2019-06-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Håll i hatten! En av landets största tidningar kastar sig in i Arpi-fejden: det är läkaren Kajsa Dovstad på GP som skriver:

https://www.gp.se/ledare/har-du-haft...lOvoJmZ9N1wCY8

Först sätter hon stämningen:

Det är en mörk, kall novemberkväll i Gävle. Bakom sjukhuset ligger miljonprogramsområdet Sätra, där läkarstudenter inkvarteras under praktikveckorna. Jag pulsar genom snön med min tunga väska, på jakt efter lite mat att köpa. Till slut hittar jag en butik med skyltar på arabiska utanför. Inuti är köttet märkt “halal” på både arabiska och svenska. I frysdisken finns hela smådjur och på hyllorna står enorma förpackningar med linser.”

Därefter slutsatsen, här skriver hon det onämnbara, men ack så självklara; att man inte måste gilla, att man rentutav kan ogilla den där känslan av att ens egen kulturella sfär långsamt krymper, till förmån för nykomlingar:

Jag är i Sverige, ett Sverige som inte känns svenskt. Och jag gillar det inte. Jimmie moment, som min bekant skulle säga.”

Texten är läsvärd i sin helhet och förtjänar alla klick den kan få.

Dovstad håller ryggen fri genom att personligen ta avstånd från att rösta på Jimmie (det kan ju framstå som lite ryggradslöst, men fullt förståeligt i hennes yrkeskontext, dessutom uteblir de tidigare obligatoriska fördömandena av SD och dess väljare) samt genom att berätta om sitt tidigare engagemang för flyktingar. Genom sin läkarroll är hon ju tillika värdegrundscertifierad. Hon uppvisar alltså flera yttre attribut som signalerar hygglighet och anständighet.
Likafullt erkänner denna skribent att hon inte kan leva upp till de orimliga förväntningar som ställs på den etniske svensken: att man bör hata det land man växte upp i, samt att man utan att tveka bör välkomna dess metamorfos.

Om jag var globalistjournalist på DN nu, skulle jag känna mig som King Kong uppe i Empire State Building, omgiven av surrande smygnationalistiska dubbeldäckare med kulsprutor.

Skicka fler flygplan och skjut ner apskrället!

Ju fler Jimmie-moment man upplever, desto större risk att man drabbas av ett Milosevic-moment. Känslan av att "Det här är främmande och jag gillar det inte. Vi borde göra något åt det" riskerar att övergå i en känsla av att "Det här är främmande och jag gillar det inte. Jag är villig att göra vad som helst för att inte behöva känna det." om det går för långt.
Citera
2019-06-16, 11:18
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det som bör sägas är väl snarare att hoppet är ute, och att var och en bör rädda sig själv. En sådan text skulle verkligen lyfta fram allvaret och säga som det är. Givetvis vore en sådan artikel omöjlig att publicera. Men med en sådan i riktlinjen förstår man att de texter som Arpi och Dahlberg levererar egentligen bara förlänger plågan. Varför låtsas om att vi kan komma undan konsekvenserna?
Man kan nu börja skönja tendenser till "surrender moments" bland krönikörer. Vi har i någon mån nu Arpi och Kyeyune som börjar beskriva sådana tankar. Givetvis är det naivt att se ledare som talar om "Jimmie moments" som kanske var spännande och relevant för 5-10 år sedan.

När väl uppgivna krönikörer på allvar får fäste på MSM:s sidor kommer nästa fas i Sveriges historia. Vackert blir det inte, och det är varje medborgare upp till sig själv och sina närmaste.

Det blir svårt att brunsmeta författarna när de representerar både vänster- och högeridéer, och det bistra budskapet kommer att bekräftas av ekonomiska realiteter och våldsamma sociala spänningar. Det kommer en tid då dagens olika politiska program kommer att evaporera som en fjärt i storm.
Citera
2019-06-16, 12:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Slutreplik till Anna.

Stäng gränserna, kasta ut den värsta skiten direkt. Öka incitamenten för återvandring, minska bidrag, prioritera kontroll av bidragsfusk, ställ krav på motprestation för dagdrivarna. Ta bort statlig finansiering av religiösa skolor. Sluta ös bidrag och arvfondspengar till föreningar och projekt som bara föder utanförskap, religiös fanatism och svenskhat. Justera lagboken så att den bättre svarar upp mot importerad hot och våldskultur och koppla tidigt ihop detta med rätten till medborgarskap och rätt till bidrag. Skydda våra myndighetspersoner kraftfullt mot kriminella påtryckningar och enskilda hot m.m.

Varför har inte dessa exempel på självklara åtgärder vidtagits?

Det går inte. Den krav- och ansvarslösa låtgå mentaliteten tillsammans med den allt för stora och ständigt växande mängden tillkomna gör alla försök till framtida nödvändiga förändringar omöjligt.

Det har helt enkelt gått för långt.

Vad väntar då när pengarna tar slut och gator, torg och andra livsutrymmen fortsätter fyllas till bredden med importerad valboskap som missnöjt kräver sin rätt som nya medborgare. Ja, det kommer nog inte bli vackert och definitivt inte redas ut inom ramen för allmänna val och s.k. demokratiska metoder.

Den som lever får se och övriga slipper, frågan är vilket som lockar mest?

Ja det är så nästa steg i mångkulturdebatten bör tas. Det finns inte den typen av regeringskonstellation, kommunledning, polisledning och andra myndigheter som klarar av den sortens åtgärder som borde ha tagits. Att det helt enkelt har gått för långt för att kunna göra något. Många har därför gått från att vara invandringskritiker till samhällsfrånvändare. Varför intressera sig för samhället när det bara kan gå på ett sätt?
Citera
2019-06-16, 12:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Man kan nu börja skönja tendenser till "surrender moments" bland krönikörer. Vi har i någon mån nu Arpi och Kyeyune som börjar beskriva sådana tankar. Givetvis är det naivt att se ledare som talar om "Jimmie moments" som kanske var spännande och relevant för 5-10 år sedan.

När väl uppgivna krönikörer på allvar får fäste på MSM:s sidor kommer nästa fas i Sveriges historia. Vackert blir det inte, och det är varje medborgare upp till sig själv och sina närmaste.

Det blir svårt att brunsmeta författarna när de representerar både vänster- och högeridéer, och det bistra budskapet kommer att bekräftas av ekonomiska realiteter och våldsamma sociala spänningar. Det kommer en tid då dagens olika politiska program kommer att evaporera som en fjärt i storm.

Visst. Jag håller med. Det är väl en 4-500 journalister som ligger i fronten och håller samtalet igång just nu. Typ att Jonna Sima på Aftonbladet kontrar på Ivar Arpi på SvD och liknande. Eller att vi får veta i dagens SvD att män osynliggör kvinnor i TV och inte skrattar när kvinnor skämtar eller att män över 50 är ena riktiga skitstövlar som inte alls är intresserade av att vara jämlika med kvinnorna. Sånt här blir totalt ointressant vid någon tidpunkt när samtalet av olika anledningar upphör. Ja det är redan nu ointressant för andra än medelklasskvinnorna på Östermalm. SvD:s kärntrupper.

Jag tror kanske de här realistiska krönikörerna du nämner kommer in så pass sent att ingen lyssnar längre. Och att företag och enskilda personer börjat emigrera i stor utsträckning. Folk har börjat tänka på sig själva. Lägg till att ekonomin försämras och det blir oroligt på gator och torg i landet. Det jag tror kan hända som en sorts allvarlig signal är att villor i villaområden kommer att plundras på sitt innehåll av kriminella grupper. Som sagt - det går att spekulera men just nu finns i vart fall en sorts allmän debatt. Ett tag till.
Senast redigerad av stevenstills 2019-06-16 kl. 12:08.
Citera
2019-06-16, 12:18
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Evin Rubar tillhör dem som genuint ogillar det etniskt svenska. Hon skulle kunna säga att de parallella samhällena också är en del av Sverige och det svenska. Man är parallell på ett svenskt sätt ungefär. Den här typen av skruvad logik fungerar inte längre i och med att naturlagarna tvingar sig på. Kommun efter kommun hamnar i ekonomisk kris, bombningar och mord sker varje dag och det fattas 90 miljarder (säkert mycket mer) för att "rädda" välfärden.

Jag menar att det senaste decenniets ensidiga vansinnesdebatt är över. Sådana som Hanif Bali och Ivar Arpi kommer att vara kvar. De behöver inte pudla och eftersom behöver media en ny sorts dramaturgi där SD inte är i centrum. Media är tvungen att tala om problemen men då vill man inte ge SD rätt, utan låter då dem som redan är inne i sfären käfta med varandra.

Hanif Bali levererade en käftande kommentar, bl a till Evin Rubar.
Arpi: Skillnad på assimilerade och nyanlända.
DN Kultur: ALLA är svenskar. ALLA.
Jag: Ehm, nä..
Invandrare i orten: Hörru jävla husblatte, walla va leker du svensk för? Fkn sellout.
BRF-bosnier: HUR KAN JAG FÅ DETTA ATT HANDLA OM MIG?!?
https://twitter.com/hanifbali/status...83008862478337

Sedan råkar den genuint obehagliga Somar Al Naher avfyra ett vådaskott i ivern att ta personliga kränkthetspoäng i Arpigate.
Sen undrar folk varför man flyttade till Beirut! Herregud vad jag mått bra av att vara svartskalle bland andra. Visst folk snackar skit om flyktingar överallt i världen men jag har sluppit läsa om och känna att jag är en udda fågel som stör stadsbilden.
https://twitter.com/somaralnaher/sta...22507341635584

Varpå Arpi givetvis plockar den verkliga poängen, särskilt som hud- och hårfärg inte var en fråga i hans kultur- och demografikritiska ledare:
Somar al Naher föredrar alltså att folk ser ut mer som henne om hon ska kunna känna sig bekväm. Okej.
https://twitter.com/Ivarpi/status/1139995677029797889
Citera
2019-06-16, 12:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Hanif Bali levererade en käftande kommentar, bl a till Evin Rubar.
Arpi: Skillnad på assimilerade och nyanlända.
DN Kultur: ALLA är svenskar. ALLA.
Jag: Ehm, nä..
Invandrare i orten: Hörru jävla husblatte, walla va leker du svensk för? Fkn sellout.
BRF-bosnier: HUR KAN JAG FÅ DETTA ATT HANDLA OM MIG?!?
https://twitter.com/hanifbali/status...83008862478337

Sedan råkar den genuint obehagliga Somar Al Naher avfyra ett vådaskott i ivern att ta personliga kränkthetspoäng i Arpigate.
Sen undrar folk varför man flyttade till Beirut! Herregud vad jag mått bra av att vara svartskalle bland andra. Visst folk snackar skit om flyktingar överallt i världen men jag har sluppit läsa om och känna att jag är en udda fågel som stör stadsbilden.
https://twitter.com/somaralnaher/sta...22507341635584

Varpå Arpi givetvis plockar den verkliga poängen, särskilt som hud- och hårfärg inte var en fråga i hans kultur- och demografikritiska ledare:
Somar al Naher föredrar alltså att folk ser ut mer som henne om hon ska kunna känna sig bekväm. Okej.
https://twitter.com/Ivarpi/status/1139995677029797889

Grejen med demografidebatten är att den har landat i att de flesta av svenskarna faktiskt är emot massinvandring. Det är en viktig notering när konsekvenserna av invandringen bli så svåra att det blir outhärdligt för gemene man. När debatten går vidare till att handla om resignation, surrender moment som Imnsho nämner eller som jag samhällsfrånvändare blir det intressant då vi vet att de flesta har varit emot utvecklingen. Vi får en ny typ av parallell medborgare. Vi har redan parallell media som går under namnet alternativ media.

Det är den här utvecklingen som Evin Rubar och Somar Al Naher är så rädda för. Även om de genuint ogillar det svenska så vet de att det ändå är detta samhälle som gör samhället funktionsdugligt.
Citera
2019-06-16, 15:42
Moderator
Meijis avatar
Ivar Arpi har lyft ett perspektiv, som är helt TABU - konsekvenserna för Svensson i det Nya Sverige.

Den unika svenska invandringspolitiken vilar på det fundamentala grundantagandet, att Svensson är collateral damage i förvandlingen av Sverige.

SvD hade en ledarpodd i veckan som gick (10 juni) med Ivar Arpi, Tove Lifvendahl och migrationsforskaren Henrik Emilsson.

Budskapet från SvD var (som jag uppfattade det), att det möjligen är *tillåtet* för en Svensson, som drabbats negativt av massinvandringen och t.ex. "har sina barn på en dysfunktionell skola med ett väldigt stort mått av invandring där man inser, att "det här funkar ju inte, mina barn lär sig inte svenska" och lärarna har inte den utbildning som behövs", att ogilla, att denne fått det sämre.

Det sades inte rent ut, men det verkade som om Arpi och Lifendahl var överens om, att det var ett stort steg, att inte förakta förlorarna.

Däremot fanns det inte skymten av ngt ifrågasättande av, att den unika migrationspolitiken innebär att många Svensson får det sämre. Arpi, Emilsson och Lifvendahl verkade vara överens om, att tja.. somliga Svenssons är vinnare och andra är förlorare who cares, vi hör ju till vinnarna.

Och att döma av Erik Helmerssons svar (i DN) till Arpi, som överflödar av förakt för en Svensson som inte välkomnar att offras som collateral damage, så kanske det är ett stort steg, om SvD:s ledarredaktion anser, att man ska inte förakta dem, som förlorat på förvandlingen av Sverige.

Erik Helmerson skriver, att det är "en fördel med Arpis klarspråk är att det flyttar problemet från betraktad till betraktare". Det är vidare självklart för Helmersson, att Svensson är en rasist, som bara är värd förakt, om Svensson inte välkomnar förvandlingen av Sverige och sin egen roll som collateral damage
Citat:
Arpis text är klarspråk om rasism och främlingsfientlighet

[---]

Ytterligare en fördel med Arpis klarspråk är att det flyttar problemet från betraktad till betraktare.

Om det inte längre främst handlar om att invandringen är dyr, farlig eller på andra sätt systemhotande – då är det ju främst en attitydfråga hos den kritiske. Och det politiska dilemmat blir då hur mycket man ska ta hänsyn till just den attityden, den känslan, jämfört med till exempel känslan hos alla dem som inte ser det som ett stort problem att gatubilden förändrats.

[---]

Länge har samma typ av fråga ställts av människor som vill ha en restriktiv invandringspolitik: Är man främlingsfientlig eller rasist bara för att man vill begränsa tiggeriet? För att man vill utvisa sexbrottslingar? För att man vill att Sverige ska ha samma migrationspolitik som resten av EU?

Svaret på den frågan är ”nej, det behöver man verkligen inte vara”.

Men om man ser sig omkring, känner att det är för många människor som verkar annorlunda och av det skälet vill bli av med dem – finns det inte ett ord för det?

http://dn.se/ledare/erik-helmerson-a...dringskritiken

Det perspektiv som Ivar Arpi lyfte - att alla Svensson inte självklart upplever, att det Nya Sverige är ett mycket bättre land - försökte Kajsa Dovstad haka på i GP, vilket tråden noterade.

Har du haft ett Jimmie moment?

Dovstad närmade sig sin egen upplevelse av att inte-längre-känna-sig-hemma-i-Sverige ytterst försiktigt och strödde rikligt med brasklappar:
Citat:
Min bekant är inte rasist och väljer inte ens Sverigedemokraternas valsedel på valdagen ..samlade jag in pengar till papperslösa flyktingar. Jag minns den somaliska kvinnan, jämngammal med mig, som flydde med sin dotter undan könsstympning. Jag är glad och stolt över att ha hjälpt henne.

Mina kollegor i sjukvården har alla sorters bakgrunder, vilket är otroligt berikande. ... Jag slås ofta av insikten att det är mer som förenar människor än som skiljer oss åt.

Det resulterade i en flod av hån (>300 tweets) mot henne på twitter.

https://twitter.com/kajsadovstad/sta...76272836517888

Jörgen Huitfeldt kommenterade (på twitter):

Citat:
@JHuitfeldt
Läs texten av Kajsa Dovstad och ta därefter del av de just nu 112 kommentarerna. Det är som en konstinstallation om debattklimatet. Skribenten försöker på allvar närma sig ngt svårt på ett nyanserat sätt men blir unisont fördömd av folk som mest tycks bekämpa sina egna demoner.

https://twitter.com/JHuitfeldt/statu...94688838819845

Huitfeldt twittrar vidare:

Citat:
Det hon [Kajsa Dovstad] vill ta upp är viktigt. Det vidhåller jag. Hur ett samhälle som består av människor med allt mindre gemensamt ska hållas samman är en oerhört central fråga att diskutera. Människor har bokstavligen jobbat ihjäl sig för att bygga upp detta samhälle - för något de uppfattat som större än de själva. För att bibehålla en sådan gemenskap är känslan av sammanhållning inte oviktig. Som Sverige idag ser ut måste den bygga på annat än att vi liknar varandra till det yttre eller att vi delar samma historia.

Jag har lite svårt att tro, att Jörgen Huitfeldt på allvar undrar hur man ska få Svensson att identifiera sig som collateral damage, vars trivsel, trygghet och ibland även liv ska offras för skapandet av det Nya Sverige. För det är ju precis det, som det krasst handlar om. Därför undrar jag, hur pass seriös som Huitfeldt egentligen är, när han efterlyser en "känsla av sammanhållning" mellan den utnyttjade och utsugna delen av befolkningen och det importerade bidragsklientelet?

TheLucky skriver ovan, att "grejen med demografidebatten är att den har landat i att de flesta av svenskarna faktiskt är emot massinvandring". Jag är inte säker på att själva debatten ännu har landar där och svenska s.k. journalister kommer att tveklöst ge järnet för att rasiststämpla och skambelägga den insikten hos gemene man (se Erik Helmerssons artikel).

Att tillstå att Svensson inte självklart upplever, att det Nya Sverige är ett mycket bättre land... det är så TABU att Agnes Wold förklarar, att hon skall säga upp prenumerationen på GP pga. Dovstads artikel.

Citat:
Ledsen, ⁦@adamcwejman⁩ och ⁦@GoteborgsPosten⁩ men här gick gränsen. På måndag säger jag upp prenumerationen (gick inte att göra idag)

https://twitter.com/AgnesWold/status...64278453280768

Hon får instämmanden men även en del mothugg. Nedansående axplock har postats av samma twittrare Urban II (okänd för mig):

Citat:
Jag rekommenderar dig att bo i skiten i några år. Önskar dig lugn och ro och god nattsömn!

Bland ett jävla skrikande dag och natt, bilbränder, brinnande miljöhus, buskörningar och en total disrespekt för regler. hotelser om du klagar osv. Ha de så gött!

Grannar som mördas och folk som börjar grilla och skrika och skratta sent på kvällarna. Folk som knivhuggs när de klagar på oväsen. Folk som pissar utanför din dörr.

Sopberg varje vecka utanför miljöhuset. Du skulle nog trivas bra i ett sådant område, Agnes. Du skulle nog stortrivas! Så falsk du är.

-----

Du skulle bo några år i Angered, så skulle du få lite boostar av Jimmie moments var och varannan dag. Du tillhör en omedveten, bortskämd elit i samhället. Det verkar du inte vara medveten om, så jag informerar dig härmed om detta.

Det här torde inte göra ngt som helst intryck på Agnes Wold i nuläget. Men, det är dessa konsekvenser som Ivar Arpi, Kajsa Dovstad, Erik Helmersson, Jörgen Huitfeldt, Tove Lifvendahl och Agnes Wold kanske kommer att avkrävas svar på.

Hur länge kommer elitens gemensamma attityd no skin off my nose att möta den respekt, som de tar för given?

Agnes Wold berättar vidare, att i september så ska DN öppna en lokalredaktion i Göteborg.

Peter Wolodarski kompletterar med upplysningen, att från september så har DN 6 journalister på plats på heltid i Göteborg. Dvs DN ska kriga mot GP i Göteborg.
Citera
2019-06-16, 17:15
Medlem
Sillberts avatar
Två dagar innan (kd) kommer att rösta på regeringens förslag till utökad bidragsfinansierad anhöriginvandring för "flyktingar" kommer EBT med en debattartikel i SvD.

https://www.svd.se/strama-at-migrati...nnlanders-niva

Citat:
Utlänningslagen behöver nu ses över i sin helhet och en ny lagstiftning behöver tillämpas så att Sveriges mottagande hamnar på nordisk genomsnittsnivå. Det skulle innebära att dagens söktryck skulle minska med omkring 70 procent.
Citera
2019-06-16, 17:37
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ivar Arpi har lyft ett perspektiv, som är helt TABU - konsekvenserna för Svensson i det Nya Sverige.

Den unika svenska invandringspolitiken vilar på det fundamentala grundantagandet, att Svensson är collateral damage i förvandlingen av Sverige.

SvD hade en ledarpodd i veckan som gick (10 juni) med Ivar Arpi, Tove Lifvendahl och migrationsforskaren Henrik Emilsson.

Budskapet från SvD var (som jag uppfattade det), att det möjligen är *tillåtet* för en Svensson, som drabbats negativt av massinvandringen och t.ex. "har sina barn på en dysfunktionell skola med ett väldigt stort mått av invandring där man inser, att "det här funkar ju inte, mina barn lär sig inte svenska" och lärarna har inte den utbildning som behövs", att ogilla, att denne fått det sämre.

Det sades inte rent ut, men det verkade som om Arpi och Lifendahl var överens om, att det var ett stort steg, att inte förakta förlorarna.

Däremot fanns det inte skymten av ngt ifrågasättande av, att den unika migrationspolitiken innebär att många Svensson får det sämre. Arpi, Emilsson och Lifvendahl verkade vara överens om, att tja.. somliga Svenssons är vinnare och andra är förlorare who cares, vi hör ju till vinnarna.

Och att döma av Erik Helmerssons svar (i DN) till Arpi, som överflödar av förakt för en Svensson som inte välkomnar att offras som collateral damage, så kanske det är ett stort steg, om SvD:s ledarredaktion anser, att man ska inte förakta dem, som förlorat på förvandlingen av Sverige.

Erik Helmerson skriver, att det är "en fördel med Arpis klarspråk är att det flyttar problemet från betraktad till betraktare". Det är vidare självklart för Helmersson, att Svensson är en rasist, som bara är värd förakt, om Svensson inte välkomnar förvandlingen av Sverige och sin egen roll som collateral damage

http://dn.se/ledare/erik-helmerson-a...dringskritiken

Det perspektiv som Ivar Arpi lyfte - att alla Svensson inte självklart upplever, att det Nya Sverige är ett mycket bättre land - försökte Kajsa Dovstad haka på i GP, vilket tråden noterade.

Har du haft ett Jimmie moment?

Dovstad närmade sig sin egen upplevelse av att inte-längre-känna-sig-hemma-i-Sverige ytterst försiktigt och strödde rikligt med brasklappar:

Det resulterade i en flod av hån (>300 tweets) mot henne på twitter.

https://twitter.com/kajsadovstad/sta...76272836517888

Jörgen Huitfeldt kommenterade (på twitter):

https://twitter.com/JHuitfeldt/statu...94688838819845

Huitfeldt twittrar vidare:

Jag har lite svårt att tro, att Jörgen Huitfeldt på allvar undrar hur man ska få Svensson att identifiera sig som collateral damage, vars trivsel, trygghet och ibland även liv ska offras för skapandet av det Nya Sverige. För det är ju precis det, som det krasst handlar om. Därför undrar jag, hur pass seriös som Huitfeldt egentligen är, när han efterlyser en "känsla av sammanhållning" mellan den utnyttjade och utsugna delen av befolkningen och det importerade bidragsklientelet?

TheLucky skriver ovan, att "grejen med demografidebatten är att den har landat i att de flesta av svenskarna faktiskt är emot massinvandring". Jag är inte säker på att själva debatten ännu har landar där och svenska s.k. journalister kommer att tveklöst ge järnet för att rasiststämpla och skambelägga den insikten hos gemene man (se Erik Helmerssons artikel).

Att tillstå att Svensson inte självklart upplever, att det Nya Sverige är ett mycket bättre land... det är så TABU att Agnes Wold förklarar, att hon skall säga upp prenumerationen på GP pga. Dovstads artikel.

https://twitter.com/AgnesWold/status...64278453280768

Hon får instämmanden men även en del mothugg. Nedansående axplock har postats av samma twittrare Urban II (okänd för mig):

Det här torde inte göra ngt som helst intryck på Agnes Wold i nuläget. Men, det är dessa konsekvenser som Ivar Arpi, Kajsa Dovstad, Erik Helmersson, Jörgen Huitfeldt, Tove Lifvendahl och Agnes Wold kanske kommer att avkrävas svar på.

Hur länge kommer elitens gemensamma attityd no skin off my nose att möta den respekt, som de tar för given?

Agnes Wold berättar vidare, att i september så ska DN öppna en lokalredaktion i Göteborg.

Peter Wolodarski kompletterar med upplysningen, att från september så har DN 6 journalister på plats på heltid i Göteborg. Dvs DN ska kriga mot GP i Göteborg.
Det är mycket nu. GP har släppt fram en debattartikel som säger att Sveriges ålderspyramid INTE avhjälps med massinvandring.
Invandring behövs inte för att försörja en åldrande befolkning

Politiker och media hävdar ofta att landet behöver stor invandring för att möta behov då befolkningen åldras. Påståendet saknar täckning: seriösa demografiska och ekonomiska analyser pekar på att invandringen i stället medför ökad försörjningsbörda och sämre ekonomi för samhället, skriver ekologer Malte Andersson och Frank Götmark.

[...]

Hela idén att längre liv måste medföra ökad befolkning är feltänkt. I stället behöver politiken främja stabiliserad och på sikt minskad befolkning och miljöpåverkan. Det är särskilt viktigt i länder som Sverige, med alltför hög konsumtion per person, och stort ekologiskt fotavtryck.

En studie av Nordregio (N. Sanchez Gassen och T. Heleniak, Nordregio working paper 2016:5) påvisar den absurda effekten av att hålla den så kallade beroendekvoten (mellan antal personer utanför och antal personer i arbetslivsålder) konstant genom invandring. I Sverige skulle det kräva 38 miljoner invandrare fram till 2080. Hela befolkningen skulle bli över 50 miljoner och mest bestå av sentida invandrare, deras barn och barnbarn.

[...]

Många rika länder i Europa, även delar av Sverige, är redan tätbefolkade, med hög konsumtion per person, som behöver minska. Stabil och på sikt minskande befolkning skulle öka våra möjligheter till självförsörjning av livsmedel och andra resurser. En sådan utveckling av landets befolkning kan också bidra till mindre miljöproblem, minskad bostadsbrist, lägre total konsumtion och större möjligheter till ett långsiktigt hållbart samhälle.

Malte Andersson

ekolog, professor emeritus

Frank Götmark

professor i ekologi, Göteborgs universitet, The Overpopulation Project
Har ni f ö noterat att MSM numera aldrig diskuterar det växande problemet med överbefolkning?

https://www.gp.se/debatt/invandring-...ing-1.15623481
Citera
2019-06-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Två dagar innan (kd) kommer att rösta på regeringens förslag till utökad bidragsfinansierad anhöriginvandring för "flyktingar" kommer EBT med en debattartikel i SvD.

https://www.svd.se/strama-at-migrati...nnlanders-niva

EBT behöver snart stå på alla fyra med röven i vädret för att hålla balansen när floskelsprutan vrids på och skiten ska spridas för vinden.
O ena sidan...
Vi anser också att de personer som bedöms ha skyddsskäl och erbjuds skydd här måste ges rimliga möjligheter att återförenas med sin närmaste familj och att lagstiftningen måste medge möjligheter att bevilja uppehållstillstånd för det fåtal personer som inte uppfyller konventionernas krav på flyktingstatus men som hamnat i omständigheter som bedöms som särskilt och synnerligen ömmande.
O andra...
På tisdag fattar riksdagen beslut om den tillfälliga lag som tar vid när den nuvarande tillfälliga lagen tar slut. Kristdemokraterna kan inte göra annat än att konstatera att regeringens försummelser åter försätter Sverige i en situation där en kortsiktig, ogenomtänkt politik utan bred förankring och som inte löser vare sig migrations- eller integrationsproblemen, fortsatt kommer att råda.
Kan någon ta denna människa och hennes förvirrade lärjungar seriöst längre, en hycklerska av rang.
Citera
2019-06-16, 18:37
Medlem
StuGs avatar
Svaren på Dovstads twitter illustrerar det s k NPC-memet väl. Ett automatiskt gläfsande som startas mer som av en allergisk reaktion än en intellektuell process.

En blandning av att medvetet missförstå och att faktiskt sakna intellekt att greppa vad Dovstad skriver om - oavsett om man är positiv, neutral eller negativ.

Något som f ö normalt tillskrivs stor betydelse - någons upplevelse lämnas här bekvämt därhän.
Man kan misstänka att gläfsandet och det ytliga tonläget präglat av ad hominem beror på att de innerst inne vet...Så säkrast att skrika högst för att visa sig rättrogen.

Många av de som gläfser skulle förmodligen kunna raljera över svensk-kolonier på solkusten eller Thailand.
Citera
2019-06-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Kan någon ta denna människa och hennes förvirrade lärjungar seriöst längre, en hycklerska av rang.
Det är inte hennes fel. Hon leder ett vänsterliberalt parti. Det är bara ungdomsförbundet som bär vissa konservativa drag, men även där är det utblandat med globalistlibertarianism. De äldre dock, som fortfarande har makten och för vilka EBT bara är en galjonsfigur, är samtliga lallande vänsterfånar och detta har uppmärksammats i många trådar här under lång tid.

Sedan är det intressant förstås vad EBT själv tycker i olika frågor men det får vi inte veta eftersom det inte är hon som har makten utan hon måste anpassa sig till den. Hon kanske är lika debil som de övriga, men det vet vi som sagt inte.

Tillägg: Dock ska det sägas att det inte gör så mycket. I regeringsställning så fungerar KD bara som röstboskap utan att ställa några krav på att få igenom några delarav sin politik. Det är nämligen också så att KD är det parti som har sämst självförtroende och inre resning i Sveriges riksdag.
Senast redigerad av Friherr 2019-06-16 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in