Utställningen berättar om de nazistiska rörelserna i Norrköping under 1930-talet och andra världskriget samt lyfter fram de som valde att göra motstånd. Det är berättelsen om medlöparna, motståndarna och några av de flyktingar som kom till Norrköping under andra världskriget. Vi belyser även frågor kring främlingsfientlighet i vår samtid.https://www.norrkopingsstadsmuseum.s...peri-motstand/
Utställningen är producerad av Norrköpings stadsmuseum i samarbete med forskaren och författaren Johan Perwe.
...
I dagens samhälle ser vi en förändring av värderingar, tolerans, medmänsklighet och solidaritet. De senaste demokratiska valen i Sverige och globalt har visat denna tendens. Internet är den stora spridande faktorn, även om man också idag samlas för att manifestera sina åsikter med hot, hat och propaganda som vapen. Samtidigt sprids nu antisemitismen från flera andra håll i vårt samhälle. Säkerhetspolisen gick under sensommaren 2019 ut med en varning för ökat högerextremt våld.
Johan Perwe, född 20 september 1964 i Norrköping, är författare, journalist och historiker med särskilt intresse för svensk-tyska förbindelser, nazistiska grupperingar, hjälpverksamhet och motståndsarbete under 1930-talet och andra världskriget.En myndighet som medverkar till en utställning som pekar ut ett och bara ett riksdagsparti?
Johan Perwe har en fil. kand i historia från Stockholms Universitet och journalistexamen från JMG i Göteborg. Vid sidan om sitt författarskap arbetar han som pressansvarig vid myndigheten Forum för levande historia i Stockholm.
som särskilt vita svenska män ständigt måste ta avstånd från och be om förlåtelse förDet här känner jag inte igen och jag tror inte att någon jag känner är bekant med detta. Detta är alltså ett psykologiskt fenomen, vilket jag skrev i mitt förra inlägg.. Vidare anser jag att om man tycker som du (om du nu menar allvar) har man förverkat rätten att kalla sig man.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106