2019-05-16, 08:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag är medveten om att det finns fler kommuner i Sverige än en.

Wikipedia om statsbudgeten
Inkomsterna under budgetåret beräknas till 1043 miljarder kronor. Utgifterna beräknas till 999 miljarder kronor. Budgetsaldot blir då 44 miljarder kronor.
Jag tror att Löfven och Andersson funderar på att skjuta till mycket pengar till kommunerna av praktiska och politiska skäl, t.ex. 20 miljarder. Utrymme finns.

Om du håller det för uteslutet så säg då det. Ni? Sandviken? Du får verklligen krumbukta om du ska försöka få ihop att tillskott till kommunerna betyder att kommunerna har massiva överskott. Skånsk matematik.

Planen ser tydlig ut. Löfven/Andersson säger att det beror på fler äldre och tillskottet är därför en satsning på välfärden d.v.s riktig (s)-politik. Anders Lindberg på Aftonbladet är nog redo för detta...och att prata klimat, klimat, klimat.
Först en fråga, vad betyder det fetade?

Sen undrar jag om ni haft vaktombyte, du går ju helt ur rollen här. Din uppgift här är ju att hålla med om det mesta, för att koncentrera dig på desinformation i vissa specifika frågor.
Nu går du istället full-retard på att försvara regeringens politik. Det är väl ganska kontraproduktivt att avslöja sin pokerhand på det viset?
Citera
2019-05-16, 09:13
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det av mig fetade ordet läste jag först som "batikfixa"

Kanske ett nyord för svenska akademin? Batikfixa= förvanska verkligheten för att den ska passa det mångkulturella narrativet.
Bakåtfixa är ett ord jag hittat på för att beskriva hur man förändrar historien bakåt i tiden för att passa till rådande norm. T ex diskuteras just nu en fjantig text som frågar sig om Shakespeare var kvinna (från den amerikanska vänstertidningen The Atlantic).

Det engelska begreppet retcon är synonymt med bakåtfixa, taget från serietidningsvärlden:
Retcon är en förkortning för retroactive continuity (retroaktiv kontinuitet/handling), alltså en sorts revisionistisk historieskrivning för fiktiva figurer.

Uttrycket myntades av Roy Thomas i mitten av 1980-talet för att beskriva de omvälvningar som gjorts i bland annat DC Comics superhjälteuniversum, där man ogiltigförklarade femtio års historier till förmån för nya bakgrundshistorier.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Retcon
Citera
2019-05-16, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Sveriges statsskuld är låg och Sveriges kreditvärdighet bedöms som hög. Utökad statlig hjälp till kommunerna är nog något Löfven och Andersson filar på redan nu. Ett hål på 30 miljoner (?) i Filipsstads socialbudget är en spottstyver för staten.

Under nuvarande ekonomiska läge så är det nog helt korrekt. Staten har råd att hålla det mångkulturella samhället ute i kommunerna under armarna. Socialdemokraterna är nog villiga att både panta och sälja kyrksilvret om det krävs för att behålla sina nya kärnväljare i riket.

Den som är intresserad av relationerna mellan kommunal ekonomi och menaiter kan med fördel studera Hans Jenseviks föreläsningar som finns på nätet. Han är en kunnig nationalekonom med inriktning mot kommunekonomi som redogör utförligt kring de här frågorna. Tror det var han som upptäckte relationen mellan nyanställningar ute i kommunerna och bidragskvoten. Han gjorde den observationen eftersom han upptäckta att nedgången inte gick så snabbt som han beräknat. Vad kommunerna gjort är att de stoppat in menaiterna i en massa arbetsprogram som berättigar till bidrag från staten. På så sätt får man ned både arbetslöshet och socialbidrag "så att det blir rätt".

Jensevik förutspår dock att det kommer att uppkomma stora problem när ränteläget förändras och kommunernas gemensamma upplåning genom Kommuninvest kommer i självsvängning.

Jag är dock skeptisk till tron på att en konjunkturnedgång kommer att "rädda" Sverige. Särskilt Socialdemokraterna är helt på det klara med att staten kan låna upp pengar eller ge någon typ av statlig borgen för att bevara Sverige mångkulturellt så jag delar Expertens analys i denna del.

Kyrksilvret och om det behövs gamla mamma kommer att pantsättas.
Citera
2019-05-16, 09:19
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Absolut försökte man skönmåla och släta över men innan all varmluft så fick den oförberedde lyssnaren plötsligt höra att nu när kommunerna redan är nere på knä så kommer en ny våg av pensionsräddare som är minst lika stor som den som nu har knäckt ryggen på välfärdslandet.
Något som sällan tas upp av vare sig PK-media eller alternativmedia är frågan om vårt lands lastbärande kapacitet. Med det avser jag både lokalt i de olika kommunerna, såväl som i större städer. Alla möjliga argument används i mediekriget, från kriminalitet och språkkrav till en allmän brist på pengar, men den stora frågan som jag ser det är vad ska alla människor göra här uppe?

Det här är en fråga som är större än bara % arbetslöshet och sysselsättning, för grunden måste ändå vara att vi kan försörja innevånarna i landet på lång sikt. Det är ju symptomatiskt för våra psykopatiska ledare när de kan titta ut från flygplansfönstret och tycka att det finns gott om plats, men jag hävdar att Filipstad och andra 10k-kommuner aldrig någonsin kan få igång 2000 arbetslösa utomeuropéer. Inte ens om de vore de högutbildade som det har fantiserats om. Vi har helt enkelt inte de naturresurser som kan utgöra grunden för företagsamheten eller förädlingsindustrin. Inte heller har vi närheten till marknaden som gör att vi skulle kunna vara ett Singapore eller Schweiz.

Det här är något som borde diskuteras mer i media, men det är väl inte lika klickvänligt som våldtäkter och gängskjutningar. Urbana regimvänliga PK-krönikörer förstår väl inte heller industrins villkor utan tror att resurser växer på ett träd som gödslas med godhet, klimatfrågor och minusräntor.

Let's face it, vi har tagit in de här människorna för att permanent härbärgeras som en underklass. Det borde diskuteras mer, och inte att etniska svenskar blir fler och äldre. I förhållande till den ursprungliga befolkningspyramidens midja kan det aldrig vara något problem. De blivande pensionärerna är idag bara klämvänliga "love handles".
Senast redigerad av Imnsho 2019-05-16 kl. 09:35.
Citera
2019-05-16, 09:19
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Du verkar faktiskt helt efterbliven. Alternativt är det din fanatism som gör det omöjlig för dig att ta till dig en text eller se ett sammanhang som inte beror av judar och frimurare. Jag avstår från att debattera mer med dig.
Vet inte vad som är mest underhållande: att du hänvisar till en text från SKMA för att sedan påstå mig oförmögen att "se ett sammanhang som inte beror på judar och frimurare" eller att du kallar mig efterbliven.
Senast redigerad av 88g14flashplant 2019-05-16 kl. 09:29.
Citera
2019-05-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Argumenten är väl uttjatade vid det här laget, men om Tyskland skulle erövrat Sverige så skulle väl även de judar som befann sig i Sverige ha hamnat i tyskarnas händer. Funderar inte Flam på detta? Kan också konstatera att segrarmakterna inte hade så mycket synpunkter på Sveriges agerande efter kriget även om de väl gärna sett att Sverige skulle släppt neutraliteten och gått in i kriget på de allierades sida.

Eller de 6000 judar som från Danmark kom över Öresund under kriget och mottogs och gömdes i Sverige och senare kunde återvända till Danmark.
Det är svårt att förstå att judar här i Sverige, den som sticker ut mest är väl Göran Rosenberg, med åren ökar skuldbeläggandet på Sverige. Men judarna får aldrig nog och de är rasligt utmärkande här i sin obeveklighet och diamanthårda vilja att uppnå sitt mål.
Sveriges foglighet till Tyskland är välkänd men vad hade Sverige för val?
Rosenberg, själv räddad med familj till Sverige från polska pogromer, får heller aldrig nog. Hans givna tid av rasfränden och högsta chefen på Sveriges Radio i det tyngsta veckomagasinet av alla på söndagsförmiddag, upptas direkt eller indirekt alltid av att bygga Sveriges skam och skuld och som delorsak till Förintelsen.
(Jag skrev till SR och frågade varför Rosenberg var så återkommande i programmet med samma budskap hela tiden bara i olika förklädnader när public service skall vara ett media för många åsikter från alla håll inom ramen för laglig uttrycksfrihet, men fick ett god dag yxskaft-svar.)
Alla judar i Sverige - de har det så bra här, ligger väl över genomsnittssvensken i levnadsstandard - kan här uppmanas att lämna det semi-nazistiska landet eftersom det i deras uppfattning är så gement och lågt, men det gör inte judarna.
Men de får aldrig nog.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-05-16 kl. 10:38.
Citera
2019-05-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En mycket läsvärd text av en rel. ny, intressant skribent. Richard Sörman presenterar sig så här:

https://richardsorman.wordpress.com/om-mig/

Här är två andra axplock från Sörmans text:

Som slående kontrast vevar (i GP) Alice Teodoresco på sitt sedvanliga positiv. Svensson gisslas för att Svensson inte i tillräcklig utsträckning och tillräckligt tjänstvilligt har tagit hand om Sveriges nya befolkning, assisterat och guidat (dvs styrt upp) denna. Teodoresco skriver:

Teodorescu skriver anklagande, att politiker har varit passiva, då "problematiken" har haft "etniska förtecken". Och det stämmer givetvis.

Ty svenska s.k. journalister har samfällt skoningslöst lynchat och tagit heder och ära av alla, som försökt påtala den s.k. "problematiken", innan den blev ohanterlig.

https://www.gp.se/ledare/sl%C3%B6sa-...ja2qTSLRmvCR_o

Tycker detta var det mest intressanta (läs skrämmande) i ledaren från Alice. Se nedan svar från då ledande Göteborgspolitiker på frågan från Josefsson om hur Bergssjön skulle kunna styras upp från de mångkulturella problem som vid den tiden, får man förmoda, åtminstone var teoretiskt möjliga att hantera hjälpligt.

Citat:
Johanssons icke-svar är ett intressant svar: ”Jag kan inte svara på de frågorna. Jag tycker att det är en utveckling som är svår, vad gör man åt den och vilka konkreta förslag kan man lägga? Hade vi kunnat det hade vi gjort det.”

Politikerna stod alltså helt handfallna och handlingsförlamade inför mångkulturen redan för 25 år sedan. Trots det pratas det fortfarande om att vi ska "fixa integrationen". Vilket hån mot det svenska folket!
Citera
2019-05-16, 11:53
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jösses. Tomas Tobé stod precis i Aktuellt och beklagade att så fort man försöker ta i lite jobbiga frågor så dras rasismkortet. Ämnet var införande av nationellt tiggeriförbud och motparten - Soraya Post - tjatade på om antiziganism och att tiggeriet endast i yttersta marginalen var organiserat.

Moderaterna börjar verkligen bli nervösa och nervositeten verkar så smått radikalisera dem i rätt riktning.
Rätt riktning? Säg att du skämtar.
Personer som förespråkar "vit makt" ska inte släppas in i Schengen över huvud taget. De ska placeras på en spärrlista, säger Moderaternas EU-valstoppkandidat Tomas Tobé till Aftonbladet.
http://www.friatider.se/moderaterna-...r-kare-fr-n-eu

I Stockholm gick de till val på att förbjuda tiggeri för att då som av en händelse inleda samarbete med miljöpartiet istället för SD. I ögonblick de fick väljarnas röster och mandat så vaskade kräken allt vad de lovade väljarna.

Förmodar att ingen påtalade att Soraya Posts make och son står åtalade för grov misshandel av en 70-årig svensk man som de sparkade sönder ansiktet på efter att ha slagit ner honom på marken. Kärringen ska ha varit närvarande men påstår sig inte kunna säga ge någon redogörelse i polisförhör pga "dåligt minne".
Samhällsnytt kunde i början av mars avslöja hur maken och sonen till Feministiskt Initiativs EU-parlamentariker Soraya Post gripits för att grovt ha misshandlat en äldre man på Landvetter flygplats i Göteborg. Nu åtalas de två familjemedlemmarna. Posts dotter dömdes också nyligen till fängelse för åldringsbrott.
https://samnytt.se/eu-parlamentarike...l-av-70-aring/
Citera
2019-05-16, 11:57
Medlem
Det är självklart varför Göran Johansson svarade som han gjorde till Josefsson: han var feg, han styrdes av Stockholm, han såg redan då att i mångkulturen hade sossarna sina väljare som skulle ersätta tappat bland arbetare som fått det så bra att de gått över till borgarna.
Det moderata kommunalrådet i SvT-programmet gjorde f ö ett skurkaktigt intryck, såg ut som att när som helst hamna bakom lås och bom.

Kardinalfelet med Josefsson är att man inte vet vad han vill egentligen. Ena programmet pekar på stora samhälleliga problem och i nästa tar han död på möjliga lösningar genom att ställa sig på andra sidan, som i de beryktade avslöjandena hos moderaterna i valstugeprogrammet, vilket flyttade ett uppvaknande i flyktingpolitiken tillbaka till ruta ett igen.

Han tar sig själv på alldeles för stort allvar Janne Josefsson och är inte någon större journalist eftersom han sätter sig själv och sitt namn före sina program och dess syften.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-05-16 kl. 11:59.
Citera
2019-05-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Tycker detta var det mest intressanta (läs skrämmande) i ledaren från Alice. Se nedan svar från då ledande Göteborgspolitiker på frågan från Josefsson om hur Bergssjön skulle kunna styras upp från de mångkulturella problem som vid den tiden, får man förmoda, åtminstone var teoretiskt möjliga att hantera hjälpligt.

Politikerna stod alltså helt handfallna och handlingsförlamade inför mångkulturen redan för 25 år sedan. Trots det pratas det fortfarande om att vi ska "fixa integrationen". Vilket hån mot det svenska folket!
Man måste nog börja se på problemen ur lite mer rasistisk* synvinkel.

Varför rasistisk? Varför urskilja och särskåda en hel människogrupp utifrån etnicitet?

Ja, kanske baserat på hur varendaste en av dom beter sig :-)

När vi slutar blunda och ärligt kan säga att här har vi ett problem som inte går att lösa med varken mer pengar eller omskolning, först då kan vi börja spåna på konstruktiva lösningar.

Men det ju rasistiskt som sagt... eller är det bara humanistiskt och medmänskligt? Kan ju inte vara något värdigt liv att vara fast i orten utan några framtidsutsikter. Mat i magen och tak över huvudet i all ära, men livet måste väl vara mer än så, släpp förortsfångarna fria, det är snart svensk vår.

* Rasistisk = Realistisk
Senast redigerad av CJFleetwood 2019-05-16 kl. 12:04.
Citera
2019-05-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Själv skulle jag något tillspetsat säga att liberaler lever som parasiter på de ännu existerande kollektiven.

Nog finns det gott om liberala parasiter, men sett utifrån ett ideologiskt perspektiv har jag svårt att se denna parasitism som något annat än i grund och botten ett symptom på, eller konsekvens av, en (samhälls-) kropp i obalans. Som idéhistorisk lekman indoktrinerad (likt resten av allmogen) i socialdemokratisk/-liberal neomarxism kan jag inte mycket annat än att förstå liberalismen som ett uttryck för "gentrifieringen" av människan. En sorts jämlikhetstankens produkt vars ursprung väl åtminstone brukar påstås sträcka sig tillbaka till kristendomens formaliserande(?).

Må så vara att liberalismen bär upp en korrupt elit utan faktiskt intresse för individers (och kollektiv av individers) välbefinnande, men liberalismen ger ändå uttryck för något som jag inte förmår att förstå på något annat sätt än, om inte allmänmänskligt, så i vart fall västerländskt: tron på mänsklig autonomi, den fria viljan etc.

Liberalismen är en sjuka, ja. Men den är också på något plan ett uttryck för något inneboende västerländskt. Jag tror det vore ett misstag att inte bejaka tanken om individuell - kollektiv balans (hur kvasireligiöst det än ter sig) när den cancersvulst som liberalismen är ("blivit") avlägsnas. Korrekta problembeskrivningar, och i viss mån även lösningar, finns redan skisserade i tråden. - Våra problem handlar inte ytterst om ismer eller religioner, utan om att vårt folk är i spirituell obalans. Vi är förgiftade (inte minst av MSM). Avlägsna giftkällan, så kommer tids nog en lämplig, och för oss balanserad, ism/tro att vinna gehör och få fäste i egenskap av att vara ett uttryck för vår egen metafysik.
Senast redigerad av HenKarl 2019-05-16 kl. 12:19. Anledning: Rättstavning
Citera
2019-05-16, 12:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Samtidigt i Danmark har valtemperaturen ökat ytterligare. Speciellt avseende mångkulturen.

DF, som ju driver en hårdare kurs än svenska SD, uppfattas nu som för mesiga & sjunker i opinionen. Istället verkar både "Nya Borgerliga" & "Stram kurs" ta vardera 5 platser i Folketinget.

Och för en liten stund sedan öppnar regeringspartiet för samarbete med sossarna (som också driver en hårdare linje än svenska SD). Vilket verkligen rör om i grytan.

Jag skulle nog vilja påstå att Rasmus Paludan & "Stram kurs" har rört om ordentligt i getingboet. Extra festligt då det inte var tänkt att detta val skulle handla om mångkultur & invandring.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/poli...gering/7636488

https://www.dr.dk/nyheder/politik/me...rloadedblocks=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in