som särskilt vita svenska män ständigt måste ta avstånd från och be om förlåtelse förDet här känner jag inte igen och jag tror inte att någon jag känner är bekant med detta. Detta är alltså ett psykologiskt fenomen, vilket jag skrev i mitt förra inlägg.. Vidare anser jag att om man tycker som du (om du nu menar allvar) har man förverkat rätten att kalla sig man.
Bland människor födda i Afrika och Asien (i åldern 15 till 75 år) uppgick arbetslösheten år 2010 till 26 respektive 24 procent. År 2018 uppgick andelen arbetslösa i dessa grupper till nästan exakt samma nivåer (26 procent respektive 22 procent). Alltså i stort sett oförändrad andel arbetslösa i dessa grupper under en period då grupperna i det närmaste fördubblats i storlek.Lösningen som anbefalles är MER insatser. Högre kostnader.
...
Behovet av utbildningsinsatser och andra reformer som underlättar integrationen låter således inte vänta på sig. En hel del talar nämligen för att Sveriges största integrationsutmaningar ligger framför oss.
Bland människor födda i Afrika och Asien (i åldern 15 till 75 år) uppgick arbetslösheten år 2010 till 26 respektive 24 procent. År 2018 uppgick andelen arbetslösa i dessa grupper till nästan exakt samma nivåer (26 procent respektive 22 procent). Alltså i stort sett oförändrad andel arbetslösa i dessa grupper under en period då grupperna i det närmaste fördubblats i storlek.Lösningen som anbefalles är MER insatser. Högre kostnader.
...
Behovet av utbildningsinsatser och andra reformer som underlättar integrationen låter således inte vänta på sig. En hel del talar nämligen för att Sveriges största integrationsutmaningar ligger framför oss.
...
Sveriges delaktighet i Förintelsen av judar och romerhttps://www.so-rummet.se/fakta-artik...udar-och-romer
...
Den svenska regeringen kände till Förintelsen men valde att tiga
...
Amerikansk press citerade gärna svenska tidningsartiklar om Tyskland, därför att de tedde sig trovärdigare än information som härrörde från Washington eller London. En svensk bekräftelse på "Die Endlösung" (den slutgiltiga lösningen) skulle ha varit förstasidesmaterial i USA. Det skulle ha gjort det svårare för US State Department att bromsa hjälpen till judarna och det skulle ha hjälpt de amerikanska judarna till medvetenhet. Det fanns ingen orsak att anta att Sverige skulle sprida ovederhäftiga och osanna lögner om tyska förehavanden. Kanske skulle sådan propaganda ha fött fram större motstånd, kanske även givit tyskarna något att fundera över.
...
Varför ska vi idag bry oss om det som hände för så länge sedan?
Västmakterna och de neutrala länderna, däribland Sverige, bär stort ansvar för förtigandet av förföljelserna av judar och romer. I tider av ökande främlingsfientlighet är det viktigt att dra lärdomar av historien.
Vad är SO-rummet?https://www.so-rummet.se/om-oss
SO-rummet är en gratis digital lärresurs och Sveriges största och mest välsorterade länkbibliotek för skolans samhällsorienterade ämnen: historia, religionskunskap, geografi och samhällskunskap.
...
SO-rummet riktar sig i första hand till elever och lärare på mellanstadiet (åk 5-6), högstadiet och gymnasiet, men även till högskole- och universitetsstuderande samt alla andra som är intresserade av de fyra SO-ämnena.
Webbplatsen drivs av Robert de Vries som är utbildad gymnasielärare inom historia, religionskunskap och samhällskunskap med många års erfarenhet som SO-lärare i Göteborg.
...
SO-rummet har funnits på internet sedan mars 2011 och är en politiskt neutral webbplats. I politisk och ideologisk mening strävar vi endast efter att främja grundläggande principer inom den svenska skolans värdegrund såsom tolerans.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106