Anser att det är lika naturligt att citera intressanta stycken från tråden som artiklar i media. Ju fler som tar del av skarpsinnigheterna här, desto bättre.
Några tänkvärda guldkorn, de senaste dygnen:
Enkelt. Begrunna. Det är detta vi hoppas på, och som ska ske.
Hur fungerar det nuvarande systemet? Kanske så här (kreativ analys):
Jag tror inte att man behöver göra sig större huvudbry när det är tydligt att den här nästan religiösa föreställningen om en "kamp" mellan "gott och ont" sätter sin prägel på all mänsklig samvaro i vårt land. Antingen är du med oss, eller... Sverige skulle faktiskt må gott av mer autism och mindre känslopjunk. Hur kunde det bli så här?
Återigen mycket enkelt, och lättläst.
Eftersom det är kort text vi jobbar med i tråden tycker jag att det räcker med stringenta iakttagelser. Det superenkla resonemanget ovan ska så många som möjligt ta till sig.
Alla citat ypperliga exempel på den fina stilistik som tråden bjuder på.
Gå inte i taket nu, experten10!
Några tänkvärda guldkorn, de senaste dygnen:
Citat:
Min definition av systemkollaps. Inget kaos, ingen anarki. Men systemskifte.Enkelt. Begrunna. Det är detta vi hoppas på, och som ska ske.
Hur fungerar det nuvarande systemet? Kanske så här (kreativ analys):
Citat:
Enkelt. Begrunna.
Mitt svar är en beprövad maktutövning: demonologi i kombination med avhumanisering. Folket mot folket om man så vill. De som bygger sin verklighet på en tillit till etablissemanget och deras känsloargument ska gynnas och prioriterats enormt mycket. För att införa massinvandring och mångkultur har mainstreammedia och de styrande byggt hela sin verksamhetsidé på denna form av taktik. Resultatet har lett till att individer med enbart känslomässig verklighetsbild uppfattar att deras argument har sanktionerat företräde av de styrande och att personer med andra argument är onda. En slags tro på att man utövar en samhällsbevarande åtgärd och har civilkurage eller med ett modernt ord, aktivism. Avhumaniseringen är förklaringen till att vi i förlängningen även fått åsiktspoliser på arbetsplatser och inom familjer. På nätet kan vi läsa åtskilliga berättelser om anställda som tvingats säga upp sig på grund av fel åsikter eller att barn och bekanta tagit avstånd. I och med detta har det blivit svårt för många att vara öppen med sina åsikter och engagera sig politiskt.
Jag tror inte att man behöver göra sig större huvudbry när det är tydligt att den här nästan religiösa föreställningen om en "kamp" mellan "gott och ont" sätter sin prägel på all mänsklig samvaro i vårt land. Antingen är du med oss, eller... Sverige skulle faktiskt må gott av mer autism och mindre känslopjunk. Hur kunde det bli så här?
Citat:
Ja, ängarna skall åter grönska, osv.
Du nämner Machiavellis virtú. Jag har ingen vidare djup koll på det begreppet annat att det verkar ha att göra med dygder vilket jag tolkar utifrån perspektivet Aristoteles dygdetik. Där jag menar att för att svenskar ska få incitament att agera klokt och för överlevnad i detta tidevarv så behövs en kollaps av den globala civilisationen. Civilisation kan definieras som tillräckligt hög grad av differentiering. Och då ser vi att mångkulturen är ett fenomen som kommer till i civilisationer eftersom mångkultur innebär just ökad differentiering. Dvs är man emot mångkulturen så är man per definition emot det överstatliga vertikala globalistsamhället och man är för det organiska civilsamhället med stark autonomi. Det gäller bara för svenskar att inse att det senare är mer hållbart i längden, dvs det senare innebär mer balans - vilket är dygdigt och därför moraliskt gott enligt Aristoteles. Men för att inse detta så måste man få i sig en dos verklighet och återta maktkontrollen av sitt samhälle. Och enligt inneboende logik så kommer det globala samhället så småningom kollapsa, det gäller bara ha tålamod. Och i det läget reser sig de starka organismerna ur askan för att upprätthålla och återta kontrollen av det unika svenska samhället.
Återigen mycket enkelt, och lättläst.
Eftersom det är kort text vi jobbar med i tråden tycker jag att det räcker med stringenta iakttagelser. Det superenkla resonemanget ovan ska så många som möjligt ta till sig.
Alla citat ypperliga exempel på den fina stilistik som tråden bjuder på.
Gå inte i taket nu, experten10!
Senast redigerad av Blot-Sven 2019-04-08 kl. 21:45.
Senast redigerad av Blot-Sven 2019-04-08 kl. 21:45.