2020-02-09, 14:47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men är det verkligen vägen fram? Att forma ännu ett åsiktspaket baserat på någon form av åsikt och sälja in den som sanning?

Är inte det en återvändsgränd. Igen?

Nej, nej, Jo!

Den politiska metoden är viktigare än det politiska innehållet. Små steg, som kan utvärderas och göras ogjorda. Inte (dåraktigt) sträva efter att något skall bli "bra", utan alltid "lite mindre dåligt". Popper igen.
Citera
2020-02-09, 15:40
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nationalismen är unik såtillvida att dess mål och maktmedel är identiska - folket som en organisk gemenskap, ingruppen som ett särintresse att appellera till och representera.

Om vi antar att SD:s politik kommer styras uppifrån och utifrån i dessa ovannämnda riktningar, så blir analysen om varför detta är dåligt, identiska med svaret på hur det bäst bör bekämpas:

Att underordna det svensknationella intresset till utländska aktörers och minoriteters särintressen ligger inte i linje med SD-sympatisörernas instinkter och preferenser att agerar partiskt och kollektivt - med andra ord just nationalistiskt/tribalistiskt/identitetspolitiskt.

Status i en sådan ingrupp är kopplat med lojalitet till kollektivet och den företrädare som inte ses som lojal, förlorar status. Samma mekanism finns hos alla partier och ideologier, men när gruppen i hög grad ÄR ideologin, blir löje och ringaktning för att vara svag och svikare desto allvarligare.

Problemet i Trumps USA och i SD är att partilojaliteten tillåts övertrumfa identitetspolitiken - och att själva det existentiella hotet mot den egna identiteten kortsluts till att acceptera ytterligare eftergifter och desperat tilltro till Planen eller okritisk vänskap till fienders fiender.

Detta är inget man löser annat än genom att hela tiden arbeta på marginalen, i situationen och diskussionen för att skapa ett grupptryck uppåt. Det handlar inte om en doktrin annat än att delta och ta parti i en riktning som kumulativt tvingar företrädare eller influencers att rucka på sig eller betala ett så högt pris som möjligt när de låter bli.

Att svika etniska svenska ungdomar som förnedringsrånas är fundamentalt föraktligt av ett parti eller en samhällsdebattör som vill ge sken av att ge röst åt svenskar. Att hålla upp främmande etnonations flagga, samtidigt som man skyr svensk "etnonationalism" är föraktligt. Det ska kosta och kostar genom att envist påtalas sinsemellan människor som faktiskt bryr sig, även om de inte har distinktionerna klara för sig.

Allting är en förhandling där svenskar måste lära sig att inte pruta innan man ens suttit ned vid förhandlingsbordet. Vilka eftergifter ska internaliseras och bjudas på? Inga alls. När slutar man dra hit eller trycka på dit, oavsett styrka och resultat? Aldrig. Man kan testa nytt grepp, men taget släpper man aldrig, för taget är livet.

För att vinna måste man delta och den nation som deltar vinner oavsett om det går bra eller dåligt. För nationer är faktiskt deltagande-trofén inget tröstpris utan hela poängen.

Det du beskriver är att bejaka turordningsreglerna för den egna gruppen, nationens intressen.
Fult rimlig position.

Problemet är om folk i nationen inte känner eller förstår sig på gruppens intressegemenskap.
De upplever inte gemenskapen. Trots att de har alla rekvisita för den.
Om samhället är krympt till en socialdemokratisk åsiktskorridor lämnar den många utanför gemenskapen. Både till höger och till vänster.

Vilket åsiktspaket kommer dessa då att attraheras av? Mer konformitet? Eller mindre?
Kanske rent av hämnd mot samhället för att den valt ställa just dej utanför?

Nationalismen måste definieras på ett sätt så att den blir, håll i er nu, inkluderande.

Och hur blir den det?
Citera
2020-02-09, 16:14
Medlem
orrtupps avatar
Bara en liten ostrukturerad reflektion över synen på ord och dess makt som kanske inte hör hemma här men jag tänker på det i alla fall och vill väl få ur mig detta någonstans.

I förra avsnittet av God ton så Hanif Bali apropå rasistanklagade Ganman att han (Ganman) hanterade saken fel när han lovade pengar till Moa Berglöf om hon kunde hitta något rasistiskt från något av allt han gjort, istället menar Hanif att Ganman borde ha exploaterat tillmälet och gjort det till sin grej ungefär som Hanif gjorde med uttrycket god ton.

Mitt andra exempel som jag däremot stör mig på är från lanseringen av Westerholms nya bok om MB och deras inflytande i Sverige.

Bägge mina exempel är tagna ur minnet så de är inte ordagrant återgivna utan ungefärliga ska jag väl säga.

Han börjar med att säga att ett av syftena med boken är att göra det omöjligt att använda begreppet islamofobi men i slutet under frågestunden så bemöter han en man ur publiken som tycker att det inte går att skilja islam från islamism på det lättvindiga som Westerholm gör med att kalla honom just islamofob.

Hur kan man vara så inkonsekvent?
Citera
2020-02-09, 16:27
Medlem
bergsturks avatar
Jag har inte sett någon kommentera Lars Åbergs gästkolumn "Släpper man ratten hamnar man i diket":
https://www.svd.se/slapper-man-ratte...ar-man-i-diket

Han skriver detta träffsäkra:

Citat:
I Sverige bedrivs ingen integrationspolitik. Här finns projekt och konsulter och massor av människor som är anställda för att integrera, inkludera och mångfaldiga, men de saknar en plan eftersom ingen någonsin har definierat begreppet integration.

I så fall kan man diskutera varför dessa alls finns. Svaret är självklart: de är inte till för de som ska "integreras" (det är ju omöjligt ens i teorin eftersom teori, plan och metod saknas) utan de är till för sig själva och de som tillsatt dem. "Integrationen" legitimerar makten.
Citera
2020-02-09, 16:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag har inte sett någon kommentera Lars Åbergs gästkolumn "Släpper man ratten hamnar man i diket":
https://www.svd.se/slapper-man-ratte...ar-man-i-diket

Han skriver detta träffsäkra:

I så fall kan man diskutera varför dessa alls finns. Svaret är självklart: de är inte till för de som ska "integreras" (det är ju omöjligt ens i teorin eftersom teori, plan och metod saknas) utan de är till för sig själva och de som tillsatt dem. "Integrationen" legitimerar makten.
Därför bör alltid den första motfrågan vara: "Vilken jävla integration?"
Citera
2020-02-09, 19:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Den trådoreda vi sett är bara en variant av problematiseringen av svenskhet som tillåtits göra det självklara så mystifikt kortslutet, även för dess politiska profitörer SD. Det handlar om att göra det uppenbara osynligt genom att kräva att det betraktas i mikroskop. Att dissekera till delar som inte fångar helheten.

"Det förekommer inga konspirationer!" är samma sorts påstående som "Det finns inget unikt svenskt!" Det inbjuder till ilsken exemplifiering som sedan kan dekonstrueras och problematiseras i detalj. Det är ett trick, det är en kuggfråga, det är en distraktion.

Min poäng är inte att konspirationen inte finns, utan att den är så självklar att den inte kräver bevis. Det som behöver bevisas för att motivera en svenskpartisk identitetspolitik är nämligen inte bevisad illvilja - utan avsaknaden av välvilja.

Konspirationen, samandningen är avsaknaden av reciprok omsorg. Att inga - i det här fallet - judiska debattörer synliggör de svensketniska offren och legitimerar vårt särintresse.

Om inga judar bryr sig om majoritetssvenskar - varför ska svenskar bry sig om judar? Om judarna bevisligen bryr sig väldigt mycket om sig själva - med vilken rätt angriper de vår identitetspolitik?

Var finns exemplen på judar som synliggör etnisk svensk rätt och utsatthet? Saknas exempel på judisk identitetspolitik? Saknas exempel på judar som angriper svensk identitetspolitik?

På samma sak som ett folk som alla andra vänder på bevisbördan, gör dessa enkla frågor det. I fallet Bonniers behöver inget dolt bevisas när det räcker att konstatera att den judiska identitetspolitiken finns representerad på pränt i otaliga ledare, kolumner och artiklar - medan den svenska uteblir eller fördöms.
Ja, nu ska vi se här. Jag har läst ditt inlägg två eller tre gånger. Inte helt utan intresse, det ska sägas, men jag ser att du relativt snabbt återvänder till dina favoritämnen: reciprocitet, omsorg, osv. När jag tog del av dina två (?) föregående inlägg i ämnet missade jag att poängen var att konspirationen ligger i bristen på detta (reciprocitet, omsorg). Huruvida detta är en efterhandskonstruktion från din sida kan enkelt undersökas, men riktigt så hängiven är jag inte.

Annars håller jag med dig om att det är en effektiv taktik att försöka få ned diskussionen på detaljnivå, där varje enskilt misstänkt fall granskas och avfärdas som en isolerad engångsföreteelse, egentligen oavsett vilka mönster som diskuteras. Vet däremot inte om jag tycker att jämförelsen med påståendet att "det inte finns något svenskt" håller. Kom igen: detta är väl ändå, dessvärre, en mer spridd uppfattning/åsikt än den som ser en judisk konspiration bakom det mesta?

Du skriver även att konspirationen är så självklar att den inte behöver bevisas, och det är en ståndpunkt jag accepterar. Resulterande begreppsförvirring kan vi släppa, om du frågar mig. I alla fall om vi nöjer oss med att "konspiration" är ungefär samma sak som svenskfientlighet, med synonymer. För visst finns ett mönster. Det gör det, och det är inte detta jag vill argumentera emot.

Det jag vänder mig emot är tesen att det finns en plan och en systematik i förfarandet, som trotsar all logik i den här världen. Kalergi, någon?

I övrigt tänker du som jag.

Varför ska man ömma särskilt innerligt för den judiska gruppen när judarna bara bryr sig om sig själva? Jag vet att jag haft detta argument uppe i tråden tidigare; falsk judisk välvilja, judisk illojalitet, judisk opålitlighet; så det tjänar inget till att du och jag bjäbbar vidare om samma saker, formulerat på olika sätt.
Citat:
Att ta på sig en omvänd bevisbörda är polemiskt fel. Om syftet är att verka för svensk ingrupps partiskhet och deltagande, är det effektivaste att beskriva det avstånd och motstånd andra tagit och visar i praktisk handling - inte om eller hur detta är planerat.
Helt enig. Det betyder också att det är meningslöst att dra streck från jude till jude i die Lügenpresse och hoppas på att en davidsstjärna ska framträda. Vi vet var vi har dem, och vi vet att de skriver där i egenskap av 1) judar och 2) medborgare i landet Sverige. Så här det all tid varit. Judarna är ena riktiga hejare på att se om sitt eget hus i första hand, och om detta hus sedan råkar vara Sverige... då handlar det om att judar bosatta här vill ha det lugnt och skönt. Svenskar? Vilka är det? Ah, just det.
Citera
2020-02-09, 19:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Intrycket är, att begreppet "integration" lanserades på allvar efter att "Ny demokrati" hade åkt ur riksdagen. Syftet var att förhindra, att ett nytt parti i samma stil som "Ny demokrati" kunde få en liknande framgång. (Makten fruktade inte SD 1994.)

Det är inget fel på invandringen, det är integrationen som har misslyckats, bräkte alla riksdagspartier ca 1994.

1997 beslöts att ett Integrationsverk skulle inrättas.
Citera
2020-02-09, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kanonbra gräv Edgerton.
Ingen kan väl längre anföra att påverkanskampanjer i Sverige är en ren slump och en intern svensk angelägenhet?

Karlssons agerande måste nog sättas i sitt sammanhang.

Vad är ECR och amerikansk konservatism? Går det ens att definiera?

GOP har under de senaste årtiondena inkluderat allt ifrån Reaganism, PNAC, AIPAC, Teaparty rörelsen, McCains imperialism och nu Trump. För att nämna några.

Det är likadant på demokraternas sida i USA. Det är heller inget homogent parti.

Tory i UK? Också en enorm politisk spännvidd.

Varför är det så? Jo samhället förändras och politiska ismer är en färskvara som snabbt blir för gammal och hämmar tankarnas utveckling. Att försöka få samtiden att passa in i en marxistisk samhällsbeskrivning från 1800 talet är som att se barn leka med en plocklåda med för stor storlek på klossarna som skall pass in i de enkla geometrierna. Det går inte utan att bruka våld. Det har Marxismen också upptäckt efter sitt våldsbejakande styre runt om i världen.

Och det är i detta sammanhang vi ser Socialdemokrater, Torys, Labour, GOP, DNC och också SD famla efter nya plocklådor.

De famlar alla efter en bättre -ism att bygga grunden för dagens och framtidens politik.
För den -ism de idag bygger sin politik har inte svar på dagens verkliga "utmaningar" utan ger sig hän mest åt naiva teoretiska konstruktioner som inte tål verkligheten.
Politiken verka söka ledare och ledning.

Även i denna tråd söks det efter ledare som kan staka ut en ny politik.

Men är det verkligen vägen fram? Att forma ännu ett åsiktspaket baserat på någon form av åsikt och sälja in den som sanning?

Är inte det en återvändsgränd. Igen?

Vad sägs om att någon där ute i västfronten vågar yppa att Sverige behöver en ordentlig konstitution med en Bill of Rights - rättighetsförklaringen. Och därtill en politiskt oberoende domstol.

Det går inte att skapa en konstruktiv politik om fundamentet för rättssamhället är ett arkaiskt skämt, ett banditernas paradis där egenmäktigt förfarande från staten jämte folket är nästintill något givet. Förutom det, att implementera angloamerikansk rätt.
Citera
2020-02-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Vad sägs om att någon där ute i västfronten vågar yppa att Sverige behöver en ordentlig konstitution med en Bill of Rights - rättighetsförklaringen. Och därtill en politiskt oberoende domstol.

Det går inte att skapa en konstruktiv politik om fundamentet för rättssamhället är ett arkaiskt skämt, ett banditernas paradis där egenmäktigt förfarande från staten jämte folket är nästintill något givet. Förutom det, att implementera angloamerikansk rätt.

Mm, just det. Som om USA och Storbritannien vore föredömen vad gäller mångkultur. Ännu en sorts verkligetsflykt.
Citera
2020-02-09, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Mm, just det. Som om USA och Storbritannien vore föredömen vad gäller mångkultur. Ännu en sorts verkligetsflykt.

De har i alla fall verktyg för att hantera det egenmäktiga förfarande och andra dårskaper som den svenska regimen utsätter folket för.

Här gäller full gas rakt in i kaklet. Den anglosaxiska världen har sedan länge dragit i nödbromsen. Klanväldet och konformiststaten Sverige kör vidare som att inget hänt.
Citera
2020-02-09, 20:22
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Den anglosaxiska världen har sedan länge dragit i nödbromsen. Klanväldet och konformiststaten Sverige kör vidare som att inget hänt.

De som först drog i nödbromsen var centraleuropeiska länder. Tjeckien, Polen, Ungern, Slovakien med flera.
Länder som innan första världskriget endast var provinser i kejsardömen.
De har förstått kraften i att bestämma i sitt eget hus.

De politiska konsekvenserna av första världskriget är för övrigt väldigt underskattade.
Senast redigerad av longbow4y 2020-02-09 kl. 20:27.
Citera
2020-02-09, 20:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Viktigt. Arpi är unik i det att han relativt tidigt tog upp etniskt svenska offer, så det finns ingen anledning att tro att han är för feg att göra det nu.

2015 skrev han två texter om detta i SvD vilka borde ha gett respons och uppbackning hos minoritetsdebattörerna med plattform.

Istället blev resultatet dånande tystnad, följd av återkommande högvatten av bläck att beskriva annan specifik rasism, med hyperfokus på antisemitism. En konspiration? En kollektiv tendens?

Det spelar ingen roll. Det var ett svek och ett ställningstagande som säger allt om hur mångkulturer fungerar. Det kunde visats omsorg då och kommer förvisso göras det i framtiden - men bara när den individuella eller kollektiva nyttokalkylen visar att det är dags.

När partiska svenskar kräver respekt och ritualiserad omtanke, får man det. Inte förr och inte frivilligt.
Ja, att ingen tog parti för Arpi är ett svek och ett ställningstagande, och det säger sannerligen allt om hur mångkulturer fungerar. Men faktum är att Sverige är mångkulturellt endast på pappret. Vi har fortfarande en svensk majoritetskultur, tacka fan för det, och det betyder att det alltjämt är tacksamt att beskylla svenskarna och svenskheten för allt inbillat förtryck och all tilltänkt rasism som dagligen drabbar icke-svenskar som går arbetslösa, knarkar, bor dåligt och känner att livet är piss.

Varför skulle Arpis texter, som behandlar en specifikt svensk problematik, ge "respons och uppbackning hos minoritetsdebattörerna med plattform"? Om vi tänker efter, alltså, men visst är det trevligt med önsketänkande.

Inte en chans i helvete, säger jag, att etniskt medvetna debattörer med ett brinnande hat mot "vithetsnormen" skulle hänga på en lipande majoritetssvenne, därtill privilegierad man och journalist, och ge sig på sina egna. Sina bröder och systrar, och allt det där. Den delade erfarenheten av "utanförskap" i ett främmande land är den minsta gemensamma nämnare kurder, somalier och chilenare emellan, som förenar dem i aversionen mot det svenska.

Hade svenska folket varit en minoritet bland andra i en imperiekontext hade vi säkert gjort gemensam sak med ett par till som lider på samma sätt. Nu är det inte så, varför det förnedringsvåld som drabbar unga svenskar är och förblir en svensk angelägenhet. Vi kan inte vänta oss annat. Bättre att radera alla spår efter projektet "mångkulturen Sverige", med integration och allt vad det innebär, och försöka se vår utsatthet och ensamhet som en styrka.

Longbow skrev ett förträffligt inlägg tidigare i dag, som jag tycker tangerar detta. Exempelvis:
Citat:
Nationalismen måste definieras på ett sätt så att den blir, håll i er nu, inkluderande.

Och hur blir den det?
Jo, genom att låta det hat vi möter svetsa oss samman.

Här har vi en gemensam erfarenhet i paritet med den strukturella skitsnacksrasism som våra minoriteter tänker sig uppleva. Omfamna hatet och sätt hårt mot hårt. Hatar ni oss, så hatar vi er...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in