Citat:
Björn Wiman, kulturchef på DN, är han verkligen så jävla dum som han verkar? Det känns helt orimligt att man kan vara så jävla dum och ändå bli kulturchef på en stor tidning. Men om han skulle spela så här jävla dum, vem skulle gå på det? Eller är tänket bakom det hela så infernaliskt listigt att det bara går runt i huvudet på den som försöker genomskåda planen?
I dagens DN noterar Wiman "samhällsomvandlingen" som gjort att SD nu kan räknas som största svenska parti. Wow - samhällsomvandling!? Har Wiman äntligen noterat vad som händer i verkligheten?
https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-...d-ulf-lundell/
Nähäja. Politiker skapar alltså inte verkligheten genom de politiska beslut de tar och de konsekvenser dessa får. Media och annat etablissemang påverkar inte verklighetsskapandet genom att påverka politikerna. SCBs, AFs och BRÅs statistik beskriver inte verkligheten som den är utan utgör en av många alternativa berättelser om verkligheten. Verkligheten skapas genom berättelsen om verkligheten. För närvarande är det SD som står för den berättelsen.
Det är flera saker i detta som jag inte kan förstå att Wiman inte förstår. För det första finns verkligheten även om ingen berättar om den. Kan Wiman verkligen vara så insnöad på Foucault att han inte reflekterar över detta? Redan där tappar jag fotfästet. För det andra, varför skulle den berättelse som Wiman föredrar vara mer sann än den som SD föredrar? Berättelsens sanningshalt verkar inte vara någonting Wiman reflekterar över. Så olika berättelser utgör bara mer eller mindre lyckad propaganda? För det tredje, tror Wiman verkligen att svenskar i allmänhet inte kan skapa sig en egen förståelse för verkligheten? För det fjärde, om det är berättelsen som orsakat att fascismen och högerpopulismen bjudits in i värmen, varför skulle det då inte vara den av Wiman föredragna berättelsen som orsakat det? Vilken är då Wimans skuld?
Jag har träffat Björn Wiman IRL och han verkade då vara lika jävla dum som hans skriverier är. Reflektion och intellektuell hederlighet förefaller i stort sett saknas. Hur fan kunde han göra karriär. Det känns verkligen skumt.
Men som påverkansoperatör, vem går på vad han säger? Helt obegripligt.
I dagens DN noterar Wiman "samhällsomvandlingen" som gjort att SD nu kan räknas som största svenska parti. Wow - samhällsomvandling!? Har Wiman äntligen noterat vad som händer i verkligheten?
https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-...d-ulf-lundell/
Nähäja. Politiker skapar alltså inte verkligheten genom de politiska beslut de tar och de konsekvenser dessa får. Media och annat etablissemang påverkar inte verklighetsskapandet genom att påverka politikerna. SCBs, AFs och BRÅs statistik beskriver inte verkligheten som den är utan utgör en av många alternativa berättelser om verkligheten. Verkligheten skapas genom berättelsen om verkligheten. För närvarande är det SD som står för den berättelsen.
Det är flera saker i detta som jag inte kan förstå att Wiman inte förstår. För det första finns verkligheten även om ingen berättar om den. Kan Wiman verkligen vara så insnöad på Foucault att han inte reflekterar över detta? Redan där tappar jag fotfästet. För det andra, varför skulle den berättelse som Wiman föredrar vara mer sann än den som SD föredrar? Berättelsens sanningshalt verkar inte vara någonting Wiman reflekterar över. Så olika berättelser utgör bara mer eller mindre lyckad propaganda? För det tredje, tror Wiman verkligen att svenskar i allmänhet inte kan skapa sig en egen förståelse för verkligheten? För det fjärde, om det är berättelsen som orsakat att fascismen och högerpopulismen bjudits in i värmen, varför skulle det då inte vara den av Wiman föredragna berättelsen som orsakat det? Vilken är då Wimans skuld?
Jag har träffat Björn Wiman IRL och han verkade då vara lika jävla dum som hans skriverier är. Reflektion och intellektuell hederlighet förefaller i stort sett saknas. Hur fan kunde han göra karriär. Det känns verkligen skumt.
Men som påverkansoperatör, vem går på vad han säger? Helt obegripligt.
Missförstå mig rätt, men är inte Bonnierpropagandistens resonemang fullkomligt rimligt given regimens hållning i frågan om befolkningsutbytet?
Citat:
Många säger att det är verkligheten som har förändrats, men det är ett argument som bortser från att verkligheten inte skapar sig själv. Det är genom att anamma berättelsen om invandringen som det ondas rot och ursprung som borgerliga svenska politiker har fått Sverigedemokraternas berättelse om verkligheten att växa – och tränga undan den historiska lärdomen om vad som händer med en liberal demokrati när dess företrädare släpper in fascister eller auktoritära högerpopulister i värmen [går förlorad].
Min fetning
Min fetning
Regimens agenda propagerad genom bla. Bonniers (agenda-) journalistik har ju varit glasklar från dag ett: Befolkningsutbytet är ekonomiskt och kulturellt en vinstaffär och rent demografiskt en nödvändighet. När/Om den liberala demokratins företrädare, som Wiman kallar dem, "släpper in fascister eller auktoritära högerpopulister [läs: de som motsätter sig befolkningsutbytet]" så hotas ju denna agenda. På bonnierska brukar ju detta komma till uttryck genom uppmaningar om att "skydda demokratin från pöbelväldet", och dyl. Det enda som saknas i stycket du citerat är ju att denna folkvilja kritisk mot att förintas som folk är antisemitisk. För det är den ju. Alla som någonsin tänkt eller yppat en kritisk tanke kring det pågående befolkningsubytet har fått veta att hen är rasist, fascist och nazist. Från dag ett.
Följande klipp är numera i det närmaste att betrakta som en meme, men är likväl värt att återvända till: https://m.youtube.com/watch?v=G45WthPTo24
Barbara Spectres poäng fritt återgiven:
Citat:
Europe will not survive without transforming into multicultural societies, and Jews will play a leading role in this transformation of Europe, and they will be resented for it.