting on how plagues have been understood by historians, McNeill observed: “For them as for others, occasional disastrous outbreaks of infectious disease remained sudden and unpredictable interruptions of the norm, essentially beyond historical explanation.” Many later studies have come to similar conclusions.

Yet the notion persists that pandemics are blips rather than an integral part of history. Lying behind this is the belief that humans are no longer part of the natural world and can create an autonomous ecosystem, separate from the rest of the biosphere. Covid-19 is telling them they cannot. It is only by using science that we can defend ourselves against this pestilence. Mass antibody tests and a vaccine will be crucial. But permanent changes in how we live will have to be made if we are to be less vulnerable in future.

The texture of everyday life is already altered. A sense of fragility is everywhere. It is not only society that feels shaky. So does the human position in the world. Viral images reveal human absence in different ways. Wild boars are roaming in the towns of northern Italy, while in Lopburi in Thailand gangs of monkeys no longer fed by tourists are fighting in the streets. Inhuman beauty and a fierce struggle for life have sprung up in cities emptied by the virus.
https://www.newstatesman.com/america...-point-history
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2020-04-05 kl. 10:14.
Citera
2020-04-05, 10:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Min vana trogen försöker jag lyfta fram det som händer i skymundan men som inte desto mindre är betydelsfullt. Det är SvD som levererar värsta globalismartikeln nu kopplat till coronan och klimatet. TT och en Anna Asker har hittat Sveriges representant i FN:s klimatpanel Martti Rummikainen och intervjuat honom. Han talar om möjligheter och risker. Låter det spännande? Nej det är det inte. Artikeln känns märkligt syntetisk, och snarlik de reklamartiklar som SvD brukar smyga in i nyhetsmaterialet. Vad var det någon sa: 1/3 sanning, 1/3 lögn och 1/3 propaganda. Globalismens kreatur mal på i skymundan när ingen ser.

https://www.svd.se/gar-att-mobiliser...er-till-kritan
Den känns onekligen "märkligt syntetisk", det gäller jag med om. Egentligen är det en icke-fråga med tanke på att inget funkat hittills, innan corona, och det ju mest verkar som alla ligger i startgroparna och bara väntar på att få återgå till det vanliga. De stater som infört drastiska restriktioner har gjort det för att 1) situationens allvar krävde det, och 2) för att visa prov på handlingskraft. Det är självklart mycket lättare att göra detta när man vet att det handlar om en begränsad period, och inte en omställning för all framtid. Martti Rummikainen säger det själv:
Citat:
– Världen har jobbat med klimatproblemen under en längre tid, och även om det har hänt en del, fortsätter utsläppen att öka. Det kan vara så att coronakrisen känns mer konkret och akut överhängande. Klimatförändringar är något som händer över längre tid, vilket inte gör dem oviktiga, men det finns en större distans mellan beslut och åtgärd och vad det har för effekt.
Nothing go see here, folks.

Det är bekvämast att blunda och hoppas på det bästa. Oavsett hur det faktiskt står till med klimatförändringar och deras eventuella följder vore det givetvis ypperligt om den globala frihandelsliberalismen fick sig en törn. Tycker jag, då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in