2019-05-14, 07:50
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bäste Flashplant - Du är möjligen så förtappad att du för dig själv erkänner att du är rasist och därför inte förstår problemet.

Men om du tänker på att i vart fall två till tre generationer svenskar har fått en så intensiv indoktrinering beträffande rasism att de i princip blir stumma och beter sig som harar i strålkastarljus om de anklagas för att vara rasister så förstår du djupet av problemet.

Vi kan ju inte ens här i tråden diskutera frågan om användning av begreppet rasism på ett rationellt sätt. Så djupt sitter indoktrineringen vid det här laget.
Ja jag är rasist. Och? Det är inte som att jag själv inte tagit del av den indoktrinering du talar om. Därtill delar jag inte din uppfattning om vad vi kan och inte kan diskutera i tråden. De är ett litet fåtal som spammar.

Intressant att du liknar svensken vid ett djur i mänsklig skepnad. Men vad du menar är alltså att folk i allmänhet saknar bollar att säga ifrån?
Citera
2019-05-14, 08:05
Medlem
Amandah Andersson (C) svarar SD-kvinnorna Carina Ståhl Herrstedt och Linda Lindberg gällande att förneka sambandet mellan ökningen av sexuellt våld och utomeuropeisk invandring.

https://www.expressen.se/debatt/sven...-mot-valdtakt/
Alla typer av sexuellt våld ska bekämpas och sexualbrott ska straffas hårt. Det är bra att SD-kvinnorna vill stoppa en negativ trend, men frågan är om de börjar i rätt ända om de vill få bukt med problemen?

Vilka värderingar ska män som invandrar anamma, om de värderingar som vi fostras i är trasiga?

För att på allvar hantera sexuellt våld måste vi återgå till roten i problemet. Det handlar absolut om värderingar – men svenska värderingar är inget slags vaccin i denna fråga.

Istället för att endast se en viss typ av sexuellt våld, varför inte bekämpa allt?

Även om hundratusentals kvinnor skulle vittna om sexuellt våld kommer Leif, 65, Niklas, 42 och Linus, 32, alltid tro sig äga sanningen och förneka oss vår.

Detta är en verklighet jag har fått nog av och när SD:s partiledare talar om problem med sexuellt våld och svenska värderingar som ett slags vaccin i samma sammanhang, legitimerar det en falsk fasad.

För svenska värderingar räcker inte till och det är dags att säga nej till den illusionen/villfarelsen.

Av Amandah Andersson
Sekreterare Centerkvinnorna, Umeå
Vad är det för svenska värderingar som inte räcker till, som är för trasiga för att duga till invandrarmännen?

Vad ska svennehororna svara upp med mot importerade medeltida seder som gör att de inte längre vågar gå utanför dörren, #Metoo?

Förstår vad Amandah menar men förstår Amandah vad som håller på att hända med vårt samhälle? Förhoppningsvis kommer Leif, 65, Niklas, 42 och Linus, 32, finnas där när hon behöver dom, men börjar fan tvivla.
Citera
2019-05-14, 08:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Apropå Globalist.
Är detta sista skriket från bunkergänget som försöker en sista gång att få med sig massorna på rätt värdegrund?

Anne Ramberg Advokatsamfundets generalsekreterare i tidskriften Advokaten. Mina fetningar
Globalist eller nationalist? – Det är frågan 2019

Regeringsfrågan har i hög grad handlat om Sverigedemokraternas samhälls- och människosyn eller annorlunda uttryckt globalism versus nationalism. Trump, Erdoğan, Orbán och vår egen Åkesson står alla för vad som kan betecknas som den inskränkta nationalismen. I denna tankemodell ligger två saker. För det första att ett öppet demokratiskt samhälle utgör ett hot. Ett öppet demokratiskt samhälle bejakar nämligen mångfald. För det andra ett populistiskt synsätt som tar sin utgångspunkt i föraktet för vad man påstår vara ”elitens” samhällssyn. Denna anses stå i motsats till ”folkets” uppfattning. Detta synsätt träffar allt från en fri press till ett oberoende rättsväsende. Men, som Håkan Holmberg så väl beskriver förhållandet i sin bok ”Den farliga mångfalden”, antielitism och antipluralism hör ihop.
...
Om nationalisterna vinner kommer, utöver alla andra bedrövelser, tjänstemarknaden att påverkas negativt och därmed också den juridiska tjänstemarknaden.
...
Den tiden är förbi när nationalstaten på egen hand godtyckligt kunde bestämma över sina och andras medborgare. Globaliseringen, EU-inträdet och Schengensamarbetet har inte bara bidragit till en ökad rörlighet utan också till minskad makt för nationalstatens politiker att göra som de vill. Denna utveckling, av vissa lite föraktfullt kallad ”judikalisering”, innebär krav på respekt för högre normer, till exempel mänskliga rättigheter. Övergripande normer och internationella institutioner har kommit att delvis begränsa nationalstaternas tidigare exklusiva beslutsmakt. Och som historien så smärtsamt visar – det finns mycket goda skäl för en sådan ordning.
...
I dagens sammanlänkade värld är fri rörlighet av varor och tjänster naturlig. Migration är oundviklig. Folkvandringstiden är inte över. Vi kommer i framtiden att få se många prov på detta.
...
Det vi ser i dag är förmodligen en västanfläkt mot vad som inom en inte alltför avlägsen framtid riskerar att bli folkvandringar av betydande mått. Under 2015 sökte sig över en miljon människor huvudsakligen från Asien och Afrika till Europa. I fysisk mening är världen långt ifrån överbefolkad. Det gäller inte minst Sverige. Vad det i realiteten handlar om är produktion och fördelning av mat, boende, sjukvård, utbildning och andra livsnödvändiga resurser. Man kan förvisso ha olika syn på frågan om mellanmänskligt ansvar. Det är i grunden en moralfilosofisk fråga. Enligt min mening har alla en skyldighet att visa solidaritet med alla dem som inte är lika lyckligt lottade som vi är.
...
Antalet demokratier har ökat i antal. Men, populismen och det antiintellektuella motståndet mot kunskapens företrädare och ”elitism” är inte okomplicerad. Dessa företeelser utgör ett allvarligt hot mot mänskliga rättigheter och mot demokrati. Detta till skillnad från globaliseringens möjligheter som bejakar ekonomisk och demokratisk utveckling jämte kulturellt skapande. Därför måste vi alla, advokater och företrädare för rättsväsendet, verka för att vidmakthålla det internationella samarbetet inom FN och andra organ.
https://www.advokaten.se/Tidningsnum...-85/new-page2/

Logiken är förbluffande . Bara en advokat skulle kunna uttrycka sig så dumt.
Demokratin i väst skyddas alltså bäst med en ökad "judikalisering" och inte att demokratiskt valda politiker bestämmer.

Antal demokratier har ökat men problemet är för Anne R att de ännu inte tagits över av "judikaliseringen". Det är alltså bra att den privata juridiska tjänstemarknaden tar över folkvalda demokratier.

Det är bäst för oss att redan nu ta emot mängder med migranter för det blir än värre snart.

Anne Ramberg är nog faan inlottad men vi andra har fått kämpa ganska hårt för vår tillvaro.

Tycker ändå att detta är lite obehagligt, att det finns människor som resonerar så. "Lyckligt lottade"? Är det så man ska se på våra förfäders slit i ett ogästvänligt land som de odlat upp och gjort beboeligt med sina bara händer? Kan tycka att det är vår fulla rätt att njuta frukterna av deras hårda arbete, i vårt troligen enda liv, nu när vi haft sådan "tur". Och bygga vidare på det utan att behöva dela med oss.

Det här är för övrigt ett utmärkt exempel på uppfattningen om globalisering och ökad överstatlig kontroll som en nödvändig utveckling som väl (?) inte går att stoppa. Den som gett sig in i leken...
Citera
2019-05-14, 08:36
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Förstår Amandah vad som håller på att hända med vårt samhälle? Förhoppningsvis kommer Leif, 65, Niklas, 42 och Linus, 32, finnas där när hon behöver dom, men börjar fan tvivla.

Epressens publicerande/medias ständiga propaganda skuldbeläggande om att det är de Svenska männen som är förövarna.

Svenska män kommer inte att lägga två fingrar i kors när kvinnor våldtas av utländska män.
När 100% av Svenska kvinnor våldtas kanske de kan tänka om och förstå vad som är orsaken.
Under tiden fortsätter media att skuldbelägga de oskyldiga.
Citera
2019-05-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Epressens publicerande/medias ständiga propaganda skuldbeläggande om att det är de Svenska männen som är förövarna.

Svenska män kommer inte att lägga två fingrar i kors när kvinnor våldtas av utländska män.
När 100% av Svenska kvinnor våldtas kanske de kan tänka om och förstå vad som är orsaken.
Under tiden fortsätter media att skuldbelägga de oskyldiga.

Som jag skrev, förstår jag vad Amandah menar gällande våld/sexuellt våld mot kvinnor överlag i samhället. Ingen vill ha det och det är åt helvete.

Men man glömmer lätt i sammanhanget hur långt kampen för kvinnors rätt att vistas och röra sig i ett fritt samhälle oavsett klädsel eller tid på dygnet hade kommit framåt 90-talet.

Visst hände skit då också men nu är allt det som kämpades för och som man byggde upp förstört. Kvinnor vågar inte längre röra sig fritt på våra gator, det har hänt något som inte Amandah och hennes hjärntvättade medelklassystrar förstår mer än att de får skjutsa sina döttrar från dörr till dörr av någon anledning.
Senast redigerad av CJFleetwood 2019-05-14 kl. 09:02.
Citera
2019-05-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ja jag är rasist. Och? Det är inte som att jag själv inte tagit del av den indoktrinering du talar om. Därtill delar jag inte din uppfattning om vad vi kan och inte kan diskutera i tråden. De är ett litet fåtal som spammar.

Intressant att du liknar svensken vid ett djur i mänsklig skepnad. Men vad du menar är alltså att folk i allmänhet saknar bollar att säga ifrån?

Vad jag ville ha sagt är att användandet av begreppet rasist är ett mycket potent vapen när det används mot svensken. I de allra flesta fall så fryser svensken till och står likt haren fångad i bilens strålkastarljus till dess att haren vänder om och springer från bilen mot det skyddande mörkret.

Man kan inte ha ett samhälle där det är möjligt att effektivt ställa och tysta människor enbart genom att utropa magiska invektiv.

Det var därför som jag blev intresserad när jag noterade Paludans teknik att syna och dubbla insatsen i debatten som han därmed vann (i vart fall den ronden).

Edit: Beträffande min egen inställning så är jag i brist på bättre ord rasrealist såtillvida att jag tror på vetenskap och aggregerade insamlade data. Är dock kluven såtillvida att jag inte är övertygad att vi får en bättre värld om vi på det individuella planet börjar agera på den kunskapen.
Senast redigerad av Ottokar 2019-05-14 kl. 09:28.
Citera
2019-05-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Allt handlar om perspektiv och vems intressen man företräder.

Det här med åsikter, fri åsiktsbildning och yttrandefrihet är tydligen väldigt farliga grejer det, tur vi då begåvats med sådana paternalistiska omhuldande och beskyddande politiker som värnar den lilla utsatta människan, som trots allt eventuellt måhända kanske kan tänkas ha den stora fräckheten att ändå börja tänka självständiga icke värdegrundscertifierade tankar...
Moderaterna vill bannlysa mångkulturförespråkare* från EU.

Personer som förespråkar mångkultur* ska inte släppas in i Schengen över huvud taget. De ska placeras på en spärrlista, säger Moderaternas EU-valstoppkandidat Tomas Tobé till Aftonbladet.

Det är Moderaterna som nu vill upprätta en "spärrlista" i EU på så kallade hatiska mångkulturförespråkare*.

Det handlar bland annat om personer som företräder mångkultur* och radikal sionism*.

Listan ska tas fram av Europol, och de som hamnar där får inte komma in i Schengenområdet.

– Vi behöver öka tryggheten i Europa och Sverige. Då kan vi inte ha judiska krönikörer och mångkulturförespråkare* som underblåser extremism, säger Tomas Tobé till Aftonbladet
[...]

Tomas Tobé tror han har goda möjligheter att få igenom förslaget i EU.
http://www.friatider.se/moderaterna-...r-kare-fr-n-eu
* "vit makt"-förespråkare
* "vit makt"
* hatpredikanter
* "vit makt"
* islam
* hatpredikanter

Vem är denne Tobé och varför är han politiskt engagerad? Han är såvitt jag minns homosexuell, har två barn som är födda av utländsk surrogatmamma och var i vart fall tidigare aktiv i svensk kanadensiska vänskapsförbundet. För mig är det som att vara aktiv i en vänsterliberal variant av förbundet för vänskap med DDR. Finns det vänsterliberala trottar?
Senast redigerad av Ottokar 2019-05-14 kl. 09:10.
Citera
2019-05-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Tycker ändå att detta är lite obehagligt, att det finns människor som resonerar så. "Lyckligt lottade"? Är det så man ska se på våra förfäders slit i ett ogästvänligt land som de odlat upp och gjort beboeligt med sina bara händer? Kan tycka att det är vår fulla rätt att njuta frukterna av deras hårda arbete, i vårt troligen enda liv, nu när vi haft sådan "tur". Och bygga vidare på det utan att behöva dela med oss.

Det här är för övrigt ett utmärkt exempel på uppfattningen om globalisering och ökad överstatlig kontroll som en nödvändig utveckling som väl (?) inte går att stoppa. Den som gett sig in i leken...

Just den retoriska bilden om någon som "lyckligt lottad" för att man föds på en viss plats är i sig baserad på en barnatro på att storken kommer med barnet. En något mer sofistikerad variant är tron på själavandring eller att själar finns lagrade i något kosmiskt datacenter och laddas ned av en slumptalsgenerator. En själ till Somalia och en själ till Sverige.

Kan man inte bara döda i vart fall den retoriska bilden?
Citera
2019-05-14, 09:38
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu för du ju resonemanget tillbaka till startpunkten. Dessa människor tror att de gör något bra och att SD och liknande är dåliga. De är inte med i någon hemlig konspiration för att byta ut folket.
Den konspirationen är inte längre någon hemlighet utan pågår idag inför öppen ridå. Har vidare inte hävdat dessa vara något annat än judemaktens lojala och nyttiga idioter.
Citera
2019-05-14, 10:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Den konspirationen är inte längre någon hemlighet utan pågår idag inför öppen ridå. Har vidare inte hävdat dessa vara något annat än judemaktens lojala och nyttiga idioter.
Problemet är att det är en hypotes som vare sig kan bekräftas eller falsifieras i nuläget. Det är spekulationer som är ointressanta i praktiken eftersom det är resultatet som är det intressanta. Resultatet är konkreta samhällsproblem och det är dessa problem som måste angripas. Att älta om judar är bara kontraproduktivt i nuläget.
Citera
2019-05-14, 10:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Amandah Andersson (C) svarar SD-kvinnorna Carina Ståhl Herrstedt och Linda Lindberg gällande att förneka sambandet mellan ökningen av sexuellt våld och utomeuropeisk invandring.

https://www.expressen.se/debatt/sven...-mot-valdtakt/
Alla typer av sexuellt våld ska bekämpas och sexualbrott ska straffas hårt. Det är bra att SD-kvinnorna vill stoppa en negativ trend, men frågan är om de börjar i rätt ända om de vill få bukt med problemen?

Vilka värderingar ska män som invandrar anamma, om de värderingar som vi fostras i är trasiga?

För att på allvar hantera sexuellt våld måste vi återgå till roten i problemet. Det handlar absolut om värderingar – men svenska värderingar är inget slags vaccin i denna fråga.

Istället för att endast se en viss typ av sexuellt våld, varför inte bekämpa allt?

Även om hundratusentals kvinnor skulle vittna om sexuellt våld kommer Leif, 65, Niklas, 42 och Linus, 32, alltid tro sig äga sanningen och förneka oss vår.

Detta är en verklighet jag har fått nog av och när SD:s partiledare talar om problem med sexuellt våld och svenska värderingar som ett slags vaccin i samma sammanhang, legitimerar det en falsk fasad.

För svenska värderingar räcker inte till och det är dags att säga nej till den illusionen/villfarelsen.

Av Amandah Andersson
Sekreterare Centerkvinnorna, Umeå
Vad är det för svenska värderingar som inte räcker till, som är för trasiga för att duga till invandrarmännen?

Vad ska svennehororna svara upp med mot importerade medeltida seder som gör att de inte längre vågar gå utanför dörren, #Metoo?

Förstår vad Amandah menar men förstår Amandah vad som håller på att hända med vårt samhälle? Förhoppningsvis kommer Leif, 65, Niklas, 42 och Linus, 32, finnas där när hon behöver dom, men börjar fan tvivla.

Ja det är frustrerande. Hur fan tänker människan. Men det finns en intränad mentalitet man bör veta som Thomas Gür lyfte fram 2015. Jag citerar:

"Från det grunddokument där statsmakten första gången slog fast vad integrationspolitikens mål var, framgick tydligt att integrationspolitiken också skulle ha som mål att de som var infödda, svenskar i majoritetssamhället, skulle integreras, i ett nytt samhälle som utmärktes av att etnisk och kulturell mångfald."

Han beskrev här vad Regeringens proposition 1997/98: 16, Sverige, framtiden och mångfalden – från invandrarpolitik till integrationspolitik syftade till.

Gür redogjorde för vad detta konkret betyder:

a) Staten tycker att alla ”måste” bidra till integrationen och att alla är medansvariga.
b) Staten säger att också de infödda ska integreras i ”ett samhälle med etnisk och kulturell mångfald”, som alltså inte är det gamla majoritetssamhället.
c) Staten har en instrumentell syn på mångfalden – potentialer ska frigöras och komma till användning.
d) Ingen får stå utanför – självvald segregation också av till exempel infödda att inte vilja bli integrerade i ett samhälle med etnisk och kulturell mångfald, är inte önskvärd, för alla ”måste” bidra och är ”medansvariga”.

https://detgodasamhallet.com/2015/11...ationspolitik/

Utifrån denna bakgrund är det begripligt hur Amandah Andersson resonerar. Men samtidigt tycker jag att sd-kvinnorna ältar om samma sak de också. Så länge de inte angriper sådana som Amandah utifrån den ideologi om mångkultur hon har blir det bara pajkastning.
Citera
2019-05-14, 10:29
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vad jag ville ha sagt är att användandet av begreppet rasist är ett mycket potent vapen när det används mot svensken. I de allra flesta fall så fryser svensken till och står likt haren fångad i bilens strålkastarljus till dess att haren vänder om och springer från bilen mot det skyddande mörkret.

Man kan inte ha ett samhälle där det är möjligt att effektivt ställa och tysta människor enbart genom att utropa magiska invektiv.

Det var därför som jag blev intresserad när jag noterade Paludans teknik att syna och dubbla insatsen i debatten som han därmed vann (i vart fall den ronden).

Edit: Beträffande min egen inställning så är jag i brist på bättre ord rasrealist såtillvida att jag tror på vetenskap och aggregerade insamlade data. Är dock kluven såtillvida att jag inte är övertygad att vi får en bättre värld om vi på det individuella planet börjar agera på den kunskapen.
Ditt exempel om strålkastarljuset är intressant då det ju beskriver svensken som ett djur i mänsklig skepnad, vilket gojen likt av en händelse definieras som i den judiska toran. På tal om djupet av indoktrinering är det träffande.

Men precis som Paludan vände på nazistanklagelsen genom att säga "nej, men du är en nazist", så kan man ju vända rasistkortet med "ja men, är inte du rasist?" Det hade varit en bättre strategi för SD än "jo, men vi ska bättra oss genom att införa nolltolerans".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in