2019-05-17, 17:56
Medlem
longbow4ys avatar
MSB ger sig i matchen om politiska påverkansoperationer med utländskt ursprung
Att den negativa bilden av Sverige förstärkts av olika aktörer utomlands de senaste åren bekymrar flera svenska myndigheter. MSB stärker arbetet för att minska riskerna för effekter på Sverige.
...
– I omvärlden finns det faktiskt flera aktörer som använder Sverige som ett dåligt exempel i flera fall av inrikespolitiska skäl. Och det i sin tur har gjort att man har förstärkt en negativ bild rörande Sverige
...
Men Mikael Tofvesson poängterar att det pågår långsiktiga påverkanskampanjer i vissa länder där Sverige används.
...
Ett syfte hos utländska aktörer kan vara att stärka bilden av det egna landets politik hos sin befolkning. MSB satsar mer på analyser av Sverigebilden utomlands nu och har anställt en expert - ett samarbete med andra myndigheter som Svenska Institutet.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7222820

Givetvis en slump att det kommer idag. Eller?
Citera
2019-05-17, 18:09
Medlem
Holdingbreaths avatar
https://www.theguardian.com/world/20...irst-black-mep

Alice Bah Kuhnke presenterades av en vänster tidning som något positiv. Faktum är hon är inte begåvad och hon bidrar lite till Sverige.

Mångkutur gäller forfarande.
Citera
2019-05-17, 18:44
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Alla medverkande i programmet inklusive programledarna var uppenbart oroliga för utvecklingen i Europa, jättehemskt att Salvini, Orban och Åkesson bara växer och växer i popularitet trots sin hatiska retorik och antidemokratiska politik osv osv. Uppgivenhet är min sammanfattning.

För mig är det en tröst att veta att även de minsta framgångar för min sida orsakar så mycket vånda och ångest hos de som vill förstöra mitt liv och framtid.
Utmärkt! Härligt att få en lite mer detaljerad över deras vånda och ångest. Vet inte om tråden är bekant med Soph, den 14-årig amerikanskan som inspirerar just detta hos patrasket och som de nu vill tysta. När man hör henne förstår man varför för hon bokstavligen spottar ur sig sanningen om asen.

https://www.bitchute.com/video/OdaUDeAGIck/
Citera
2019-05-17, 19:36
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag har inte lagt märke till någonting alls vad gäller krig mot Iran i svenska media. Det enda som finns på svd.se är något om någon iransk regissör. Jag tvivlar på att det här med något krig (som inte kommer bli av) att göra.
Varför är jag inte förvånad?
Högkvarteret – 15 maj 2019 kl: 20.00
Försvarsmakten har beslutat att tillfälligt avbryta utbildningen i Irak. Detta på grund av det spända säkerhetsläget mellan USA och Iran.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...ngarna-i-irak/
Citera
2019-05-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Varför är jag inte förvånad?
Högkvarteret – 15 maj 2019 kl: 20.00
Försvarsmakten har beslutat att tillfälligt avbryta utbildningen i Irak. Detta på grund av det spända säkerhetsläget mellan USA och Iran.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...ngarna-i-irak/

Det är kul med teoribyggen hur de som i en handvändning helt plötsligt reduceras till beståndsdelar, eller fragment av beståndsdelar. Plötsligt ingenting om någon ihopfantiserad konspiration för att starta krig för att neutralisera från "hotet" (vad för hot???) som nu pågår i Europa(?). Trumps linje visavi Iran har varit känd länge och har inte förändrats -- vilket ett teoribygge av nödvändighet måste ignorera.

Att förutspå ett nytt storkrig är en rejäl förutsägelse, tycker du inte? Men det jag lärt mig om teoribyggen och de som snickrar på dem är att...det är inte seriöst. När det inte blir något krig (vilket det inte kommer att bli) så bryr sig teoribyggaren inte. I stället är det vidare till näste teoribygge.

Nåväl, nu när detta svar ignoreras så återuppstår hela teoribygget igen. Beståndsdelarna fogas samman igen. Så som ett monster i en skräckfilm... som inte vill dö.

Apropå det läste jag i dag en artikel i SvD:s papperstidning som handlade om "rysk påverkan" i EU-valet (jag hittar ingen länk). Ryssland lägger 10 miljarder dollar på detta årligen påstås det och där listades ett antal narrativ som ryssen påstås hålla på med. Ett är att försöka få ut bilden av att det råder ett avstånd mellan "eliten" och folk, d.v.s att t.ex. Sverige har ett etablissemang. Så om någon påpekar detta faktum så är personen i fråga en rysk agent. Vad sägs om det teoribygget? En annan sak saker som var lite lustig var att ryssarna tydligen håller på och sprider narrativet att europiska länder styrs av en homo-maffia! Den har jag har faktiskt aldrig sett.

Det blir aningen svårt att anklaga EU för att ha en "agenda". Ett uppenbart ruttet teoribygge, likt det EU kommer levererar, är ju menat att tas på allvar och är inget att skratta åt. Eller hur?
Citera
2019-05-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Utmärkt! Härligt att få en lite mer detaljerad över deras vånda och ångest. Vet inte om tråden är bekant med Soph, den 14-årig amerikanskan som inspirerar just detta hos patrasket och som de nu vill tysta. När man hör henne förstår man varför för hon bokstavligen spottar ur sig sanningen om asen.

Alla journalister och gäster tog explicit ställning för Europeiska Unionen, öppna gränser, abort, homosexäktenskap osv. De jämställde konservativa, nationalister, islamkritiker, libertarianer, kristdemokrater som värnar kärnfamiljen osv. med nynazister. Det enda undantaget var utrikeskorrespondenten Filip Kotsambouikidis som var hyfsat neutral och intressant. Detta har att göra att han är yngre än de andra och är i början av sin karriär. Antagligen vill han inte stampa på en massa tår eftersom han vet vart vinden blåser. De andra journalisterna ansåg att det stora hotet mot världen är Alternativ för Tyskland, Lega, Fidesz, Sannfinnarna, Donald Trump osv. I princip alla som inte är vänsterliberala är onda om jag förstår SR rätt. Kotsambouikidis vet vart det blåser men han vet också att det blåser åt båda hållen. Båda sidor blir mer ”extrema”.

USA står i lågor efter att Georgia, Alabama, Missouri, Ohio, Louisiana, Kentucky, Utah, Arkansas, Mississippi, North Dakota, South Dakota och West Virginia har börjat stifta hårdare abortlagstiftning för att ta frågan till högsta domstolen och riva upp Roe & Wade (1973) vilket skulle innebära att det blir upp till varje delstat att besluta själva i frågan. Antagligen skulle drygt 20 delstater i USA förbjuda abort med ett antal undantag och ytterligare tio delstater skulle undergräva möjligheterna till abort. Samtidigt går Washington, Kalifornien, Vermont, Rhode Island, Nevada, Illinois, New Mexico osv. åt andra hållet och ökar möjligheten till abort. Skälet till ivern för förändring är att USA nu har en högsta domstol där en majoritet är utsedda av GOP.

Ruth Bader Ginsburg är 86 år och sjuklig. Om hon trillar av pinnen skulle GOP kunna sitta på 6 av 9 domare. Hur länge Stephen Breyer överlever är oklart. Han är 80 år men han överlever säkert Trump. Om GOP får upp frågan om abort till högsta domstolen (om inte John Roberts (GOP) fegar ur som han brukar göra) skulle det kunna innebära att det blir fritt fram för varje delstat att bestämma själv. Då åker aborträtten i toaletten i ett tjugotal delstater. Det skulle vara en mycket stor seger för GOP. Deras kristna kärnväljare har ylat om det här i snart femtio år nu. Notera också att när du väl förbjuder abort tenderar folk att acceptera resultatet. Folk vänjer sig och anammar sedan ordningen. Jag kan faktiskt inte säga annat än att många liberaler antagligen kissar på sig inför utvecklingen. Jag såg en nyligen tagen intervju med Nigel Farage utförd av BBC. TV-kanalen var inte så lite partiska och aggressiva. Beteendet påminde om hur SD blev behandlade 2010.

Vi får se vad som händer men uppenbarligen är det mången liberal som är oroliga för framtiden. I synnerhet när det nu börjar sippra fram att kvinnor, män och barn i konservativa länder som Polen och Ungern får det bättre medan kvinnor, män och barn i liberala stater får det sämre.

Det är förövrigt inte konstigt att abort är i ropet i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=A16gzm9eaa8

Jag är ingen abortmotståndare men jag förstår att många vill förbjuda det. Värt att titta på den korta videon.
Senast redigerad av Edgerton 2019-05-17 kl. 21:45.
Citera
2019-05-17, 21:47
Medlem
Citat:
Bonnier är en stor mediaaktör, men det är allt. Det är inte helt klart vad du försöker säga. Vi ska dessutom komma ihåg att den behandling AfS utsätts för är ingenting jämfört med vad SD gick igenom för inte särskilt länge sedan om man har lite perspektiv. Och då var det SVT bland andra som gjorde det. Något narrativ om Bonnier som något speciellt 1) håller inte och 2) säljer inte samt 3) är frånstötande. Det skulle inte vara det minsta annorlunda om Telia ägde TV4, ett köp som väl inte inte gått igenom ännu.

Vad gäller demokrati så ser DN:s ledarredaktion och övrig journalistkr som att de räddar demokratin genom att agera som de gör. De anser, på fullt allvar, att det de personligen tycker är demokrati. Punkt. Det är ingen "agenda" eller "maffia" här. Detta är vad de faktiskt tror.

Du säger hålla Bonnier ansvarigt. Men ingen annan? Eller? Det är oklart. Ottokar och jag har diskuterat detta tidigare och visst, Bonnier kan lastas för att låta patienterna handha dårhuset men hur skiljer det sig från någon annan instutition i Sverige?

Inte minst DN? DN är den största rikstäckande dagstidningen och den tidning som tar sig själv på störst allvar. Så jag förstår inte vad du menar med "inte minst DN". Det är inte som om det finns en annan DN som agerar annorlunda.

Apropå Bonnier och diverse hemmasnickrade teoribyggen så har samtliga sådana ederlagts igen denna vecka. fasligt tog upp kolumnen i Expressen (Bonnier) som behandlade bland annat DN:s (Bonnier) agerande vad gäller We are Sthlm-trakasserierna sommaren 2015.

Tråkigt att se att du (ni?) tydligen känner dig/er såpass trängda att ni måste märka ord. Ännu tråkigare att ni inte tycks behärska svenska språket. ☹️

Låt mig hjälpa er på traven! 🙂

"Inte minst" är i det närmaste synonymt med "framför allt" och "i synnerhet", men något mindre definitivt än de två senare uttrycken.

Citat:
HenKarl
Även enbart ringa politisk medvetenhet brukar korrelera med insikter och kunskaper om, inte minst, DN:s propagandistiska natur och faktiska regimmediala funktion.

Detta var alltså mitt svar på ert påstående att:

Citat:
experten10
Gällande Bonnier så finns det alldeles utmärkta argument att anföra mot deras ställning i Sverige. Men intresset för det är lågt ska du veta, även i denna tråd.

Men inte ska vi väl hemfalla åt att småsint märka ord!? - Kanske skulle ni istället vilja vara så vänliga och hjälpa mig och alla andra som råkar läsa i tråden att förstå hur det faktiskt ligger till med Bonnier - Finns det utmärkta argument att anföra mot att denna maffiafamilj skall åtnjuta den mediala [sär]ställning som de faktiskt gör, eller "håller inte" de utmärkta argumenten?

Citat:
experten10
Gällande Bonnier så finns det alldeles utmärkta argument att anföra mot deras ställning i Sverige.

Citat:
experten10
Något narrativ om Bonnier som något speciellt 1) håller inte och 2) säljer inte samt 3) är frånstötande.

Jag har i mina senaste inlägg utvecklat påståendet att liberala Bonnier förgiftar det offentliga samtalet och därigenom undergräver och direkt skadar den svenska demokratin, svenskt självbestämmande och på längre sikt även vår suveränitet. Jag exemplifierade med Bonniers senaste uppvisning av regelrätt maffiabeteende då de godtyckligt väljer att censurera ett av få oppositionella partier i Sverige ( http://www.friatider.se/tv4-stoppar-...-det-h-r-valet ), varpå ni svarar med "kålsuparargument" och att beskrivande av Bonnier som något speciellt "inte håller", "inte säljer", och "är frånstötande".

Citat:
experten10
Bonnier är en stor mediaaktör, men det är allt. Det är inte helt klart vad du försöker säga. Vi ska dessutom komma ihåg att den behandling AfS utsätts för är ingenting jämfört med vad SD gick igenom för inte särskilt länge sedan om man har lite perspektiv. Och då var det SVT bland andra som gjorde det. Något narrativ om Bonnier som något speciellt 1) håller inte och 2) säljer inte samt 3) är frånstötande. Det skulle inte vara det minsta annorlunda om Telia ägde TV4, ett köp som väl inte inte gått igenom ännu.

Vad som i sanning är just frånstötande, inte säljer och inte håller är ert världsfrånvända försvar av den nuvarande svenskhatande regimens förmodligen främsta propagandamånglare. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det få, om ens några, politiskt medvetna svenskar som inte känner till och förstår vad för syfte "Sandvikenrapporten", "brandmannen i Boden", och "We are Sthlm-mörkandet" har haft i det rent ut sagt historiskt exceptionella nationella svek och förräderi som vi och framtida generationer utsätts för.

Kännedom om public service delaktighet och skuld i detta förräderi bortom generationsgränserna kommer efter hand att bli del av allmänbildningen, och public service kommer därför också i sin nuvarande form tids nog att avskaffas med hjälp av demokratiska medel. Precis som sig bör i ett land med nationellt självbestämmande. Bonnier skall på liknande sätt även de så småningom hållas ansvariga för de illgärningar de begått och ännu fortsätter begå mot Sverige och det svenska folket. Räkenskapens dag infinner sig tids nog. Var så säker.
Citera
2019-05-17, 21:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Men det jag lärt mig om teoribyggen och de som snickrar på dem är att...det är inte seriöst. När det inte blir något krig (vilket det inte kommer att bli) så bryr sig teoribyggaren inte. I stället är det vidare till näste teoribygge.

Du inser att du kritiserar Sveriges försvarsmakt och inte mig?
Och Tysklands:
Tyskland beslutar att stoppa militärövningar i Irak med hänvisning till de ökade spänningarna i regionen på grund av konflikten mellan USA och Iran, uppger AFP.

En talesperson för Tysklands försvarsminister, Jens Flosdorff, säger att det handlar om att skydda sin personal i regionen
https://omni.se/tyskland-pausar-mili...-irak/a/Opzadl

Och USA:
USA fortsätter att trappa tonläget mot Iran. Den amerikanska ambassaden i Irak har nu beslutat att all icke-essentiell personal ska lämna landet på grund av akuta hot mot amerikaner och amerikanska intressen.

Enligt USA kommer hotet från Iran och dess allierade i regionen. Amerikanska medborgare har uppmanats att undvika resor till Irak.

Spänningarna mellan USA och Iran har vuxit kraftigt under den senaste veckan. USA har förstärkt sin militära närvaro i regionen kring Iran bland annat med ett hangarfartyg och B-52-bombplan.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...an-grannlandet

Men det givetvis en självutnämnd expert som vet bäst om situationen i Iran.

Låt mig gissa att du skaffar all information från svenska medier. De medier du själv kritiserar.
Citera
2019-05-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
"Inte minst" är i det närmaste synonymt med "framför allt" och "i synnerhet", men något mindre definitivt än de två senare uttrycken.

Men DN är ju den största tidningen. Så vad betyder "framför allt" i sammanhanget? Det finns ingen annan DN att jämföra med. Det finns bara en DN.

Citat:
Men inte ska vi väl hemfalla åt att småsint märka ord!? - Kanske skulle ni istället vilja vara så vänliga och hjälpa mig och alla andra som råkar läsa i tråden att förstå hur det faktiskt ligger till med Bonnier - Finns det utmärkta argument att anföra mot att denna maffiafamilj skall åtnjuta den mediala [sär]ställning som de faktiskt gör, eller "håller inte" de utmärkta argumenten?

Konstig fråga anser jag. Underlig. Att det finns en så stor mediakoncern i ett litet land är olämpligt. Men sen frågar du om det finns argument när du själv tar upp ett riktigt bra argument själv. Det som inte håller är din fantasi om "maffia". Som om andra marknadsdominanta aktörer inom andra branscher agerar annorlunda. Det gör de inte.

Citat:
Jag har i mina senaste inlägg utvecklat påståendet att liberala Bonnier förgiftar det offentliga samtalet och därigenom undergräver och direkt skadar den svenska demokratin, svenskt självbestämmande och på längre sikt även vår suveränitet. Jag exemplifierade med Bonniers senaste uppvisning av regelrätt maffiabeteende då de godtyckligt väljer att censurera ett av få oppositionella partier i Sverige ( http://www.friatider.se/tv4-stoppar-...-det-h-r-valet ), varpå ni svarar med "kålsuparargument" och att beskrivande av Bonnier som något speciellt "inte håller", "inte säljer", och "är frånstötande".

Skulle du ha sagt samma sak om Telias köp av TV4 gått igenom? Jag tvivlar på att du skulle gjort det. Och det väcker naturligtvis frågor om dig och din "agenda" för att låna ett tråduttryck. Ännu konstigare blir det eftersom vi har en verksamhet som heter Public Service i Sverige. Denna är skattefinansierad och lagstadgad...och agerar inte annorlunda. Då har du ingen kommentar. Det luktar om det du skriver. Och lukten känns bekant... det luktar genomruttet teoribygge.

Citat:
Vad som i sanning är just frånstötande, inte säljer och inte håller är ert världsfrånvända försvar av den nuvarande svenskhatande regimens förmodligen främsta propagandamånglare. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det få, om ens några, politiskt medvetna svenskar som inte känner till och förstår vad för syfte "Sandvikenrapporten", "brandmannen i Boden", och "We are Sthlm-mörkandet" har haft i det rent ut sagt historiskt exceptionella nationella svek och förräderi som vi och framtida generationer utsätts för.

Främsta. Men det är ju den största mediaaktören så per definition är det den främsta. Det ser ut som om du missuppfattat en sak här. Sandviken-rapporten skrevs av en revisionsfirma på uppdrag av en kommun. DN rapporterade sedan om denna rapport. Det är inte så att DN beställde rapporten. Förstår du det? Det blir aningen konstigt när du pratar om "syfte". Så det beskrivits av de inblandade så har redaktören på DN, Caspar Ortiz, helt enkelt sagt: det där låter som SD-propaganda om We are Sthlm. Här finns ingen plan, inget "syfte". Här finns ingenting annat än att redaktören på en liberal tidning är liberal. Det är inte som om "Bonnier" kände till något och sedan gav order om att inte rapportera. Och det är samma person, Caspar Ortiz, som godkände publikation om "reportaget" om Sandviken-rapporten.

Citat:
Kännedom om public service delaktighet och skuld i detta förräderi bortom generationsgränserna kommer efter hand att bli del av allmänbildningen, och public service kommer därför också i sin nuvarande form tids nog att avskaffas med hjälp av demokratiska medel. Precis som sig bör i ett land med nationellt självbestämmande. Bonnier skall på liknande sätt även de så småningom hållas ansvariga för de illgärningar de begått och ännu fortsätter begå mot Sverige och det svenska folket. Räkenskapens dag infinner sig tids nog. Var så säker.

Så vilken är illgärningen? Att anställa den redaktör jag nämner? Att ha haft en sådan som Olof Lagercrantz som chefredaktör?
Citera
2019-05-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Du inser att du kritiserar Sveriges försvarsmakt och inte mig?
Och Tysklands:
Tyskland beslutar att stoppa militärövningar i Irak med hänvisning till de ökade spänningarna i regionen på grund av konflikten mellan USA och Iran, uppger AFP.

En talesperson för Tysklands försvarsminister, Jens Flosdorff, säger att det handlar om att skydda sin personal i regionen
https://omni.se/tyskland-pausar-mili...-irak/a/Opzadl

Och USA:
USA fortsätter att trappa tonläget mot Iran. Den amerikanska ambassaden i Irak har nu beslutat att all icke-essentiell personal ska lämna landet på grund av akuta hot mot amerikaner och amerikanska intressen.

Enligt USA kommer hotet från Iran och dess allierade i regionen. Amerikanska medborgare har uppmanats att undvika resor till Irak.

Spänningarna mellan USA och Iran har vuxit kraftigt under den senaste veckan. USA har förstärkt sin militära närvaro i regionen kring Iran bland annat med ett hangarfartyg och B-52-bombplan.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...an-grannlandet

Men det givetvis en självutnämnd expert som vet bäst om situationen i Iran.

Låt mig gissa att du skaffar all information från svenska medier.
De medier du själv kritiserar.

Det är lite intressant att du nämner svenska medier men tar upp finska public service. Försöker du insinuera att svenska medier inte rapporterar om det förestående kriget på grund av....någon "agenda"? Har du någon ny liten teori på lut? I så fall, låt höra.

Återigen så är det inte längre något prat om fantasin om något "hot"(???) som skulle avvärjas genom krig i Iran. Nu är det teoribygget nere på dess beståndsdelar (en beståndsdel här) igen. Nu vill du inte längre kännas vid teoribygget så då återstår att divideraom en beståndsdel i bygget. Vad jag påpekade i förra inlägget var att är ganska starkt att förutspå världskrig och det håller du uppenbarligen med om eftersom du inte gör det. Det vore ju pinsamt om du gjorde det och sen...händer ingenting, inte sant?
Citera
2019-05-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Vet inte om tråden är bekant med Soph, den 14-årig amerikanskan som inspirerar just detta hos patrasket och som de nu vill tysta. När man hör henne förstår man varför för hon bokstavligen spottar ur sig sanningen om asen.

Kan rekommendera Alex Jones intervju med henne, inte minst för dem som kanske tror att tjejen blott är en scriptad Greta i libertansk klädnad. - Även Jones kände sig dock tvungen att tillägga att det var "a little bit of foulmouthness to it [her work]"...

Se länk längst ner i Samnyttartikeln: https://samnytt.se/talfor-14-arig-fl...al-hatkampanj/
Citera
2019-05-17, 22:32
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Jag råkade se en färsk paneuropeisk Yougov-undersökning där 8000 människor tillfrågats om

“Do you agree with the statement: ‘My country should not receive more refugees from conflict areas.’?”

Svenskarna höll med till 51%. Endast Polen och Italien var klokare (53%). Ungrarna 49%, tyskarna 41%.

El Pais har en bra grafik:

https://elpais.com/internacional/201...27_934513.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in