2019-05-18, 12:38
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
För att förtydliga: jag var ironisk i mitt senaste inlägg.

Jag har på sista tiden scrollat mig igenom mängder med inlägg av lågkvalitativ/off-topic/obfuskerande karaktär, att jag till fullo delar Enochs oro.

Jag tycker mig för övrigt ana en ökande tendens av red-pilling hos fler och fler ledarskribenter (tex Arpis nyliga bruk av ordet globalist i sin ledartext) Det var det jag menade.
ok
Ironi och flashback är allt som oftast en balansakt på slak lina
Citera
2019-05-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Expressen avslöjar nu, i samarbete med EXPO, att - hör och häpna - nationalister skänker donerar pengar till nationalistiska organisationer. Kors i taket, ge dom en guldspade eller ett tjog spadar för detta gräv.

[...]

Summa summarum: har ni möjlighet att donera pengar till nationalistiska projekt som ni anser företräder era intressen så gör det. Istället för att se det som att skänka bort sina pengar är donationer ett sätt att investera i kampen. Det kan man göra med stolthet.

Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
För att förtydliga: jag var ironisk i mitt senaste inlägg.

Jag har på sista tiden scrollat mig igenom mängder med inlägg av lågkvalitativ/off-topic/obfuskerande karaktär, att jag till fullo delar Enochs oro.

Jag tycker mig för övrigt ana en ökande tendens av red-pilling hos fler och fler ledarskribenter (tex Arpis nyliga bruk av ordet globalist i sin ledartext) Det var det jag menade.

Intressant att du påpekar det. Ovan har vi en "30-talsantisemit" som vill att folks namn ska hamna på listor som Expo har tillgång till. Detta ska man göra för att hjälpa organisationer som åstadkommit och noll och intet samt är fulla med misslyckade personer varav flera är f.d. skinnskallar.

Apropå Arpi så använde han inte ordet globalist i sin ledartext. Han använde ordet i sitt facebook-inlägg för att på så sätt fånga in twitter-mobbens reaktioner. Ledartexten var nästan likadan som facebook-inlägget men ordet "globalist" användes inte. Uppenbart pga vilka det ordet associerar till -- de som 88flash vill att man skall ge pengar till.

Vi har sett liknande saker tidigare när det gjordes av misstag. Trådkändisen Johan Westerholm använde ordet "Finspång" utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som menas med det. För det fick han löpa gatlopp en stund.
Senast redigerad av experten10 2019-05-18 kl. 14:28.
Citera
2019-05-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Intressant att du påpekar det. Ovan har vi en "30-talsantisemit" som vill att folks namn ska hamna på listor som Expo har tillgång till. Detta ska man göra för att hjälpa organisationer som åstadkommit och noll och intet samt är fulla med misslyckade personer varav flera är f.d. skinnskallar.

Apropå Arpi så använde han inte ordet globalist i sin ledartext. Han använde ordet i sitt facebook-inlägg för att på så sätt fånga in twitter-mobbens reaktioner. Ledartexten var nästan likadan som facebook-inlägget men ordet "globalist" användes inte. Uppenbart pga vilka det ordet associerar till -- de som 88flash vill att man skall ge pengar till.

Vi har sett liknande saker tidigare när det gjordes av misstag. Trådkändisen Johan Westerholm använde ordet "Finspång" utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som menas med det. För det fick han löpa gatlopp en stund.

Man kan nästan tro att du är ett shill med tanke på hur ofta du smutskastar den nationella scenen, det måste verkligen svida inom dig när du hör att någon har donerat till nationalistiska organisationer. Men varför? Om dessa är så fulla av misslyckande skinnskallar och aldrig har lyckats åstadkommit något, vad spelar det för roll om människor som du inte känner slösar sina pengar på det? Att eventuellt hamna på expos lista över "bad guys" är kanske inte optimalt för gemene man, men ska man verkligen låta det stoppa? Är det ett sådant samhälle du vill ha, där den aggresiva vänstern ständigt är i framkant och alla som är oppositionella sitter hemma och rör inte en fena?
Citera
2019-05-18, 15:23
Medlem
Citat:
Men DN är ju den största tidningen. Så vad betyder "framför allt" i sammanhanget? Det finns ingen annan DN att jämföra med. Det finns bara en DN.

Citat:
experten10
Inte minst DN? DN är den största rikstäckande dagstidningen och den tidning som tar sig själv på störst allvar. Så jag förstår inte vad du menar med "inte minst DN". Det är inte som om det finns en annan DN som agerar annorlunda.

Citat:
HenKarl
Även enbart ringa politisk medvetenhet brukar korrelera med insikter och kunskaper om, inte minst, DN:s propagandistiska natur och faktiska regimmediala funktion.

Ni tycks mena att Bonnier och DN i egenskap av att vara det största mediahuset respektive den största dagstidningen med nödvändighet också måste fylla just regimmediala funktioner. Samtidigt invänder ni mot en beskrivning av Bonnier som maffia (...).

Ni vägrar konsekvent att adressera det faktiska exemplifierandet av sakfrågan: Är Bonniers godtyckliga censurerande av ett oppositionellt parti under en valrörelse att betrakta som speciellt nog för att klassas som demokratifientlig maffiaverksamhet? ( http://www.friatider.se/tv4-stoppar-...-det-h-r-valet )

Istället för att besvara frågan drar ni upp samma gamla uttjatade ad hominem-angrepp om "agenda" och "genomruttet teoribygge som luktar" som ni alltid gör när någon nosar på sanningen:

Citat:
experten10
Skulle du ha sagt samma sak om Telias köp av TV4 gått igenom? Jag tvivlar på att du skulle gjort det. Och det väcker naturligtvis frågor om dig och din "agenda" för att låna ett tråduttryck. Ännu konstigare blir det eftersom vi har en verksamhet som heter Public Service i Sverige. Denna är skattefinansierad och lagstadgad...och agerar inte annorlunda. Då har du ingen kommentar. Det luktar om det du skriver. Och lukten känns bekant... det luktar genomruttet teoribygge.

...Bara för att sedan fortsätta med samma gamla snickesnack, som ni vevat Gud vet hur många gånger tidigare, om att en mediaktörs val att publicera och/eller inte publiceras vissa uppgifter inte kan sägas spegla dennes bredare politiska ambitioner:

Citat:
experten10
Det ser ut som om du missuppfattat en sak här. Sandviken-rapporten skrevs av en revisionsfirma på uppdrag av en kommun. DN rapporterade sedan om denna rapport. Det är inte så att DN beställde rapporten. Förstår du det? Det blir aningen konstigt när du pratar om "syfte". Så det beskrivits av de inblandade så har redaktören på DN, Caspar Ortiz, helt enkelt sagt: det där låter som SD-propaganda om We are Sthlm. Här finns ingen plan, inget "syfte". Här finns ingenting annat än att redaktören på en liberal tidning är liberal. Det är inte som om "Bonnier" kände till något och sedan gav order om att inte rapportera. Och det är samma person, Caspar Ortiz, som godkände publikation om "reportaget" om Sandviken-rapporten.

Och som om allt detta inte vore nog så ljuger ni dessutom:

Citat:
experten10
Skulle du ha sagt samma sak om Telias köp av TV4 gått igenom? Jag tvivlar på att du skulle gjort det. Och det väcker naturligtvis frågor om dig och din "agenda" för att låna ett tråduttryck. Ännu konstigare blir det eftersom vi har en verksamhet som heter Public Service i Sverige. Denna är skattefinansierad och lagstadgad...och agerar inte annorlunda. Då har du ingen kommentar.

Citat:
HenKarl
Kännedom om public service delaktighet och skuld i detta [rent ut sagt historiskt exceptionella nationella svek och förräderi som vi och framtida generationer utsätts för] kommer efter hand att bli del av allmänbildningen, och public service kommer därför också i sin nuvarande form tids nog att avskaffas med hjälp av demokratiska medel.

Ni beter er rent ut sagt ynkligt. Hur mycket får ni betalt för att förstöra för vanligt folk som bara vill diskutera medias roll i politiken? Är ni stolta över ert värv som politruker?

Citat:
expert10
Så vilken är illgärningen? Att anställa den redaktör jag nämner? Att ha haft en sådan som Olof Lagercrantz som chefredaktör?

För sista gången:

Bonnier har spelat (och spelar fortfarande) en uppenbar roll i förgiftandet av såväl mediaklimat som det allmänna samtalet genom sina mediala maffiametoder och spridande av propaganda, eller "agendajournalistik" som det så fint(?) heter.

Bonnier är på detta sätt ett reellt hot mot svensk demokrati, nationellt självbestämmande och på sikt även suveränitet.

Nya Tider skrev tidigare i år att idéen om en Lex Bonnier behöver dammas av ( https://www.nyatider.nu/lex-bonnier-borde-dammas-av/ ). Behovet av en Lex Bonnier är egentligen mycket enkelt och de underliggande principerna för detta behov kan historiskt spåras åtminstone tillbaka till medeltiden: Land skall med lag byggas. Och då finns det inte plats för maffia.
Senast redigerad av HenKarl 2019-05-18 kl. 15:35. Anledning: Rättstavning
Citera
2019-05-18, 15:32
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Intressant att du påpekar det. Ovan har vi en "30-talsantisemit" som vill att folks namn ska hamna på listor som Expo har tillgång till.
Om du hade bemödat dig med, eller haft kunskap att läsa innantill, så hade du vetat att det var Expressen och inte EXPO som tagit fram listor på donationer över 500 euro till organisationer verksamma inom EU. Det handlar alltså om offentliga uppgifter.

Men, för att klargöra, så argumenterar du här för att förmå nationella att inte stödja politiska projekt som de sympatiserar med. Detta gör du genom att insinuera att fd skinheads likt SDs Oscar Sjöstedt är dåliga människor och försöker skrämmas med EXPO.

Då har jag inte gått in på dina lögnaktiga insinuationer om att jag vill se folk registreras av den judiska underrättelsetjänsten. Du glömde då att flera nationella organisationer idag, bland dem Nordiska Motståndsrörelsen, mer än gärna tar emot anonyma donationer i form av kontanter och/eller olika kryptovalutor som Bitcoin.

Därmed säger ditt inlägg mer om dig än vad det gör om mig. Få, om någon, lär förvånas.
Senast redigerad av 88g14flashplant 2019-05-18 kl. 15:37.
Citera
2019-05-18, 15:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Ni tycks mena att Bonnier och DN i egenskap av att vara det största mediahuset respektive den största dagstidningen med nödvändighet också måste fylla just regimmediala funktioner. Samtidigt invänder ni mot en beskrivning av Bonnier som maffia (...).

Ni vägrar konsekvent att adressera det faktiska exemplifierandet av sakfrågan: Är Bonniers godtyckliga censurerande av ett oppositionellt parti under en valrörelse att betrakta som speciellt nog för att klassas som demokratifientlig maffiaverksamhet? ( http://www.friatider.se/tv4-stoppar-...-det-h-r-valet )

Istället för att besvara frågan drar ni upp samma gamla uttjatade ad hominem-angrepp om "agenda" och "genomruttet teoribygge som luktar" som ni alltid gör när någon nosar på sanningen.

...Bara för att sedan fortsätta med samma gamla snickesnack, som ni vevat Gud vet hur många gånger tidigare, om att en mediaktörs val att publicera och/eller inte publiceras vissa uppgifter inte kan sägas spegla dennes bredare politiska ambitioner:

Och som om allt detta inte vore nog så ljuger ni dessutom:

Ni beter er rent ut sagt ynkligt. Hur mycket får ni betalt för att förstöra för vanligt folk som bara vill diskutera medias roll i politiken? Är ni stolta över ert värv som politruker?

Långsamt börjar man hata dom.
Citera
2019-05-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Man kan nästan tro att du är ett shill med tanke på hur ofta du smutskastar den nationella scenen, det måste verkligen svida inom dig när du hör att någon har donerat till nationalistiska organisationer. Men varför? Om dessa är så fulla av misslyckande skinnskallar och aldrig har lyckats åstadkommit något, vad spelar det för roll om människor som du inte känner slösar sina pengar på det? Att eventuellt hamna på expos lista över "bad guys" är kanske inte optimalt för gemene man, men ska man verkligen låta det stoppa? Är det ett sådant samhälle du vill ha, där den aggresiva vänstern ständigt är i framkant och alla som är oppositionella sitter hemma och rör inte en fena?

Det är inte mig det svider för. Det är de personer som uppmärksammats i Expressen det kan svida för. Jag ifrågasätter dessutom värdet i att ge pengar till personer och organisationer som är oförmögna att åstadkomma något. Donera då i stället pengar till https://detgodasamhallet.com och deras göromål.
Citera
2019-05-18, 15:44
Medlem
Citat:

Istället för att besvara frågan drar ni upp samma gamla uttjatade ad hominem-angrepp om "agenda" och "genomruttet teoribygge som luktar" som ni alltid gör när någon nosar på sanningen:

Kul att du tilltalar mig med "ni". Har du någon poäng i det du skriver? Jag försöker leta efter en men jag hittar ingen. Tråden är åtta år gammal. Bonniers medier är inte något obekant. Som sagt så försöker jag finna någon poäng i det du skriver. Är poängen att Bonnier, men bara DN då, är det enda problemet i Sverige?

Vad menar du med "sanningen"? Att DN är liberal? Goddag, yxskaft.

Citat:
Behovet av en Lex Bonnier är egentligen mycket enkelt och de underliggande principerna för detta behov kan historiskt spåras åtminstone tillbaka till medeltiden: [b]Land skall med lag byggas. Och då finns det inte plats för maffia.

Absolut, det vore alldeles utmärkt med en mer decentraliserad media, liksom mer decentalisering i allmänhet. Men då kommer det igen... "maffia", som om du är absolut besatt av koppla ihop kritik av Bonnier med att vara ett fullständigt mongo.

Det jag ifrågasatte var om du skulle ha samma kritik om Telias köp av TV4 gått igenom. Du svarade inte. Det är i sig ett svar.
Citera
2019-05-18, 16:40
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Men i replik mot den vänsterliberala epitetsmånglerskan Anna Hellgren som tycker gränser och sådant är förlegat gör han det. Använder ordet globalist alltså.
Om nio dagar är det EU-val. Två visioner om Europa står mot varandra. Å ena sidan ett EU med alltmer överstatlighet, som präglas av legalism, där det alltid finns ett nytt fördrag eller ny konvention som medlemsstaterna har att underkasta sig. Ett Europas förenta stater.

Å andra sidan ett EU av relativt självständiga nationer, men där man samarbetar om det man inte kan lösa på egen hand. Där ingen yttre makt tvingar demokratiskt valda regeringar att genomföra politik deras folk avskyr. Ett europeiskt nationernas förbund.

Detta är vår tids stora politiska konflikt. Globalism mot nationalism, som Yuval Noah Harari, Jonathan Haidt, med flera formulerat det. Eller varsomhelstare mot någonstansare, som David Goodhart formulerat det. Eller god mot ond, som många i svensk offentlighet verkar föredra.

Anna Hellgren, redaktör och kulturskribent på Expressen, har nu för andra gången ryckt ut med pennan som svärd i ett försvar för den globalistiska positionen.
[...]
I sin nya artikel kallar Anna Hellgren mig oanständig, men känner sig inte nödgad att förklara på vilket sätt. Hon nöjer sig med att klumpa ihop mig med Victor Orbán. Det är tyvärr en slapphet vi har fått vänja oss vid i svensk debatt. Är jag oanständig för att jag kritiserar att svenska, och andra västeuropeiska, politiker vill tvinga andra länder att ta emot migranter mot deras uttalade vilja?
[...]
Men jag är i gott sällskap. En majoritet av svenskar har åtminstone sedan 1990-talet ansett att migrationen till Sverige är för stor. Migrationen har aldrig varit populär bland Europas folk och är det ännu mindre efter migrationskrisen 2015. Vi är många som är ”oanständiga”.

I flera år har jag argumenterat för att avskaffa asylrätten i sin nuvarande form.
[...]
De som kommer är sällan flyktingar i egentlig bemärkelse. Migrationen är inte bara impopulär i mottagarländerna, den är heller ingen bestående lösning på de omständigheter som människor väljer att lämna. Det är inte en oanständig tanke att Europa inte är till för hela världen, att inte heller Sverige är det.
Hot mot EU-projektet

Att som Anna Hellgren påstå att EU är lika demokratiskt som de nationella församlingarna är helt enkelt inte sant. Man kan säga mycket om Victor Orbán, men hans parti Fidesz har i tre val sedan 2010 fått egen majoritet i parlamentet. Det är demokratisk legitimitet, alldeles oavsett vilka illiberala reformer han genomför. Man behöver inte gilla vad han gör med Ungern för att erkänna detta.

Men ingen europeisk väljare har valt Jean-Claude Juncker, EU-kommissionens ordförande. Han hade ingen demokratisk legitimitet i ryggen när han i augusti 2016 kallade nationsgränser för den ”sämsta uppfinningen någonsin” (Independent 22/8 –16). Det är tondöva globalister, eller vad man nu föredrar för term, som Juncker som har den verkliga makten i EU, inte Victor Orbán. Det är dessa som i sin gränslöshet, både vad gäller ideologi och maktambitioner, hotar EU-projektet
https://www.expressen.se/kultur/nej-...te-oanstandig/

Inte bara går det för sig för Arpi att tala om globalister i MSM, det går också för sig att kalla dessa odemokratiska liberaler - de valda likaväl som de ingen röstberättigad europé har valt - för tondöva globalister där de dundrar fram med sina repressiva åtgärder, lagstiftningar och mobbartvång för att kuva suveräna stater att krypa in i överstatlighetens byråkratiska järnbur.
Citera
2019-05-18, 20:34
Medlem
Brottsförebyggande rådet (Brå) som gör den nationella trygghetsundersökningen (NTU) som många politiker och opinionsbildare stöder sig på i samhällsdebatten gick under 2017 över till en ny mätmetod som i stället för ett urval på 20 000 telefonintervjuer ersattes av post- och webbenkäter till ca 200 000 personer.
Statistiken visar i vilken utsträckning befolkningen uppger att de har utsatts för brott, som till exempel misshandel, hot, sexualbrott, personrån, bedrägerier, trakasserier och nätkränkningar.

Även hur befolkningen upplever otrygghet, oro över brottsligheten och att utsättas för olika brott redovisas i undersökningen.
Citat:
– Vi ändrade metod för att kunna möta polisens behov. Det var polisen som var intresserade av att resultaten skulle kunna redovisas på lokalpolisnivå för att kunna följa upp polisens verksamhet lokalt, säger Thomas Hvitfeldt, enhetschef på Brå.
https://www.expressen.se/nyheter/bro...rygghetsenkat/

Marie Demker, statsvetare vid Göteborgs universitet får här representera den styrande och rådande makten som vill hålla folket och dess gnagande oro utanför verklighetens ekvation.
Citat:
... är kritisk till att den ofta används i den politiska debatten för att slå fast hur brottsligheten ser ut i landet.

– Om man använder den i syfte att tala om brottstatistik och kriminalitetens utbredning då används den på ett sätt som den inte är avsedd för. Jag är rädd att detta görs för att det är siffror som är tillgängliga och att man inte har reflekterat tillräckligt över vad de här siffrorna står för, säger hon.
Ja, vad ska man säga, tror nog folk är redo att synka det upplevda med det verkliga, att äntligen få bekräftat att man inte är ensam, att fler upplever den, mångkulturens baksida.
Citera
2019-05-18, 20:52
Medlem
orrtupps avatar
Häromdagen så var det ju programmet Människor och tro som grävde ner sig i självömkan pga det nationalistiska hotet och i dag var det dags för Konflikt i P1 att grotta ner sig i sin depression.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1287086
Inte mycket vettigt men värt att lyssna på för att känna skadeglädjen som ju är den enda riktiga glädjen just nu.
Citera
2019-05-18, 20:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Brottsförebyggande rådet (Brå) som gör den nationella trygghetsundersökningen (NTU) som många politiker och opinionsbildare stöder sig på i samhällsdebatten gick under 2017 över till en ny mätmetod som i stället för ett urval på 20 000 telefonintervjuer ersattes av post- och webbenkäter till ca 200 000 personer.
Statistiken visar i vilken utsträckning befolkningen uppger att de har utsatts för brott, som till exempel misshandel, hot, sexualbrott, personrån, bedrägerier, trakasserier och nätkränkningar.

Även hur befolkningen upplever otrygghet, oro över brottsligheten och att utsättas för olika brott redovisas i undersökningen.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...rygghetsenkat/

Marie Demker, statsvetare vid Göteborgs universitet får här representera den styrande och rådande makten som vill hålla folket och dess gnagande oro utanför verklighetens ekvation.

Ja, vad ska man säga, tror nog folk är redo att synka det upplevda med det verkliga, att äntligen få bekräftat att man inte är ensam, att fler upplever den, mångkulturens baksida.
En snabb blick på hennes genusfrisyr, denna politiska uniform, ger vid handen att allt hon säger är att betrakta som desinformation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marie_Demker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in