Citat:
Ursprungligen postat av
Selmer
Det är inte heller fruktsamt, eftersom att det inte går att förändra folksjälen. Den är vad den är. Media däremot går att förändra.
Det kan inte uttryckas så värst mycket klarare än så.
Det svenska kynnet är som det är, och finns det ett drag av underkastelse eller i alla fall en vilja att låta ett skikt styra, då är det där allt krut ska läggas. På media och politiken. Det fungerar ju så bra när någon talar om för di svenske vad som ska göras, och hur. Allt det där som ingen vill eller orkar sätta sig in i, eftersom svenskar är individualister på ett ytligt plan. Alltså ungefär i det privata.
Det finns inte mycket till pöbeltendenser i det folksvenska Sverige, utan tvärtom (som jag uppfattar det) en vilja att göra rätt inför sig själv och i högsta grad inför andra. Vill svenska folket kunna känna tillit till "auktoriteter" och "experter" förtjänar folket en elit av högre moralisk halt än den nuvarande. Jag tror att avhoppen snart börjar i media och riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Sättet som det sker på är det helt normala, helt tidlösa förhållandet mellan elit och massa. Det förhållandet kommer även att finnas och fungera likadant i alla framtida samhällen. Det är en utgångspunkt som man måste acceptera, inte nåt att slita av sig håret för. Det moderna och upplysta hade helt enkelt fel.
Bra lästips:
José Ortega y Gasset - Massornas uppror
Carl Schmitt - Politische Theologie/Political theology
Vilfredo Pareto - leta upp nån bra sammanfattning av vad han skrev
Just så enkelt är det. Att hänga upp sig på att man inte får valuta för pengarna eller att det som står på innehållsförteckningen inte stämmer är... ja, jag ska väl inte ta i för mycket. Självklart har vi lagar och regler i Sverige, och självklart kan inte dessa lagar och regler tillämpas med idealiskt utfall i ett samhälle som är konstruerat till massans nackdel. Det ligger i sakens natur. Problemet i dagens Sverige är att vår chimära frihet främst som självstajlade konsumenter räcker för de flesta, och att man inte reflekterar över strukturella fel. Late stage Capitalism framstår bl.a. som det perfekta svaret på den lilla människans behov av upplevd autonomi. Ett perfekt surrogat och perfekt gift. Toppen för finansvärlden och näringslivet och korrupta elitpolitiker och klart uthärdligt för populasen. Det är inte meningen att någon ska börja tjafsa om att reglerna inte tolkas till folkens fördel.
Det är absolut fullt möjligt att utkräva ansvar och byta ut den lilla elit som tagit excesserna ett steg för långt, men att göra det sker på bekostnad av bekvämlighet. I ett annat samhälle på tryggare grund kunde man offra kung Domalde för att alla var med på det. Så är det inte i dagens Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Selmer
Den som styr media styr folket. Lösningen är således att ta över media, snarare än att försöka bättra folket genom något slags kollektiv självrannsakan.
Exakt. Jag brukar föreställa mig en modell för tradering av idéer, lite så här:
1) Folket diskuterar.
2) Media snappar upp.
3) Politiken tar intryck av media.
4) Politiken påverkar media.
5) Media påverkar folket.
6) Folket diskuterar.
Repetera.
---
Media har således enorm betydelse som förmedlare av intryck i två riktningar.