Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Väntan jag föreslår är inte på ett abstrakt plan. Tvärtom, väntan är ett reellt utfall som man kan agera på. Jämför att sitta på vakt när man jagar, varför skjuta om det inte finns något att skjuta på? Tålamod och uthållighet framför triggerhappy-festival. Du verkar vilja skotta snö i augusti månad, varpå jag säger stopp och belägg - visst kanske vi kan planera snöskottningen i augusti men det kommer att ske i vinter när omständigheterna är fördelaktig för att få en lyckad snöskottning.
Det går lixom inte att slussa pengar till defekta länder som Somalia, Syrien eller Afghanistan och tro att det är per automatik kommer innebära stimulerad export. Den komplexiteten du tror är möjlig går inte eftersom den nödvändiga underliggande komplexiteten finns inte i dessa länder. Det handlar om att tillräcklig infrastruktur och organisation behövs etableras först för att mål ska uppnås, dvs en viss nivå av socioekonomiska strukturella åtgärder krävs. Att implementera dessa saker krävs ökad kontroll i länder i kaos, dvs hög risk. Det är således ingen säker, lättvindig eller billig sak att implementera. Så ditt jakande framstår som blind tro. Då är alternativkostnaden finansekonomiskt bättre, dvs att importera folk till väst för att stimulera och konstruera nya marknader. Vilket är exakt vad Joseph Tainters argument går ut på; komplexa samhällen löser sina problem genom att investera i socioekonomiska åtgärder vilket i sin tur leder till ökad komplexitet, och så investerar man i mer åtgärder vilket i längden innebär negativ marginalnytta som ger kollaps pga att civilisationen går under av sin egna tyngd.
Jag vidhåller att den existentiella krisen måste finnas hos en tillräckligt stor andel av befolkningen innan tribalismen kickar in. För det så krävs att överlevnadssystemen krackelerar. Annars är det business as usual. Av den anledningen så menar jag att din tro är blott blind.
All that is meaningless rules
We have learned nothing from history
The people are dead in their lifetimes
Dazed in the shine of the streets
But look how the traffic's still moving
System’s too slick to stop working
Business is good, and there’s bands every night in the pubs
And there’s two for one drinks in the clubs
And we scrubbed up well
Washed off the work and the stress
And now all we want’s some excess
How is this something to cherish?
When the tribesmen are dead in their deserts
To make room for alien structures
Develop, develop
And kill what you find if it threatens you
No trace of love in the hunt for the bigger buck
Here in the land where nobody gives a fuck
Nähä. Jag konstaterar återigen att nationalstatens dödgrävare aldrig resonerat så. De har inte väntat på att möjligheten ska materialisera sig att genomdriva en fundamentalt onaturlig, incitamentsdriven migrationspolitik på en nivå som skulle verkat absurt orealistisk - tills den stegvis förverkligades. De agerade inkrementellt i varje situation de fann sig och väntade inte på att en politisk majoritet skulle falla som ett moget äpple i händerna på dem. Resultatet var en serie uppnådda kritiska massor och flyttade mållinjer. Aptiten ökade med ätandet och det blygsamma startbudet blir aldrig slutbud.
Och jag tror du missförstod vad jag menade förut. Inte att du menade att svenskar inte finns, utan att abstraktionen "svensken" finns och måste "vakna" för att förändring ska ske. Så är det ju inte i praktiken. Svenskar har vaknat länge nu och befinner sig längs en glidande skala av oro/ilska/verklighetsflykt/önsketänkande/uppgivenhet.
Hopp är det sämre med.
På samma sätt är Somalia, Afghanistan och Syrien idag säkra, välmående länder med fiber och köpcentra. Inte hela länderna förstås, men delar. Jag tvivlar på att det finns något land på jordens yta som ENDAST består av plåtskjul och helt saknar granithällar med försänkta diskhoar. Varje U-land har diplomatkvarter och en redan idag existerande inhemsk medelklass av byråkrater och affärsmän med köpkraft. På grund av kostnadsläget är det bara att växla svensk bidragsnivå till en tjänstemannalön, där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Finns inte särskilt mycket ett land som Sverige kan exportera till ett land som Somalia, såvida vi inte lurar på någon krigsherre halvdefekta osålda vapensystem. Det många inte verkar förstå är hur annorlunda dessa kreatur är rent kulturellt jämte oss. Sådana fenomen kan man se om man tittar på en del fattigare länder och uppmärksammar hur de väljer att leva som skiljer sig från våra synsätt.
Du kan åka längs Chaopraya River i Bangkok och se plåtskjul med en BMW parkerad bredvid och som har en parabolantenn på taket. Samma fenomen ser man i en rad andra fattiga länder.
Vi kommer aldrig lyckas göra osthyveln till en bästsäljande produkt när varje genomsnittsman redan har en machete med sig. Finns ingen vits med att frakta stål dit, när det redan finns i stora mängder i närområdet.
Det enda vi skulle kunna tjäna på är utbildning samt viss teknologisk utveckling för landet i fråga. Men mest för att vi ska slippa ösa pengar över landet och inte för att vi kommer att tjäna på det. Alternativt att Telia eller Ericsson bygger ett av de största inhemska tele/tech-operatörsbolagen
Att tro att vi skulle kunna exportera betong är ju lovligt naivt. Dont bring sand to the beach.
På dig och många på manliga Flashback biter det förstås inte att prata om
Skönhetssalongen i Puntland, utan det är vapensystem och telekommunikation som gäller.
Men om du behåller den rationellt manliga mössan på, så inser du att halva tårtdiagrammet väljare och opinionsbildare är kvinnor. De tänker inte som du gör. För dem blir existensen av en skönhetssalong startad med svenskt bistånd en hel berättelse.
"Kvinnor som jag som lever i en solig vardag där det finns utrymme att gå till en salong och göra sig fin. En son som slipper hamna i svenskt utanförskap och ligga ihjälskuten eller hamna i fängelse. Och min son som i gengäld blir lite tryggare. Min oro och hennes."
Och kalla fakta är alltså att skönhetssalongen bara var ett projekt bland andra som med Sida-medel skulle skapas i stabila och relativt välmående Puntland. Det är inte mer påhittat eller undantag än Hibo eller Aylan - utan ett narrativ möjligt att använda sig av för den som allra minst vill nyansera motståndarens verklighetsbeskrivning. Så tvehågsenhet på den andra planhalvan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jmfr. tråden om defaitismen i dag.
Frågan är om "vi" har makten att styra över en sådan utveckling, men jag personligen tror mer på strategin att gå på människor med inflytande, eller grupper som har det. Medelklassen verkar till exempel mottaglig för visioner, och får något fäste där fattas bara att journalister hemmahörande i de här miljöerna pejlar in det här som "ligger i tiden", så har vi bollen i rullning.
Nej, det är ju inte "vi" som ska normalisera eller inleda återvandringen. Inte ens SD. Det är det först moderater, kristdemokrater, sedan liberaler och miljöpartister som ska göra - utifrån sina egna ideologiska premisser.
Jag har ju talat om att projicera samma drömmar på en STÖRRE duk, i varmare färger. Klimatsmart solidaritet och aktvism för kvinnorätt, utilitaristisk marknadsliberalism med kapitalistiska vinstmotiv, rasifierad identitetspolitik och avståndstagande mot västerlandets hegemoni. Alice Teodorescu, Jan Emmanuel och Rashid Musa. Den märkvärdiga lilla humanitära stormakten på en större scen.
Det är mitt orealistiska förslag. Som ju dessbättre tävlar mot ANDRA orealistiska framtidsscenarion.
"Malmö-Sverige börjar oväntat generera överskott på skattemedel och harmoni." "Sverige lyckas försörja Gürs miljonhövdade etniska bidragsproletariat i generationer, utan att de tar över systemet". "Mad Max på snöskoter".
Sanningen blir mer komplex än så och kommer hela tiden förbli en interaktiv, dynamisk PROCESS.