2019-03-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
En ytterligare Oyto för dummies, men vad menas egentligen med att" bejaka balanserande tribalism"? I övrigt var jag helt med på noterna men just där blev det svårt . En simpel konkretisering emottages tacksamt.

Ps .prova att googla " bejakande tribalism" eller, ännu värre, "balanserande tribalism" och jag kan inte vara den enda västerlänningen som undrar.... Ds

Oyto är trådens siare med ett poetiskt språk.
Citera
2019-03-25, 23:28
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
En ytterligare Oyto för dummies, men vad menas egentligen med att" bejaka balanserande tribalism"? I övrigt var jag helt med på noterna men just där blev det svårt . En simpel konkretisering emottages tacksamt.

Ps .prova att googla " bejakande tribalism" eller, ännu värre, "balanserande tribalism" och jag kan inte vara den enda västerlänningen som undrar.... Ds
jag tolkar det som; "dom andra sysslar med tribalism - vilket ger fördelar i det evolutionära spelet, vi bör således också syssla med tribalism för att överleva." Vilket då balanserar tillståndet, jämför nash ekvilibrium.

Det finns vetenskaplig evidens för den ståndpunkten. Se evolutionär spelteori:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_game_theory
Citera
2019-03-26, 00:00
Medlem
Sannfinländarna har släppt en ny valfilm: https://m.youtube.com/watch?v=dzCK4tTu2nE (Det är väl parlamentsval den 14:e april, om jag förstått saken rätt).

I Finland har Finspång tydligen gått och blivit ett monster sprunget ur folkets ilska. Om än att det nog ter sig lite väl vänligt inställt gentemot förrädarna...
Citera
2019-03-26, 00:05
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
[
Själv har jag undrat kring utlänningars intresse kring vikingar som verkar ha exploderat under senare år. Medveten om att det kan verka sökt. Men kan det vara så att utlänningarna söker säga oss något genom TV- serier, dataspel om vikingar. poddar etc? Obehagligt att tänka så, men har trådens giganter några tankar om detta?

Funderat mycket kring precis samma sak,renässansen av vikingaintresset utomlands och speciellt hur svalt intresset samtidigt varit i svensk media. Det faktum att t.ex. storserien ”Vikings” har flera svenska skådespelare/skådespelerskor utan att det uppmärksammats i svensk media (vad jag uppmärksammat iaf) är märkligt har jag tyckt. Sen har ju grannländerna börjat producera en del filmer med Vikingstema.

Ja, det är konstigt det där. Eller, det är inte särkilt förvånande att Vikingar inte är något svensk media vill tala om mer än då man gör hänvisningar till nån koppling till Mellanöstern, Allah och kameler.
Citera
2019-03-26, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
jag tolkar det som; "dom andra sysslar med tribalism - vilket ger fördelar i det evolutionära spelet, vi bör således också syssla med tribalism för att överleva." Vilket då balanserar tillståndet, jämför nash ekvilibrium.

Det finns vetenskaplig evidens för den ståndpunkten. Se evolutionär spelteori:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_game_theory

Med andra ord: en karta. Rättar vi oss efter kartan eller verkligheten?
Citera
2019-03-26, 01:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Socialdemokraterna har med hjälp av bl.a. Bonniers under många år drivit tesen att varje menait som kommit in i Sverige omöjligen kan resa hem igen. Det narrativet sitter som berget och måste mjukas upp under lång tid. Tänk efter själva hur resonemangen går i tråden. Det är omöjligt och det går inte.

Ja, det är omöjligt att göra nåt åt en enda menait i Sverige.

Men till slut rinner bägaren över, och helt plötsligt börjar svensken posta förbannade inlägg på sin Facebook när staten inte skickar ut dödsskvadroner för att skjuta av problemen. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Precis som Ottokar är inne på så måste det "grundas" med viss typ av sanningar innan en ny policy kan sägas få tillräcklig ideologisk resonasbotten för att kunna bli verkningsfull. Det måste därför inte nödvändigtvis handla om tvång, utan viktigare är att politiska beslut / policy är sakligt och moraliskt i linje med den publika sanningen / värdegrunden.

Jag vidhåller med en dåres envishet att mediakriget om mångkulturen styrs av att den mänskliga psykologin måste gå igenom följande steg:

1) Identifera ett allvarligt problem
2) Ta fram effektiva lösningar
3) Handling

Moralen och värdegrunden spelar ingen roll i processen.

Ett aktuellt exempel är IS-terroristerna. Det har varit helt uppenbart de senaste fem åren att ett av världshistoriens värsta band av massmördare har haft Sverige som hemmabas.

Fram tills nu har det varit helt lönlöst att ta fram lösningar på IS-terroristernas framfart. De har nämligen inte setts som ett problem här hemma i Sverige. Moralen har varit helt ointressant i sammanhanget.

Nu när IS har kollapsat har massmedia och allmänheten vaknat upp med ett ryck. Det sitter hundratals IS-terrorister därnere som kan bli skickade till Sverige på ett bräde. Nu är alla helt plötsligt överens om att det är ett riktigt problem.

Då kommer lösningarna fram som ett brev på posten.

Thomas Gür är välkänd här i tråden, kanske mest för sin inställning att "nu har vi tagit mångkulturen i båten, då får vi ro den i land". Dvs repatriering är omöjligt enligt honom.

Men Gür tycker att IS-terroristerna är ett allvarligt problem. Så allvarligt att han nu på sin Facebook-sida förespråkar dödsstraff för dem (!) I svenska domstolar om det går, men han har inget problem med att svenska staten skickar ner militära dödsskvadroner och skjuter av "svenska" IS-terrorister på löpande band (!) Motivationen här är givetvis vår egoistiska omsyn om oss själva. Inte en högstående moral.

Så snabbt kan det gå från 0 till 100 när folk vaknar upp och inser att nåt är ett allvarligt problem.

I takt med att folket vaknar upp och identifierar allvarliga problem kan vår byråkratiska verktygslåda fyllas på med nya effektiva metoder. Dödsskvadroner kommer kanske inte att reducera mångkulturproblemet i nån större grad. Tror jag. Men snart fyller vi kanske även på med outsourcning av fängelsestraff (återkommer allt mer ofta i Gürs kommentarsfält), utvisning till tredje länder mot betalning till de länderna, och snabbspårsupphävning av UT/medborgarskap.

Då börjar det likna ett löpande band där man kan stoppa in allt fler personer som inte ska stanna här. I takt med att de egna barnen rånas och ekonomin försämras i en lågkonjunktur kan motivationen öka för att skruva upp takten kraftigt.

När både det löpandet bandet och motivationen att använda det är på plats kommer folk snabbt att själva hitta på de svepskäl som krävs för att döva samvetet.
Citera
2019-03-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Thomas Gür är välkänd här i tråden, kanske mest för sin inställning att "nu har vi tagit mångkulturen i båten, då får vi ro den i land". Dvs repatriering är omöjligt enligt honom.

Men Gür tycker att IS-terroristerna är ett allvarligt problem. Så allvarligt att han nu på sin Facebook-sida förespråkar dödsstraff för dem (!) I svenska domstolar om det går, men han har inget problem med att svenska staten skickar ner militära dödsskvadroner och skjuter av "svenska" IS-terrorister på löpande band (!) Motivationen här är givetvis vår egoistiska omsyn om oss själva. Inte en högstående moral.

Så snabbt kan det gå från 0 till 100 när folk vaknar upp och inser att nåt är ett allvarligt problem.
Det är ännu mer uppseendeväckande än så. Gür hämtar självförtroendet att föreslå dödsstraff för IS-terrorister från juristen vid Göteborgs universitet, Jakob Heidbrink.
Citat:
När det kommer till IS är jag därför beredd att kasta åtskilliga rättsstatliga prinicper över bord. Pröva i en så rättvis rättegång som möjligt huruvida den åtalade frivilligt åkt ner för att ansluta sig till detta förbrytargäng. Befinns den åtalade skyldig, är jag efter att ha läst intervjun i DN fullt beredd att stödja retroaktivt dödsstraff.
Retroaktivt dödsstraff. Smaka på orden. Vi som halvt på skämt, halvt på allvar fantisererar om rättegångar i Finspång men är oroliga vad gäller lagligheten i det vi föeslår, bör kanske inte bekymra oss så mycket över den saken.
Citera
2019-03-26, 05:03
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är ännu mer uppseendeväckande än så. Gür hämtar självförtroendet att föreslå dödsstraff för IS-terrorister från juristen vid Göteborgs universitet, Jakob Heidbrink.

Retroaktivt dödsstraff. Smaka på orden. Vi som halvt på skämt, halvt på allvar fantisererar om rättegångar i Finspång men är oroliga vad gäller lagligheten i det vi föeslår, bör kanske inte bekymra oss så mycket över den saken.

Heidbrink som förr tjatade om sin morfar lägervakten (Tyskland ww2) eller något sådant. Han var synnerligen anti-SD när det begav sig också.
Citera
2019-03-26, 06:07
Avstängd
arbetets avatar
Jag tar det här i denna tråd då det handlar om en delseger i kriget mot mångkulturen som kan få långtgående konsekvenser. Två brandmän vann mot Södertörns värdegrundsivrande i en fråga som antagligen berör mångkulturen och genustramset:

JO-fällning gav brandmännen skadestånd
Lag & Avtal har tidigare skrivit om brandmännen Pontus Westlund och Emil Skoglund som nekades sommarjobb hos räddningstjänsten på Södertörn sedan de kritiserat arbetsgivaren. De hade i en debattartikel sajten nyheter24.se i november 2014 ifrågasatt rekryteringen och urvalet av brandmän till Södertörns Brandförsvarsförbund och menade bland annat att kraven på sökande var alldeles för lågt ställda.

Trots mycket goda vitsord och förtroende som timanställda under långa perioder nekades de sommarvikariat på Södertörn 2015.

Justitieombudsmannen fastslog att den egentliga orsaken till att de nekats jobb var att de yttrat sig kritiskt om verksamheten på Södertörn, dels i nämnda debattartikel, dels i ett öppet brev till chefen på Södertörn.

I ett mejl som Pontus Westlund och Emil Skoglund åberopade i sin anmälan till Justitieombudsmannen skrev vice chefen för Södertörns Brandförsvarsförbund till en av männen att han visserligen har flera av de kvalifikationer som krävs men att han inte längre är aktuell för tjänster eftersom han inte delar ”förbundets grundläggande värderingar”.

När männen senare träffade chefen och diskuterade bland annat debattartikeln spelade de in samtalet. Där säger chefen att ”ska man jobba i en organisation så bör man ju dela dess värderingar”.

Därmed hade Södertörns Brandförsvarsförbund och dess chef brutit mot det så kallade repressalieförbudet i yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.
Äntligen lite vett och sans hos våra jurister. Ja, grundlagen ger medborgaren ett starkt skydd och vi får se vad de här leder till:
När männen senare träffade chefen och diskuterade bland annat debattartikeln spelade de in samtalet. Där säger chefen att ”ska man jobba i en organisation så bör man ju dela dess värderingar”.

Därmed hade Södertörns Brandförsvarsförbund och dess chef brutit mot det så kallade repressalieförbudet i yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.
/…/
Anna Rogalska Hedlund tror att förlikningen kan få betydelse för anställda i den offentliga sektorn framöver.

– Man kan inte påtvinga personal vilka värderingar som helst. Det är stor skillnad på vad arbetsgivaren får kräva i den privata sektorn jämfört med den offentliga. Och det tycks finnas en stor okunskap om den skillnaden.

Hon menar att den värdegrund som statliga och kommunala arbetsgivare bör rätta sig efter återfinns i våra grundlagar.

– Och i det här fallet har arbetsgivaren brutit mot grundlagen. Det visar att de behöver större kunskaper om grundlagarna.
https://www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv...hk29jFqbOjtC90

Förhoppningsvis leder detta till en minskning av brunsmetningen och utfulningen i samhället. Är det nya vindar som blåser?
Senast redigerad av arbetet 2019-03-26 kl. 06:18.
Citera
2019-03-26, 07:59
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Metro rapporterar om opinionsläget i IS-frågan, självklart med felvinklad rubrik ”varannan svensk” (borde stå ”majoritet av svenskar” vill inte ha hit IS-mördarnas barn.
Hur borde rättsprocessen gällande svenska IS-anhängare som misstänks för brott se ut?

De borde ställas inför rätta i landet där de misstänks för brott – 31%
De borde ställas inför rätta i en internationell tribunal/domstol – 54%
De borde ställas inför rätta i Sverige – 5%
Vet ej – 9%

Källa: Yougov
Tycker du eller tycker du inte att de IS-anhängare som har dubbla medborgarskap ska bli fråntagna sitt svenska medborgarskap?

Ja, det tycker jag – 82%
Nej, det tycker jag inte – 8%
Vet ej – 10%

Tycker du eller tycker du inte att Sverige borde hjälpa till att ta hem barn till svenska IS-anhängare?

Ja, det tycker jag – 23%
Nej, det tycker jag inte – 54%
Vet ej – 23%

Hur tycker du att Sverige har hanterat de svenska IS-återvändarna hittills?

Mycket dåligt – 41%
Ganska dåligt – 19%
Varken bra eller dåligt – 16%
Ganska bra – 3%
Mycket bra – 0%
Vet ej – 20%

https://www.metro.se/artikel/undersö...nhängares-barn

Jag tycker att medborgarskapsberövandet är intressant och KD och SD borde fortsätta att tjata om den. Kan IS bli tuvan som stjälper mångkulturlasset?
Citera
2019-03-26, 08:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Förhoppningsvis leder detta till en minskning av brunsmetningen och utfulningen i samhället. Är det nya vindar som blåser?
Hoppas att det är så. Hoppas att domen inte är ett nytt verktyg för att öppna dörren för islamister.
Citera
2019-03-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Sannfinländarna har släppt en ny valfilm: https://m.youtube.com/watch?v=dzCK4tTu2nE (Det är väl parlamentsval den 14:e april, om jag förstått saken rätt).

I Finland har Finspång tydligen gått och blivit ett monster sprunget ur folkets ilska. Om än att det nog ter sig lite väl vänligt inställt gentemot förrädarna...

Vi har alla våra bilder. Finländarna har sina och tydligen ska den urfinska hämnande anden vaknar i skogens djup.
Senast redigerad av Ottokar 2019-03-26 kl. 09:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in