2012-09-09, 11:28
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Jag är övertygad om att den där artikeln är en liten fraktion av ett mycket större projekt, vilket fram till 2014 ska bevisa att den etablerade flyktingpolitiken visst är ansvarsfull och att sjuklövern nu ska ställa allt till rätta. Detta gör de för att folk som överväger att rösta på SD eller annat invandringskritiskt parti ska inse att resterande partier kanske faktiskt håller på att förbättras vad gäller invandring och integration.

Och dum som han är, kommer Svensson förmodligen att köpa skiten...

Varför "en liten fraktion", varför inte bara "en del av"?

Och du vet, det var en artikel i expressen vi diskuterade.

Expressen = kvällstidning.

Expressen är alltså inget parti!! Går du och röstar på expressen så kommer de som räknar rösterna skaka på huvudet och slänga din valsedel åt helvete!!

Citera
2012-09-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppies
Det börjar verkligen hända saker nu.

..........................

Det tog 15 år men till slut står det som Folkviljan och Massinvandringen sade 1997 på ledarplats i Expressen.

Enkla självklarheter.

Jag tror sossarna kalvar in och ger upp denna galenskap. Det är deras väljargrupper som drabbas.
Citera
2012-09-09, 12:03
Medlem
Citat:

http://www.expressen.se/ledare/anna-...tingpolitiken/
"Utgångspunkten bör vara att mångkultur och öppenhet är något gott, men att dessa värden måste förenas med en realistisk politik. Jag har inte svaret på vilken väg Sverige bör välja - låglönejobben eller en stramare flyktingpolitik. Men det går inte längre att blunda för att flyktingmottagandet inte fungerar. Och vi kan inte låta SD hindra oss från att diskutera den saken."

Kors i taket! Detta är verkligen något nytt från Expressens ledarredaktion. (Har man äntligen fixat tvångströja och slutenvårdsplats åt Marteus? Skulle annars vara intressant med en dold kamera på ledarredaktionen idag...). Har Anders Lindberg svarat på Twitter än? Kan vi vänta oss ett fördömande
av Anna Dahlbergs xenofoba vi-och-dom-tänkande ?

Jag tror att Alliansen et al (som Bonniermedia) kommer - av opinionsskäl - försöka inta en ny position där man säger sig vilja minska flyktingströmmen till Sverige (med pseudoåtgärder). Detta för att föregripa schackdraget från S som kommer komma: upphävande av EBO-lagen och restriktivare arbetskraftsinvandring. Rekordinvandring och lågkonjuntur fram till 2014 kommer inte vinna valet åt Alliansen. Man har insett detta och är nu desperata: härav dagens Expressen-ledare som kommer följas av mera..
Citera
2012-09-09, 12:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repolainen
Att jämföra med tredje världen är rätt så ovidkommande. Att slänga upp ett tältläger med taggtrådsstängsel runtom för att förhindra akuta krigsflyktingar från att beblanda sig med den egna befolkningen är inte riktigt samma sak som att ge dem en lägenhet och socialbidrag i Sverige och göra dem till permanenta medborgare.

Och nej, problemet är inte ensamt och allena det stora antalet, utan en kombination av orsaker.

Jag hade gärna tagit emot en massa invandrare om vi kunde ge dem jobb, men tyvärr har inte alla svenskar råd att anställa sin egen personliga buttler, och med analfabeta invandrare från Somalia så finns det helt enkelt inte mycket annat att göra.

Vad fan liksom. Vi behöver inte en hord av städare i Sverige, vi behöver den så kallade "spjutspetskompetensen". Och den hittar man inte i krigshärjade länder i tredje världen. Cyniskt men sant.
Naturligtvis har du rätt i att det inte går att jämföra flyktingmottagande i tältläger i Afrika med det vi gör; jag tycker bara att det skulle vara intressant för helhetsbilden att få se denna typ av statistik.

Sedan är det nog så faktiskt att vi även skulle ha nytta av okvalificerad arbetskraft bara den är arbetsam och driftig. Jamenar - det kommer varje år folk till Sverige och plockar bär samtidigt som vi har en massarbetslöshet. Har för övrigt sett att afrikaner kan jobba som tusan - men det är något i det politiska systemet här som hindrar det - bristfällig arbetsförmedling? För kravlöst utbetalande av bidrag? jag vet inte.
Citera
2012-09-09, 12:07
Medlem
min-farsas avatar
Landsförädare är man per automatik om även om man skriver en integrationskritisk artikel idag. Jag menar att dom har haft all tid i världen att öppna käften innan. Journalisterna är det värsta avskrapet i Sverige. Vänsterpatrask och miljötalibaner som bara börjar bli lite oroliga när de ser folket har tappat förtroendet och varslen på redaktionerna haglar. Varenda murvel som inte orkade vågade käften innan 2012 kommer brinna i helvetet för sina onda gärningar.
Citera
2012-09-09, 12:08
Medlem
servuss avatar
Citat:

"Utgångspunkten bör vara att mångkultur och öppenhet är något gott, men att dessa värden måste förenas med en realistisk politik. Jag har inte svaret på vilken väg Sverige bör välja - låglönejobben eller en stramare flyktingpolitik. Men det går inte längre att blunda för att flyktingmottagandet inte fungerar. Och vi kan inte låta SD hindra oss från att diskutera den saken."

Men NEJ. Bonnier kliar dig lite på magen. Det händer absolut ingenting. De har insett att de måste lyfta litet tveksamma röster för att framstå som trovärdiga och lura sådana som du.

Bonnier ska räknas som absolut ondska och behandlas därefter. De kommer alltid verka för att orsaka så mycket skada och lidande som möjligt.

När Jonas Bonnier sprattlar uppe i en lyktstolpe kan vi prata om "att det händer saker". Jag uppmanar såklart inte till det, utan konstaterar bara.

Anna Dahlberg skriver ju tom att "utgångspunkten bör vara att mångkultur ... är något gott". Hon kommer ju inte tveka om att välja låglöneblattarna framför invandringstopp och välstånd. Bara man diskuterar vad som händer för att inte ge "SD" spelrum.

Andemeningen i hennes skrift är ju att lönerna måste ner för att integrationen ska kunna fungera.
Senast redigerad av servus 2012-09-09 kl. 12:14.
Citera
2012-09-09, 12:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak
Kors i taket! Detta är verkligen något nytt från Expressens ledarredaktion. (Har man äntligen fixat tvångströja och slutenvårdsplats åt Marteus? Skulle annars vara intressant med en dold kamera på ledarredaktionen idag...). Har Anders Lindberg svarat på Twitter än? Kan vi vänta oss ett fördömande
av Anna Dahlbergs xenofoba vi-och-dom-tänkande ?

Jag tror att Alliansen et al (som Bonniermedia) kommer - av opinionsskäl - försöka inta en ny position där man säger sig vilja minska flyktingströmmen till Sverige (med pseudoåtgärder). Detta för att föregripa schackdraget från S som kommer komma: upphävande av EBO-lagen och restriktivare arbetskraftsinvandring. Rekordinvandring och lågkonjuntur fram till 2014 kommer inte vinna valet åt Alliansen. Man har insett detta och är nu desperata: härav dagens Expressen-ledare som kommer följas av mera..

Intressant att det som nu återstår är att pusha låglönelinjen. Borta är förklaringen att det är majoritetssamhällets massiva diskriminering som gör att de inte får jobb. Nu är den nakna sanningen att de inte är värda mer som arbetskraft än en bråkdel av en vit svensk.
Det verkligt intressanta är att detta kan lyfta in invandrarfrågan på den politiska spelplanen, förståelsen för avskaffade minimilöner är nog högst begränsad åtminstone hos s och v. Mp däremot vet man inte var man har i den frågan. Alltså kan äntligen S komma ut på spelplanen.
Citera
2012-09-09, 12:11
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Det tog 15 år men till slut står det som Folkviljan och Massinvandringen sade 1997 på ledarplats i Expressen.

Enkla självklarheter.

Jag tror sossarna kalvar in och ger upp denna galenskap. Det är deras väljargrupper som drabbas.
Jag tror att sossarna kommer att kavla upp ärmarna och fördubbla sina ansträngningar att förgöra Sverige. De ligger ju i lä av Alliansen nu. Med Löfven som ledare kan du helt enkelt bara glömma någon kursändring. Juholt hade kunnat sansa partiet, men han plockade kosmopoliterna som bekant ut.
Citera
2012-09-09, 12:24
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Naturligtvis har du rätt i att det inte går att jämföra flyktingmottagande i tältläger i Afrika med det vi gör; jag tycker bara att det skulle vara intressant för helhetsbilden att få se denna typ av statistik.

Sedan är det nog så faktiskt att vi även skulle ha nytta av okvalificerad arbetskraft bara den är arbetsam och driftig. Jamenar - det kommer varje år folk till Sverige och plockar bär samtidigt som vi har en massarbetslöshet. Har för övrigt sett att afrikaner kan jobba som tusan - men det är något i det politiska systemet här som hindrar det - bristfällig arbetsförmedling? För kravlöst utbetalande av bidrag? jag vet inte.

Jo, återigen är det säkert en kombination av många saker. Bärplockningen är säsongsbetonad och arbetsplatsen ligger inte i närheten av Rosengård. Andra lågstatusyrken går säkert till viss del till invandrare, men dessa invandrare konkurrerar med tonåriga SD-anhängare och annat lågutbildat inhemskt patrask som har en marginellt bättre utbildning än invandrarna själva, men den stora fördelen att de faktiskt förstår både talad och skriven svenska. För en arbetsgivare som i vilket fall kommer bli tvungen att betala ut minimilön är white trash fortfarande, av detta skäl allena, långt mycket mer attraktiv att anställa än en invandrad med dåliga eller obefintliga kunskaper i svenska.

Tiden det tar att kommunicera med en sådan person, lära upp den, försäkra sig om att den förstått vad den ska göra, efterkontrollera att allt blivit rätt, är helt enkelt inte företagsekonomiskt försvarbart.

Arbetsförmedlingen är bristfällig, ja. De flesta jobb i Sverige förmedlas inte via AF, utan via andra kanaler och personliga kontakter. Förvisso tilldelas alla nyanlända assylsökande i Sverige numera omedelbart en lots, vars uppgift är att acklimatisera personen till Svenska förhållanden, hjälpa den att lära sig söka arbete, skriva CV'n, bli anställningsbar.

Lotsarna, som förresten i övervägande andel fall visat sig vara av samma etniska bakgrund som den assylsökande själv, får inledningsvis X antal tusen kronor för som initial ersättning. (tror det var 6000kr), sedan en dryg tusing i månaden för varje person den lotsar. Man kan alltså lotsa flera personer.

Trots detta, och trots ett incitamente om dryga 10 000 kronor för varje individ som sätts i arbete genom lotssystemet, så är resultaten allt annat än övertygande. Väldigt få får jobb, och det beror nog inte på att de inte försöker, det beror på att dessa personer helt enkelt saknar kvalifikationer och inte är anställningsbara i svenska arbetsgivares ögon.

Det finns subventionssystem där arbetsgivare får en del av lönekostnaderna betalda av staten genom AF's försyn. Jag jobbar själv inom ett företag där vi försökt använda oss av sådan arbetskraft för enklare sysslor. Det hade varit bra för oss att kunna använda den tjänsten. Men. trots att vi fick arbetskraften subventionerad visade det sig vara mer ekonomiskt att betala en polack avtalsenlig svensk lön och sen kommunicera med honom på knagglig tyska.

Så. Långt svar. Vet inte om det egentligen besvarade dina funderingar, men det gav åtminstone några perspektiv på dem.

Senast redigerad av Repolainen 2012-09-09 kl. 12:33.
Citera
2012-09-09, 12:24
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Intressant att det som nu återstår är att pusha låglönelinjen. Borta är förklaringen att det är majoritetssamhällets massiva diskriminering som gör att de inte får jobb. Nu är den nakna sanningen att de inte är värda mer som arbetskraft än en bråkdel av en vit svensk.
Det verkligt intressanta är att detta kan lyfta in invandrarfrågan på den politiska spelplanen, förståelsen för avskaffade minimilöner är nog högst begränsad åtminstone hos s och v. Mp däremot vet man inte var man har i den frågan. Alltså kan äntligen S komma ut på spelplanen.

Sannolikheten att SAP skulle bryta borgfreden som råder angående absolut uppslutning kring massinvandringen får anses som nästan icke-befintlig. I så fall hade de inte slängt ut Juholt från första början om de avsåg ändra politiken i den riktningen.
Citera
2012-09-09, 12:34
Medlem
För det första är det en signerad ledare. Går alltså inte riktigt att säga att det är Expressens nya linje. Och för det andra så tar hon inte ställning mellan de två huvudalternativen.

Man bör se det här som en försöksballong. Debatten framöver kommer att avgöra vilken väg Expressen tar, och om man sedan verkligen kommer att driva en självständig linje.

I en annan tråd konstaterade jag att Expressen bara hade skrivit hälften så mycket om Forserum som de andra jämförbara tidningarna och frågade om det kanske var en ny linje. Vore kul om den frågan så småningom kan besvaras jakande.
Citera
2012-09-09, 13:01
Bannlyst
Citat:

Intressant att det kommer från Anna Dahlberg, som skrev en ytterst SD-hatisk ledare på valdagen för två 2 år sedan(Ledaren pryds av den oförglömliga bilden av en nedtrampad SD-valsedel i rännstenen med cigarettfimpar på, med uppmaningen att inte rösta på SD. Det signalerade allt annat än demokratisk hyfs).

http://www.expressen.se/ledare/anna-...ej-till-hatet/

Men mycket kan hända på två år. Som tex en lavinartad ökning av asyl- och anhöriginvandring.
Senast redigerad av Kungenskung 2012-09-09 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in