Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Den trådoreda vi sett är bara en variant av problematiseringen av svenskhet som tillåtits göra det självklara så mystifikt kortslutet, även för dess politiska profitörer SD. Det handlar om att göra det uppenbara osynligt genom att kräva att det betraktas i mikroskop. Att dissekera till delar som inte fångar helheten.
"Det förekommer inga konspirationer!" är samma sorts påstående som "Det finns inget unikt svenskt!" Det inbjuder till ilsken exemplifiering som sedan kan dekonstrueras och problematiseras i detalj. Det är ett trick, det är en kuggfråga, det är en distraktion.
Min poäng är inte att konspirationen inte finns, utan att den är så självklar att den inte kräver bevis. Det som behöver bevisas för att motivera en svenskpartisk identitetspolitik är nämligen inte bevisad illvilja - utan avsaknaden av välvilja.
Konspirationen, samandningen är avsaknaden av reciprok omsorg. Att inga - i det här fallet - judiska debattörer synliggör de svensketniska offren och legitimerar vårt särintresse.
Om inga judar bryr sig om majoritetssvenskar - varför ska svenskar bry sig om judar? Om judarna bevisligen bryr sig väldigt mycket om sig själva - med vilken rätt angriper de vår identitetspolitik?
Var finns exemplen på judar som synliggör etnisk svensk rätt och utsatthet? Saknas exempel på judisk identitetspolitik? Saknas exempel på judar som angriper svensk identitetspolitik?
På samma sak som ett folk som alla andra vänder på bevisbördan, gör dessa enkla frågor det. I fallet Bonniers behöver inget dolt bevisas när det räcker att konstatera att den judiska identitetspolitiken finns representerad på pränt i otaliga ledare, kolumner och artiklar - medan den svenska uteblir eller fördöms.
Ja, nu ska vi se här. Jag har läst ditt inlägg två eller tre gånger. Inte helt utan intresse, det ska sägas, men jag ser att du relativt snabbt återvänder till dina favoritämnen: reciprocitet, omsorg, osv. När jag tog del av dina två (?) föregående inlägg i ämnet missade jag att poängen var att konspirationen ligger i bristen på detta (reciprocitet, omsorg). Huruvida detta är en efterhandskonstruktion från din sida kan enkelt undersökas, men riktigt så hängiven är jag inte.
Annars håller jag med dig om att det är en effektiv taktik att försöka få ned diskussionen på detaljnivå, där varje enskilt misstänkt fall granskas och avfärdas som en isolerad engångsföreteelse, egentligen oavsett vilka mönster som diskuteras. Vet däremot inte om jag tycker att jämförelsen med påståendet att "det inte finns något svenskt" håller. Kom igen: detta är väl ändå, dessvärre, en mer spridd
uppfattning/åsikt än den som ser en judisk konspiration bakom det mesta?
Du skriver även att konspirationen är så självklar att den inte behöver bevisas, och det är en ståndpunkt jag accepterar. Resulterande begreppsförvirring kan vi släppa, om du frågar mig. I alla fall om vi nöjer oss med att "konspiration" är ungefär samma sak som svenskfientlighet, med synonymer. För visst finns ett mönster. Det gör det, och det är inte detta jag vill argumentera emot.
Det jag vänder mig emot är tesen att det finns en plan och en systematik i förfarandet, som trotsar all logik i den här världen. Kalergi, någon?
I övrigt tänker du som jag.
Varför ska man ömma särskilt innerligt för den judiska gruppen när judarna bara bryr sig om sig själva? Jag vet att jag haft detta argument uppe i tråden tidigare; falsk judisk välvilja, judisk illojalitet, judisk opålitlighet; så det tjänar inget till att du och jag bjäbbar vidare om samma saker, formulerat på olika sätt.
Citat:
Att ta på sig en omvänd bevisbörda är polemiskt fel. Om syftet är att verka för svensk ingrupps partiskhet och deltagande, är det effektivaste att beskriva det avstånd och motstånd andra tagit och visar i praktisk handling - inte om eller hur detta är planerat.
Helt enig. Det betyder också att det är meningslöst att dra streck från jude till jude i die Lügenpresse och hoppas på att en davidsstjärna ska framträda. Vi vet var vi har dem, och vi vet att de skriver där i egenskap av 1) judar och 2) medborgare i landet Sverige. Så här det all tid varit. Judarna är ena riktiga hejare på att se om sitt eget hus i första hand, och om detta hus sedan råkar vara Sverige... då handlar det om att judar bosatta här vill ha det lugnt och skönt. Svenskar? Vilka är det? Ah, just det.