2019-06-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Jag tror att när vi diskuterar nationalism så kommer vi hamna i en centralfråga: Behövs det universella principer för att konservera nationalstaterna. Således, ska vi ersätta den globala regelstyrda liberalismen med en global regelstyrd nationalkonservatism? Där de mänskliga rättigheterna skrivs om för att återspegla en ny nationalistisk världsordning? Tänker vi oss en av värld av nationalstater är lämnade ensamma att slåss för dem själva? Oyto är av den uppfattningen att det är varje folk för sig själv – att vi hela tiden skall söka efter egenintresse. Jag är inte överens med honom om detta.

Yoram Hazony skriver i sin bok att det är varje folk för sig. Vidare att det finns många nationer som vackert får finna sig i att vara underordnade och leva i protektorat. Någon makt ska inte föras över till övernationella domare och inga universella regler om folkrätt och självbestämmande finns.

En realpolitik som man kanske måste respektera för sin brutala konsekvens, men som jag inte vet att jag gett uttryck för? Jag har väl skrivit mer om nationalism som en universell princip som även inkluderar svenskar och absolut kan fungera i förening och intressegemenskap nationer emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Läs boken. Han gör faktiskt inte det. Jag fick Oyto att läsa den med viss uppskattning (se ovan). USA är ett särfall, som du väl vet, med gamla etniska grupper som har lösts upp i nya men ännu ej färdigformade folk. För vår del är hans stöd för Ungern intressantare.

Jag skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu har jag läst The Virtue of Nationalism av Yoran Hazony och kan konstatera att min intuition stämde: Prägeln av partsinlaga blir bara starkare i bokens avslutande delar och sammanfattande argumentation. En närmast bisarrt haltande analys av judars och Israels utsatthet för europeisk anti-nationalism i Kants anda, utelämnar FULLSTÄNDIGT varje judiskt inflytande i europeiska och amerikanska medier och populärkultur som format generationers gradvis mer kategoriska avståndstagande från det som förut var nationalistiskt allmängods. Det är européerna och närmare bestämt tyskarna som driver EU-projektets postnationella universalism som nu också hotar dess patron USA och den lilla judiska staten.

Hazony har ju som sagt insikten att det i varje imperium genom historien finns drivande nationer som genom samordning och ingruppslojalitet skapar de expansiva, intolerant universalistiska imperierna. Att EU är en ny inkarnation av den gamla drömmen om ett Europa styrt av tysk kejsarmakt är han också tydlig med. Det är alltså nationen tyskar som bygger imperium genom nationalstatsfientlighet i den tyskromerska kejsarens och Hitlers direkta efterföljd.

Vidare är det den amerikanska nationen rotad i protestantism som byggt det amerikanska imperiet och öppnat sina gränser för demografisk förvandling.

Denna inomeuropeiska tidsanda av märkvärdighet och världsfrälsande universalistiska anspråk hatar judarna och Israel som partikularistiska avfällingar som borde veta bättre, varför man så konsekvent och orättvist smutskastar landet i media och internationella fora.

Som sagt - det känns som något fattas här. Att imperier i sig inte är monolitiskt anti-nationalistiska i realiteten är en cyniskt värdefull insikt som Hazony har, de är i själva verket arenor/instrument för nationalism/tribalism/identitet som på något sätt är en ständigt nävarande realitet att förhålla sig till. Kant eller Muhammed existerar inte i ett vakuum bortom tyska eller arabiska kroppar. Och de amerikaner eller turkar som sedan gör idéerna till sina, gör just det: Gör idéerna till sina, till ett uttryck för den egna individen och det egna kollektivet.

Om man vill kan man dra Hazonys tes om drivande/styrande nationer i varje imperierium till den besvärande frågan om det verkligen är Kant-läsande tyskar som format efterkrigstidens Europa och USA, om det nu måste vara något nationellt intresse som styr. Det är nämligen ett genomgående tema i Hazonys bok: Någon styr alltid.

Det finns ingen neutral stat, frikopplad från etniciteternas nedärvda, vördade traditioner. Det finns inga opartiska domare med makt som inte missbrukas, inga godartade, överstatliga federationer som över tid vet sin begränsning. Ingen "internationell lag" bortom de enskilda nationernas kapacitet att försvara sin rätt och frihet. Det finns bara maktutövning och maktbalans.

Hazony är alltså INTE en högsint naiv folkrättsförespråkare i Wilsons anda, även om han mycket väl använder känsloargumentation kring kollektivs strävan och frihet som likvärdiga individers att ta hänsyn till. Syrien kan t ex behöva styckas upp, men många nationella grupper kan få finna sig i att leva som protektorat av starkare nationalstater. Ingenstans andas det om att Israels nationella intressen ska hejdas av andras absoluta rätt till självbestämmande - och medan Ryssland, USA Turkiet och Iran anklagas för imperie-ambitioner i Syrien, nämns inte Israels inblandning. Vidare beklagar Yoran britternas eftergifter för otacksam arabisk nationalism.

Med allt detta tyngande bagage, finns ändå stora meriter i The Virtue of Nationalism. Den som vill få många trådnarrativ och -käpphästar sammanfattade, validerade och möjliga att referera till i finsalongen, har där en utmärkt resurs. Särskilt de inledande, historiska överblickarna och principiella förklaringarna av nationalismens meriter och empiriska värde.

Det centrala att förstå är att allt handlar om den pågående processen. Diskussionen. Då kan Hazony ses som en värdefull röst ur två synvinklar: Dels kan man bejaka allt allmängods om nationalismen, man kan använda hans etnoalibi för att förankra och sprida en reviderad/korrigerad historieskrivning.

Dels kan man fördöma hans tribalism och därigenom stärka en reaktiv ingruppsreflex som förstår att allt till slut är identitetspolitik. Allt beror på situation och perspektiv, så länge man har den naturliga instinkten att verka i egen sak.
Citera
2019-06-06, 11:55
Medlem
Citat:
Jag har en pragmatisk syn på identitet. Jag är varken explicit motståndare till etnisk nationalism eller en explicit förespråkare av det. Jag menar att detta bör vara balanserat. Jag håller med Hazony när han skriver;

Kritiken mot Yoram Hazony är den som jag framfört. Han argumenterar för en form av kulturell nationalism, där flaggan, konstitutionen och möjligen värderingar är det som är det gemensamma. För honom själv argumenterar han för (etno)religionen judaism och där den judiska etniciteten är central. Varför då inte tillåta västerlandets folk konservera sin religiösa särart och sina många etniciteter? Det skall sägas att Yoram Hazony är israel och alla etniska och religiösa grupper tenderar att hålla hårt på det gemensamma. De har inte bara separata bönehus men skolor, sjukhus, jobb osv. Israel lägger mycket möda i segregera de olika etniska grupperna i landet från varandra. Även inom den judiska gruppen segregeras etniciteter och religiösa inriktningar.

Konflikten mellan Patrick Casey och Yoram Hazony handlar om just detta – där den förstnämnda säger att han vill att USA skall återgå till att bli en etnostat eller mer korrekt ”rasstat” (eftersom vita amerikaner är en blandning av olika europeiska etniciteter) – vilket sedan andra andranämnda motsätter sig. Har Casey en poäng? Tja, det tycker jag. Samtidigt är jag ingen vän av dogmatisk etnisk/ras nationalism. På det sättet är jag överrens med Yoram Hazony. Det skall sägas att jag inte läst Hazonys bok. Jag har bara läst recensioner av boken. The Intercept kritiserar den för lämna ute Palestinierna.

https://theintercept.com/2019/05/05/...ionalism-book/

Jag tror att när vi diskuterar nationalism så kommer vi hamna i en centralfråga: Behövs det universella principer för att konservera nationalstaterna. Således, ska vi ersätta den globala regelstyrda liberalismen med en global regelstyrd nationalkonservatism? Där de mänskliga rättigheterna skrivs om för att återspegla en ny nationalistisk världsordning? Tänker vi oss en av värld av nationalstater är lämnade ensamma att slåss för dem själva? Oyto är av den uppfattningen att det är varje folk för sig själv – att vi hela tiden skall söka efter egenintresse. Jag är inte överens med honom om detta.

Jag försökte hitta mer material om den här ”National-Conservative” debatten. Jag hittade ett par artiklar om det här seminariet. Det ser ut som alla är "oroliga" för vad det skall leda till.

https://www.nationalreview.com/2019/...ls-of-thought/
https://www.newsmax.com/ira-stoll/ca.../29/id/918022/
https://www.counter-currents.com/201...-conservatism/
https://www.unz.com/pgiraldi/edmund-burke-rides-again/
https://www.nytimes.com/2019/06/04/o...nch-trump.html
https://nationalinterest.org/feature...e-market-53172
https://www.theamericanconservative....pocalypse-gop/

Det verkar bli mycket spännande seminarium. Jag undrar hur (paleo)konservativa kommer ställa mig till detta. Sedan förstår jag inte varför Pat Buchanan, Paul Gottfried eller svenska Claes G. Ryn får vara med. Jag antar att de är för kontroversiella.

Nationalism är en överbryggande ideologi men det är meningslös utan en framåtskridande konservatism som bevarar det goda och förkastar det onda. Den nationalism vi ser i Europa är som du skriver en liberalism med antingen en explicit eller implicit (etno)nationalism. Detta besvarar varken praktiska samhällsproblem eller teoretiska problem i idévärlden. Sverigedemokraterna som parti är fullständigt meningslösa – eftersom de inte besvarar frågorna. Vi skall vara emot muslimer för att de tror på familj, folk och traditionella värden. Det är fruktansvärt. Partier som DF (Danmark) och PVV (Nederländerna) är idag marginaliserade eftersom de inte hade något att erbjuda väljarna. Det räckte med att S och Venstre tog över invandringspolitiken och så hade DF ingenting att tala om.

I Nederländerna är PVV en efterbörd från den kontra-jihadistiska (uppkom ur neo-konservatismen) epoken som tog för snart tio år sedan. Idag är de ersätta av Thierry Baudet parti ”Forum för Demokrati”. Jag lyssnade på libertarianska Bubbla inför valet 2018 där de intervjuade Gustav Kasselstrand - den unga mannen förespråkade i princip (ny)liberalism + (etno)nationalism. Debatten var rätt låg. Kasselstrand ville införa gratis tandvård (helt rimligt) och intervjuaren frågade då om det var statens ansvar att folk inte borstade tänderna. Behovet av tandvård har sällan med tandborstning att göra utan har att göra med andra problem. Jag kan tycka att Kasselstrand skulle kunna känna till detta. Nu gav Bubbla sitt stöd till Alternativ för Sverige. Själv tyckte jag att det var ett för vulgärt parti – en avsaknad av pragmatism, konservatism, tro, familj, småskalighet, försiktighet, logik men mer tröttsam ”invandrare begår brott” och ”släpp marknaden fri” argumentation. Även om vi förflyttar diskussionen från det praktiska och partipolitiska till idévärlden uppfattar jag att debatten rätt ointelligent. Den faller alltid tillbaka i ”individualism” – en sjukdom som undergräver västerlandet och har drivit fram liberalismen. En ideologi som bara kan ha uppstått i västvärlden och när den släpps fri är destruktiv.

En genuin fråga? Vad är ”integralnationalistisk kritik av statsnationalism”

https://en.wikipedia.org/wiki/Integralism

Jag är så smart att jag förstår allt som skrivs här.

Konsten är evig men minnet är kort.

Steve Bannon gjorde ju ett ambitiöst försök att ena nationalister. På något märkligt sätt så stötte den satsningen på en rad problem och motstånd.

Helt plötsligt dyker det upp ett helt ny till synes välfinansierad satsning med starka kopplingar till egendomsfolket.

Snart kommer de att stöta på ”motstånd” som de kommer att övervinna på ett mirakulöst där.
Citera
2019-06-06, 13:07
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
En genuin fråga? Vad är ”integralnationalistisk kritik av statsnationalism”

https://en.wikipedia.org/wiki/Integralism

Jag är så smart att jag förstår allt som skrivs här.
Den här Wikipedia-artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Integral_nationalism

Integralism är ett relaterat begrepp men mer av en specifikt katolsk rörelse. Integral nationalism är en term som Charles Maurras använde om sin icke-romantiska och illiberala nationalism, en avancerad nationalkonservatism med genuina rötter i motupplysningen. Maurras poserade som katolik och ledde en katolsk rörelse, men i hans privata korrespondens framgår att han inte var kristen. Det specifikt katolska var här alltså sekundärt, det handlade mer allmänt om att bejaka högre värden där de fanns till buds. Sedan har Maurras också problem i form av ett revanschistiskt tyskhat och annat, men det är sidosaker.

Jag tänkte iallafall mer allmänt på behovet av att diskutera hierarki, samhällsstruktur, auktoritet, nationalismens historia med mera. Integral nationalism är kanske en antikverad och obskyr term och därför olycklig. Dock representerar den en alternativ väg för nationalismen, som värnar nationen men inte accepterar en naiv och mystisk syn på den.

Det jag fann intressant var att Malte Perssons kritik av Hazonys nationalism framförallt gör utfall mot dess liberala inslag: det romantiska med rötter i upplysningens idé om att politiken drivs av abstraka ideologier, det expansionistiska med rötter i liberalismens universalism och progressivism. Om du behåller den nationella tanken, men plockar bort de inslag hos Hazony som kommer från upplysning, romantik och liberalism, så har du tillmötesgått Perssons kritik. Mycket i hans kritik av Hazony är alltså relevant även för en nationalistisk höger.
Senast redigerad av Nix-registret 2019-06-06 kl. 13:12.
Citera
2019-06-06, 19:58
Medlem
Hmmm... äntligen börjar det hända något i kampen om partiledarposten i L. Fram till nu har alla parter hållit god ton och varit (på papper i alla fall) fulla av respekt för motståndarna. Man hade nästan kunnat tro att det inte spelade någon dom helst roll för den framtida inriktningen vem som blev vald. Nu gårdar dock kampen och temperaturen ordentligt genom denna bredsida från Sabuni med full fokus på allas vår floskeldrypande Ullentott. Ett axplock från intervjun med Saboni och föga överraskande är det invandring/integration som utgör den definitiva skiljelinjen.

Citat:
Att i dag, med alla problem som finns kopplat till utanförskap och segregation, gå in och liberalisera flyktingpolitiken är helt fel väg att gå, menar hon.

Citat:
Nyamko Sabuni tar även avstånd från de generösare regler för anhöriginvandring som Liberalerna varit med och förhandlat fram som en del av januariöverenskommelsen, och som nu ska införas.

Citat:
Man har blundat för problemen. I Rosengårdsrapporten som jag tog fram som minister och som presenterades 2009, varnades för radikaliseringen av ungdomar i våra utsatta områden men i stället för att fokusera på problemen som lyftes fram var det rapporten som blev utskälld, säger Nyamko Sabuni.

–*Hade man agerat då hade det förmodligen räckt med sociala åtgärder. Nu är det för sent och nu får vi i stället hantera IS-återvändare, säger hon.

Citat:
Om det ska vara tillfälliga uppehållstillstånd så måste vi veta att det verkligen är tillfälligt, och då finns det ingen anledning att anhöriga ska komma just till Sverige, säger hon.

Hela asylprövningen måste enligt Nyamko Sabuni göras om så att man snabbt, gärna redan vid ankomsten, slår fast vilka som är ekonomiska migranter och saknar rätt att stanna.

Kloka ord som känns välkomna i vilken kommande valdebatt som helst. I synnerhet nedan angrepp på mångkulturen som samhällsfenomen.

Citat:
Och återigen riktar hon kritik mot Erik Ullenhag som enligt henne vill att Liberalerna återupptar en politik som präglas av målsättningen om ett mångkulturellt samhälle.*

–*Vad är det man menar med mångkultur? Är det att de som tror på hederstraditioner ska behålla dem? Om Erik vill återgå till visionen om det mångkulturella samhället så för han partiet bakåt och i fel riktning, säger hon.*

Mycket fokus i ntervjusvaren ligger på den orimliga situationen just 2015 och att vi "aldrig" får gå tillbaka dit. Det är ju dock en såväl moralisk som intellektuellt ohederlig jämförelse att dra upp som argument i en seriös diskussion förstås. Tusen personer färre än 2015 så är läget mirakulöst under "full kontroll"?

Själv tillhör jag definitivt kategorin som tycker att det som är dåligt för L är bra för Sverige. Kan dock inte annat än att välkomna angrepp på mångkulturen som sådan när det kommer från "respekterat" håll. Om ni undrar när DN och Afabladet officiellt inledde sin gemensamma hatkampanj mot Sabuni så skedde detta idag och kommer att hålla i sig fram till valet i slutet av månaden. Inte ett positivt ord om Sabuni kommer att skrivas från nu. Wolo har redan messat Lindberg om optimal krishantering ("ni kör brunsmetning och husblatte och vi kör "liberala fundament").

https://www.expressen.se/nyheter/nya...t-efterstrava/
Citera
2019-06-06, 21:20
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Hmmm... äntligen börjar det hända något i kampen om partiledarposten i L. Fram till nu har alla parter hållit god ton och varit (på papper i alla fall) fulla av respekt för motståndarna. Man hade nästan kunnat tro att det inte spelade någon dom helst roll för den framtida inriktningen vem som blev vald. Nu gårdar dock kampen och temperaturen ordentligt genom denna bredsida från Sabuni med full fokus på allas vår floskeldrypande Ullentott. Ett axplock från intervjun med Saboni och föga överraskande är det invandring/integration som utgör den definitiva skiljelinjen.

Kloka ord som känns välkomna i vilken kommande valdebatt som helst. I synnerhet nedan angrepp på mångkulturen som samhällsfenomen.

Mycket fokus i ntervjusvaren ligger på den orimliga situationen just 2015 och att vi "aldrig" får gå tillbaka dit. Det är ju dock en såväl moralisk som intellektuellt ohederlig jämförelse att dra upp som argument i en seriös diskussion förstås. Tusen personer färre än 2015 så är läget mirakulöst under "full kontroll"?

Själv tillhör jag definitivt kategorin som tycker att det som är dåligt för L är bra för Sverige. Kan dock inte annat än att välkomna angrepp på mångkulturen som sådan när det kommer från "respekterat" håll. Om ni undrar när DN och Afabladet officiellt inledde sin gemensamma hatkampanj mot Sabuni så skedde detta idag och kommer att hålla i sig fram till valet i slutet av månaden. Inte ett positivt ord om Sabuni kommer att skrivas från nu. Wolo har redan messat Lindberg om optimal krishantering ("ni kör brunsmetning och husblatte och vi kör "liberala fundament").

Ja, Nyamko Sabuni torde bättre än de flesta känna till mångkulturens avigsidor där hudfärgscentristiska svärmerier och radikalislamistiska praktiker fått fäste, med tanke på det formidabla skräckkabinett av Sverigefientliga aktörer hon har i den närmsta familjekretsen. Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil som bror och svägerska måste rimligtvis driva fram radikalisering, i en eller annan riktning, vad gäller just hållning i migrationspolitiska frågor och synen på värdet av manifest mångkultur.
Citera
2019-06-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Den här Wikipedia-artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Integral_nationalism

Integralism är ett relaterat begrepp men mer av en specifikt katolsk rörelse. Integral nationalism är en term som Charles Maurras använde om sin icke-romantiska och illiberala nationalism, en avancerad nationalkonservatism med genuina rötter i motupplysningen. Maurras poserade som katolik och ledde en katolsk rörelse, men i hans privata korrespondens framgår att han inte var kristen. Det specifikt katolska var här alltså sekundärt, det handlade mer allmänt om att bejaka högre värden där de fanns till buds. Sedan har Maurras också problem i form av ett revanschistiskt tyskhat och annat, men det är sidosaker.

Jag tänkte iallafall mer allmänt på behovet av att diskutera hierarki, samhällsstruktur, auktoritet, nationalismens historia med mera. Integral nationalism är kanske en antikverad och obskyr term och därför olycklig. Dock representerar den en alternativ väg för nationalismen, som värnar nationen men inte accepterar en naiv och mystisk syn på den.

Det jag fann intressant var att Malte Perssons kritik av Hazonys nationalism framförallt gör utfall mot dess liberala inslag: det romantiska med rötter i upplysningens idé om att politiken drivs av abstraka ideologier, det expansionistiska med rötter i liberalismens universalism och progressivism. Om du behåller den nationella tanken, men plockar bort de inslag hos Hazony som kommer från upplysning, romantik och liberalism, så har du tillmötesgått Perssons kritik. Mycket i hans kritik av Hazony är alltså relevant även för en nationalistisk höger.

Då förstår jag. Charles Maurras....

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Maurras

Jag kan inte så mycket om det här. Jag läser inte franska så för mig är den här grenen av katolsk "radikalkonservatism" rätt stängd. Men de är verkligen radikala. Jag känner mig progressiv jämfört med dem. Jag antar att de skulle anklaga mig för att vara liberal. Spännande dock.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är naturligt att de inte är med. Det enda som oroar mig är att Tucker Carlson är med. De vet att han är en populär figur och vill givetvis bara utnyttja honom, men att han ställer upp bland alla dessa neokonservativa och judiska extremister är märkligt. Jag har alltid bedömt att Carlson har stor integritet. Hoppas det är en engångsföreteelse och att han inte fortsatt ger de här dårarna legitimitet.

Alla de som deltar på seminariet är inte idioter. De har bjudit in (paleo)konservativa journalisterna Daniel McCarthy och Scott McConnell från the American Conservative. De har också bjudit in akademikern Andre Archie, en av få afro-amerikanska (paleo)konservativa som jag känner till. Sedan kommer också Amy Wax som precis som Thomas Sowell skrivit om Afro-amerikanernas (och egentligen alla amerikaners) fall. Även katoliken Patrick Deneen och lär prata om liberalismens problem. Arbetsmarknadsekonomen Oren Cass, som inte på något sätt är en nyliberal, skall också tala. Du har också mainstream konservativa (tänk Axess skribenter) som Julius Krein (American Affairs) och Rich Lowry (National Review). De är oftast hyfsat balanserade.

Yoram Hazony är ju inte ”dålig” utan intressant och tänkvärd. Däremot är det ju en överhängande grupp av neo-konservativa som är inbjuda. Det är inte bara dem som har Israel i huvudet som är inbjuda så som evangeliska kristna som David Brog och Rebeccah Heinrichs eller judiska ”Israel firsters” som David Goldman, Joshua Mitchell, Daniel Pipes, Claire Lehmann och Michael Doran. Du har också (anglo)imperialister som John O’Sullivan som har drömmar om att upprätta det Brittiska imperiet. Utöver det har du Wilson-ideologer som som Michael Anton, Clifford May, John Fonte, John Bolton och andra med amerikanska imperialistiska drömmar. Utöver de nämnda har du en massa partifolk från GOP och Conservative Inc. så som Tucker, Zito, Carney, Buckley, Webb, J.D Vance, och Buskirk. Du har också donatorer som Peter Thiel.

Det som gör detta intressant är som sagt mångfalden även om majoriteten är neo-konservativa. Flera kommer också från Claremont Institute (Anton och Buskirk). De är inte ”Israel firsters” men Anglo-imperialister (tänk; Churchill). Tydligen har Claremont Institute börjat kritisera mångkulturalism och massinvandring. Detta har resulterat i dålig stämning på institut som Brookings men också bland de här liberalerna på Project Syndicate, New York Times, Washington Post osv. Bill Kristol verkar skrika om att jorden snart går under på hans nya liberala neo-con blaska Bulwark. Det ser ut som eliterna vill moderera den liberala världsordningen något. Tona ned de värsta dårskaperna i det här projektet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Konsten är evig men minnet är kort. Steve Bannon gjorde ju ett ambitiöst försök att ena nationalister. På något märkligt sätt så stötte den satsningen på en rad problem och motstånd. Helt plötsligt dyker det upp ett helt ny till synes välfinansierad satsning med starka kopplingar till egendomsfolket. Snart kommer de att stöta på ”motstånd” som de kommer att övervinna på ett mirakulöst där.
Ja, jag tror du är inne på någonting. Det handlar säkert inte bara om "egendomsfolket" men snarare verkar det vara rätt många konservativa som vill något annat. Inte sagt att de kommer förändra något i grunden men de vill nog ta bort udden ur de värsta aspekterna av den liberala världsordningen. Sossarna i Danmark har ju lärt sig ett och annat om hur man vinner val sedan igår. De får blodad tand och fortsätter säkert. Återigen, det här handlar som du säger om att man vill "ta över" och återupprätta trovärdigheten för det gamla etablissemanget. Det verkar bara vara Sverige som är helt förvridet i västvärlden.
Citera
2019-06-06, 22:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Tack för citaten.Jag får en flashback(!) till trådens allra yngsta dagar när det i media faktiskt diskuterades mångkultur just på det sätt som nu Sabuni drar in i debatten. Återstår att se om hon får någon efterföljare, om diskussionen tigs ihjäl eller om den kommer att gå ett varv till.

Angående just mångkultur har moderaterna tillsatt ett antal personer som ska hjälpa dem att staka ut framtidens vägval. Ett svaghetstecken enligt min åsikt. Poängen med ett politiskt parti är just att kunna driva idédebatt och staka ut framtidens ideologiska vägval utan att behöva famla efter halmstrån och dra in alla möjliga profeter när man inte själv vet ut eller in.
Som integrationspolitiska experter och rådgivare har moderaterna anlitat Hamid Zafar och Eli Göndör.
Båda är välkända profiler med starka åsikter om integration. Zafar i sin roll som rektor där han tagit itu med snällismen inom skolvärlden och fått elever att prestera genom att ställa krav och belöna gott uppförande.
Göndör genom ett flitigt debatterande med Timbro som bas. Även välkänd från denna tråd. https://www.flashback.org/sok/eli+g%...sp=1&t=1423112

Herrarna har publicerat sin analys av integration och kultur i en artikel på Timbro:
Slöjförbud kan få oönskade konsekvenser

Citat:
En flicka som tvingas bära huvudduk kommer inte att bli mer positivt inställd till majoritetssamhället om skolan försöker tvinga henne att ta av den
skriver där Hamid Zafar och Eli Göndör.

Artikeln är en polemik mot det moderata kommunalrådet i Staffanstorp, Christian Sonesson, och dennes lansering av slöjförbud i skolan därstädes.

Zafar och Göndör fruktar en flykt från slöjfria kommunala skolor till slöjtillåtande religiöst färgade privatskolor.
Men inte bara det. De hävdar att själva slöjbärandet är grunden för integration och anpassning. Genom att tillåta slöjor (och kanske lite annan hederskultur) så blir kulturkrocken mjukare för de kroppar som färdas mellan nationer och kulturområden.
Citat:
I nästa led förflyttar sig flickan mellan två miljöer som har motsägelsefulla förväntningar på henne och ställer motsägelsefulla krav på henne. Hemmet och skolan. Hemmet vill att hon ska bära huvudduk; skolan vill att hon ska ta av den. Flickan blir stridsäpplet mellan två olika positioner. Förenklat går det att jämföra med skilsmässor där parterna använder barnet för att bekämpa eller skada varandra. Men det är flickan som förflyttar sig mellan de olika miljöerna som är offret för båda sidors krav. I detta fall spelar det ingen roll att båda sidor dessutom anser sig göra det för barnets bästa.
Flickan som tvingas ta av sig slöjan blir ett slagfält där invand hederskultur möter frigjord universalism.
Och för att bespara flickorna detta öde så ska vi låta flickorna få stanna kvar i hederskulturens trygga famn tills föräldrarna känner sig rotade i det nya landet.
Ungefär.

Ledarsidorna.se vaknade och drog en parallell med hur socialdemokratiska Tro och Solidaritet krumbuktat sig för att kunna härbärgera muslimskt homohat inom sossarna. Man accepterade helt enkelt att muslimska partimedlemmar ska kunna tillåtas att hata homosexuella då de inte kommit lika långt i sin demokratiska evolution.
Ledarsidorna skriver:
Citat:
Muslimer ska tillåtas hata och förtrycka homosexuella som kulturell snuttefilt. Samma kulturella snuttefilt som Zafar och Göndör nu menar skall tillåtas i form av slöja och sexualisering av minderåriga flickebarn i skolmiljö.

Zafar och Göndörs resonemang är identiskt. Lagom kulturellt förtryck av familjemedlemmar och lagom sexualisering av minderåriga flickebarn skall få tillåtas som en kulturell snuttefilt när familjer rör sig över kulturgränserna. På samma sätt som vissa muslimska socialdmokrater, enligt Tro och Solidaritet, skall få tillåtas hata och uttrycka hat mot homosexuella som motsvarande kulturella snuttefilt. Ett förtryck och ett hat som skall förlåtas av den politiska nivån.

Och fortsätter:
Citat:
Men Zafars och Göndörs positionering är lika klargörande som intressant inför valet 2022, Ett tydligt och tidigt besked till väljarna. De undertecknar denna position som experter i moderaternas integrationspolitiska råd och det är rimligt att anta att detta postkoloniala förhållningssätt blir moderaternas integrationspolitiska hållning. Moderaterna går därmed i samma riktning som Socialdemokrater för Tro och Solidariet gjorde 2011 men istället som ett samlat parti. Positionerna är identiska och sammanfaller i praktiken till 100 procent.

Moderaterna goes Tro och Solidaritet. Fullt ut. Religiösa symboler och handlingar är att betrakta som kulturella snuttefiltar för annars vuxna och myndiga människor och skall få tillåtas i skolmiljön oaktat om de är ett uttryck för förtryck eller inte. Och effekterna av detta förhållningssätt är väl kända.

På twitter går Hanif Bali på defensiven, försöker skademiminera och framhåller att Zafar och Göndör minsann inte är några talesmän för moderaterna.
Citat:
De sitter med i en extern referensgrupp och du skriver som om de vore partiledningen själva. De är ju inte ens medlemmar.

Vadan detta för propagandistisk utfall?
och
Citat:
Nej, nu reviderar du din text. Din text påstår att moderaterna redan valt väg baserat på två externas privata åsikter.

Det är undermåligt.
Blev dock lite svettigt när Ledarsidorna påpekade att båda är medlemmar.

https://timbro.se/smedjan/debatt-slo...-konsekvenser/
https://ledarsidorna.se/2019/06/mode...ll-snuttefilt/

https://twitter.com/hanifbali/status...33861859569664
https://twitter.com/hanifbali/status...62827815202821

Citera
2019-06-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack för citaten.Jag får en flashback(!) till trådens allra yngsta dagar när det i media faktiskt diskuterades mångkultur just på det sätt som nu Sabuni drar in i debatten. Återstår att se om hon får någon efterföljare, om diskussionen tigs ihjäl eller om den kommer att gå ett varv till.

Angående just mångkultur har moderaterna tillsatt ett antal personer som ska hjälpa dem att staka ut framtidens vägval. Ett svaghetstecken enligt min åsikt. Poängen med ett politiskt parti är just att kunna driva idédebatt och staka ut framtidens ideologiska vägval utan att behöva famla efter halmstrån och dra in alla möjliga profeter när man inte själv vet ut eller in.
Som integrationspolitiska experter och rådgivare har moderaterna anlitat Hamid Zafar och Eli Göndör.
Båda är välkända profiler med starka åsikter om integration. Zafar i sin roll som rektor där han tagit itu med snällismen inom skolvärlden och fått elever att prestera genom att ställa krav och belöna gott uppförande.
Göndör genom ett flitigt debatterande med Timbro som bas. Även välkänd från denna tråd. https://www.flashback.org/sok/eli+g%...sp=1&t=1423112

Herrarna har publicerat sin analys av integration och kultur i en artikel på Timbro:
Slöjförbud kan få oönskade konsekvenser

skriver där Hamid Zafar och Eli Göndör.

Artikeln är en polemik mot det moderata kommunalrådet i Staffanstorp, Christian Sonesson, och dennes lansering av slöjförbud i skolan därstädes.

Zafar och Göndör fruktar en flykt från slöjfria kommunala skolor till slöjtillåtande religiöst färgade privatskolor.
Men inte bara det. De hävdar att själva slöjbärandet är grunden för integration och anpassning. Genom att tillåta slöjor (och kanske lite annan hederskultur) så blir kulturkrocken mjukare för de kroppar som färdas mellan nationer och kulturområden.

Flickan som tvingas ta av sig slöjan blir ett slagfält där invand hederskultur möter frigjord universalism.
Och för att bespara flickorna detta öde så ska vi låta flickorna få stanna kvar i hederskulturens trygga famn tills föräldrarna känner sig rotade i det nya landet.
Ungefär.

Ledarsidorna.se vaknade och drog en parallell med hur socialdemokratiska Tro och Solidaritet krumbuktat sig för att kunna härbärgera muslimskt homohat inom sossarna. Man accepterade helt enkelt att muslimska partimedlemmar ska kunna tillåtas att hata homosexuella då de inte kommit lika långt i sin demokratiska evolution.
Ledarsidorna skriver:

Och fortsätter:

På twitter går Hanif Bali på defensiven, försöker skademiminera och framhåller att Zafar och Göndör minsann inte är några talesmän för moderaterna.

och

Blev dock lite svettigt när Ledarsidorna påpekade att båda är medlemmar.

https://timbro.se/smedjan/debatt-slo...-konsekvenser/
https://ledarsidorna.se/2019/06/mode...ll-snuttefilt/

https://twitter.com/hanifbali/status...33861859569664
https://twitter.com/hanifbali/status...62827815202821

Fullkomligt vansinnig debatt. Det är klart att muslimer skall få ha slöja på sig. Sedan sitter Hanif och gråter på Twitter för muslimska tjejer inte får ligga i en hög av fyllo spya för sina föräldrar. Det kan ju passande för Zafar och Göndör om de skrev vad etniska svenskar har för plats i Sverige. Överlag en tröttsam och död debatt. Invandrarna är idag så pass många att de inte kan "integreras" eller "assimileras". Klockan slog 12 för 25 år sedan. Istället bör diskussionen handla om hur vi kan leva tillsammans. Det hade varit häftigt om Zafar och Göndör argumenterade för att avskaffa socialiserad skola och sjukvård. Låta varje folk inom det här territoriet några kallar för Sverige leva på det sätt de vill. Göndör tycker ju att man skall få odla sin särart. Så hur kan vi svenskar få odla vår?

Om man skall ta med sig något från detta verkar det som så att borgerligheten inte vet vilken fot de skall stå på. Det är så många paradoxer och intellektuella krockar att de vet varken ut eller in. Liberalismen är en fruktansvärt korkad ideologi när den sätts i sitt sammanhang. Jag kan ärligt talat inte förstå hur Moderaterna fortfarande kan gå runt och kalla sig för liberaler.

Citat:
Hmmm... äntligen börjar det hända något i kampen om partiledarposten i L. Fram till nu har alla parter hållit god ton och varit (på papper i alla fall) fulla av respekt för motståndarna. Man hade nästan kunnat tro att det inte spelade någon dom helst roll för den framtida inriktningen vem som blev vald. Nu gårdar dock kampen och temperaturen ordentligt genom denna bredsida från Sabuni med full fokus på allas vår floskeldrypande Ullentott. Ett axplock från intervjun med Saboni och föga överraskande är det invandring/integration som utgör den definitiva skiljelinjen............https://www.expressen.se/nyheter/nya...t-efterstrava/

Var det inte Merkel som sade att "mångkulturalismen" var över för tio år sidan? Vad Sabuni, Ebba Busch Thor och Jimmie Åkesson menar är alltså inte mångkultur i den bemärkelsen att de är emot ett mångetniskt och mångreligiöst. De är emot människor skall få inskränka individuell friheter. Detta kallas för liberal kritik av mångkulturalismen. Debatten är primärt akademisk och är säkert 30 år gammal nu. Fråga Sabuni vad hon tycker om progressiva som byter kön på sin unge, omskärelse av pojkar eller "kosherslakt" så kommer hon byta fot och hävda att det inte inskränker några ”liberala” värden men ”slöjan”. Den är hemsk och förtryckande. Detta är en inom liberal diskussion och egentligen fullständigt irrelevant givet vart vi är på väg.

Hur som helst får vi hoppas att Erik Ullenhag tar hem det här så vi blir av med liberalerna. Vi har redan åtta liberala partier i riksdagen.

https://www.youtube.com/watch?v=fP5pC9LIv8g
Senast redigerad av Edgerton 2019-06-06 kl. 22:51.
Citera
2019-06-06, 23:01
Avstängd
Citat:
Då förstår jag. Charles Maurras....

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Maurras

Jag kan inte så mycket om det här. Jag läser inte franska så för mig är den här grenen av katolsk "radikalkonservatism" rätt stängd. Men de är verkligen radikala. Jag känner mig progressiv jämfört med dem. Jag antar att de skulle anklaga mig för att vara liberal. Spännande dock.

Maurras och hans rörelse (Action Francaise) var inte bara emot den tidens radikaler, liberaler och givetvis marxister/kommunister, de menade också att motgiftet mot dessa modernistiska krafter var knutet till en blind lojalitet och lydnad mot Ledaren, en ledare som antogs besitta närmast mytisk och irrationalistisk auktoritet. Ledaren har rätt och kan kräva blind lydnad in i döden även om tunga fakta motsäger honom. Mycket riktigt beundrade de Hitler, det var bara det att Hitler beklagligtvis var tysk.

Jag har mycket svårt att se att denna typ av extremistisk ledarmystik kan vara relevant för någon vettig nationalistisk strömning i Sverige i nutid - eller kunde ha varit det vid någon tidpunkt efter andra världskriget.
Citera
2019-06-06, 23:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ett axplock från intervjun med Saboni och föga överraskande är det invandring/integration som utgör den definitiva skiljelinjen.

....

Rubriken och första meningen i artikeln är för tråden vederkvickande:
Nyamko Sabuni: ”Mångkultur är inte något att eftersträva”
• Visionen om det mångkulturella samhället måste begravas.
Lite märkligt att det är en liberal partiledarkandidat som säger detta.
Citera
2019-06-06, 23:25
Medlem
Citat:
Var det inte Merkel som sade att "mångkulturalismen" var över för tio år sidan? Vad Sabuni, Ebba Busch Thor och Jimmie Åkesson menar är alltså inte mångkultur i den bemärkelsen att de är emot ett mångetniskt och mångreligiöst. De är emot människor skall få inskränka individuell friheter. Detta kallas för liberal kritik av mångkulturalismen. Debatten är primärt akademisk och är säkert 30 år gammal nu.[…]
Mutti har i alla fall verkat för massinvandring. Sen får hon säga vad hon vill eller uppfattas säga vad åhöraren tycker sig höra.

Citat:
The headline “Multiculturalism has failed” is an incorrect translation of “Multikulti ist absolut gescheitert” because “Multikulti” is not “multiculturalism.” Germany has never had a policy of multiculturalism and the idea continues to be that migrants integrate into a dominant German culture. “Multikulti” could best be described as “flower power with diversity.” So, Merkel is saying that she doesn’t like the idea of everyone doing their own thing in all kinds of diverse ways and be happy. And who wouldn’t agree that “be happy” is a great motto for a party but maybe does not offer much guidance when it comes to thinking about an equitable and productive framework for living together in a diverse society?

In the same speech, Merkel also repeated something much more amazing, and something, the English newspaper reports I have read chose to ignore completely: the assertion that Islam is now part of Germany! That statement was first made by German President Christian Wulff during the celebrations to mark 20 years of German reunification a few days earlier.

https://www.languageonthemove.com/wh...el-really-say/
Citera
2019-06-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Rubriken och första meningen i artikeln är för tråden vederkvickande:
Nyamko Sabuni: ”Mångkultur är inte något att eftersträva”
• Visionen om det mångkulturella samhället måste begravas.
Lite märkligt att det är en liberal partiledarkandidat som säger detta
Röstfiske. Populism? Då får vår färgstarka liberal och partiledarpretendent förklara för populasen hur hon ämnar fortsätta massinvandringen som alla politiker är överens om. Eller det är sånt hon inte vill prata om.
Senast redigerad av Kinuski 2019-06-06 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in