2020-02-27, 09:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det är en besynnerlig diskussion om det här med "skuld" som förts i tråden på sistone. Man måste verkligen anstränga sig å det grövsta för att inbilla sig att det är att lägga "skuld" på svenskar i allmänhet för att någon kulturgök vill sätta likhetstecken mellan SD och nazism (vilket sådana typer gör ungefär dagligen). De andra exemplen är ännu tunnare än det.

Att just precis du kommer och lägger dig i stärker mig i min övertygelse att jag gör rätt analys.
Citera
2020-02-27, 10:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Har inte följt den här enorma tråden men kan inte låta bli att komma med ett inlägg då jag läst en ledare från en lokaltidning nämligen Smålandsposten.
Skribenten Fredrik Haage har producerat en ledare med anledning av Mattias Karlssons nystartade tankesmedja och hur medieetablissemanget bemött det här initiativet.
Andreas Ericson i Fastighetstidningen: Sverigedemokraterna börjat " fiska i samma vatten".
Dagens Nyheters Per Svensson levererar "personliga smakupplevelser".
Svenska Dagbladets Kulturchef Lisa Irenius "luftade sin oro för det annalkande högerradikala kulturkriget".
Haage häcklar Stockholmsmedia "Det finns bara en redaktion i Stockholm".
Kul ledare.
https://www.smp.se/ledare/mattias-ka...-buren-isotop/
Fredrik Haage igen. Smålandsposten går om inte från klarhet till klarhet, så åtminstone mer rakt på sak än många andra tidningar i landet. Mest intressant i den här ledaren är avsnittet om kulturkriget/kulturkampen. Det är det enda slagfält värt namnet vi har, men eftersom vänsterns positioner kan tyckas ointagliga dröjer det nog länge innan någon storming kan komma att bli aktuell. Ändå ett par intressanta synpunkter i Haages text: jag tänker bl.a. på detta med att det för många borgerliga är en kamp för att ens få höras, och uttrycka sin åsikt, utan alltför stora åthävor. Long gone are the days of Sven Stolpe. Jag brukar även nämna Per Engdahl, denna ikon, som ingen försökte tysta ned. Borta är den intellektuella miljö i pressen och i akademin som såg till argumenten, oavsett vem som yttrat dem. I dag ska motståndaren tystas med indignation och högljudda protester.

Kulturkampen tror jag bör ses som en strid för ett öppet samtalsklimat; i alla fall initialt. Att lossa på PK-ismens järngrepp om debatten. I järngreppet sitter redan liberaler och andra och ser rätt sorgliga ut när det ska pratas om annat än ekonomi, brott och straff och ett par saker till där det är OK att ha en avvikande åsikt. Så kan vi ju inte ha det, men så har det varit länge. Minns tidskriften Salt och dess öde för ca. 20 år sedan, eller när det kan ha varit.

Det är givet att PK-lägret skramlar, tjoar och har sig när någon kommer och ifrågasätter deras excesser. De har dragit sin grej tio steg för långt för att ha en marginal till godo och något att falla tillbaka på i händelse av utrymning av någon av de yttre skansarna. Därför börjar man redan nu tjuta om att fri media och oberoende press samt alla landets museer är under hot, när jag tror att det många av landets "konservativa" röster mest vill ha är någon sorts rim och reson. Även dit känns vägen lång. Tur bara att det verkar längre i dag än för några år sedan mellan de värsta åsiktsmaskinerna på vänsterkanten. Tidningen Metro är redan väck. Bara en sådan sak.
Citera
2020-02-27, 10:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det är en besynnerlig diskussion om det här med "skuld" som förts i tråden på sistone. Man måste verkligen anstränga sig å det grövsta för att inbilla sig att det är att lägga "skuld" på svenskar i allmänhet för att någon kulturgök vill sätta likhetstecken mellan SD och nazism (vilket sådana typer gör ungefär dagligen). De andra exemplen är ännu tunnare än det. Så hur kommer det sig att man inbillar sig det här med "skuld"? Ingen annan gör det nämligen, det är bara i den här tråden denna "skuld"/icke-skuld förs på tal. Sossarna ignorerar Aron Flams bok totalt och behagar skämta på Twitter på gode Flams bekostnad.

Den här påförda skulden är alltså vansinnesfantasier. De kommer troligen ur att de som pratar om den själva är nazister. Det är ett intressant psykologiskt fenomen i varje fall. Förhoppningsvis har Vågskålen något att säga om det. Annars kan man ju skrika som en liten gris (nasse).

Det verkar som du helt har missat, att skuldnarrativet har utökats med en lansering av begreppet "integrationsskuld".

De invandringsansvariga partierna och den svenska journalistkåren anser, att Svensson och Sverige som land, står i skuld (!) till någon som invandrar - men som inte är anställningsbar.

Länk till mitt inlägg finns här.
Senast redigerad av Meiji 2020-02-27 kl. 10:16.
Citera
2020-02-27, 10:20
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Det är en besynnerlig diskussion om det här med "skuld" som förts i tråden på sistone. Man måste verkligen anstränga sig å det grövsta för att inbilla sig att det är att lägga "skuld" på svenskar i allmänhet för att någon kulturgök vill sätta likhetstecken mellan SD och nazism (vilket sådana typer gör ungefär dagligen). De andra exemplen är ännu tunnare än det. Så hur kommer det sig att man inbillar sig det här med "skuld"? Ingen annan gör det nämligen, det är bara i den här tråden denna "skuld"/icke-skuld förs på tal. Sossarna ignorerar Aron Flams bok totalt och behagar skämta på Twitter på gode Flams bekostnad.

Den här påförda skulden är alltså vansinnesfantasier. De kommer troligen ur att de som pratar om den själva är nazister. Det är ett intressant psykologiskt fenomen i varje fall. Förhoppningsvis har Vågskålen något att säga om det. Annars kan man ju skrika som en liten gris (nasse).

Skuldkonceptet är importerat från Tyskland och USA av trendkänsliga vänstermänniskor, precis som debatten om rasism, "vithet" o.s.v.. Det spelar ingen roll huruvida det exakta ordet "skuld" används eller om någon egentlig skuld finns. Så länge slaveriet, nazismen, kolonialismen och så vidare tar upp så mycket mindspace i de länder Sverige är kulturellt nedströms från, kommer den grupptänkande feminina vänstern anpassa sitt sätt att tänka och prata därefter på sant cargo cult-manér.

Dagens vänster anser att våldtäkt bara är toppen på ett isberg där maskulinitet är i botten, precis som slaveri bara är en yttring av "vithet". Då de saknar balanstänkande, där en gyllene medelväg mellan två extremer är den bästa lösningen, skuldbelägger de alla som de tycker har minsta del i dessa strukturer, som i deras syn understöder de mer extrema yttringarna. På så sätt blir SD genom sin blotta existens en symbol som särskilt vita svenska män ständigt måste ta avstånd från och be om förlåtelse för. Att allt högertänkande i slutändan bara kan reduceras till mer eller mindre allvarlig nazism är något som tutats i svenska humanister ända sedan Harald Ofstads "Vårt förakt för svaghet".
Citera
2020-02-27, 10:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Att allt högertänkande i slutändan bara kan reduceras till mer eller mindre allvarlig nazism är något som tutats i svenska humanister ända sedan Harald Ofstads "Vårt förakt för svaghet".
Kul att du nämner den. Som högerspöke får jag ändå medge att den är ganska habilt hantverk. Du kan läsa den som en inspirerande citatsamling eller en studie i antinazism. Den kan lätt utnyttjas i flera syften.
Citera
2020-02-27, 10:54
Medlem
longbow4ys avatar
Utställningen i Norrköping "Medlöperi och motstånd – nazismen i Norrköping då och nu " ingår i mediekriget om mångkulturen.

Norrköping stadsmuseum skriver själva följande:
Utställningen berättar om de nazistiska rörelserna i Norrköping under 1930-talet och andra världskriget samt lyfter fram de som valde att göra motstånd. Det är berättelsen om medlöparna, motståndarna och några av de flyktingar som kom till Norrköping under andra världskriget. Vi belyser även frågor kring främlingsfientlighet i vår samtid.
Utställningen är producerad av Norrköpings stadsmuseum i samarbete med forskaren och författaren Johan Perwe.
...
I dagens samhälle ser vi en förändring av värderingar, tolerans, medmänsklighet och solidaritet. De senaste demokratiska valen i Sverige och globalt har visat denna tendens. Internet är den stora spridande faktorn, även om man också idag samlas för att manifestera sina åsikter med hot, hat och propaganda som vapen. Samtidigt sprids nu antisemitismen från flera andra håll i vårt samhälle. Säkerhetspolisen gick under sensommaren 2019 ut med en varning för ökat högerextremt våld.
https://www.norrkopingsstadsmuseum.s...peri-motstand/

Same same .

Vem är då Johan Perwe?
Wiki:
Johan Perwe, född 20 september 1964 i Norrköping, är författare, journalist och historiker med särskilt intresse för svensk-tyska förbindelser, nazistiska grupperingar, hjälpverksamhet och motståndsarbete under 1930-talet och andra världskriget.

Johan Perwe har en fil. kand i historia från Stockholms Universitet och journalistexamen från JMG i Göteborg. Vid sidan om sitt författarskap arbetar han som pressansvarig vid myndigheten Forum för levande historia i Stockholm.
En myndighet som medverkar till en utställning som pekar ut ett och bara ett riksdagsparti?

Tänk er nästa utställning "Medlöperi och motstånd – kommunismen i Norrköping då och nu "
Den ser vi fram emot nu när det är etablerat att ta upp dessa ämnen och det ingår i myndigheten "Forum för levande historias" uppdrag att belysa kommunismens brott mot mänskligheten.

Tänker myndigheten bryta mot sitt uppdrag?
Senast redigerad av longbow4y 2020-02-27 kl. 10:56.
Citera
2020-02-27, 10:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Här är nästa Förintelse-karriärist som pekar på "oss" som har skuld för Förintelsen.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...n-fatt-sparken

Det verkar mest som att museum- och kulturpersonal börjar bli oroliga om sina jobb. För när SD kommer till makten då är det slut med födkroken att mångla kollektiv skuld på svenskarna.
Kontentan av kulturarbetarnas kritik avseende "politisering" är enkel.

Det är OK när vi gör det.
Citera
2020-02-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det verkar som du helt har missat, att skuldnarrativet har utökats med en lansering av begreppet "integrationsskuld".

De invandringsansvariga partierna och den svenska journalistkåren anser, att Svensson och Sverige som land, står i skuld (!) till någon som invandrar - men som inte är anställningsbar.

Länk till mitt inlägg finns här.

Du försöker blanda bort korten. Ja, "integrationsskuld" har diskuterats men sedan hoppade det vidare till en diskussion om svenskars "skuld" på grund av nazisterna. En diskussion som enbart förs i denna tråd av skäl som är ytterst besynnerliga. Som sagt, ingen tar Aron Flams bok om Sveriges agerande under kriget på allvar. Allra ninst socialdemokrater.

Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Skuldkonceptet är importerat från Tyskland och USA av trendkänsliga vänstermänniskor, precis som debatten om rasism, "vithet" o.s.v.. Det spelar ingen roll huruvida det exakta ordet "skuld" används eller om någon egentlig skuld finns. Så länge slaveriet, nazismen, kolonialismen och så vidare tar upp så mycket mindspace i de länder Sverige är kulturellt nedströms från, kommer den grupptänkande feminina vänstern anpassa sitt sätt att tänka och prata därefter på sant cargo cult-manér.

Dagens vänster anser att våldtäkt bara är toppen på ett isberg där maskulinitet är i botten, precis som slaveri bara är en yttring av "vithet". Då de saknar balanstänkande, där en gyllene medelväg mellan två extremer är den bästa lösningen, skuldbelägger de alla som de tycker har minsta del i dessa strukturer, som i deras syn understöder de mer extrema yttringarna. På så sätt blir SD genom sin blotta existens en symbol som särskilt vita svenska män ständigt måste ta avstånd från och be om förlåtelse för. Att allt högertänkande i slutändan bara kan reduceras till mer eller mindre allvarlig nazism är något som tutats i svenska humanister ända sedan Harald Ofstads "Vårt förakt för svaghet".

Oklart hur det har med cargo-cult att göra.

Det är inte helt tydligt om du skämtar eller ej.
som särskilt vita svenska män ständigt måste ta avstånd från och be om förlåtelse för
Det här känner jag inte igen och jag tror inte att någon jag känner är bekant med detta. Detta är alltså ett psykologiskt fenomen, vilket jag skrev i mitt förra inlägg.. Vidare anser jag att om man tycker som du (om du nu menar allvar) har man förverkat rätten att kalla sig man.

Med det sagt så förekommer sådant här i akademin, där ynglingar inte har särskilt mycket verktyg att bemöta sånt trams.
Citera
2020-02-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
En myndighet som medverkar till en utställning som pekar ut ett och bara ett riksdagsparti?
Det är en ren tillfällighet, det får du snart ett expertutlåtande på.
Citera
2020-02-27, 13:46
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Oklart hur det har med cargo-cult att göra.

Imitation utan förståelse och kontext.

Citat:
som särskilt vita svenska män ständigt måste ta avstånd från och be om förlåtelse för
Det här känner jag inte igen och jag tror inte att någon jag känner är bekant med detta.

Grattis. Du har alltså lyckats missa hela det senaste årtiondets brunsmetning och intersektionell kritik av maktstrukturer.

Citat:
Vidare anser jag att om man tycker som du (om du nu menar allvar) har man förverkat rätten att kalla sig man.

Om man anser att vänstern är feminiserad har man förverkat rätten att kalla sig man?

Citat:
Med det sagt så förekommer sådant här i akademin, där ynglingar inte har särskilt mycket verktyg att bemöta sånt trams.

Det förekommer som värst i den delen av universitetsvärlden som ej är naturvetenskapligt inriktad, ja. Därifrån läcker den ut till kultursidor, myndigheter och samhället i stort.
Citera
2020-02-27, 13:48
Medlem
Mångkultur och social ingenjörskonst

Att vara liberal är att vara kluven. Vad ska goda Bonnierliberaler göra när de älskar mångkulturens alla vibrerande yttringar, men vissa medför risk för genetiska defekter?

Jag talar ju naturligtvis om den menaitiska sedvänjan att gifta sig med kusiner inom klanen. Bonniers publikation Expressen har nu fått upp ögonen för ännu ett av dessa hatfakta som cirkulerat i nätets kloaker så länge att jag nästan glömt bort det. Ur en osignerad ledare.

Citat:
I majoritetsbefolkningen är kusinäktenskap väldigt ovanligt. Men, som Starck påpekar, har i dag ”en väsentlig andel av befolkningen ursprung i länder där kusingifte är vanligt”.
Mellanöstern och Nordafrika, för att vara exakt. I flera länder i arabvärlden utgör kusingiften runt 30 procent av alla äktenskap, enligt en studie från 2009. Det gäller för både Irak och Syrien, två länder med en tämligen stor diaspora i Sverige.

Att föräldrar som till viss del delar DNA löper högre risk att få barn som lider av genetiska sjukdomar är knappast förvånande. Kusiner delar 12,5 procent av sina gener, och om släkten har en tradition av kusingifte kan den siffran vara ännu högre. Ändå är frågan känslig.

Japp Expressen - det är rashygien som ni förespråkar även om ni kallar den sociala ingenjörskonsten för "upplysning" eller "ökad information".

Citat:
Att samhället tydligt signalerar riskerna med denna sedvänja kan göra det lättare att säga nej för den som pressas av sin släkt att låta sig giftas bort med en släkting. Det kan också ge vården bättre möjligheter att upptäcka och förebygga svåra missbildningar hos nyfödda.
Socialstyrelsen borde omgående ges i uppdrag att ta reda på hur utbrett det är med kusingiften är i Sverige, och genomföra en upplysningskampanj om vilka risker som är förknippade med att äkta sin kusin
.

https://www.expressen.se/ledare/varf...ed-kusingifte/

Tänk så bra att man kan ha både rashygien, mångkultur och social ingenjörskonst. Det bästa ur flera liberala världar. Den menaitiska folkstammen i Sverige måste förbättras med liberala metoder!
Citera
2020-02-27, 13:58
Medlem
Citat:

Det är inte allt för långsökt. Du har rätt iden mening att de inte lägger någon skuld på svenskar i allmänhet; snarare skuldbelägger de en begränsad grupp svenskar. SD representerar - eller anses åtminstone representera - svenskarna. Mer precist de svenskar som särskiljer på svenskar och invånare i Sverige. Om SD = svenskar och SD = Nazister innebär det med nödvändighet att svenskar = Nazister. Med svenskar menas i detta fall svenskar som ser sig som svenskar, inte svenskar som ser sig som medborgare eller invånare i Sverige. Att ha en nationell medvetenhet, att särskilja på folk och land, är i dessa "kulturgökars" ögon att likställa med nazism. Vilket innebär att det är synd och ondska, för det är vad nazism betyder i dagligt språkbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in